معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۵/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۹۲

اخبار اقتصادی آلبانی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی آلبانی در هفته چهارم مردادماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

دو برابر شدن آمار گردشگران فرانسوی در آلبانی: ادی راما نخست وزیر در صفحه مجازی فیس بوک خود اعلام کرد تعداد جهانگردان فرانسوی ورودی به آلبانی در دوره زمانی ژانویه تا جولای نسبت به مدت مشابه سال قبل تقریباً دو برابر شده است.

وی اشاره کرده است که در این دوره 38915 فرانسوی به آلبانی آمده اند، در حالیکه در سال گذشته این تعداد 19184 نفر بود. وی همچنین مقاله ای از مجله فرانسوی Femina که به آلبانی اختصاص یافته را نیز منتشر کرد و در باره آن نوشت جاهای بسیار و دلایل زیادی دارد که آلبانی در لیست کشورهای پربازدید قرار گرفته است: از شهر ساحلی در جنوب Permeti تا جیروکاسترا. 

افزایش سهم گردشگری در تولید ناخالص ملی: خانم دلینا ابراهیمای وزیر امور اقتصادی و دارایی در صفحه مجازی خود اعلام کرد درآمدهای صنعت گردشگری آلبانی در دو ماه ( May- June) نقش مثبت تری را در اقتصاد و تولید ناخالص ملی ( GDP) داشته و در دوره زمانی مذکور این بخش 23% نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است. وی افزود که افزایش فعالیت های گردشگری در آلبانی عمدتاً متعلق به افزایش اشتغال هتل ها( 57 %) و اقامت در دیگر اماکن (80 % ) بوده و سطح اشتغال 16% نسبت به مدت دوره گذشته رشد داشته است.

افزایش رونق حاصل از فصل گردشگری در سال جاری موجب افزایش مصرف عمومی و واردات در کشور شده است و این امر تاثیر مثبت بر بهبود اوضاع اقتصادی داشته است.

آمادگی واگذاری 210 آپارتمان ارزان قیمت: خانم دلینا ابراهیمای وزیر امور اقتصادی و دارایی عنوان داشت دولت آمادگی دارد 210 آپارتمان ارزان قیمت را به خانواده‌هایی که توان خرید آپارتمان در بازار آزاد را ندارند، واگذار نماید.

وی در صفحه مجازی خود ضمن اشاره به سرمایه گذاری دولت در طرح ملی خانه دار کردن افراد کم بضاعت از طریق بودجه‌های دولتی، اعلام داشت که این آپارتمان‌ها در شهرهای ولورا( 75 مورد)، گراموش (40 مورد)، مالیک (25مورد) و کوکس (70 مورد) قرار دارند.

شایان ذکر است افراد حائز شرایط و علاقمند به این طرح دولت، لازم است فرم های مربوطه و اطلاعات ضروری درخواست شده را به هیات طرح ملی خانه دار کردن ارائه کنند.

تصویب بسته دوم کمک دولت برای مقابله با بحران افزایش قیمت ها: در ادامه کمک های حمایتی جهت مقابله با افزایش قیمتها و حمایت از شهروندان و شرکتهای حمل و نقل شهری، دولت آلبانی تصمیم گرفت بسته دوم کمک های مربوطه را ارائه کند. در روزنامه دولتی، بخشنامه هیئت وزرا در مورد تغییر بودجه با بازتوزیع درآمد بودجه چاپ شده که در آن مندرج شده است 12 میلیارد لک به این امر اختصاص یافته و با تصمیم آتی هیات وزیران توزیع خواهد شد.

شایان ذکر است بعد از حمله روسیه به اوکراین و افزایش قیمت های سوخت، دولت آلبانی بلیط حمل ونقل شهری را افزایش نداد و یارانه مربوط به سوخت را به شرکتهای حمل و نقل شهری پرداخت کرد. دولت صندوق 9 میلیون یورویی برای کمک به شرکتهای مذکور را تاسیس کرده و قیمت هر لیتر گازوئیل را 100 لک محاسبه می‌کند، این در حالی ست که قیمت واقعی گازوئیل در جایگاه‌های سوخت حدود 220 لک می‌باشد.

پیش بینی کاهش رشد اقتصادی در سال 2022: بانک مرکزی آلبانی در گزارشی اعلام داشت با توجه به تداوم بحران اوکراین و افزایش قیمت کالاهای وارداتی، پیش بینی می‌گردد روند رو به رشد تورم در ماههای باقیمانده از سالجاری نیز ادامه یابد و این امر نیز عمدتاً از طریق افزایش قیمت های مواد غذایی و مواد سوختی خواهد بود.

این بانک همچنین تداوم رشد اقتصادی کشور با سرعت کمتر از قبل را پیش بینی کرد. این در حالیست که رشد اقتصادی آلبانی در سال گذشته 8.5% بوده است.

لازم بذکر است تورم در ماه ژوئیه 7.5% بود که بالاترین میزان در کشور طی دو دهه گذشته می‌باشد. این آمار که بیانگر قیمت کالاهای مصرفی است، نشان می دهد که در ماه ژوئیه گروه‌های غذا و نوشیدنی‌ها 4.59%، حمل و نقل 1.14%، اجاره خانه، آب، مواد سوختی و انرژی 0.66% بالاترین رشد را نسبت به ماه گذشته داشته و در مجموع منجر به افزایش تاریخی تورم به میزان 7.5% در ماه ژوئیه شده اند.

تمدید احداث جاده آربری:  بالوکا معاون نخست وزیر و وزیر زیرساخت ها و انرژی اعلام نمود که احداث جاده آربری که قرار بود در آوریل 2022 به پایان برسد، تا سپتامبر 2013 تمدید شده است. وی علت این امر را مشکلات زمین شناسی در محل احداث این جاده دانست و گفت که تونل موریزی هنوز تکمیل نشده و باعث بازنگری در کل طرح شده است. کل هزینه احداث این جاده 330 میلیون یورو برآورد می‌شود.

سبقت تعداد تولد از مرگ و میر در سه ماهه دوم 2022 : مؤسسه ملی آمار، شاخص های جمعیتی سه ماهه دوم سال 2022 را منتشر کرد که بر اساس آن و بر خلاف سال2021 و سه ماهه اول سال جاری، افزایش جمعیت طبیعی و مثبت است. بر اساس این داده‌ها در سه ماهه دوم سال 2022، تعداد تولد 468 بیشتر از مرگ و میر و بیانگر روند مثبت است. در این دوره تعداد تولدها 5384 مورد (14.8 درصد کاهش نسبت به سه ماهه دوم سال 2021) و تعداد مرگ و میر 4916 (19.4 درصد کاهش نسبت به سه ماهه دوم سال 2021) بوده است.  

قرارداد خواهر خواندگی میان تیرانا و Taranto ایتالیا: اریون ولیای شهردار تیرانا اعلام داشت به زودی قرارداد خواهر خوانندگی بین شهر تیرانا و شهر Taranto ایتالیا منعقد خواهد شد. وی افزود : نقاط مشترک زیادی بین استان تیرانا و استان Puglia ایتالیا وجود دارد و ما می خواهیم روابط مستحکمی را بین شرکتها و شهروندان دو طرف برقرار کنیم. بویژه آنکه آلبانی در بازی‌های کشورهای مدیترانه ایTaranto 2026  شرکت خواهد کرد.ولیای همچنین اعلام داشت در حال حاضر 25 هزار ایتالیایی در آلبانی کار و زندگی می‌کنند و امضای قرارداد خواهر خواندگی نقش عالی در برقراری ارتباط میان دو ملت دارد.

گزارش سازمان بین المللی کار در باره آلبانی: سازمان بین المللی کار (ILO) در آخرین گزارش خود درباره سطح دستمزدها و خط فقر درباره آلبانی اعلام کرد که آلبانی در بین 117 کشور از نظر خط فقر کارگری در جایگاه 62 قرار دارد و شاغلین در بخش کشاورزی و کارگران فصلی کمترین حقوق را دریافت می‌کنند. 17 درصد از شاغلین در آلبانی بین 3.2 تا 5.5 دلار و 2 درصد از آنها بین 1.9 تا 3.2 دلار در روز دریافت می‌کنند. بر اساس اطلاعات این سازمان، 19 درصد شاغلین کمتر از 5.5 دلار در روز و حدود 130 دلار در ماه دریافت داشته اند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما