معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۵/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۱۹

اخبار اقتصادی آلبانی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی آلبانی در هفته اول مرداد ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

آلبانی در میان 5 کشور با تورم پایین در اروپا: به گزارش موسسه آمار اروپا (یورو استات) آلبانی جزو 5 کشور اروپایی با پایین ترین نرخ تورم در ماه ژوئن بود. متوسط تورم در اروپا در این ماه 9.6 درصد و در آلبانی 6.6 درصد بود. بالاترین سطح تورم در این ماه در استونی با 22 درصد و لیتوانی بالای 20 درصد و پایین ترین نرخ در سوئیس با حدود 3 درصد و ایسلند با حدود 5 درصد ثبت شده است.

بر اساس روش اندازه‌گیری‌های یورواستات، بیشترین افزایش قیمت با 15.8 درصد در گروه «حمل و نقل» و پس از آن گروه «خوراکی‌ها و آشامیدنی‌های غیرالکلی» با 11.1 درصد، «اجاره، آب، سوخت و انرژی» با 4.5 درصد، «مبلمان، لوازم خانگی و نگهداری» با 3.9 درصد، «نوشیدنی‌های الکلی و دخانیات» با 3.8 درصد، «هتل‌ها، کافه‌ها و رستوران‌ها» با 2.6 درصد، «پوشاک و کفش» با 2.3 درصد، «کالاهای متفرقه و خدمات» با 1.3 درصد، «خدمات آموزشی» با 0.9 درصد، «ارتباطات» با 0.6 درصد و «سلامت» با 0.5 درصد قرار دارند. از سوی دیگر قیمت گروه «سرگرمی و فرهنگی» 0.3 درصد کاهش یافت.

افزایش 45 درصدی صادرات: بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی سازمان آمار، صادرات آلبانی در شش ماهه اول سالجاری با 253 میلیارد لک، 43.3% و واردات با 446 میلیارد لک، 25.9% رشد داشته اند.از سوی دیگر تراز تجاری منفی کشور به 193 میلیارد لک بالغ گردیده و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 8.7% افزایش داشت.ایتالیا همچون گذشته با 115.6 میلیارد لک واردات از آلبانی و 104 میلیارد لک صادرات به آلبانی بعنوان اولین شریک تجاری آلبانی باقی ماند. صادرات آلبانی عمدتاً شامل محصولات نساجی، کفش، مواد ساختمانی، معدنی ، مواد نفتی و برق بوده است.

225 میلیون یورو تجارت میان آلبانی و کوزوو: بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی سازمان آمار، ارزش مبادلات تجاری آلبانی و کوزوو در شش ماهه اول سالجاری بالغ بر 225 میلیون یورو بوده است. در این دوره زمانی صادرات کوزوو به آلبانی 50% و صادرات آلبانی به کوزوو 14.5% رشد داشته است.

بالاترین بدهی عمومی آلبانی در منطقه بالکان: بر اساس گزارش کمیسیون اروپا EC، بدهی‌های عمومی دولت آلبانی به 82.7% از تولید ناخالص ملی GDP در سه ماهه دوم سالجاری رسیده است. این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل این مقدار 74.9% از  GDP بوده است. شایان ذکر است وزارت امور اقتصادی و دارایی آلبانی در گزارش خود بدهی عمومی‌کشور در سه ماهه اول سالجاری را 69.5% از GDP اعلام داشته بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل که 73.1% GDP بود، اندکی بهبود داشت.  در گزارش EC بترتیب کوزوو (20.3%)، بوسنی و هرزگوین ( 35.4%) ، مقدونیه شمالی (47 %)، ، صربستان ( 56.5 %) ، مونته نگرو ( 76.6%) و آلبانی با 82.7%  رتبه بندی شده اند.  

تعهد 260 میلیون یورویی ایتالیا به آلبانی: آژانس همکاریهای توسعه ای ایتالیا ( AICS) در گزارش سالانه خود در خصوص ارائه کمکهای توسعه ای به کشورهای منطقه بالکان عنوان داشت ایتالیا 260 میلیون یورو نسبت به آلبانی متعهد شده است.

افزایش 66 درصدی گردشگر : بر پایه گزارش سازمان آمار، تعداد گردشگران داخلی و خارجی در ماه می در مقیاس سالانه با 66.1% رشد مواجه شده است. بر اساس این گزارش تعداد گردشگران داخلی 41.6 % و تعداد گردشگران خارجی 88.6% رشد پیدا کرده است. از سوی دیگر شب های سپری شده در اماکن گردشگری وهتل ها 87% رشد داشته که اقامت گردشگران داخلی 28.1% و اقامت گردشگران خارجی 2.4 برابر نسبت مدت مشابه سال قبل رشد یافته است.شایان ذکر است آلبانی هر ساله در فصول گردشگری در تابستان روادید ورود شهروندان برخی از کشورها از جمله چین، روسیه و کشورهای حوزه خلیج فارس را لغو می‌کند که این امر تاثیر بسزایی در افزایش و رونق صعنت گردشگری در کشور شده است.

یورو استات : آلبانی چهارمین کشور با بیشترین کاهش جمعیت در اروپا:  مؤسسه آمار اروپا در تازه ترین گزارش خود آلبانی را چهارمین کشور اروپایی به لحاظ کاهش جمعیت آن در سالهای اخیر ارزیابی کرد. بر اساس آمار ارائه شده آلبانی بیشترین کاهش جمعیت را در این 30 سال داشته است. آلبانی پس از بلغارستان، رومانی و کرواسی بیشترین کاهش درصد جمعیت نسبت به ابتدای دهه 1990 را به ثبت رسانده است.

طبق گزارش یورواستات، در سال 2022، جمعیت آلبانی به 2.79 میلیون نفر کاهش یافت که پایین ترین سطح از سال 1982 است. در مقایسه با اوایل دهه 90، جمعیت تقریباً 15٪ کاهش یافته است. از سال 1960، زمانی که یورو استات این داده‌ها را گزارش کرد، ابتدا جمعیت آلبانی دو برابر شد و در سال 1991 با نزدیک شدن به آمار 3.3 میلیون نفر به اوج خود رسید. سپس دوره انقباض آغاز شد، ابتدا تحت تأثیر مهاجرت زیاد و سپس با بازگشت چرخه مهاجرت و پیری تدریجی جمعیت، تحت تأثیر مهاجرت و تعداد تولدها این روند شتاب گرفت. در سال های 2020-2021 کاهش جمعیت نیز به دلیل عواقب کووید شتاب گرفت که مرگ و میر را در کشور به طور قابل توجهی افزایش داد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما