معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۹/۳۰- ۱۳:۵۲ - مشاهده: ۸۸۸

اخبار اقتصادی تاجیکستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تاجیکستان در آذر ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تصویب لایحه بودجه دولت تاجیکستان برای سال 2022

مجلس نمایندگان تاجیکستان لایحه بودجه دولت برای سال 2022 را تصویب نمود. فیض الدین قهار زاده وزیر مالیه(دارایی) تاجیکستان، ضمن ارائه طرح پیشنهادی بودجه دولت برای سال جاری میلادی به مجلس نمایندگان گفت: 33 میلیارد سامانی برای بخش درآمدی بودجه دولت پیش بینی شده که نسبت به بودجه سال 2021 میلادی 19.4 درصد (5.3 میلیارد سامانی) بیشتر شده است. هزینه دولت تاجیکستان شامل 33.6 میلیارد سامانی می‌باشد که در مقایسه با بودجه سال 2021 میلادی 600 میلیون سامانی افزایش یافته است. بنابر سخنان نامبرده، در سال آینده 21.9 میلیارد سامانی از درآمدهای دولت از طریق درآمدهای مالیاتی و غیر مالیاتی، 2.5 میلیارد سامانی صندوق‌های ویژه سازمان‌ها و موسسات، 7.9 میلیارد سامانی از طرح‌های سرمایه گذاری دولتی، 665 میلیون سامانی از طریق جذب کمک‌های مالی برای حمایت از بودجه پیش بینی شده است.

در هزینه‌های بودجه، بخش اجتماعی همچنان در اولویت بوده و 14.7 میلیارد سامانی یا 43.8 درصد از کل بودجه در سال 2022 تخصیص داده شده است. همچنین 6.3 میلیارد سامانی از این وجوه به سیستم آموزشی، 2.9 میلیارد سامانی برای بهداشت، 4.3 میلیارد سامانی برای بیمه‌های اجتماعی و حمایت اجتماعی و 1.2 میلیارد سامانی برای فرهنگ و و ورزش اختصاص دارد.

افزایش بدهی خارجی تاجیکستان طی نه ماه سال جاری

بنا بر اعلام وزارت مالیه (دارایی) تاجیکستان، میزان کل بدهی خارجی تاجیکستان تا تاریخ 1 اکتبر سال 2021، 3 میلیارد و 262.1 میلیون دلار بوده است. این میزان 18.4 میلیون دلار نسبت به میزان بدهی کشور از وام دهندگان خارجی در آغاز سال جاری، زمانی که آن 3 میلیارد و 243.7 میلیون دلار بود، بیشتر می‌باشد.

در ساختار بدهی خارجی 96.4 درصد سهم وام های دولتی غیر مستقیم که انجام سرویس های دولتی را تامین می‌کند، می‌باشد. حرف سر وام هایی می رود که جهت عملی سازی طرح های دولتی سرمایه گذاری جلب شده اند. میزان کل این گونه بدهی‌ها در ماه‌های ژانویه الی سپتامبر سال جاری 11.6 میلیون دلار افزایش یافته و در تاریخ 1 اکتبر 2021 بالغ بر 3 میلیارد و 144 میلیون دلار شده است.

بدهی بانک ملی تاجیکستان از صندوق بین المللی پول، چین و بانک اسلامی‌توسعه تا 8.9 میلیون دلار (از 15 میلیون دلار آغاز سال) کاهش یافته است. همزمان میزان سایر بدهی‌های دارای ضمانت دولتی تا 111.4 میلیون دلار (از 96.3 میلیون دلار) افزایش یافته است.

در بودجه دولت کشور برای سال 2022 جلب حدود 290 میلیون دلار جهت عملی سازی طرح های دولتی سرمایه گذاری پیش بینی شده است. تناسب بدهی خارجی تاجیکستان نسبت به تولید ناخالص داخلی 38.2 درصد می‌باشد.

شایان ذکر است که حد مجاز تناسب بدهی خارجی نسبت به تولید ناخالص داخلی برای کشورهای دارای سطح پایین درآمد طبق توصیه‌های سازمان‌های بین المللی مالی40 درصد می‌باشد. بیشتر بدهی تاجیکستان به ترتیب از چین، بانک جهانی، بانک آسیایی توسعه می‌باشد.

بهبود وضعیت و رشد اقتصادی تاجیکستان به دوران پیش از شیوع کرونا

کارشناسان بانک توسعه آسیا اعلام کردند، اقتصاد تاجیکستان با پشت سرگذاشتن شرایط دوران بیماری کووید 19 در نیمه نخست سال جاری رشد اقتصادی خود را به دوره قبل ازکرونا بازگرداند.

  به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان به نقل ازسامانه اسپوتنیک، پیش بینی می‌شود که دراواخرسال 2021 اقتصاد تاجیکستان به رشد 9/7 درصدی برسد. کارشناسان بانک توسعه اورآسیا معتقدند درسال 2022 نیز با بهبود فضای کسب و کار درتاجیکستان این کشور رشد اقتصادی  6 تا 7 درصدی را تجربه خواهد کرد

همچنین زمینه افزایش درامد مالی کارگران مهاجر تاجیک از روسیه درسال 2022 با بهبودکنترل بیماری کووید 19 وجود دارد که می‌تواند موجب کاهش تورم از8 و سه دهم درصد فعلی به 6 و سه دهم درصد شود. دراین گزارش تاکید می‌شود که اقتصاد روسیه، بلاروس، تاجیکستان و قزافستان به شاخص رشد دوران ازقبل ازکرونا بازگشته است.

افزایش 34 درصدی میزان تجارت خارجی تاجیکستان طی 11 ماه سال جاری

بنا به اعلام آژانس آمار تاجیکستان، میزان تجارت خارجی این کشور طی 11 ماه سال جاری به 5/5 میلیارد دلار اعلام رسید که در مقایسه با دوره مشابه سال 2020 افزایش نزدیک به 34 درصدی را نشان می دهد.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان، طی این مدت 3 میلیارد و 700 میلیون دلار کالا از خارج به تاجیکستان وارد  شده که 898 میلیون دلار بیشتر از دوره مشابه سال قبل می‌باشد. همچنین دراین مدت به مبلغ 1 میلیارد و800 میلیون دلار محصولات به خارج صادرشده است که 481 میلیون دلار بیشتر ازدوره مشابه سال 2020 می‌باشد.

شرکای اصلی تجاری تاجیکستان در این مدت روسیه با 1 میلیارد و130 میلیون دلار، قزاقستان 1 میلیارد و40 میلیون دلار، چین با 769 میلیون و900 هزاردلار و سوئیس با 726 میلیون دلاربوده اند.  تراز تجارت خارجی تاجیکستان نیز طی این مدت منفی و به نفع واردات اعلام شده است.

نرخ رشد تورم تاجیکستان 11 ماه 2021 به 7/5درصد رسید

رشد تورم در تاجیکستان در ماه‌های ژانویه – نوامبر سال جاری 7.5 درصد برآورد شده است. نرخ رشد تورم در ماه آوریل سال جاری میلادی 1.2 درصد بوده است. بنابر گزارش آژانس آمار تاجیکستان طی این مدت مواد غذایی، کالاها و همچنین خدمات پولی افزایش یافته است. از ژانویه - نوامبر 2020 تا ژانویه – نوامبر 2021 سال نرخ سالانه تورم 8 درصد بوده است. شاخص هدف تعیین شده تورم برای سال 2021 توسط بانک ملی تاجیکستان در سطح 6 درصد پیش بینی شده است. نرخ رشد در سال 2020 در همین سطح پیش‌بینی شده بود. با این حال، در نتیجه یک سال گذشته تورم رکورددار برای 10 سال اخیر (9.4 درصد) ثبت شده است.

 

میزان تولید و صادرات فراوده‌های نفتی در تاجیکستان

تاجیکستان طی ده ماه سال جاری  20،4 هزار تن فراورده‌های نفتی تولید نموده است. این میزان در مقایسه با میزان واردات محصولات نفتی در این کشور ناچیز ارزیابی می‌شود.

به اطلاع خبرگزاری اوستا به نقل از وزارت انرژی و ذخایر آب جمهوری تاجیکستان، طی ده ماه سال جاری در کشور کمی‌بیشتر از 20،4 هزار تن نفت استخراج شده است. از جمله در این دوره در کشور 405،4 هزار تن بنزین تولید شده است. تاجیکستان طی ده ماه سال جاری بیش از 495.2 هزار تن فراورده‌های نفتی با افزایش 1.4 درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته وارد نموده است.

خبرگزاری اوستا به نقل از وزارت توسعه اقتصادی و بازرگانی جمهوری تاجیکستان اعلام کرد در این دوره بیش از 495.2 هزار تن فراورده‌های نفتی به مبلغ کل بیش از 312.2 میلیون دلار به کشور وارد شده است. تامین کنندگان اصلی فراوده‌های نفتی تاجیکستان کشور روسیه می‌باشد. همچنین محصولات نفتی از قزاقستان و سایر کشورها به تاجیکستان وارد می‌شود. تاجیکستان بیشتر فراوده‌های نفتی را به علت تولید ناچیز داخلی از سایر کشورها وارد می‌کند. ضمناً نرخ مواد سوخت در تاجیکستان در حال افزایش می‌باشد. از جمله نرخ گاز مایع یک دفعه بالا رفت. در حال حاضر نرخ یک لیتر گاز مایع 7.40 سامانی می‌باشد.

 

افزایش 40 میلیون دلاری صادرات برق تاجیکستان به خارج از کشور

تاجیکستان صادرات برق به خارج را طی 11 ماه سال جاری در مقایسه با دوره مشابه سال قبل حدود دو برابر افزایش داد. به گزارش سامانه اوستا، این میزان درامد مالی در مقایسه به دوره مشابه سال قبل افزایش40 میلیون دلاری را نشان می دهد. عمده ترین وارد کنندگان برق از تاجیکستان کشورهای ازبکستان و افغانستان هستند.

از سوی دیگر طی 11 ماه سال جاری در تاجیکستان 18 میلیارد و700 میلیون کیلو وات ساعت برق تولید شده است که درمقایسه با دوره مشابه سال 2020 معادل 5/7درصد افزایش داشته است. این درحالی است که ساکنان مناطق روستایی تاجیکستان با آغاز فصل سرما با محدودیت مصرف برق دارند. برق مشترکان مناطق روستایی در شبانه روز 8 تا 10 ساعت قطع می‌شود.

اختصاص 66.7 میلیون دلار جهت توسعه بخش کشاورزی تاجیکستان در سال های 2021-2019

سلیمان ضیازاده، وزیر کشاورزی جمهوری تاجیکستان مورخ 30 نوامبر سال جاری در نشست دولتی ضمن اشاره به اجرای برنامه اقدام برای سال 2021-2019 مربوط به بهبود فضای سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و توسعه تجارت کشاورزی گفت، طی سال های 2021-2019 جهت توسعه بخش کشاورزی در چارچوب برنامه‌های این بخش از بودجه دولت 74.5 میلیون سامانی از حساب طرح های دولتی سرمایه گذاری خارجی 66.7 میلیون دلار اختصاص یافته است. بمنظور توسعه بخش کشاورزی، حمایت تجارت و جلب سرمایه زیاد در مجتمع کشاورزی در سال 2021-2019 دولت این کشور یک سری امتیازات تعرفه ای و مالیاتی ارائه کرد.

از جمله بر اساس قوانین مالیاتی و گمرکی و قانون «در مورد بودجه دولت جمهوری تاجیکستان برای سال 2021» برای بخش کشاورزی 14 امتیاز مالی پیش بینی شده است که بیش از 13 درصد از میزان کل امتیازات دولتی می‌باشد. بدنبال پیگیری‌ها و اقدامات انجام شده برای ورود سرمایه‌های خارجی به این بخش در سال 2020 نسبت به سال 2019،  16.9 میلیون دلار افزایش یافت. در سال 2020 سرمایه‌های مستقیم به بخش پرورش بذر و باغداری 11.3 میلیون دلار و در بخش پرورش طیور 285 هزار دلار بوده است.

امامعلی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان به وزیر کشاورزی، مراجع و سازمان‌های ذیربط دستور داد که جهت اجرای برنامه مذکور و ارائه گزارش مربوط به نتایج امور انجام شده به دولت، اقدامات لازم معمول فرمایند.

فعالیت کمیسیون نظارت صادرات، تنظیم نظارت دولتی در بخش تامین آب نوشیدنی و روش تنظیم دولتی تشکیل مواد خام و تامین شرکت های تبدیل محصولات کشاورزی هممچنین مورد بررسی قرار گرفته است.

 

فراوری تنها 20 درصد از پنبه تاجیکستان در داخل این کشور

در تاجیکستان از 404 هزار تن پنبه که تا دهم نخست ماه دسامبر سال جاری برداشت شده است، تنها 20 درصد فراوری و بقیه به شکل خام به خارج صادر می‌گردد که به اقتصاد این کشور میلیونها دلار خسارت وارد می سازد.

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان به نقل از سامانه آسیا پلوس، امسال در تاجیکستان بیش از174  هزار هکتار زمین تحت کشت پنبه قرارداشت که تا روز10دسامبرسال جاری از404 هزارتن محصول برداشت شده است. علیرغم تاکید امام علی رحمان رییس چمهوری تاجیکستان در باره ضرورت فراوری پنبه در داخل این کشور و تبدیل آن به محصولات تا سال 2028، این برنامه هنوز اجرایی نشده است. اما مقامات وزارت توسعه اقتصادی و تجارت تاجیکستان مدعی اند که به دلیل کهنه و فرسوده شدن تجهیزات، نبود منابع مالی کافی و ناتوانی در تولید محصولات دارای رقابت اکثر100 کارخانه فراوری پنبه دراین کشور فعالیت نمی‌کند. این درحالی است که طی 10 ماه سال جاری ازتاجیکستان به خارج 77 هزار تن پنبه به ارزش مالی 135 میلیون دلارصادرشده است که در کشورهای چین، روسیه، ترکیه و قزاقستان به محصولات تبدیل و دوباره به بازار تاجیکستان منتقل می‌شود که با قیمت گران به فروش می رسد.

تولید 25 میلیون و400 هزاردلارمحصول درمناطق آزاد اقتصادی تاجیکستان

وزارت توسعه اقتصادی و تجارت تاجیکستان از تولید 25 میلیون و400 هزار دلارمحصولات در مناطق آزاد اقتصادی این کشورطی 10 ماه سال جاری خبرداد. به گزارش وزارت توسعه اقتصادی و تجارت تاجیکستان، در5 منطقه آزاد اقتصادی این کشور60 شرکت داخلی و خارجی ثبت شده است که از این تعداد 15 شرکت درمنطقه آزاد اقتصادی سغد و9 شرکت درمنطقه آزاد اقتصادی دنغره طی 10 ماه سال جاری محصول تولید کرده اند.

براین اساس درمنطقه آزاد اقتصادی سغد طی این مدت222 میلیون سامانی و در منطقه آزاد اقتصادی دنغره 60 میلیون سامانی محصول تولید شده است.اما در این مدت در مناطق آزاد اقتصادی کولاب، پنج، ولایت ختلان و اشکاشم در ولایت بدخشان هیچ محصولی تولید نشده است.

افزایش تولید محصولات کشاورزی تاجیکستان

تولید محصولات کشاورزی تاجیکستان طی 10 ماه سال جاری به 33 میلیارد و200 میلیون سامانی ( معادل 2 میلیارد و 900 میلیون دلار) رسیده است که درمقایسه با دوره مشابه سال قبل افزایش 5 ونیم درصدی را نشان می دهد. به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان به نقل از آژانس دولتی آمارتاجیکستان، طی این مدت تولید محصولات دامی 8 و یک دهم درصد و میوه و سبزیجات 4 و هفت دهم در صد در مقایسه با دوره مشابه سال قبل افزایش یافته است. طی 10 ماه سال جاری درتاجیکستان 937 هزارتن سب زمینی، 855 هزارتن گندم و93 هزارتن پنبه برداشت شده است.  با وجود افزایش تولید محصولات کشاورزی در تاجیکستان طی سال جاری قیمت اکثر مواد غذایی از جمله آرد، گندم و سیب زمینی در مقاییسه با سالهای قبل گران شده است.

افزایش تولید گوشت و تخم مرغ در تاجیکستان

تعداد شرکتهای پرورش طیور در تاجیکستان به از بیش 180 مورد رسیده است. به اطلاع وزارت کشاورزی کشور، در مجموع این شرکت می‌توانند بیش از 1 میلیارد عدد تخم مرغ و بیش از 50 هزار تن گوشت مرغ در سال تولید کنند. میزان واردات تخم و گوشت مرغ به کشور بطور چشمگیری کاهش یافته است. قبلاً تخم مرغ به میزان زیاد از کشورهای ایران، پاکستان، هند، چین و ازبکستان وارد می‌شد. ولی الآن واردات آن از کشورهای مذکور کاملاً قطع شده است. این امر بدلیل افزایش تولید محصولات مذکور در داخل کشور صورت گرفته است. بطور مثال طی ده ماه سال جاری بیش از 833،6 میلیون عدد تخم مرغ و 34.7 هزار تن گوشت مرغ در کشور تولید شده است. طبق پیش بینی‌ها تا آخر سال جاری این شاخص ها یک میلیارد عدد تخم مرغ و حدود 50 هزار تن گوشت آن بالغ خواهد شد. کارشناسان بخش کشاورزی تایید می‌کنند که توسعه پرورش طیور امری ضروری است. طبق دستور العمل های  پزشکی، برای هر نفر سالانه 75 کیلو گوشت و حدود 300 تخم مرغ لازم است.

 

افزایش هزینه جهت پرورش ماهی در تاجیکستان

در تاجیکستان طی ماه‌های ژانویه الی اکتبر سال جاری برای پرورش ماهی و انجام مطالعات پژوهشی و علمی در این بخش به بیش از 8.6 میلیون سامانی (761.3 هزار دلار) هزینه شده است.

به اطلاع وزارت کشاورزی کشور، از ابتدای سال جاری بیش از 1.8 هزار تن ماهی در کشور تولید شده است. میزان محصولات ماهی داری 37.7 میلیون سامانی ارزیابی شده است. در تاجیکستان  بیشتر انواع ماهی‌های نظیر کپور، کپور نقره ای، ماهی قزل آلا پرورش داده می‌شود. در حال حاضر نرخ یک کیلو ماهی محلی به استثنای ماهی قزل آلا، حدود 40 الی 50 سامانی می‌باشد. نرخ یک کیلو ماهی قزل آلا در بازار و فروشگاه‌ها به  بیش از 70 سامانی رسیده است.

 

افزایش تولید گوشت در تاجیکستان

براساس آمار و اطلاعات آژانس آمار وابسته به ریاست جمهوری تاجیکستان تا اول نوامبر سال جاری تعداد دام در تمامی انواع دامداری بیش از 2.4 میلیون راس بوده است که 35.6 هزار راس و یا 1.5 درصد بیشتر از سال گذشته می‌باشد. همچنین تولید گوشت قرمز طی ده ماه سال جاری به بیش از 180.5 هزار تن با افزایش 5.6 درصدی رویرو بوده است. علاوه بر این، از آغاز سال جاری تولید گوشت مرغ در کشور بیش از 1.5 درصد افزایش یافته است. بنا بر گزارش وزارت کشاورزی تاجیکستان، طی ماه‌های ژانویه تا اکتبر سال جاری در کشور بیش از 34.7 هزار تن گوشت مرغ تولید شده است که 1.5 برابر بیشتر از دوره مشابه سال گذشته می‌باشد.

در ضمن، نرخ یک کیلو گوشت گوساله در بازار 67 سامانی می‌باشد. تمامی خانوارها با در نظر گرفتن حقوق ماهیانه متوسط و پایین نمی‌توانند گوشت خریداری کنند. حقوق متوسط مردم تاجیکستان 1 هزار و 541 سامانی (136 دلار) می‌باشد. میزان اقشار آسیب پذیر دارای حقوق ماهیانه 400 سامانی (35 دلار) می‌باشند، این مبلغ تنها برای خرید 6 کیلو گوشت گاو کافی است.

 

کاهش 38 درصدی واردات آرد به تاجیکستان طی 10 ماه سال جاری

وزارت توسعه اقتصاد و تجارت تاجیکستان از کاهش 38 درصدی واردات آرد به این کشور طی 10 ماه سال جاری خبرداد. طی این مدت به تاجیکستان 45 هزار و400 تن آرد وارد شده است که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل  38 درصد کاهش داشته است. اما طی این مدت  تاجیکستان 814 هزار تن گندم واردکرده است که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل افزایش7 و یک دهم درصدی را نشان می دهد.این درحالی است سال جاری در تاجیکستان 855 هزارتن گندم برداشت شده است. تاجیکستان نیمی از گندم مورد نیاز خود را از قزاقستان تامین می‌کند. درسال جاری قیمت هرکیسه 50 کیلوگرمی آرد در تاجیکستان به 300 سامانی رسید که این افزایش طی سالهای اخیربی سابقه بوده است.

تاجیکستان واردات مواد غذایی آماده را افزایش داد

تاجیکستان از ابتدای سال جاری واردات مواد غذایی آماده را افزایش داده است. همچنین واردات محصولات آماده شده از گیاهان نیز افزایش یافت. واردات مواد غذایی آماده 30،1 درصد و یا 72.7 میلیون دلار افزایش یافته و بیش از 309.3 میلیون دلار ارزیابی شده است. این شاخص در ماه‌های ژانویه الی اکتبر سال 2020، بیش از 236.6 میلیون دلار بوده است. مواد غذایی آماده وارداتی شامل مواد شیرینی، کنسرو، محصولات دریایی و ... می‌باشد. محصولات مذکور بیشتر از روسیه، چین، ازبکستان و قزاقستان وارد می‌شوند.

در دوره مذکور مبلغ واردات محصولات آماده شده از گیاهان بیش از 297.6 میلیون دلار بوده است که 30.7 میلیون دلار و یا 11.5 درصد بیشتر از شاخص دوره مشابه سال 2020 بوده است.

 

فرسودگی 23 درصد از ماشین آلات کشاورزی تاجیکستان

آژانس دولتی آمار تاجیکستان اعلام کرد، بیش از 23 درصد ماشین آلات کشاورزی این کشور به دلیل کهنه و فرسوده شدن غیرقابل استفاده می‌باشد. بر اساس این گزارش در حال حاضر27 هزار و427 دستگاه تراکتور در اختیار شرکتهای کشاورزی تاجیکستان قراردارد که تنها بیش از 21 هزار و 500 دستگاه قابل استفاده است تاجیکستان برای تامین نیاز شرکتهای کشاورزی خود طی سالهای اخیر بیش از10 هزار دستگاه تراکتور از خارج و عمدتا از جمهوری‌های بلاروس وارد کرده است. این در حالی است که در ماه سپتامبر سال 2018 در مرکز  ناحیه حصار، مرحله دوم کارخانه مونتاژ تراکتورهای بلاروس به بهره برداری رسید که از ظرفیت تولیدی هزار و 412 دستگاه تراکتوردرسال برخوردارمی‌باشد.

بخش کشاورزی تاجیکستان به علت کهنه و فرسوده شدن ماشین آلات کشاورزی به شدت به نوسازی تجهیزات نیاز دارد که با راه اندازی کارخانه مونتاژ تراکتورهای بلاروس در شهرک حصار، زمینه تامین این نوع وسایل فراهم خواهد شد. همچنین وزارت صنایع و فناوری‌های نوین تاجیکستان امیدواراست که بتواند بخشی از این تراکتورها را به کشورهای همسایه صادر کند.

افزایش میزان انتقال کالا به تاجیکستان

براساس گزارش آژانس آمار وابسته به ریاست جمهوری تاجیکستان، میزان انتقال کالا به تاجیکستان طی ماه‌های ژآنویه الی اکتبر سال جاری 2.3 درصد افزایش یافته است. میزان انتقال کالا طی ماه‌های ژانویه الی اکتبر سال جاری بیش از 67.2 میلیون تن افزایش یافته است که 2.3 درصد بیشتر از دوره مشابه سال گذشته می‌باشد. بخش  اعظم میزان مذکور، یعنی بیش از 62.5 میلیون تن کالا از طریق کامیون انتقال شده است که نسبت به دوره مشابه شال گذشته 3.4 درصد افزایش یافته است. در این دوره از طریق راه آهن بیش از 4.6 میلیون تن کالا انتقال یافته است که 10.8 درصد کمتر از شاخص دوره مشابه سال گذشته  می‌باشد. حمل بار توسط کامیون  حدود 93.1 درصد از میزان کل کالا های منتقل شده، بوده است.

 

اعلام بالاترین و پایین ترین میزان حقوق و دستمزد در تاجیکستان

آژانس دولتی آمار تاجیکستان وابسته به نهاد ریاست جمهوری این کشور بالاترین و پایین ترین حقوق و دستمزد را اعلام کرد. براساس گزارش آژانس مذکور طی 9 ماه سال جاری بالاترین میزان حقوق و دستمزد ماهیانه به کارمندان بانکها و پایین ترین آن به کشاورزان پرداخت شده است. طی هفت ماه سال جاری، کارمنئان بانکها و نهادهای مالی به 4 هزار و 664 سامانی(معادل 444 دلار) بالاترین حقوق ماهیانه را دریافت می‌کنند.

اما کشاورزان، محیط بانان وکارگران بخش شیلات ماهیانه 669 سامانی ( نزدیک به 59 دلار) حقوق دریافت می‌کنند که پایین ترین میزان حقوق و دستمزد درتاجیکستان به حساب می آید. حقوق ماهیانه کارگران بخش معدن 2 هزار و 900 سامانی، ساختمان سازی 2 هزار و 500 سامانی و انرژی و آب 2 هزار و800  سامانی می‌باشد. براساس این گزارش ، متوسط حقوق ماهیانه درتاجیکستان 1 هزارو 541 سامانی می‌باشد.

اتصال تاجیکستان به سیستم واحد انرژی آسیای مرکزی در سال آینده

شیرعلی کبیر وزیر صنایع و فناوری‌های جدید جمهوری تاجیکستان مورخ 2 دسامبر سال جاری در دومین همایش اوراسیا در پاسخ به پیشنهاد آلکساندر نوواکو، معاون نخست وزیر روسیه در مورد برقراری اتحادیه انرژی آسیای مرکزی گفت که تاجیکستان در سال آینده به سیستم واحد انرژی آسیای مرکزی باز خواهد گشت. نامبرده اعلام کردند که با برقراری فعالیت شبکه برق آسیای مرکزی، بایستی تجول عظمی در بازار و جهان خواهد شد.

به اطلاع وزیر صنایع تاجیکستان، پس از راه اندازی نیروگاه برق آبی راغون فرصت زمینه  تغییر بازار انرژی و رفع کمبود نیروی برق در آسیای مرکزی فراهم خواهد شد. اتحادیه انرژی آسیای مرکزی در سال 1997 تاسیس شده است. کشورهای تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان، ترکمنستان و جنوب قزاقستان شامل آن هستند. این سیستم شامل 83 پست برق کشورهای منطقه می‌شد.

شرایط آن ساده بود: تا زمانی که توربین‌های نیروگاه برق آبی با ظرفیت کامل برای این شبکه راه اندازی نشده بود، قزاقستان و ازبکستان برای آبیاری زمین‌های کشاورزی بستگی به انتقال آب از قرقیزستان و تاجیکستان داشتند. و همزمان به تاجیکستان و قرقیزستان فراورده‌های نفتی و زغال سنگ به قیمت های دارای امتیاز انتقال  می‌شد. در سال 2003 ترکمنستان با اعلام این که این کشور می‌تواند نیروی برق مور دنیازش را تامین کند، از این اتحادیه خارج شد. فعالیت سیستم مذکور در سال 2009 متوقف شد ولی در سال 2019 دو باره برقرار شد. در حال حاضر کشورهای قزاقستان، ازبکستان و قرقیزستان شامل آن هستند.

همایش اوراسیا در تاریخ 2 دسامبر سال 2021  در شهر مسکو برگزار شد. این همایش به ابتکار بانک توسعه اوراسیا برگزار شده است. هیأت تاجیکستان در این همایش شامل شیرعلی کبیر، وزیر صنایع و فناوری‌های جدید و حاکم خالق زاده، رئیس بانک ملی تاجیکستان و دیگران می‌باشد.

این همایش در چارچوب توسعه همکاری‌ها و گفتکو میان نمایندگان نهادهای مقامات دولتی و اعضای اتحادیه و جلب فعال جامعه تجاری در جریان همگرایی اقتصادی اوراسیا برگزار شده است.

شیرعلی کبیر، وزیر صنایع و فناوری‌های جدید جمهوری تاجیکستان در حال حاضر در نشست «مجتمع مؤثر انرژی آبی-پایه اصلی رفاه آسیای مرکزی» شرکت دارد.

 

فرصت شروع تولید انرژی پاک در تاجیکستان تازه

شیرعلی کبیر، وزیر صنایع و فناوری‌های جدید تاجیکستان گفت، برای این کشور فرصت  تولید انرژی سبز فرا رسیده و این امر برای پیشرفت در جهان فرصت خوبی است. به قول نامبرده، 4 درصد تولید انرژی پاک جهانی در تاجیکستان موجود است، ولی کشور از این مقدار، تنها 5 درصد آن را استفاده می‌کند.

نامبرده گفت، ما امروز آماده هستیم زیرا پیشرفت هایی که در دنیا صورت گرفته موجب خوهد شد که بخش انرژی تاجیکستان یکی از بخشهای دارای اولویت دار باشد. تمامی قدرت دولت ما در همین است و آن می‌تواند سودمند باشد. به گفته وزیر صنایع و فناوریهای نوینی، 98 درصد تولید برق در تاجیکستان از نیروگاه برق آبی است و محصولاتی که با انرژی پاک تولید می‌شود، دوری کشور را از بازار جهانی جبران می‌کند.

وزیر به نیروگاه برق آبی راغون اشاره نموده و گفت که راه اندازی کامل آن، نه تنها به نفع تاجیکستان، بلکه به نفع کشورهای منطقه نیز هست. وی ابراز اطمینان کرد که نیروگاه راغون نه تنها کشورهای منطقه را با آب تامین می‌کند، بلکه زمین‌های نو را آبیاری می نماید و از این زمین‌ها تولیدات کشاورزی وارد بازار روسیه خواهد شد.

 

دیدار رئیس جمهور تاجیکستان با مدیر کل صندوق توسعه اقتصادی عربی کویت

در دیدار رئیس جمهور تاجیکستان و مدیر کل صندوق توسعه اقتصادی عربی کویت وضعیت کنونی مناسبات دوستی و همکاری بین دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت. «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان و «مروان عبدالله الغانیم» مدیر کل صندوق توسعه اقتصادی عربی کویت در شهر دوشنبه با یکدیگر دیدار و گفت و گو کردند. در جریان این دیدار وضعیت کنونی روابط دوستی و همکاری بین تاجیکستان و کویت مورد بررسی قرار گرفت. رحمان در سخنانی با تاکید گفت که تاجیکستان طرفدار توسعه و گسترش بیشتر همکاری چندجانبه با کشور دوست و برادر کویت و علاقه مند به توسعه همکاری با نهاد مهم مالی این کشور– صندوق توسعه اقتصادی عربی کویت، است.

طرفین در مورد همکاری در زمینه‌های اقتصادی و تجاری، سرمایه گذاری، صنعتی، اجرای پروژه‌های برق آبی، متالورژی غیر آهنی، صنایع سبک و غذایی، ساخت و ساز، راه و ارتباطات و گردشگری تبادل نظر کردند. دو طرف مشارکت در اجرایی پروژه‌های انفرادی در زمینه‌های کشاورزی، آموزشی و بهداشتی و همچنین استخراج و فرآوری مواد معدنی را از زمینه‌های سودمند همکاری دو کشور عنوان کردند.

در جریان این ملاقات سهم صندوق توسعه اقتصادی عربی کویت در تامین مالی تعدادی از پروژه‌ها در تاجیکستان از جمله اجرای 5 پروژه در زمینه حمل و نقل و انرژی که از سال 2001 تاکنون اجرای شده است، قابل توجه اعلام شد. به منظور توسعه و گسترش همکاری‌ها بر لزوم حمایت از برگزاری همایش تجار دو کشور، نمایشگاه‌های محصولات کشاورزی و صنعتی و سایر رویدادهای مشترک تاکید شد.

افزایش شرکای تجاری تاجیکستان در دوره عضویت در سازمان تجارت جهانی

وزیر توسعه اقتصادی و تجارت تاجیکستان در دیدار با مدیر کل سازمان تجارت جهانی گفت : تعداد شرکای تجاری این کشور در دوره عضویت آن در سازمان مذکور افزایش یافته است. «ذوقی ذوقی زاده» وزیر توسعه اقتصادی و تجارت تاجیکستان در ژنو با نگوزی اکونجو ایویلا مدیر کل سازمان  تجارت جهانی دیدار و گفت‌وگو کرد.

 وی در این ملاقات گفت: تاجیکستان در دوره عضویت در سازمان تجارت جهانی بر اساس دستورالعمل‌ها و رهنمودهای رئیس جمهور این کشور در زمینه‌های توسعه تجارت، تقویت توان صادراتی، ساده سازی رویه‌های تجاری و به طور کلی توسعه اقتصادی به دستاوردهای چشمگیری دست یافته است. بنابر سخنان ذوقی زاده، در دوره عضویت تاجیکستان در سازمان تجارت جهانی تعداد شرکای تجاری آن از 90 به 110 کشور و حجم صادرات دو برابر شده و انواع کالاهای صادراتی 1.8 برابر افزایش یافته و برای اولین بار در این کشور «پنجره واحد» برای ساده سازی رویه‌های صادرات، واردات و ترانزیت معرفی و همچنین «پرتال تجاری تاجیکستان» ارائه و تعدادی اصلاحات مهم در زمینه تجارت اجرای شدند.

همچنین برای برگزاری نشست‌های سطح بالا که اولین بررسی سیاست تجاری تاجیکستان در سازمان تجارت جهانی که از 6 تا 8 دسامبر برگزار می‌شوند، توصیه‌های مشخصی ارائه شدند. ذوقی زاده در پایان این دیدار از مدیر کل سازمان تجارت جهانی برای مشارکت در رویداد سطح بالای به مناسبت دهه بین المللی اقدام «آب برای توسعه پایدار، 2028-2018» که در تابستان سال آینده میلادی در شهر دوشنبه برگزاری می‌شود، دعوت کرد.

توسعه روابط اقتصادی محور دیدار مقامات تاجیکستان و ترکیه

در دیدار سفیر تاجیکستان در آنکارا با وزیر صنایع و فناوری‌های ترکیه دورنمای توسعه روابط بین دو کشور بررسی شد. «اشرف جان گل اف» سفیر تاجیکستان در ترکیه با «مصطفی وارناک» وزیر صنایع و فناوری‌های این کشور دیدار و گفت و گو کرد. در این دیدار طرفین در مورد اقدامات انجام شده، وضعیت موجود و برنامه اقدامات مشترک در یازدهمین نشست کمیسیون بین دولتی همکاری‌های اقتصادی تاجیکستان و ترکیه بحث و تبادل نظر کردند. بر اساس آمار، حجم مبادلات تجاری تاجیکستان و ترکیه در 10 ماه سال جاری میلادی بیش از 314 میلیون دلار می‌شود که بیش از 185 میلیون دلار آن، صادرات محصولات تاجیکی به این کشور است.

دیدار معاون وزیر کشاورزی تاجیکستان با نماینگان بانک جهانی

نگینه انوری، معاون وزیر کشاورزی جمهوری تاجیکستان با نمایندگان بانک جهانی ملاقات و وضعیت فعلی تجارت الکترونیک بخش کشاورزی و توسعه آن در جمهوری تاجیکستان را مورد بررسی قرار گرفت. طبق ارزیابی بانک جهانی، مسئله صدور مجوز، بسته بندی، برچسب محصولات کشاورزی جمهوری تاجیکستان نیاز به حمایت داشته، تجارت الکترونیک فرصت می دهد که مسئله مذکور به طور سیستماتیک دوره به دوره حل و فصل شود.

چیئو نیئو، نماینده بانک جهانی اعلام کرد که سکوی تجارت الکترونیک به کشاورزان و تولید کنندگان محصولات کشاورزی جهت معرفی محصولات کشاورزی جمهوری تاجیکستان کشورهای، جلب توجه خریداران و سرمایه گذاران و توسعه آینده بخش، مساعدت خواهد کرد.

معاون وزیر کشاورزی تاجیکستان به نمایندگان بانک جهانی به عنوان شریک معتمد کشور برای همکاری مؤثر در توسعه بخش کشاورزی، تامین امنیت غذایی کشور و همچنین از  تهیه طرح جدید «بهبود سازی پایدار بخش کشاورزی تاجیکستان» که جهت ارتقاء پایداری این بخش و مواد غذایی مورد نیاز جمهوری تاجیکستان در دوره پس از همه گیری پیش بینی شده است، سپاسگزاری نمود.

دیدار جمال الدین نورعلی اف با هیأت صندوق بین المللی پول

جمال الدین نورعلی اف، معاون اول رئیس بانک ملی تاجیکستان در تاریح 6 دسامبر سال جاری در چارچوب افتتاح برنامه طرح کمک فنی ثبات مالی (Financial Sector Stability Review - FSSR) با هیأت صندوق بین المللی پول که به ریاست کارلوس دَ براس سِرائو و س. اِریک اوپِرس وارد دوشنبه شده بود، ملاقات نمود.

جمال الدین نورعلی زاده با اشاره به همکاری مؤثر صندوق مذکور به بانک ملی تاجیکستان که برای توسعه نظام بانکی تاجیکستان پیش بینی شده است، اظهار رضایت نموده، علاقمندی خود را جهت تقویت روابط دو جانبه و ادامه اجرای اصلاحات نظام بانکی در کشور ابراز داشت.

بانک ملی تاجیکستان با صندوق بین المللی پول همکاری‌های متقابل برای دو طرف مفید را راه اندازی نموده در این زمینه طرح کمک فنی جدید را که با درخواست بانک ملی تاجیکستان جهت تامین پایدار ثبات مالی حمایت شده است، مهم ارزیابی نمود. کمک فنی مذکور جهت توسعه مالی جمهوری تاجیکستان در چارچوب ادامه عملی سازی اصلاحات برای تحکیم ثبات مالی، پیشبرد مؤثر سیاست احتیاطی، مدیریت خطرات، تنظیم و نظارت بانکی به موقع و قابل قبول می‌باشد.

در این دیدار اعلام شد که برنامه کمک فنی ثبات بخش مالی صندوق بین المللی پول از سال 2017 شروع شده و جمهوری تاجیکستان برای اولین بار با درخواست بانک ملی تاجیکستان در ردیف 24 کشور دنیا می‌باشد که با حمایت و عملی سازی آن از سوی صندوق مذکور موفق شده است.

نماینده صندوق بین المللی پول در رونمایی از روند عملی سازی طرح کمک فنی مربوط به ارزیابی بخش ثبات مالی با ترکیبات اصلی آن، قسمت سازی خطرات بخش مالی در چارچوب ماتریس و بدین وسیله کاهش خطرات و مدیریت آن‌ها در سطوح بعدی بطور مفصل مطرح نمود. ذکر شد که در چارچوب عملی سازی مرحله اول شرح بخش ثبات مالی شده، برنامه عمل برای فعالیت هیأت آتی آماده می‌شود. عملی سازی مرحله آتی در هیأت گسترده که در ماه آوریل سال 2022 در نظر است، برای ادامه طرح در دوره میان مدت زمینه مساعد فراهم خواهد کرد.

ضمت این دیدار صندوق بین المللی پول برای همکاری در چارچوب کمک فنی با استفاده از تمامی فرصت های موجود اعلام آمادگی نموده، همچنین از سوی بانک ملی تاجیکستان پیشنهاد شد که در روند تحقق برنامه به مسائل تحکیم زمینه سیاست احطیاتی، ابزار بررسی خطرات، از جمله استفاده مودول های جدید فشارسنجی و تکمیل آمار مالی، تجوه بیشتر ظاهر نمایند.

جمال الدین نورعلی زاده، معاون اول رئیس بانک ملی تاجیکستان لزوم تحقق کمک فنی را در یک بخش مشخص، تقویت پایداری ثبات مالی که بخش جدید محسوب می‌شود، به نفع کار و ثمربخش ارزیابی نمود. شرح بخش ثبات مالی به عنوان واسطه کلیدی برای تعیین بخش های اصلاحات و مساعدت عملی سازی آن‌ها جهت تحکیم ثبات مالی و پیشبرد سیاست مؤثر احطیاتی، مدیریت خطرات، تنظیم و نظارت بانکی فرصت یجاد خواهد کرد.

در پایان ملاقات مذکور طرفین علاقمند خود را برای تقویت همکاری‌های مؤثر در آینده و ادامه ملاقات و مکالمه‌ها در چارچوب طرح مذکور جهت تسعه نظام بانکی کشور، ابراز داشتند.

 

مسیرهای همکاری اقتصادی تاجیکستان با UNCTAD در ژنو مورد بحث و بررسی قرار گرفت

زمینه‌های همکاری اقتصادی تاجیکستان با کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد و نظام خودکار اطلاعات گمرکی در جریان ملاقات ذوقی ذوقیزاده، وزیر توسعه اقتصادی و تجارت جمهوری تاجیکستان با خانم ربکا گرینسپن، دبیرکل کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد بحث و بررسی شد. به گزارش “خاور” به نقل از  وزارت توسعه اقتصادی و تجارت جمهوری تاجیکستان، ذوقی ذوقی زاده نظرات خود را در مورد تقویت همکاری‌های متقابل سودمند بیان کرد و از ربکا گرینسپن دبیر کل کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد خواست کمک های بیشتری در دیجیتالی کردن اقتصاد، تجارت دیجیتال، ساده سازی رویه‌های تجاری و سایر زمینه‌های اولویت دار ارائه کند.

همکاری تاجیکستان و عربستان سعودی در زمینه بهداشت و درمان

 جمال الدین عبدالله زاده، وزیر بهداشت و حفظ اجتماعی اهالی جمهوری تاجیکستان و سفیر تام الاختیار عربستان سعودی در تاجیکستان در مورد گسترش همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف بهداشتی و اجتماعی تبادل نظر کردند.جمال الدین عبدالله زاده خاطرنشان کرد که عربستان سعودی با اولویت دادن به سلامت و ایمنی جامعه مدنی، نقش فعالی در کمک به نیازمندان، بیماران و قربانیان بلایای طبیعی در سرتاسر جهان ایفا می‌کند.تاکید شد که عربستان سعودی در ماه ژوئیه سال جاری به تاجیکستان کمک های بشردوستانه ارائه کرد که طبق قوانین بهداشتی دریافت و در اختیار موسسات پزشکی نیازمند قرار گرفت.

 

قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان رکورددار ارزان ترین نرخ برق جهان

یک پایگاه اینترنتی انگلیسی بعد از تجزیه و تحلیل قیمت برق در 230 کشور مختلف جهان 3 کشور آسیای مرکزی را به فهرست 10 کشور دارای ارزان ترین نرخ برق جهان افزود. کارشناسان پایگاه اینترنتی « Cable.co.uk» بریتانیا در گزارشی قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان را در فهرست 10 کشور نخست دارای ارزان‌ترین نرخ برق در جهان قرار دادند. بر اساس این گزارش، در پی تجزیه و تحلیل قیمت برق در 230 کشور مختلف جهان مشخص شد که کشورهای آفریقای شمالی و مرکزی و همچنین کشورهای شوروی سابق دارای ارزان‌ترین برق در سراسر جهان هستند.  در منطقه آسیای مرکزی قرقیزستان در موقعیت چهارم این فهرست قرار دارد. قیمت هر یک کیلووات ساعت برق برای ساکنان این کشور 0.017 دلار بوده است.

تاجیکستان با قیمت 0.023 دلار برای هر یک کیلووات ساعت برق در موقعیت 6 این رتبه بندی قرار گرفته است. ساکنان ازبکستان برای هر یک کیلووات ساعت برق 0.027 دلار پرداخت می‌کنند، لذا این کشور جایگاه هفتم این رتبه بندی را به خود اختصاص داده است. قیمت برق در قزاقستان یکی دیگر از کشورهای منطقه آسیای مرکزی بر اساس این گزارش 0.039 دلار بوده و به این دلیل «نورسلطان» وارد 10 کشور دارای ارزان ترین  برق در جهان نشده و در موقعیت 16 این فهرست  قرار گرفته است.

گرانترین برق در جهان در کشورهای حوضه دریای کارائیب، کشورهای جزیره‌ای دور افتاده اقیانوس آرام و همچنین در آلمان و سومالی بوده است. ساکنان این کشورها برای هر یک کیلووات ساعت برق بین 0.30 تا 0.69 دلار پرداخت می‌کنند.

 

کمک 30 میلیون دلاری بانک توسعه آسیا برای بازسازی شبکه انتقال آب ناحیه یاوان

مدیر بانک توسعه آسیا با اختصاص 30 میلیون دلارکمک رایگان برای بازسازی شبکه آبرسانی ناحیه یاوان در ولایت ختلان تاجیکستان موافقت کرد. به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان به نقل از سامانه تاج ویک، با       باز سازی شبکه آبیاری 6 هزار و700 نفر از کشاورزان این منطقه که 12 درصد آنان زن هستند می‌توانند برای کاشت و برداشت محصول کشاورزی از آب کافی برخوردار شوند. درچارچوب این طرح تجهیزکانال ها، ایستگاههای آبکشی و نصب تجهیزات پیشرفته نظارت بر مصرف آب برنامه ریزی شده است.  اجرایی شدن این طرح به بهبود فعالیت شبکه آبرسانی، صرفه جویی درمنابع انرژی و مدیریت بهینه تقسیم آب را فراهم می‌کند.  

همکاری بانک توسعه  و تاجیکستان ازسال 1998 و در پایان جنگ شهروندی آغاز شد و این نهاد مالی تاکنون حدود دو میلیارد و200 میلیون دلار به این کشورکمک کرده  که یک میلیارد و700 میلیون دلارآن رایگان بوده است.

 تبادلات تجاری 1 میلیارد دلاری تاجیکستان و روسیه

مبادلات تجاری تاجیکستان و روسیه طی 10 ماه به بیش از1 میلیارد دلار رسید. به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان به نقل از سامانه خاور، یوگانی کورینک اف این مطلب درحاشیه هشتمین همایش همکاریهای منطقه ای تاجیکستان و روسیه در شهر باختر مرکز ولایت ختلان اعلام کرد. وی گفت: انتظارمی رود تا اواخر سال جاری این میزان به 1 میلیارد و200 میلیون دلار برسد که درمقایسه با سال گذشته 25 درصد افزایش داشته است. در همایش همکاری‌های منطقه ای تاجیکستان و روسیه در شهر باختر با شرکت مقامات روسیه و تاجیکستان درباره راههای گسترش همکاری دو کشوردر زمینه‌های صنعتی،  تجاری، کشاورزی، سرمایه گذاری شرکتهای روسی در مناطق آزاد اقتصادی تاجیکستان و ضرورت راه اندازی کارخانه‌های مشترک تولید ماشین آلات کشاورزی بحث وتبادل نظر شد. شرکت کنندگان همچنین تاکید کردند که با رفع مشکلات زمینه افزایش صادرات محصولات کشاورزی تاجیکستان به روسیه فراهم خواهد شد.

افزایش 26/4 درصد مبادله تجاری تاجیکستان با کشورهای همسود

حجم تجارت خارجی تاجیکستان با کشورهای مستقل مشترک المنافع طی 10 ماه سال 2021 میلادی نسبت به زمان مشابه سال گذشته 26.4 درصد افزایش یافته است. تجارت خارجی تاجیکستان با کشورهای عضو جامعه همسود در ماه‌های ژانویه تا اکتبر سال جاری در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته بیشتر شده است.

بر اساس گزارش وزارت توسعه اقتصادی و تجارت تاجیکستان، به طور کلی مبادله تجاری بین این کشور و کشورهای عضو جامعه همسود طی این دوره بیش از 2.4 میلیارد دلار برآورد شده است که شامل 47.9 درصد از کل تجارت خارجی تاجیکستان می‌شود. طی این دوره تجارت خارجی تاجیکستان تنها با 7 کشور عضو، از جمله ترکمنستان 2.4 برابر،  قزاقستان 31.2 درصد، ازبکستان 29.9 درصد رشد مثبت داشته است. گردش مالی با سایر کشورهای مستقل مشترک المنافع برعکس منفی بوده است.

بنابر گزارش سازمان آمار، شرکای اصلی تجاری تاجیکستان از میان کشورهای عضو جامعه هسمود روسیه، قزاقستان و ازبکستان بودند. تجارت دوجانبه تاجیکستان طی این مدت با روسیه بیش از یک میلیارد دلار، قزاقستان بیش از 936.4 میلیون دلار و با ازبکستان بیش از 354 میلیون دلار بوده است.

شایان ذکر است که تراز تجاری با کشورهای همسود برای تاجیکستان منفی بوده و واردات محصولات تقریبا 5 برابر بیشتر از صادرات بوده است. در مجموع، تاجیکستان در10 ماه سال جاری میلادی به مبلغ بیش از 433.7 میلیون دلار کالا به این کشورها صادر و نزدیک به 2 میلیارد دلار محصول از این کشورها وارد کرده است.

 

مشارکت نمایندگان تاجیکستان در نمایشگاه "Growtech 2021" در ترکیه

بیستمین نمایشگاه بین المللی تجهیزات گلخانه ای، کشاورزی و دامپروری – “Growtech 2021” در آنتالیا ترکیه افتتاح شد . نمایندگان جمهوری تاجیکستان نیز در آن حضور پیدا کردند. این نمایشگاه بین‌المللی در تاریخ 24 لغایت 27 نوامبر در آنتالیا ترکیه برگزار شد. هیات تاجیکستان در این نمایشگاه در راس محمدجان محمدجان اف، اتاق بازرگانی و صنایع استان سغد شرکت نمود.  در این نمایشگاه بیش از 600 شرکت از 40 کشور جهان و ده‌ها هزار بازدید کننده از 130 کشور جهان حضور پیدا کردند.  مساحت نمایشگاه بیش از 50 هزار متر مربع است که طی آن رایزنی‌ها و جلساتی در خصوص موضوعات مهم در حوزه باغبانی و کشاورزی صورت گرفت.

ملاقات وزیر کار، مهاجرت و اشتغال تاجیکستان با سفیر قطر

به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان، در ملاقات شیرین امانزاده، با ابراهیم بن محمد العبدلله، سفیر قطر در تاجیکستان موضوعات بازار کار، آموزش های فنی و حرفه ای، فرآیندهای اصلی مهاجرت نیروی کار در بازار کار بین المللی، حفظ حقوق و منافع مهاجران جویای کار و روند جمعیتی مهاجرت  بحث و بررسی شد. در این دیدار طرفین در مورد اجرای توافقنامه فعلی اعزام نیروی کار تاجیکستان به قطر،  ایجاد همکاری‌های بیشتر در زمینه مهاجرت و اشتغال بحث و تبادل نظر کردند.

 

کمک 91 میلیون یورویی اتحادیه اروپا به تاجیکستان

هماهنگ کننده اموربین الملل اتحادیه اروپا از اختصاص کمک مالی91 میلیون یوروی به تاجیکستان طی 4 سال آینده خبرداد. به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان به نقل ازسامانه اسپوتنیک ، یوتواور پیلینین این مطلب را در نشست مشترک خبری با سراج الدین مهرالدین وزیرامورخارجه تاجیکستان دردوشنبه عنوان کرد. وی تاکید کرد که این منابع مالی برای رشد فناوریهای نوین، استخراج معادن، آمورش متخصصان و بهبود مدیریت درساختارهای دولتی درتاجیکستان هزینه خواهد شد.

همچنین با ارزیابی نتایج فعالیت دراین زمینه درسال 2024، برای افزایش کمکهای اتحادیه اروپا افزایش میزان یاریهای مالی این اتحادیه درسالهای 2025 تا 2027 برنامه ریزی شده است. یوتواورپی لینین هماهنگ کننده اموربین الملل اتحادیه اروپا و وزیرمالیه فنلاند به همراه جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی این اتحادیه در هفدهمین نشست وزرای امور خارجه کشورهای آسیای مرکزی واتحادیه اروپا در شهر دوشنبه شرکت کرد.

وزرای انرژی تاجیکستان و روسیه در خصوص صادرات فرآورده‌های نفتی و گازی گفتگو کردند

دلیر جمعه، وزیر انرژی و ذخایر  آب جمهوری تاجیکستان با نیکلای شولگینوف، وزیر انرژی فدراسیون روسیه در تاریخ 18 نوامبر در مسکو دیدار و گفتگو کرد. در جریان این دیدار در مورد مسائل مربوط به توسعه بخش برق، از جمله بهره برداری سد “سنگتوده-1” که بر اساس توافقات بین دولتی ساخته شده است، ایجاد فرصت برای تولید نفت و گاز در تاجیکستان و همچنین ادامه همکاری‌های متقابل بحث و تبادل نظر شد. همکاری‌های مفید در زمینه واردات نفت و گاز از فدراسیون روسیه به تاجیکستان و همچنین برخی موضوعات همکاری بیشتر بین دو طرف و سایر زمینه‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت. خاطرنشان شد که تلاش‌های بیشتری برای گسترش و رسیدگی به موضوعات در دستور کار این نشست کاری که با هدف گسترش همکاری‌های چندجانبه سودمند بین دو کشور دوست است، صورت خواهد گرفت.

 

صندوق بین المللی توسعه کشاورزی در تاجیکستان در حال اجرای یک پروژه جدید با در نظر گرفتن مسائل مربوط به اقلیم است

اجرای پروژه‌های سرمایه گذاری شده توسط صندوق بین المللی توسعه کشاورزی (IFAD) در تاجیکستان، در جریان ملاقات بهادر شیرعلی زاده، رئیس کمیته حفظ محیط زیست وابسته دولت تاجیکستان و دونالد براون، معاون رئیس صندوق بین المللی توسعه کشاورزی (IFAD) در حاشیه 26بیست و ششمین نشست کنوانسیون اقلیم در گلاسکو، انگلستان بحث و بررسی شد. طرفین همچنین در مورد توسعه و اجرای پروژه‌های ملی اولویت دار با مشارکت صندوق و سایر موضوعات همکاری‌های دوجانبه گفتگو کردند. پروژه جدید توسط IFAD و صندوق اقلیم سبز تحویل می‌شود و توسط وزارت کشاورزی و کمیته حفظ محیط زیست اجرا می‌گردد.

 

دیدار وزیر انرژی و ذخایر آب تاجیکستان با نمایندگان سازمان‌های بین المللی مالی

دلیر جمعه، وزیر انرژی و ذخایر آب جمهوری تاجیکستان در تاریخ 8 دسامبر سال 2021 با نمایندگان سازمان‌های بین المللی مالی، از جمله خانم ریکا ایشی، رئیس دفتر بانک توسعه و بازسازی اروپا در تاجیکستان، مارک بوهمان، رئیس نمایندگی اتحادیه اروپا در امور همکاری در تاجیکستان، جمشید رحمان بردی اف، بانکدار اصلی بانک بانک توسعه و بازسازی اروپا در تاجیکستان، آکیئو اِندو، نماینده آژانس همکاری‌های بین المللی ژاپن در تاجیکستان و مِت کِرتیس، معاون رئیس USAID GDO ملاقات کرد.

طرف ها ضمن این دیدار اصلاحات، عملیاتی کردن و نتایج بخش انرژی جمهوری تاجیکستان، همچنین مسائل همکاری‌های دو جانبه مربوط به ایجاد سیستم واحد انرژی آسیای مرکزی را مورد بررسی قرار دادند.

کارشناسان اعلام نمودند که مرور به تاسیس سیستم انرژی مشکل خواهد بود، ولی ممکن است. جهت عملی سازی بخش فنی طرح نیاز به یک سال است. علاوه بر این، تمامی‌شرکت کنندگان بایستی در مورد استفاده درست و متقابلاً مفید نتایج آن به توافق برسند که در آینده از بحران‌های آبی و انرژی جلوگیری شود.

در پایان این دیدار دلیر جمعه بر اهمیت فعالیت سازمان همکاری اقتصادی در امر ترویج جریان‌های همگرایی در حوزه انرژی و در مجموع تاکید کرد.

کمک 8 میلیون دلاری ژاپن به تاجیکستان جهت مبارزه علیه بیماری همه گیر  کووید-19

تاکایوکی میاسیتا، سفیر فوق العاده و نماینده تام الاختیار ژاپن در جمهوری تاجیکستان و جمال الدین عبداله زاده، وزیر تندرستی و حفظ اجتماعی اهالی جمهوری تاجیکستان در تاریخ 2 دسامبر در مراسم اختتامیه «طرح حمایت از تاجیکستان در امر مبارزه علیه بیماری‌های عفونی و توسعه سیستم بهداشت» شرکت نمودند. طرح مذکور در چارچوب برنامه توسعه اقتصادی و تجاری ژاپن عملی شده و دولت این کشور 5.7 میلیون دلار برای اجرای آن اختصاص داده است.

وضعیت فوق العاده ناشی از بیماری همه گیری کووید-19، سیستم بهداشی و درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونای در  تاجیکستان، از جمله به علت کمبود تجهیزات پزشکی را تحت فشار قرار داده است.  

در پاسخ به درخواست وزارت بهداشت تاجیکستان، دولت ژاپن 5 عدد دستگاه‌های سنوگرافی قابل حمل، 50 عدد تخت درمان، 10 عدد اتوکلاوها، 45 عدد مانیتور بالای تخت، 5 عدد دفیبریلاتورها، 150 عدد تصفیه آب قابل حمل، 50 عدد تحت بیماران و 40 عدد تجهیزات اولتراسونیک خریداری شده است. تمامی این تجهیزات به بیمارستان‌های مرکزی شهر و نواحی کشور تحویل شد.

تاکایوکی میاسیتا گفت، خیلی خوشحالم که این تجهیزات دارای کیفیت عالی که بیشتر آن‌ها تولید ژاپن هستند، به دولت تاجیکستان تحویل می دهم. جهان مثل قبل با تهدیدات مختلف مواجه می‌شود. چندی قبل یک نوع جدید ویروس کرونا (اومیکرون) کشف شد که یک دفعه در جهان شیوع کرد. هر کشوری لازم است که برای مبارزه با این نوع ویروس آمادگی پیدا کند. خوشحالم که ژاپن برای نائل شدن به این اهداف در تاجیکستان مساعدت می‌کند. امیدوارم که تجهیزات جدید پزشکی در امر مبارزه علیه بیماری‌های جدید مساعدت خواهد کرد.

همزمان سفیر ژاپن در تاجیکستان، وزیر تندرستی تاجیکستان و مونئو تاکاساکا، رئیس آژانس همکاری‌های بین المللی ژاپن (جایکا) در مراسم تحویل تجهیزات «طرح سیستم  اکسیژن و تجهیزات پزشکی برای 22 بیمارستان» شرکت نمودند.

این طرح در چارچوب «طرح بهبود پایگاه‌های مادی و سیستم حفظ سلامت اطفال در استان ختلان (فاز 2) اجرا می‌شود. دولت ژاپن برای عملی سازی این طرح 2.29 میلیون دلار اختصاص داده است. بر اساس این طرح شش سیستم  آکسیژن، اعم از پست سیستم تولید آکسیژن، پست شارژ، کپسول های اضافی برای شارژ، ژنراتورها و تنظیم کننده‌های خودکار، به بیمارستان‌های شماره 13 در استان ختلان، بیمارستان شماره 8 شهر دوشنبه و بیمارستان شماره 1 شهر تورسون زاده تحویل خواهند شد.

 

امضای یادداشت تفاهم همکاری میان شرکت سامان ایر و هانس بیوتک (Hans Biotech)

در شهر دوشنبه مراسم امضای یادداشت تفاهم همکاری میان شرکت هواپیمایی سامان ایر و شرکت Hans Biotech در بخش ارائه خدمات به مسافران و ارتباط پروازها برای شهروندان جمهوری تاجیکستان که  تصمیم دارند به اتباع جمهوری کره که به منظور تجارت و یا گردشگری به  تاجیکستان سفر می‌کنند خدمت رسانی کند، به امضاء رسید. طبق اطلاع دفتر مطبوعات شرکت هواپیمایی سامان ایر، سند مذکور توسط سهراب جوره یف، مدیر کل این شرکت و بِکخی خان، مؤسس شرکت Hans Biotech به امضاء رسید.

طبق یادداشت تفاهم مذکور، شرکت سامان ایر، پروازها را در مسیر دوشنبه - تاشکند-دوشنبه به صورت معمولی و فوق العاده تنظیم می نماید و شرکت Hans Biotech متعهد می‌شود که روابط هوایی تاشکند-سئول-تاشکند را به صورت معمولی و فوق العاده شرکت هواپیمایی Asiana Airlines سازماندهی نماید. همان طوری که انتظار می رود، پروازها از بهار سال 2022 شروع خواهند شد.

سهراب جوره یف، مدیر کل شرکت هواپیمایی سامان ایر اعلام کرد که با عنایت به همکاری‌های دو دولت، روابط حسنه فیمابین جمهوری تاجیکستان و جمهوری کره، ما از امضای یادداشت تفاهم با توجه به این که جهت برقراری روابط هوایی میان دکشور را تامین می نماید، خوشحالیم. علاوه بر این، در چارچوب توافقنامه مربوط به کود شِریرینگ و یا اینتِرلاین توافقنامه‌های تجاری با شرکت Asiana Airlines ما تصمیم داریم شبکه خصوصی مسیر خود را گسترش دهیم.

 

پیشرفت های تاجیکستان پس از عضویت در سازمان تجارت جهانی

تاجیکستان برای اولین بار در سازمان تجارت جهانی تفسیر سیاست بازرگانی خود را معرفی کرد. این کشور در پی عضویت در سازمان تجارت جهانی که سال 2013 به این سازمان پیوسته است، به توسعه سالانه اقتصادی و تجاری موفق شده است.

مرکز مطبوعات و رسانه وزارت توسعه اقتصادی و تجارت تاجیکستان اعلام کرد پس از عضویت در سازمان مذکور علیرغم تاثیر پیامدهای بحران‌های اقتصادی و مالی، تنش های تجاری، تحریمهای اقتصادی برخی از دولت ها و شیوع همه گیری بیماری کووید-19 در جهان، تاجیکستان به توسعه قابل ملاحظه ای دست یافته است.

میزان صادرات دو اقلام کالای صادراتی 1.8، تولید محصولات صنعتی 2.1 و کشاورزی 1.3 درصد افزایش یافته، اولین بار در تجربه کشور روزنه واحد تسهیل عملیات صادراتی، وارداتی و ترانزیتی، همچین پرتال بازرگانی تاجیکستان جاری شد.

این آمار ضمن نشست ویژه سازمان جهانی تجارت که روز هفتم دسامبر سال جاری در شهر ژنو سوئیس به «تفسیر سیاست تجاری تاجیکستان» اختصاص یافته بود، از سوی ذوقی ذوقی زاده، وزیر توسعه اقتصاد و بازرگانی تاجیکستان در حضور نمایندگان 164 کشور عضو ارائه شده است.

این اولین تفسیر سیاست بازرگانی تاجیکستان در نشست های سازمان جهانی تجارت است. طبق اطلاع این سازمان، تاجیکستان در دوره عضویت در این سازمان با شرکت در ابتکارات جهانی تجاری توسعه متوسط سالانه اقتصادی را 7 درصد و توسعه متوسط سالانه تجارت را 10 درصد تامین کرده است.

سازمان جهانی تجارت یکی از سازمان‌های معتبر جهان است که تاجیکستان جهت بکسب عضویت در آن از سال 2001 تلاش نموده، و در تاریخ 2 سال 2013 به عضویت این سازمان پذیرفته شد عضویت در این سازمان موجب توسعه تجارت خارجی و ارائه  تسهیلات تجاری بویژه در بخش حمل و نقل و گمرک خواهد شد.می‌کند.

در حال حاضر کشورهای روسیه، اتحادیه اروپا، چین، ترکیه، قزاقستان، ایران، ازبکستان و سایر کشورها شرکای اصلی تاجیکستان محسوب می‌شوند.

 

دیدار وزیر توسعه اقتصاد و بازرگانی جمهوری تاجیکستان با نماینده دائم جمهوری کره در سازمان ملل متحد و سایر سازمان‌های بین المللی در ژنو

ذوقی ذوقی زاده، وزیر توسعه اقتصاد و بازرگانی جمهوری تاجیکستان در تاریخ  2 دسامبر سال جاری در راستای برگزاری اجلاس اولین تفسیر سیاست بازرگانی این کشور در سازمان تجارت جهانی که قرار است در تاریخ 6 لغایت 8 دسامبر سال جاری در شهر ژنو برگزار شود، با تائِهو لی، نماینده دائم جمهوری کره در سازمان ملل متحد و سایر سازمان‌های بین المللی در ژنو همزمان بررسی کننده اولین تفسیر سیاست تجارت جمهوری تاجیکستان در سازمان جهانی تجارت ملاقات کرد.

در این دیدار مسائل آمادگی برای برگزاری مناسب اجلاس اولین تفسیر سیاست بازرگانی کشور در سازمان جهانی تجارت، مورد بررسی قرار گرفت. شایان ذکر است که نماینده دائم جمهوری کره طبق مقررات سازمان جهانی تجارت به عنوان بررسی کننده اولین تفسیر سیاست بازرگانی جمهوری تاجیکستان در اجلاس های مذکور مسائل مربوط به سیاست بازرگانی جمهوری تاجیکستان را ارزیابی خواهد کرد.

 

دیدار وزیر توسعه اقتصاد و بازرگانی تاجیکستان با معاون دبیر اجرایی کمیسیون اقتصادی سازمان ملل متحد برای اروپا (UNECE)

ذوقی ذوقی زاده، وزیر توسعه اقتصاد و بازرگانی جمهوری تاجیکستان در تاریخ 2 دسامبر سال جاری با دمیتری مارِیاسین، معاون دبیر اجرایی کمیسیون اقتصادی سازمان ملل متحد در امور اروپا (UNECE) و خانم الیزابِت تیچی فیلسبرگر، سفیر جمهوری اتریش در سوئیس ملاقات نمود.

در این دیدار مسائل همکاری اقتصادی تاجیکستان با کمیسیون اقتصادی سازمان ملل متحد در امور اروپا و اتریش در چارچوب سازمان جهانی بازرگانی مورد بررسی قرار گرفتند. ذوقی زاده از همکاری‌های متقابلاً سودمند با تاجیکستان قدردانی نموده، درخواست کرد که در زمینه مسائل دیجیتال سازی اقتصاد، تجارت دیجیتال، تسهیل تشریفات بازرگانی، کشاورزی و سایر زمینه‌های دارای اولویت مورد نظر، کمک بیشتر ارائه کنند که از سوی طرف مقابل پذیرفته شد.

 

امضای توافقنامه همکاری میان امانت بانک تاجیکستان و سبِربانک روسیه

در چارچوب سفر هیأت بانک دولتی امانت جمهوری تاجیکستان به فدراسیون روسیه در تاریخ 29 نوامبر لغایت 2 دسامبر، میان بانک دولتی امانت جمهوری تاجیکستان و جمعیت سهامی عام سبِربانک روسیه توافقنامه همکاری به امضاء رسید. سند مذکور از سوی سراج الدین اکرامی، رئیس امانت بانک جمهوری تاجیکستان و آناتولی پول اف، معاون رئیس جمعیت سهامی عام سبِربانک روسیه در شهر مسکو به امضاء رسید.

بر اساس توافقنامه مذکور امانت بانک و سبِربانک همکاری‌ها را در زمینه افتتاح حساب، تبادل اطلاعات، گسترش همکاری در بخش های تجارت و سرمایه گذاری طرح های دارای اولویت اقتصادی مربوط به ورود بازارهای جهانی، عملیات اسکناس، معاملات دو جانبه در بازارهای بین بانکی، استفاده نظام تجارت الکترونیک SberCIB Terminal، سرویس انتقال فرامرزی P2P ، انتقال سریع مبالغ از تاجیکستان به روسیه و بالعکس، دیجیتال سازی، سرویس های امنیت سایبری، آموزش تخصصی کارمندان امانت بانک توسط دانشگاه کرپراتیو سبِربانک راه اندازی خواهد شد. طرفین به توافق رسیدند که از حساب رؤسای نهادهای ذیربط امانت بانک و سبِربانک روسیه،  گروه مشترک ایجاد شود تا زمینه اجرای اهداف مندرج در توافقنامه را فراهم نماید. بهنگام امضای سند همکاری، رئیس امانت بانک با آناتولی پول اف، معاون رئیس سبِربانک روسیه ملاقات نمود، مسائل توسعه همکاری بین بانکی، توسعه همکاری‌ها در بخش های درای اولویت مالی و تسویه حساب را مورد بررسی قرار دادند. طرفین مسائل راه اندازی همکاری در بخش تبادل تجارب، عملی سازی فناوری‌های مدرن، دیجیتال، برنامه ریزی و افتتاح حساب بانکی برای مهاجران کاری، هماهنگ سازی مواضع در چارچوب طرح «میلیون مهاجر» با حضور سبِربانک روسیه و بهره گیری از سرویس های اکو سیستم سبِربانک روسیه را مورد بررسی قرار دادند.

در جریان این دیدار امانت بانک تاجیکستان پیشنهاد نمود که آماه است با سبِربانک روسیه در بخش اختصاص وام به مهاجران کاری همکاری مشترک نماید. این پیشنهاد از سوی سبِربانک روسیه با خشنودی پذیرفته شدو اعلام گردید که پس از آموزش در این بخش عملی خواهد شد.

امضای 15 توافقنامه همکاری میان تجار استان سغد تاجیکستان و استان موگیل یف بلاروس

بنا به اعلام دفتر خدمات مطبوعات استانداری سغد، میان تجار استان سغد جمهوری تاجیکستان و استان موگیل یف جمهوری بلاروس در تاریخ 4 دسامبر سال جاری 15 توافقنامه همکاری به امضاء رسید. در مراسم امضای توافقنامه مذکور، انور یعقوبی، معاون استاندار سغد و رسلان استراخار، معاون استاندار موگیل یف شرکت داشتند.

چندی قبل نمایندگان استان موگیل یف در رأس رسلان استراخار، معاون رئیس کمیسیون اجرایی استان موگیل یف جمهوری بلاروس در چارچوب سفر کاری خود به شهر استروشن استان سغد سفر کردند.

در ادامه تجار بلاروس از روند تولید در کارخانه‌های صنعتی جمعیت سهامی خاص «آل زلال»، جمعیت  مسئولیت خاص «عدل» دیدن نموده، با محصولات تولید نموده کارخانه صنعتی «ناهد» آشنا شدند. طرفین در خصوص فرصت های موجود اقتصادی و تجاری تبادل افکار نموده، علاقمندی خود را جهت فعال سازی و تحکیم همکاری‌های دو جانبه در بخش های مختلف اعلام نمودند.

 

اختصاص 2.2 میلیون دلار از سوی بانک توسعه و بازسازی توسعه اروپا و بانک اسخاتا جهت گسترش کشت گلخانه در تاجیکستان

بانک اسخاتا و بانک توسعه و بازسازی اروپا جهت حمایت از فعالیت تولیدات سبزیجات در تاجیکستان کمک مالی اختصاص خواهند داد. بانک اسخاتا جهت گسترش گلخانه‌ها مبلغ 2،2 میلیون دلار وام اختصاص خواهد داد که در سه قسط پرداخت خواهد شد. بر اساس توافقنامه میان بانک ها، نصف خطر وام را بانک توسعه و بازسازی اروپا را متقبل شد. شرکت ام. ام. کا آگرو که در استان سغد مستقر می‌باشد، گلخانه‌های مدرن که مشغول پرورش سبزیجات هستند و به مناطق تجاری مختلف در تمامی‌کشور و خارج از آن صادر می‌شوند را مدیریت می‌کند. این طرح از طریق برنامه اتحادیه اروپا در راستای افزایش رقابت پذیری توسعه کشاورزی تاجیکستان حمایت می‌شود. برنامه مذکور به منظور توسعه سریع تجارت کشاورزی در کشور، ارتقاء رقابت پذیری تولید کنندگان محلی محصولات کشاورزی و بهبود ساختن بازاریابی محصولات غذایی داخلی تهیه شده است. در حال حاضر در چارچوب برنامه مذکور 3.3 میلیون یوروی جهت حمایت از طرح تجارت کشاورزی در تاجیکستان اختصاص داده شده  است.  در حال حاضر بانک اروپایی توسعه 819 میلیون یورو در 147 طرح اقتصادی تاجیکستان سرمایه گذاری کرده است.

 

دیدار هیأت رسمی تاجیکستان با دبیر کل کنفرانس سازمان ملل متحد در امور بازرگانی و توسعه

هیأت رسمی جمهوری تاجیکستان در رأس آقای ذوقی ذوقی زاده، وزیر توسعه اقتصاد و بازرگانی جمهوری تاجیکستان مورخ 7 دسامبر سال 2021 در شهر ژنو سوئیس با خانم ریبیکا گرینسپان، دبیر کل کنفرانس سازمان ملل متحد در امور بازرگانی و توسعه ملاقات کرد.

هیأت رسمی‌کشور شامل فیض اله برات زاده، رئیس کمیته امنیت غذایی، عبدالرحمان عبدالرحمان زاده، معاون وزیر توسعه اقتصاد و بازرگانی جمهوری تاجیکستان، دولت زاده، معاون اول مدیر آژانس استاندارد تاجیکستان، الف. ه. تورسون زاده، معاون اول رئیس خدمات گمرک وابسته به دولت جمهوری تاجیکستان، ف. مقدس زاده، معاون رئیس اداره برنامه ریزی استراتژی و اصلاحات دستگاه اجرایی ریاست جمهوری تاجیکستان و دیگران می‌باشد.

در این دیدار بخش های همکاری اقتصادی تاجیکستان با کنفرانس سازمان ملل متحد در امور بازرگانی و توسعه  و نظام خودکار اطلاعات گمرکی بررسی شدند.

ذوقی زاده از همکاری‌های متقابلاً سودمند بین دو کشور ابراز خرسندی کرد و درخواست نمود که در مسائل دیجیتال سازی اقتصاد، تجارت دیجیتال، ساده سازی تشریفات بازرگانی و سایر بخش های دارای اولویت کمک های خود را افزایش داد.

شرکت هواپیمایی روسیه پرواز به 4 شهر تاجیکستان را آغاز کرد

شرکت هواپیمای امواج شمال روسیه از آغاز پروازهای منظم به 4 شهر تاجیکستان خبر داد. به گزارش رادیو تاجیکی صدای خراسان به نقل از سامانه اسپوتنیک، ازفرودگاه کالتساوای شهر ایاکاترینبورگ از منطقه اورال روسیه اکنون پروازهای منظم به شهرهای باختر، دوشنبه، خجند وکولاب تاجیکستان آغاز شد .

مقامات این شرکت اعلام کردند که قیمت بلیت هواپیما برای هر مسافر در مسیر رفت از ایاکاترینبورگ به شهر باختر مرکز ولایت ختلان تاجیکستان 1 هزار و 55 سامانی و برگشت 2 هزار و 298 سامانی می‌باشد.

براساس اعلام این شرکت هواپیمای روسیه تمامی مسافران دراین پروازها باید به لحاظ ابتلا به کرونا گواهینامه سلامت با اعتبار 72 ساعت داشته باشند.این گواهینامه باید چهارشبانه روز قبل از پرواز دریافت شود. با این حال کودکان زیرسه سال مشمول این مقررات نمی‌شوند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما