معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۸/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۷۳

اخبار اقتصادی عمان

گزیده اخبار اقتصادی عمان در هفته دوم آبان ماه 1400 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

- آقای سعید الصقری وزیر اقتصاد عمان در گفت و گوی اختصاصی با روزنامه الشرق الاوسط خواستار تسریع در فعال سازی ارتباط دریایی میان عربستان و عمان و انتقال صادرات نفت و گاز منطقه به دریای عرب از طریق خاک عمان بدون نیاز به عبور از تنگه هرمز در صورت وجود موانع در این تنگه شد. الصقری در این رابطه مدعی شد پروژه احداث خط لوله نفت از طریق خاک عمان به دریای عرب از دهه هفتاد میلادی تا به امروز مطرح بوده و امروزه اجرایی شدن آن به ویژه پس از توافقات حاصله میان عمان و عربستان مبنی بر افزایش همکارهای تجاری و سرمایه گذاری، دارای اهمیت راهبردی است. وزیر عمانی در بخشی دیگر از این گفت و گو حجم تبادل تجاری کشورش با عربستان در سال ۲۰۲۰ را دو ملیارد و ششصد میلیون دلار عنوان کرد. وزیر اقتصاد عمان همچنین افزود : تیم مشترک عمانی و سعودی هم اکنون در حال بررسی ایجاد یک منطقه صنعتی سعودی در عمان و مشخصا در منطقه دقم هستند. در جریان سفر اخیر سلطان عمان به عربستان سعودی در ۲۰ تیرماه ۱۴۰۰ شورای هماهنگی مشترک عمان و عربستان برای توسعه و پیگیری روابط دو کشور در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، امنیتی، نظامی و توسعه انسانی شکل گرفت.

- در جریان سفر وزیر راه، ارتباطات و فناوری اطلاعات عمان و هیات همراه به عربستان، سه یادداشت تفاهم همکاری در زمینه‌های حمل و نقل زمینی، حمل و نقل هوایی و ارتباطات و فناوری اطلاعات با طرف سعودی امضا شد. در این یادداشت تفاهم ها طرفین در زمینه تبادل اطلاعات فنی و تخصصی، لجستیک و تبادل سفر کارشناسان و نیروهای متخصص در زمینه‌های جاده ای و هوانوردی و نیز تقویت امنیت سایبری و توسعه فعالیت های دیجیتالی توافق نمودند. هیات عمانی همچنین در چارچوب این سفر از خطوط ریلی عربستان بازدید و درباره نحوه همکاری آتی در این عرصه بحث و گفت و گو کردند.

- وزارت تجارت، صنعت و توسعه سرمایه گذاری عمان به دنبال فعال سازی سامانه نظارت مربوط به مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم: خالد الساعدی رئیس اداره مربوطه در وزارت تجارت عمان در این رابطه اظهار داشت: نظر به این که عمان از سوی گروه اقدام مالی خاورمیانه و شمال آفریقا (فاتف) همواره ارزیابی می‌شود، لذا اجرای قوانین و ضوابط نظارت مالی، مهمترین اولویت کاری این اداره است. وی افزود: به منظور کسب اطمینان از عدم پولشویی و تامین مالی فعالیت های غیر قانونی، کلیه معاملات پولی مشکوک را با همکاری با نهادهای داخلی و خارجی و سایر جهات ذیربط تحت کنترل و نظارت داریم. به گفته این مسئول عمانی، اداره مبارزه با پولشویی و تامین مالی ترویسم اخیرا در وزارت تجارت عمان تاسیس شده و تاکنون چند دوره آموزشی برای کارمندان برگزار و همچنین یک پایگاه اطلاع رسانی الکترونیک راه اندازی شده که در آن مشاغل و تجارت های پرخطر مانند تجارت فلزات گرانبها و سنگ های قیمتی و غیره تشریح شده است.

- ششمین جلسه شورای مناقصات عمان به ریاست آقای سعید الصقری وزیر اقتصاد و رئیس شورای منقاصات برگزار و طی آن با اعلان ۳۹ مناقصه در پروژه‌های مختلف به ارزش کلی شصت و هفت میلیون ریال (حدودا ۱۷۴ میلیون دلار) موافقت گردید.

- آقای ادهم بن ترکی آل سعید استادیار گروه اقتصاد دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی عمان در یک نشست تخصصی درباره اصلاحات مالی و اجرای قانون اخذ مالیات بر ارزش افزوده علاوه بر عوامل منفی تاثیر گذار بر اقتصاد عمان از جمله کاهش قیمت نفت و کرونا به تعداد بالای استخدام نیروی خارجی در عمان طی سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۱ میلادی اشاره کرد که تا ۸۰۰ هزار نفر رسیده در حالی که این رقم در میان عمانی‌ها ۴۰۰ هزا نفر است. خانم کریمه السعدی رئیس سازمان برنامه ریزی برنامه مالیاتی عمان از دیگر سخنرانان این نشست بود. وی اظهار داشت: از سال ۲۰۱۶ قانون اخذ مالیات بر ارزش افزوده در کشورهای شورای همکاری آغاز شد و امارات و عربستان در سال ۲۰۱۸ این قانون را اعمال نمودند و در عمان قانون مذکور در سال ۲۰۲۱ اجرایی شد و در این میان کشورهایی مانند کویت و قطر تا به امروز قانون مذکور را اجرایی نکرده اند.

آقای یوسف الجهضمی مدیر عامل پروژه پالایشگاه دقم گفت: این پروژه که اجرای آن به عهده شرکت پالایشگاه و صنایع پتروشیمی دقم (اوکیو ۸) است تاکنون ۸۷ درصد پیشرفت داشته است و پیش بینی می‌شود در نیمه نخست سال ۲۰۲۳ به بهره برداری نهایی برسد. به گفته وی، این پروژه در منطقه خلیج (فارس) بزرگترین پروژه مشترک بین دو کشور عربی منطقه (کویت و عمان) به شمار می آید که از نفت خام وارداتی در فعالیت های خود استفاده می‌کند. الجهضمی افزود: با راه اندازی این پروژه، منطقه دقم به یکی از مرکز صنعتی و اقتصادی بزرگ منطقه و دنیا تبدیل و به افزایش درآمد نفتی و رفاه اقتصادی و توسعه ای دو کشور منتهی خواهد شد. به گفته وی، بالغ بر ۸ ملیارد دلار برای این پروژه هزینه شده است.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما