معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۷/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۰۹

اخبار اقتصادی اردن

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اردن در مهر ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

لغو 70 درصد تورهای اروپایی به اردن

رئیس انجمن گردشگری اردن گفت: 70 درصد از گردشگران خارجی رزروهای توریستی به پادشاهی اردن را در فاصله سپتامبر تا نوامبر لغو کرده اند. بسته شدن درهای اتحادیه اروپا برای سفر به خارج و کارشکنی‌های اسرائیل در بستن مرزهای فلسطین بر روی توریستهایی که قرار بود از فلسطین و اردن بازدید کنند، عامل لغو رزروها بوده است.

طرح دولت برای پذیرش پروازهای تجاری در فرودگاه مارکا

سخنگوی وزارت حمل و نقل اردن خبر داد که این وزارتخانه قصد دارد طرحی را در راستای فعال سازی مجدد فرودگاه مارکا امان برای پذیرش پروازهای تجاری به وجود آورد. این طرح حدود 27 میلیون دلار هزینه خواهد داشت و اجرای آن از سال آینده میلادی خواهد بود. مرحله دوم این طرح نیز در سال 2023 اجرا می‌شود که طی آن فرودگاه مارکا با هزینه 140 میلیون دلاری توسعه یافته و بازسازی خواهد شد.

کمک های آلمان به اردن 

سفیر آلمان در مصاحبه ای با روزنامه الرای گفت: آلمان از زمان آغاز بحران سوریه در سال 2012 بیش از 905 میلیون یورو برای حمایت از اردن و پذیرش پناهندگان در این کشور کمک کرده و این کمک ها در زمینه‌های غذایی، حفاظتی، بهداشتی و حمایت اجتماعی و روانی بوده است. وی با اشاره به اینکه کشورش در سال جاری میلادی 118 میلیون یورو کمک های بشر دوستانه را به پناهندگان در اردن اختصاص داده تصریح کرد، در سال 2020 تعهدات آلمان در پروژه‌های مشترک با اردن در مناطق اسکان آواره‌ها بالغ بر 400 میلیون یورو بود. سفیر آلمان با بیان اینکه این کشور دومین حامی مالی اردن محسوب می‌شود ابراز داشت: از ابتدای شیوع کرونا، دولت آلمان 78.5 میلیون یورو اضافی به عنوان کمک های بشردوستانه و توسعه ای برای حمایت از اردن در مقابله با تأثیر کرونا ارائه کرده است. وی با اشاره به اینکه میزان صادرات آلمان به اردن در سال 2020 بالغ بر 633.36 میلیون یورو و واردات از اردن 35.3 میلیون یورو بوده، تاکید کرد: آلمان مهمترین شریک تجاری اردن در اتحادیه اروپاست و از نظر ما اردن می‌تواند قطب تولید و صادرات به کشورهای منطقه باشد و قرار است جهت تخصیص کمک های جدید به اردن در سال جاری، جلسه ای بین وزارت همکاری و توسعه فدرال آلمان و وزارت برنامه ریزی و همکاری بین المللی اردن در ماه اکتبر در برلین برگزار شود.

نرخ بیکاری در اردن به 24.8 درصد رسید

 بر اساس ارقام منتشر شده توسط اداره آمار اردن نرخ بیکاری در سه ماهه دوم سال جاری به 24.8% رسیده در حالی که این رقم در مدت مشابه سال گذشته 22.9% بود. این در حالی است که نرخ بیکاری در مقایسه با 3 ماه اول سال جاری به مقدار 0.2% کاهش یافته است. آمار نشان می دهد که نرخ بیکاری بین آنهایی که مدرک لیسانس یا بالا تر دارند 31.1% می‌باشد. طبق آمار 56.7% بیکاران مدرک دیپلم یا بالاتر دارند و 43.3% مدرک دیپلم دریافت نکرده اند. نرخ بیکاری بین جوانان 15تا 24 سال 48.5% است. بالاترین نرخ بیکاری در استان البلقاء 28.2% و پایین ترین نرخ در استان الکرک 15.7% ثبت شده است.

صادرات 2.26 میلیون بشکه نفت عراق به اردن در نه ماهه 2021

مدیر شرکت حمل و نقل برج الحیاه گفت که اردن در سپتامبر گذشته 380 هزار بشکه (10 هزار بشکه در روز) نفت از عراق وارد کرده و 600 تانکر عملیات انتقال نفت را انجام داده اند که نیمی از آنها اردنی هستند. براساس این گزارش روزانه 40 تانکر نفت 10 هزار بشکه نفت را از پالایشگاه بیجی در استان صلاح الدین به پالایشگاه الزرقاء منتقل می‌کنند. جمع مقدار نفت صادر شده از عراق طی نه ماهه اول سال 2.26 میلیون بشکه (58 میلیون دلار) می‌باشد و بیشترین مقدار صادرات در ماه آوریل (325.3 هزار بشکه) و کمترین مقدار صادرات در ماه نوامبر (252.752 هزار بشکه) بوده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما