معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۱/۰۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۸۶

در آمد 153 میلیون دلاری زیمبابوه از صادرات تنباکو

مطابق آخرین آمارها، در سال جاری زیمبابوه تاکنون 153 میلیون دلار از محل صادرات تنباکو درآمد کسب کرده که عمده این محصولات به شرق دور صادر شده اند و این منطقه اصلی ترین مقصد تنباکوی صادراتی زیمبابوه محسوب می‌شود. تنباکو دومین محصول اصلی صادراتی زیمبابوه پس از طلا محسوب می‌شود و نقش مهمی در تأمین ارز خارجی در این کشور دارد و مطابق آمارها 25 تا 30 درصد ارز مورد نیاز کشور از طریق صادرات این محصول تأمین می‌گردد.

آخرین آمار رسمی حاکیست که زیمبابوه تاکنون 33 هزار و 326 تن تنباکو را به بازارهای مختلف صادر کرده است. از این میزان بیش از 16 هزار تن تنباکو به ارزشی افزون بر 106 میلیون دلار به شرق دور صادر شده است. در این میان بیش از 4 هزار تن تنباکو نیز به ارزش بیش از 9 میلیون دلار به خاورمیانه و تقریبا معادل همین میزان نیز به اتحادیه اروپا فروخته شده است.

این در حالی است که زیمبابوه صادرات درون قاره ای نیز داشته و بخشی از محصولات این کشور به آفریقای جنوبی، بوتسوانا و مالاوی صادر شده است. تاکنون کشورهای آفریقایی 5 هزار و 620 تن از تنباکوی زیمبابوه را به ارزش نزدیک به 17 میلیون دلار خریداری کرده اند. همچنین بیش از 1450 تن از تنباکوی زیمبابوه به ارزش بیش از 3 میلیون دلار به اروپا و 512 تن نیز به ارزش  یک و نیم میلیون دلار به آمریکا صادر شده است.

این در حالی است که تغییراتی در شبکه صادرات تنباکوی زیمبابوه در حال رخ دادن است و در شرایطی که پیشتر تقریبا تمامی محصول تنباکو به صورت خام صادر می‌شد، اکنون برخی شرکت های داخلی اقدام به فرآوری تنباکو و تولید سیگار کرده و محصول نهایی را صادر می‌کنند. این در حالی است که سازمان‌های مسول نیز بر کار تولید کنندگان سیگار نظارت دارند و تلاش آنها مبتنی بر تولید محصول باکیفیت و برند سازی از سیگارهای تولیدی در زیمبابوه است.

شرکت های تولید سیگار در زیمبابوه تنها از محصول تنباکوی کشور خود استفاده نمی‌کنند و به منظور تنوع بخشی به محصولات خود از تنباکوی وارداتی کشورهای مختلف نظیر زامبیا، هند، مالاوی، موزامبیک، بریتانیا و بنگلادش نیز بهره می‌برند.

این در حالی است که تولید تنباکو در زیمبابوه از زمان اصلاحات ارضی در این کشور که توسط رابرت موگابه، رئیس جمهور فقید زیمبابوه صورت گرفت، روندی رو به افزایش داشته است. هم اکنون بیش از 140 هزار کشاورز با تولید تنباکو در ارتباط هستند و زندگی بیش از یک میلیون نفر از مردم این کشور به طور مستقیم به تجارت این محصول مرتبط است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما