معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۱/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۱۲

اخبار اقتصادی مولداوی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی مولداوی در هفته دوم بهمن ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

هوانوردی مولداوی توسط کارشناسان ایکائو بررسی می‌شود

 مامورین بازرسی سازمان بین المللی هوانوردی غیرنظامی ( ایکائو) فعالیت خود را در سازمان هواپیمایی کشوری مولداوی آغاز کردند. این بازرسی‌ها از 26 ژانویه تا 7 فوریه 2022 توسط کارشناسان بین المللی درباره ارزیابی رعایت ایمنی پروازهای غیرنظامی در مولداوی با استانداردهای مندرج در کنوانسیون بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی‌که مولداوی از سال 1994 به آن پیوسته است، انجام می‌شود. بازرسی‌ها شامل تمامی جنبه‌های فعالیت های هوانوردی غیرنظامی در مولداوی از جمله عملیات پرواز، قابلیت پرواز و پذیرش پرسنل، وضعیت فرودگاه‌ها، روش بررسی سوانح و حوادث هوایی، ناوبری هوایی و پزشکی هوانوردی می‌گردد. در نوامبر 2021، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری مولداوی، اکتاویان نیکولاسکو برکنار شد.

متخصصان آلمانی 5.1 میلیون یورو در طرح تامین آب مرکز مولداوی سرمایه گذاری می‌کنند

آژانس توسعه منطقه ای مولداوی به عنوان مجری و شرکت آلمانی قرارداد خدمات مشاوره ای به میزان 5.1 میلیون یورو در طرح بهبود زیرساخت های آب در مرکز مولداوی امضا کردند. این سند لزوم تقویت ظرفیت واحد اجرای پروژه و اپراتورهای منطقه ای آینده را در چهارچوب تغییرات قانونی در این زمینه بررسی می‌کند. در این خصوص، یک کارگاه آموزشی به منظور ارزیابی ظرفیت ادارات دولتی محلی و شناسایی نیازها برای حصول اطمینان از اجرای صحیح فعالیت های برنامه ریزی شده در چهارچوب احداث شاهراه کیشی نف – استراشن - کالاراش  برگزار شد.

مولداوی مایل است به ابتکار سه دریا بپیوندد

 نیکو پوپسکو وزیر خارجه مولداوی در دیدار با کوردان گرلیچ وزیر خارجه کرواسی در کیشی‌نف علاقمندی مولداوی برای الحاق به طرح سه دریا ( آدریاتیک- بالتیک و سیاه ) را ابراز داشت. وزیر همچنین اهداف نوسازی راه آهن کیشی نف – اونگنی را با در نظر گرفتن اتصال آن به مجموعه اروپایی و نیز اجرای پروژه‌های راه، انرژی، توسعه انرژی‌های قابل تبدیل و تعمیر پل را تشریح کرد. وزیر خارجه مولداوی اهداف دولت را به منظور بهبودی زیرساخت ها در نتیجه تسهیل و راحتی زندگی شهروندان دانست.

در ماه اول سال جاری، اداره مالیات چهار میلیارد لی مالیات جمع آوری کرد

اداره بازرسی مالیاتی مولداوی گزارش داد: دراولین ماه سال جاری، بالغ بر 7.1 میلیارد لی مالیات جمع آوری شده است که در مقایسه با سال 2021، 8.11 درصد و حدود 186 میلیون لی بیشتر بوده است. در بودجه‌های محلی، در آمدها 5.425 میلیون لی بوده که 0.65 میلیون بیشتر از ماه مشابه در سال گذشته می‌باشد. همچنین در بودجه کشوری از بیمه‌های اجتماعی در همین بازه زمانی بیش از 3.1 میلیارد لی دریافت شده است که در مقایسه با سال گذشته 7.19 معادل 3.219 میلیون لی بیشتر بوده است.

در مولداوی مزارع کمتری تحت کشت قرار می‌گیرد

 بر اساس گزارش آژانس محاسبات و پرداخت‌ها، در سال گذشته فقط 9.1 هزار هکتار باغ جدید در مولداوی کاشته شد. ( در سال 2020، کمی‌بیشتر از 3.2 هزار هکتار و در سال 2019، حدود 3.3 هزار هکتار بود). بر اساس برآوردهای کارشناسان، طی پنج سال گذشته در کشور باغات قدیمی نسبت به محصولات و مزارع جدید بیشتر بوده است. به عنوان مثال، باغات سیب در این مدت 3 هزار هکتار کاهش داشته و به 49 هزار هکتار رسیده است.

آخرین آمار شیوع ویروس کرونا در جمهوری مولداوی (15 بهمن ماه 1400)

مجموع مبتلایان: 455095

تعداد جان باختگان: 10718

مجموع بهبودیافتگان: 392995

 افراد درگیر بیماری: 51382

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما