معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۸/۱۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۸۶

اخبار اقتصادی ونزوئلا

گزیده عناوین و اخبار اقتصادی ونزوئلا در هفته اول آبان ماه 1400 مندرج در رسانه های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

قیمت بنزین در ونزوئلا ۲۰ برابر افزایش می یابد

دولت ونزوئلا قیمت بنزین یارانه‌ای را ۲۰ برابر افزایش خواهد داد. به گزارش بلومبرگ، شرکت نفتی دولتی PDVSA اعلام کرد افزایش قیمت های سوخت یارانه‌ای به دلیل بازتعریف ارز ملی ضروری است. این افزایش چند هفته پس از انتشار ارز جدید "دیجیتال بولیوار" صورت می‌گیرد که از اول اکتبر شش صفر ارز قبلی در آن حذف شده است.

ورود محموله جدید واکسن روسیه به ونزوئلا

ونزوئلا محموله جدید واکسن روسیه به میزان ۷۱۳ هزار دوز را دریافت نمود. برابر اعلام صندوق سرمایه گذاری‌های مستقیم روسیه، محموله جدید ارسالی مشتمل بر دوزهای دوم واکسن اسپوتنیک می‌باشد.

فقیرترین ترین طبقه متوسط آمریکایی در ونزوئلاست

برابر آخرین گزارش منتشره از سوی بانک جهانی، ونزوئلا در بین سایر کشورهای منطقه آمریکای لاتین از فقیرترین طبقه متوسط منطقه برخوردار است. بر این اساس نسبت طبقه متوسط ونزوئلا به کل جمعیت این کشور از ۱۵ درصد فراتر نمی رود در حالی که شیلی و مکزیک از بهترین جایگاه در این شاخص برخوردارند.

افزایش قیمت گازوئیل در ونزوئلا

شرکت ملی نفت ونزوئلا مجوز افزایش قیمت گازوئیل را به ایستگاه‌های سوخت گیری صادر نموده و بر اساس آن هر لیتر گازوئیل با ۵۰ سنت (دلار) عرضه خواهد شد.

اعلام سازمان جهانی بهداشت مبنی  بر ارسال واکسن‌های کواکس به ونزوئلا

سازمان بهداشت پان آمریکا، نهاد منطقه ای وابسته به سازمان جهانی بهداشت از ارسال بیش از سه میلیون واکسن از طریق مکانیسم کواکس به ونزوئلا طی روزهای آتی خبر داد.  محموله مورد نظر دومین محموله ارسالی از طریق سیستم کواکس می‌باشد این در حالیست که اولین محموله در این چارچوب در ماه سپتامبر سال جاری میلادی تأمین گردید و مجموع محموله‌های مورد توافق برای ارسال از طریق راهکار مدون شده از سوی سازمان ملل متحد به ونزوئلا بالغ بر ۱۲ میلیون دوز می‌باشد.

تنزیل رتبه ونزوئلا در شاخص اثربخشی دولت از منظر بانک جهانی

امتیاز شاخص اثر بخشی و کارایی دولت ونزوئلا بنابر آخرین گزارش بانک جهانی به منفی 1.8 کاهش یافت. رکود سالانه تولید ناخالص داخلی به میزان بالغ بر 31 درصد، شرایط اقتصادی و سیاسی و اعمال محدودیت های مرتبط به بیماری کرونا به عنوان عوامل اثرگذار بر کاهش امتیاز ونزوئلا در شاخص جهانی اثرگذاری دولت اعلام شده اند، بطوریکه دومین کشور برخوردار از کمترین میزان امتیاز مرتبط به شاخص اثرگذاری دولت به شمار می رود.

تولید بنزین در ونزوئلا

کارشناس حوزه نفتی: پالایشگاه‌ها در حدود ۹۰ الی ۱۰۰ هزار بشکه بنزین در روز تولید می‌کند و مصرف روزانه ۱۲۰ هزار بشکه است. دولت از یک سال و نیم قبل طرح احیا و بازسازی پالایشگاه‌ها را فعال کرد ولی به دلیل نبود سرمایه گذاری لازم و کمبود پرسنل متخصص هنوز موفق به احیای کامل نشده است.

واردات ۸۵ درصد مواد اولیه پلاستیک ونزوئلا از آمریکا

برابر اعلام انجمن ملی صنایع پلاستیک ونزوئلا، بیش از  ۸۵ درصد مواد اولیه مورد نیاز برای تولید اقلام پلاستیکی در این کشور از آمریکا وارد می‌گردد. خلیل ناصر، رئیس انجمن صنعت پلاستیک ونزوئلا، اعلام داشت که در سال ۲۰۱۵ کلیه مواد اولیه مورد نیاز در داخل کشور تولید می‌گردد و با گذشت زمان و وخامت اوضاع هم اکنون تقریبا بیشتر مواد اولیه مورد نیاز از آمریکا وارد می‌شود و میزان مصرف سالانه مواد اولیه پلاستیکی از ۲۳۰ هزار تن در سال ۲۰۱۵ به ۳۵ هزار تن در سال جاری کاهش یافته و تعداد شرکت های فعال نیز از ۸۲۷ واحد به ۳۰۰ شرکت تقلیل یافته و این بخش با ظرفیت تولید بین ۸ تا ۱۵ درصد فعالیت مینماید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما