معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۱/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۰۸

اخبار اقتصادی سوئد

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سوئد در هفته اول بهمن ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

سوئدبانک پیش بینی تورم CPIF را افزایش داد

سوئدبانک پیش بینی می‌کند که تورم CPIF برای کل سال 2022 به میزان 3.2 درصد خواهد بود که نسبت به پیش بینی نوامبر 2.5 درصد افزایش یافته است. در نتیجه، طبق پیش‌بینی اقتصاد کلان اخیر این بانک، بانک مرکزی نرخ repo را از ابتدای سال 2023 افزایش خواهد داد. با این حال، پیش بینی تولید ناخالص داخلی که در سال 2022 روی 3.3 درصد رشد باقی می ماند، تغییری نکرده است. این بانک در گزارش خود آورده: «ما همچنین انتظار نداریم که همه‌گیری اثری دائمی‌بر رشد بهره‌وری در آینده داشته باشد، از آنجا که سرمایه‌گذاری‌های تجاری به سرعت بهبود یافته است.» در دسامبر، موسسه ملی تحقیقات اقتصادی رشد تولید ناخالص داخلی 3.4 درصد و متوسط تورم 2.8 درصد در سال 2022 را پیش بینی کرده بود.

 

کمک مالی دولت به مشترکان برق

وزیر دارایی میکائیل دامبری در یک کنفرانس خبری گفت : حداقل حمایت در این زمینه 300 کرون و حداکثر 6000 کرون در ماه خواهد بود. خانوارهایی که کمتر از ۷۰۰ کیلووات ساعت در ماه مصرف می‌کنند هیچ حمایتی دریافت نمی‌کنند. میزان یارانه با توجه به مصرف افزایش می یابد و برای مصرف کنندگان بیش از ۲۰۰۰ کیلووات ساعت حداکثر به ۲ هزار کرون می رسد. بر اساس پیشنهاد دولت، این یارانه عمدتاً به خانه‌هایی که برای گرمایش به برق وابسته هستند و همچنین خانه‌ها و آپارتمان‌هایی که مصرف برق در آن‌ها بالا بوده خواهد رسید. تخمین زده می‌شود که حدود ۱.۸ میلیون خانواده در سراسر سوئد از این حمایت بهره مند شوند. خشایار فرمانبر وزیر انرژی نیز این در نشست خبری اعلام کرد که یارانه از طریق شرکت های شبکه برق به صورت خودکار پرداخت می‌شود، یعنی مصرف کننده برای دریافت این مبلغ نیازی به انجام کاری نخواهد داشت. انتظار می‌رود پارلمان در پایان ماه فوریه به بودجه اصلاح شده رأی دهد تا این پول در اختیار شرکت‌های برق قرار گیرد. وزیر نیرو گفت: به محض اتمام مراحل، اولین پرداخت ها به دست مصرف کننده می‌رسد. این کمک ها بیشتر به عنوان اعتبار قبض برق خواهد بود.» انتظار می رود که مبلغ یارانه در ماه مارس یا آپریل پرداخت شود.

 

جدول یارانه بر اساس مصرف

 

 

سه موضوع مهم برای سوئد

توماس توبه، عضو پارلمان اروپا بر این باور است که در طول سال آینده، سه موضوع را می‌بیند که به‌ویژه برای سوئد مهم و ضروری هستند و سوئد باید برای قرار دادن آنها در دستور کار اتحادیه اروپا تلاش کند. این سه موضوع شامل جرایم سازمان یافته، سیاست مهاجرت اروپا و بحران انرژی جاری می‌باشند. وی در   Europaportalenاستدلال می‌کند که همه این موضوعات، مسائل فرا مرزی هستند و حل شدن آنها به ایجاد یک وحدت در سطح اتحاد اتحادیه اروپا نیاز دارند.

 

سفارش جدید چند میلیاردی هیتاچی انرژی

هیتاچی انرژی،  با دریافت سفارش های جدید چند میلیاردی همچنان به رشد خود ادامه می دهد. به گزارش خبرگزاری DI در حال حاضر این شرکت به تعداد زیادی نیروی جدید برای کار در سوئد نیاز خواهد داشت. این شرکت پس از دریافت یک سفارش برای اتصال شبکه برق جدید میان عربستان سعودی و مصر به افزایش کارکنان خود از طریق استخدام های جدید  نیاز دارد. برای آخرین پروژه این شرکت در امارات متحده عربی، که یک پروژه چند میلیاردی می‌باشد نیز صدها نفر دیگر باید در تأسیسات سوئدی در لودویکا و وستروس استخدام شوند. نیکلاس پرسون، مدیر عامل این واحد تجاری می‌گوید: "تاکنون حدود 250 نفر استخدام کرده ایم، اما پروژه‌ها بلندمدت هستند و به همین دلیل استخدام ها برای دوره‌های طولانی تری انجام می‌شود. ما باید موقعیت های کاری را از مهندسی تا مدیریت پروژه در یکپارچه سازی شبکه در هیتاچی انرژی پر کنیم.".

https://www.hitachienergy.com/se/sv

 

سوئدی‌ها فراوری شده ترین غذای اروپا را می خورند

به گزارش SVD، سوئدیها در بین کشورهای اروپایی بیشترین غذاهای فوق فرآوری شده را مصرف می‌کنند. بر طبق یک مطالعه جدید، فست فودهایی که در مایکروویو گرم می‌شوند، و همچنین غلات صبحانه، ماست میوه، پودر رژیم غذایی و جایگزین‌های گیاهی گوشت ، 40 درصد غذای مردم سوئد را شامل می‌شوند. این دسته همچنین شامل غذاهای بسیار فرآوری شده با ماندگاری طولانی و مواد مصنوعی می‌شود و اکنون انتظار می رود در لیست توصیه‌های تغذیه شمال اروپای آژانس ملی غذای سوئد قرار گیرد. این توصیه‌ها مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های تغذیه‌ای هستند که از جمله به متخصصان تغذیه ارائه می‌شوند و قرار است برای اولین بار در ده سال گذشته بازنگری شوند. پیش از این، تنها کانادا و چهار کشور آمریکای جنوبی توصیه‌های رژیمی را برای کاهش مصرف غذاهای فوق فرآوری شده ارائه کرده بودند. سوئد بالاترین درصد را در اروپا دارد و پس از آن بریتانیا و آلمان قرار دارند.

 

 رکورد تقاضای خانه با وجود افزایش قیمت مسکن

سوئد با وجود افزایش شدید قیمت مسکن، رکورد بی سابقه ای را در تعداد واحدهای مسکونی فروخته شده در سال گذشته به ثبت رساند. بر اساس آمار شرکت های املاک، در سال ۲۰۲۱، تعداد ۱۹۰ هزار واحد مسکونی فروخته شده است. مدیر عامل اتحادیه کارگزاران املاک، بیورن ویلهوگن، گفت: این میزان تقاضا برای خرید در نتیجه بحران کرونا است، زیرا مردم رفت و آمد خود را کاهش داده اند که منجر به صرفه جویی بیشتر در پول شده است. در سال ۲۰۲۱، قیمت آپارتمان ۷ درصد افزایش یافت، در حالی که قیمت ویلا ۱۳ درصد افزایش یافت. در سال ۲۰۲۰، تعداد ۱۲۰ هزار واحد مسکونی فروخته شد که در آن زمان یک رکورد بود، اما سال ۲۰۲۱ با افزایش حدود ۷۰ هزار واحدی، رکورد را شکست. قیمت مسکن در پایان سال ۲۰۲۱ کاهش یافت و بیورن ویلهوگن این کاهش را ناشی از تمرکز مردم در ماه دسامبر بر چیزهای دیگر دانست و اشاره کرد که قیمت ها معمولاً در پایان هر سال کاهش می یابد.

 

افزایش تولید در بخش خصوصی

در مجموع، تولید بخش خصوصی در نوامبر 2021 نسبت به اکتبر 0.5 درصد افزایش داشته است، بر اساس آمار سوئد  در مقایسه با نوامبر 2020، این افزایش 6.5٪ بود. بخش صنعت در نوامبر 2021 نسبت به ماه مشابه سال قبل 4.2 درصد افزایش تولید داشته است، در حالی که در مدت مشابه تولید در بخش خدمات 8.2 درصد و ساخت و ساز 1.1 درصد افزایش داشته است.

 

افزایش میزان سفارشات در بخش صنعت

ارقام آمار سوئد نشان می دهد که سفارشات در صنعت سوئد در نوامبر 2021 در مقایسه با اکتبر 2021 کاهش 0.9 درصدی داشته است. با این حال، با نگاهی به ارقام نوامبر 2020، سفارشات در صنعت 3 درصد افزایش یافت. به صورت ماهانه با وجود کاهش در کل سفارشات، اکثر زیربخش های صنعتی پیشرفت مثبتی را ثبت کردند که بیشترین افزایش مربوط به صنعت الکترونیک بود که 13.9 درصد رشد داشت. سفارشات برای صنعت وسایل نقلیه موتوری با 10.3 درصد کاهش در مدت مشابه بیشترین کاهش را داشته است. در هر دو بازار داخلی و صادراتی، سفارشات در ماه نوامبر نسبت به اکتبر کاهش یافته است، به طوری که سفارشات بازار داخلی 2.4 درصد و سفارشات بازار صادرات 0.2 درصد کاهش یافته است.

 

سود دهی شرکت‌های بزرگ

انتظار می‌رود علیرغم تأثیرات ناشی از پاندمی، حدود 70 شرکت از بزرگترین شرکت‌های بورس استکهلم در دوره گزارش دهی آینده به طور متوسط 9 درصد افزایش سود را گزارش کنند. علاوه بر این، انتظار می رود 146 شرکت سوئدی فهرست شده که تحلیلگران بانک بزرگ SEB دنبال می‌کنند، امسال اقدام به توزیع حدود 297 میلیارد کرون سود سهام نمایند.

 

قیمت برق تورم را افزایش می دهد

 نرخ تورم 12 ماهه CPIF (شاخص قیمت مصرف کننده با نرخ بهره ثابت)  4.1 درصد در دسامبر بود. نرخ تورم در ماه نوامبر میزان 3.6 درصد بوده است. بزرگترین عامل افزایش نرخ تورم، قیمت بالای برق بوده و در عین حال افزایش قیمت مواد غذایی نیز در این امر نقش داشته است. افزایش قیمت برق در ماه دسامبر امری رایج محسوب می‌شود، اما این میزان افزایشی که در ماه دسامبر رخ داد بالاترین نرخ در سوئد در قرن بیست و یکم بوده است. تحلیلگران معتقدند که توقف موقت مالیات بر برق می‌تواند نرخ تورم را تا 0.7 درصد کاهش دهد. نزول تورم قیمت انرژی (CPIF-XE) در واقع بین نوامبر تا دسامبر از 1.9٪ به 1.7٪ کاهش می یابد.

 

افزایش هزینه خانوارها

 بر اساس ارقام اولیه آمار سوئد (SCB)، در ماه نوامبر، مصرف خانوارها در مقایسه با اکتبر 1 درصد افزایش یافته است. در مقایسه با ماه مشابه در سال 2020، میزان مصرف حدود 8.3 درصد افزایش داشته است. این ارقام همچنین نشان می دهد که مصرف خانوارها در سه ماه گذشته 6.2 درصد افزایش یافته است. خانوارها مبلغ قابل توجهی را در رستوران‌ها، کافه‌ها و هتل ها هزینه کرده اند که در مجموع نسبت به نوامبر سال گذشته 68.3 درصد افزایش داشته است.

 

احداث جاده سبز به سوی نروژ

یورونیوز در گزارشی به این موضوع پرداخته که چگونه سوئد امیدوار است «جاده میانی»، جاده ای که یک کریدور شرقی/غربی به سمت نروژ را فراهم می‌کند، را هر چه بیشتر «سبز» بسازد. یک پروژه اروپایی به منظور ارتقای حمل و نقل مختلط و کاهش انتشار کربن تولید شده از وسائل حمل و نقل مسافر و اضافه کردن نقاط شارژ وسایل نقلیه الکتریکی در تمام ایستگاه‌های قطار در طول این مسیر. بودجه این پروژه کمی‌بیش از 800000 یورو است - که نیمی از آن توسط European Cohesion Policy تامین می‌شود. سوئد دارای بیشترین تعداد خودروهای الکتریکی در اتحادیه اروپا است. هدف این پروژه این است که حتی کسانی که در مناطق کم جمعیت زندگی می‌کنند به نقاط شارژ دسترسی داشته باشند.

 

بندر گوتنبرگ شاهد افزایش قابل توجه ترافیک است

الویر دزانیچ مدیر عامل بندر گوتنبرگ، در مصاحبه با خبرگزاری DI، از افزایش شدید ترافیک در این بندر خبر داد. وی در این خصوص گفت ما شاهد افزایش زیادی تقریباً در کل خط هستیم و این موضوع بسیار خوشحال کننده است.. به لطف تلاش‌های زیاد و انتخاب مسیر خوب، ما نه تنها توانستیم فعالیت در بندر را ادامه دهیم، بلکه حجم آن را افزایش داده‌ایم و در نتیجه سهم بزرگی در اقتصاد سوئد داریم. بندر گوتنبرگ بزرگترین و مهم ترین مرکز حمل و نقل سوئد است که بخش قابل توجهی از صادرات و واردات این کشور را انجام می دهد. داده‌های جدید، برای کل سال 2021 هنوز منتشر نشده با این همه آمارهای ابتدائی حاکی از این است که همه انواع حمل و نقل و ترافیک (به جز انرژی) نسبت به سال 2020 افزایش یافته است. بر این اساس تعداد کانتینرها در سال 2021 بالاترین میزان از سال 2014 و یکی از بهترین سال های این بندر به شمار می رود. دیجیتالی شدن خدمات بندر، تعادل خوب بین واردات و صادرات و نسبت بالایی از اتصالات قطار به بندر و از بندر (که مشکلات کمبود راننده را کاهش داده است) از عوامل موثری است  که بندر گوتنبرگ را در بدست آوردن سهم زیادی از بازار نقش داشته است.

 

ادامه افزایش قیمت ها در Ikea

از پاییز گذشته تاکنون، Ikea قیمت محصولات خود را به میزان قابل توجهی افزایش داده است. افزایش قیمت کالاها، افزایش قیمت انرژی و مشکلات زنجیره تامین از دلائل این موضوع اعلام شده است. جان آبراهامسون رینگ، مدیر عامل گروه Ikea در این زمینه می‌گوید: "تلاش برای پایین نگه داشتن قیمت هاست. ما خیلی روی این موضوع کار کرده ایم، اما به جایی رسیده ایم که این کافی نیست. این شرکت در سطح جهانی قیمت ها را 9 درصد افزایش خواهد داد. در سوئد، حدود نیمی از محصولات شاهد افزایش قیمت خواهند بود، که مطابق با وضعیت انبارهای Ikea در سطح جهانی است".

 

آلودگی زیست محیطی از طریق پلاستیک

خبرگزاری DN به موضوع آلودگی زیست محیطی از طریق پلاستیک پرداخته و می نویسد گام بعدی برای پایداری، بهبود بازیافت پلاستیک است و اینکه که در حال حاضر بخش بسیار کمی از پلاستیک مورد استفاده صنعت و مصرف کنندگان بازیافت می‌شود. این خبرگزاری استدلال می‌کند که برای بهبود این ارقام، تصمیمات سیاسی بلندمدت و جامعی مورد نیاز است.

 

افزایش قیمت گازوئیل  در سوئد

خبرگزاری Di در گزارشی به رکورد جدید قیمت بالای گازوئیل در سوئد پس از اینکه تامین کنندگان اصلی سوخت، مانند Preem و Circle K قیمت هر لیتر را بالای 21 کرون افزایش دادند اشاره کرده است. همزمان HVO100 (سوخت زیستی خالص) نیز اکنون تقریباً 25 کرون در هر لیتر است، در حالی که اتانول ارزان تر شده است. مالیات بر بنزین نیز در ابتدای ژانویه افزایش یافت. ابا بوش رهبر حزب دموکرات مسیحی پیشنهاد کاهش قیمت گازوئیل به میزان 3 کرون و یارانه برای خریداران خودروهای الکترونیکی مستعمل را داده است. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما