معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۹/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۹۳

اخبار اقتصادی آلبانی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی آلبانی در هفته چهارم آذرماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

قرارداد همکاری آلبانی با UNFPA : وزیر امور اقتصادی و دارایی آلبانی خانم دلینا ابراهیمای هفته گذشته قرارداد همکاری UNFPA ( دفتر صندوق جمعیت سازمان ملل در آلبانی) با 6 شرکت آلبانیایی را نمونه خوبی از وضعیت شرکتهای تجاری آلبانی توصیف نمود. 

UNFPA ( دفتر صندوق جمعیت سازمان ملل در آلبانی) با حمایت آژانس توسعه اتریش در راستای سیاستهای حمایتی از خانواده در کشورهای بالکان غربی و مولداوی از سوی سازمان ملل گام بر می دارد و در حال انجام همکاری و حمایت از سیاستهای جمعیتی و افراد شاغل در آلبانی است. خانم ابراهیمای تاکید کرد این پروژه‌ها در راستای تقویت و استحکام دولتی آلبانی بوده و همچنین توسعه پایدار و ضمانت رعایت اصول حقوق بشری و آزادی را بهمراه دارد و امضاء این قرارداد در جهت حمایت از خانواده و توانمندسازی زنان در جامعه آلبانی است.

ابلاغ قانون پولشویی آلبانی: ایلیر متا رئیس جمهور آلبانی تغییرات قانون پولشویی و تامین مالی تروریسم آلبانی را طی حکمی‌به دولت ابلاغ کرد. بر اساس بیانیه مطبوعاتی ریاست جمهوری، هدف متمم این قانون در جهت حمایت از سیستم مالی و اقتصادی کشور و همچنین رفع تهدیدات در زمینه پولشویی و تامین مالی تروریسم در کشور بوده و تقویت و یکپارچگی بیشتر و همکاری در جهت تحقق صلح و امنیت و ایفای تعهدات بین المللی را بدنبال خواهد داشت.این قانون در جهت افزایش تضمین‌ها و ایجاد مکانیزم لازم برای اجرای صحیح و کشف و انهدام شبکه‌های پولشویی و تهدیدات تامین مالی تروریسم مالی خواهد بود که بر اساس توصیه‌های گروه اقدام مالی FATF , Moneyeval  انجام شده است.

افزایش صادرات آلبانی : بر اساس اعلام سازمان آمار آلبانی (Instat) ارزش صادرات آلبانی در 11 ماهه سالجاری میلادی به 377 میلیارد لک رسیده که در مقیاس با سال گذشته 35.4% رشد مواجه شده و نسبت به سال 2019 نیز 21% رشد را به ثبت رسانده است.

کارشناسان اقتصادی آلبانی عنوان داشتند افزایش حجم صادرات کشور در سالجاری به دلیل افزایش صادرات محصولات ساختمانی، مواد معدنی ، سوخت و انرژی بوده است که در نتیجه افزایش تقاضای جهانی و همچنین افزایش قیمتهای کالاها در بازارهای بین المللی بوده است. در حال حاضر کلیه گروه‌های کالاهای صادراتی نسبت به دوران قبل از بحران پاندمیک از رشد خوبی برخوردار شده اند و تنها بخش نساجی و محصولات چرمی آلبانی هنوز تحت تاثیر بحران پاندمی‌کرونا باقی مانده اند.ایتالیا با 30.1%، ترکیه با  7.8%، یونان با 7.2% و آلمان با 6.5% سهم از تجارت خارجی آلبانی از مهمترین شرکای تجاری آلبانی در سالجاری قرار دارند.

پیش بینی تورم در آلبانی تا اواسط سال 2022: آقای گنت سیکو، رئیس بانک مرکزی آلبانی روز چهارشنبه اول دی ماه گفت: بانک مرکزی آلبانی تصمیم گرفت نرخ بهره بانکی خود را بدون تغییر در 0.5 درصد نگه دارد، زیرا که وضع سیاست پولی فعلی را بر اساس انتظارات برای افزایش تورم مناسب می‌بیند. سیکو در بیانیه ای گفت: بانک مرکزی همچنین نرخ سود تسهیلات سپرده یک روزه را 0.1 درصد و نرخ تسهیلات وام یک روزه را 0.9 درصد اعلام کرد. رئیس بانک آلبانی خاطرنشان کرد: اطلاعات موجود نشان می دهد که فعالیت اقتصادی در آلبانی بهبود یافته و شاخص های بازار کار در حال بهبودی بیشتری هستند، لیکن تورم در دو ماه گذشته افزایش یافته و در ماه نوامبر به 3.1 درصد رسیده است.

چاپ اسکناس های جدید 500 و 2000 لکی: از 17 ژانویه 2022، شهروندان آلبانیایی اسکناس‌های جدید  500 و 2000 لکی را مورد استفاده قرار خواهند داد. آقای گنت سیکو، رئیس بانک آلبانی طی نشست خبری اعلام کرد که اسکناس های جدید با تازه ترین فناوری در این زمینه طراحی و تولید شده اند و به عناصر امنیتی مدرن و پیشرفته مجهز هستند. رئیس بانک آلبانی در ادامه گفت: کار را برای تکمیل سری جدید اسکناس ها ادامه داده ایم و قبلاٌ در ژوئن 2021 نیز 2 اسکناس دیگر 1000 و 10000 لکی وارد چرخه گردش شده است. چاپ اسکناس 10هزار لکی برای اولین بار در کشور در روند تولید پول کشور تازگی دارد.

کاهش هزینه انتقال تبادلات مالی به ارز یورو: بانک مرکزی آلبانی اعلام داشت که سیستم پرداخت ملی کشور در زمان تبادلات بین بانکی با ارز یورو از کمیسیون یا هزینه کمتری برخوردار خواهد شد. اخیراً در نظام بانکی آلبانی انتقال وجوه به یورو تنها از طریق بانکهای خارجی عامل، عملی بود و لازم بود که این بانکها در ارتباط مستقیم با بانکهای آلبانی باشند. بانک مرکزی آلبانی اعلام داشت با اجرای سیستم جدید، در حجم پول کمتر از 10 هزار یورو، گرفتن کمیسیون یا هزینه انتقال نباید بیشتر از 0.2% از ارزش کل مقدار تراکنش باشد و این هزینه نباید بیشتر از 6 یوروو گردد.

افزایش سیر رشد مصرف عمومی در کشور: رشد مصرف، واردات نفت، آبجو و قهوه به بالاترین حد خود در 11 ماه گذشته سالجاری رسید. هرچند واردات عمده کالاها با مالیات مستقیم برآن به دلیل قیمت های بالای عرضه شده در بازارهای بین المللی در سال جاری با مشکل جدی مواجه نشده بود لیکن  از سال 1990 که بازار آلبانی به روی جهان باز شد، واردات کالاهایی که دارای مالیات غیرمستقیم می‌باشند از جمله روغن، قهوه و آبجو ، رکوردهای تاریخی خود را ثبت کردند، این در حالیست که واردات سیگار تغییری نداشته است. آمارهای رسمی وزارت دارایی حاکی از آن است که واردات نفت در دوره ۱۱ ماهه با ۱۷ درصد افزایش نسبت به سال گذشته در این مدت به ۵۶۱ هزار تن رسیده است. همچنین واردات سوخت بالاترین میزان ثبت شده در 30 سال گذشته بوده است. در سال 2021، واردات سوخت 43 درصد بیشتر از میانگین تاریخی بود. دلیل اصلی افزایش واردات سوخت در این زمان از کار افتادن شرکت استخراج و فروش سوخت آلبانی یعنی شرکت آرمو بود.

آلبانیایی‌ها در سال 2020 مقدار 3.8 میلیون یورو از حساب های خارج از کشور دریافت کردند: بر اساس گزارش موسسه آمار اروپا، یورواستات، در داده‌های نقل و انتقالات شخصی به آلبانی در سال 2020، مبلغ ارسال شده توسط مراکز مالی فراساحلی در آلبانی 3.8 میلیون یورو به ثبت رسیده است . این مقدار تقریباً چهار برابر بیشتر از سال گذشته و بالاترین سطح از سال 2017 بود که انتقال از مراکز مالی فراساحلی به آلبانی شروع شده بود.

برگزاری هفتمین اجلاس سران ابتکار بالکان باز Open Balkanدر تیرانا: نشست سران عضو ابتکار"بالکان باز" روز سه شنبه ( 30 آذرماه 1400) با حضور ووچیچ رئیس جمهور صربستان، راما نخست وزیر آلبانی و زائف نخست وزیر مقدونیه شمالی در شهر الباسان برگزار گردید. در چارچوب این اجلاس 5 توافقنامه نیز به امضا رسید که هدف از آن تعمیق همکاریها و تسهیل تجارت و اشتغال میان کشورهای عضو می‌باشد از جمله : تسهیل شرایط دسترسی آزاد به بازار کار در بالکان غربی، اتصال مکانیسم شناسایی الکترونیکی شهروندان بالکان غربی، همکاری در زمینه دامپزشکی، امنیت غذایی در بالکان غربی، شناسایی متقابل مجوزهای اپراتور اقتصادی معتبر و امنیت میان صربستان و آلبانی و شناسایی متقابل مجوزهای اپراتور اقتصادی معتبر و امنیت میان جمهوری مقدونیه شمالی و آلبانی و کاهش عوارض مالیاتی و گمرکی برای شرکتهایی که در زمینه امنیت و امور دفاعی فعالیت می‌کنند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما