معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۱۰/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۴۹

اخبار اقتصادی اتریش

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اتریش در هفته دوم دی ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌ گردد:
  • افزایش مجدد قیمت گاز مصرفی در اتریش

کوریه: به گفته آژانس انرژی اتریش، شاخص قیمت گاز اتریش  (ÖGPI) نشان می دهد که در اتریش، قیمت عمده فروشی گاز در ژانویه 2022 هفت برابر یک سال قبل است. در مقایسه با ژانویه 2021، شاخص قیمت گاز حدود 600 درصد افزایش یافته  و نسبت به ماه نوامبر، یک چهارم افزایش داشته است. قیمت انرژی برای مصارف  خانگی نیز افزایش قابل توجهی داشته است .بر اساس شاخص قیمت انرژی (EPI) که آژانس انرژی اتریش نیز محاسبه کرده ، قیمت نفت برای گرمایش نسبت به سال قبل 64.5 درصد، قیمت گازوئیل 40.7 درصد بیشتر از نوامبر 2020 و بنزین درجه یک 35.8 درصد افزایش یافت.قیمت گاز 20.4 درصد بیشتر از یک سال گذشته است وقیمت برق اکنیز10.2 درصد بیشتر ازسال گذشته می‌باشد. شایان ذکر است که در اتریش قیمت انرژی خالص حدود یک سوم قبض برق و گاز را تشکیل می دهد، مابقی هزینه‌های شبکه و مالیات است.

  • افزایش فروش آنلاین در میان شرکت های اروپایی

یوروستات: در سال 2020، 22 درصد از شرکت های اتحادیه اروپا تمرکز بر فروش آنلاین و تجارت الکترونیکی داشتند و 19 درصد نیز اعلام داشته اند که  فروش آنلاین آنها به 1 درصد از کل گردش مالی  رسیده است که در مقایسه با سال 2019 بالغ بر 1 درصد افزایش  داشته است.  رشد مداوم در استفاده از فروش تجارت الکترونیک در بسیاری از کشورها به دلیل شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های ارسال و حمل و نقل هم مشتریان و هم مشاغل را در کشورهای اروپایی به فروش آنلاین تشویق کرده است.

دانمارک بالاترین سهم فروش آنلاین را در بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا با 38٪، داشته و پس از آن ایرلند و سوئد هر کدام با 34 درصد در رتبه دوم قرار گرفتند و نسبت به سال 2019 افزایش 1 و 3 درصدی را ثبت کردند.بلژیک و فنلاند بیشترین افزایش را در فروش آنلاین شرکت ها در سال 2020 ثبت کردند که هر دو به ترتیب با 5 درصد افزایش به 31 درصد و 24 درصد رسیدند. اتریش نیز با 24 درصد رشد کمی‌بالاتر از میانگین اروپایی و پس از هلند قرار گرفته است.

  • هواپیمایی اتریش مسیرهای پروازی را مجددا کاهش می دهد

کوریه: به دنبال شیوع سویه اومیکرون، هواپیمایی اتریش مسیرهای پروازی خود در فصل زمستان سال 2022 را کاهش خواهد داد. در روزهای گذشته هواپیمایی سوئیس و لوفتانزا نیز، در حال تغییرات اساسی در مسیرهای‌های پروازی می‌باشند. سخنگوی هواپیمایی اتریش گفت در این خصوص گفت: متاسفانه به دلیل شیوع بسیار سریع  سویه اومیکرون پروازهای ما تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق در خواهند آمد. در میان مسیرهای اعلام شده فرودگاه بین المللی امام خمینی تهران نیز اعلام شده است.

  • افزایش قیمت انرژی در ماه نوامبر 2021

او آر اف: قیمت انرژی برای مصارف خانگی در نوامبر 26.3 درصد بیشتر از سال قبل بود. قیمت سوخت در ماه نوامبر 2021 مجددا افزایش داشت و به عنوان یکی از محرک های اصلی افزایش نرخ تورم بود.  قیمت نفت مورد استفاده برای گرمایش نسبت به مدت مشابه سال قبل 64.5 درصد افزایش یافت، قیمت گازوئیل 40.7 درصد بیشتر از نوامبر 2020 و بنزین 35.8 درصد افزایش داشته است.انرژی مصرفی خانوار نسبت به اکتبر 2020 2.7 درصد افزایش داشته  و تورم عمومی در مقایسه ماه به ماه 0.7 درصد و در مقایسه سال به سال 4.3 درصد بود که بسیار بالاتر از مقدار هدف تعیین شده توسط بانک مرکزی اروپا بوده است.در مدت زمان یاد شده، افزایش قیمت ها در مواد غذایی و انرژی و همچنین اجاره و قیمت مسکن در سراسر اتریش مشهود است.

  • اقتصاد اروپا به زودی وابسته به ورود مهاجرین خواهد بود

پرسه: در دوازده سال آینده شرکت های اتریشی حداقل نیازمند به ۵۴۰ هزار نیروی کار جدید خواهند داشت و اروپا در این خصوص هیچ چاره ای جز روی آوردن به مهاجرت هدفمند نخواهد داشت.    اقتصاد آلمان از قبل به دنبال کارگران در اندونزی، مکزیک و کلمبیا است، نظر غالب در اینجا این است که برای رفع کمبود پرسنل،  تنها راه حل جستجو در خارج از مرزهای اروپا می‌باشد. در کنار بحران بیکاری، رکود اقتصادی و رشد روز افزون تورم، اتریش با مشکل پیری در میان قشر کارگر نیز روبرو است و به دنبال آن بحران صندوق های تامین اجتماعی و بازنشستگی. بر اساس گزارش منتشره از سوی فدراسیون صنعتگران اتریش، اتریش در دوازده سال تا نیم میلیون نفر کمبود برای نیروی کار حرفه ای خواهد داشت. اروپا در مسیر پیری قرار دارد و آفریقا در مسیر انفجار جمعیت.

  • برنامه ریزی مقتصدانه اتریشی‌ها برای سال 2022

کوریه: براساس نتایج یک نظرسنجی عمومی، مردم اتریش تصمیم دارند تا در سال 2022، بیش از پیش صرفه جویی نموده و منابع مالی بیشتری را جمع آوری نمایند. بر اساس این نظر سنجی، همچنان خرید طلای خالص و شمش و پول نقد خارج از حساب های بانکی، یکی از اصلی ترین راه‌های ایجاد امنیت مالی برای مردم این کشور به شمار می آید. 29 درصد مردم  می خواهند در سال جدید پول بیشتری در حساب پس انداز خود بگذارند و در مقابل سرمایه گذاری در اوراق بهادار برای بسیاری از مردم جذابیت کمتری دارد. بر اساس  نظرسنجی اخیر موسسه J.P ،تنها 15 درصد چنین سرمایه گذاری را برای سال 2022 در نظر دارند. همچنین 37 درصد از اتریشی‌ها قصد دارند تا در سال نو زندگی مقتصدانه تری داشته باشند. برای انجام این کار، آنها مایلند مصرف خود را محدود کرده یا به دنبال  قیمت های ارزان تر باشند. 27 درصد مصمم هستند که بدهی خود را بپردازند یا حداقل بدهی جدیدی نداشته باشند. کمی‌کمتر از یک سوم پاسخ دهندگان نیز اظهار داشتند که می خواهند پول بیشتری به حساب پس انداز واریز کنند.در مقایسه، سرمایه گذاری در اوراق بهادار از علاقه نسبتا کمی‌برخوردار است. فقط کمی‌بیش از یک هشتم از افراد مورد بررسی (15 درصد) گفتند که می خواهند چنین سرمایه گذاری انجام دهند. در میان شرکت کنندگان در نظرسنجی، 28 درصد گفتند که از وضعیت مالی خود راضی هستند و هیچ فعالیت دیگری در سال آینده برنامه ریزی نمی‌کنند. در این نظر سنجی 800 زن و مرد 18 سال به بالا بین 1 و 5 دسامبر 2021 مورد پرسش قرار گرفتند.

  • لاک دان و مشکلات بودجه در اتریش

وینرتسایتونگ: لاک دان اخیر کرونا، برنامه بودجه دولت برای سال آینده را با چالش روبرو ساخته است. از ژانویه تا اواسط نوامبر سال جاری، در مجموع 14 میلیارد یورو بودجه برای مقابله با همه‌گیری در دسترس دولت قرار گرفته است.بر اساس گزارش کمیسیون بودجه مجلس اتریش در مجموع می‌توان فرض کرد که کسری بودجه عمومی دولت به میزان شش درصد از تولید ناخالص داخلی را در سال اینده نتوان جبران نمود و در صورت لاک دان دیگری در ماه ژانویه یا فوریه 2022، این میزان بدون شک افزایش خواهد یافت.

  • شرایط اضطراری کمبود نیروی کار در بسیاری از مشاغل در بازار مشاغل اتریش

کوریه: کمبود پرسنل حرفه ای در بیش از 66 حرفه سال ها است که بازار مشاغل اتریش را تحت تاثیر قرار داده است و در دوران کرونا، سبب بحرانی شدن شرایط برای فعالان در این مشاغل شده است. بسیاری از مشاغل همزمان هم نیاز به پرسنل جدید دارند و هم امکان پرداخت هزینه‌های آنان را ندارند. به گفته هلموت دورن مایر از موسسه پژوهش های اقتصادی اتریش، تعداد نیروی کار مورد نیاز از 177 هزار نفر در سال گذشته به 221 هزار نفر در سال جاری رسیده است و بیش از 70 درصد شرکت ها با مشکل نداشتن پرسنل مجرب و مناسب روبرو هستند.

  • اعتماد 39 درصد اتریشی‌ها به یورو کاهش یافته است

کرونه: در نظرسنجی آنلاینی که توسط انجمن اتریش برای سیاست اروپا (ÖGfE) در ابتدای دسامبر انجام شد، 57 درصد از 800 شرکت کننده بین 16 تا 80 سال گفتند که  نسبت به توان یورو بسیار خوش بین هستند و 15 درصد یورو را بهترین ارز در سطح بین المللی می دانند و در مقابل  تعداد کسانی که اعتمادکم یا خیلی کم به یورو دارند در مجموع  39 درصد است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما