معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۱۵

اخبار اقتصادی عربستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی عربستان در شهریور ماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

عربستان بزرگترین صادرکننده نفت به چین

عربستان سعودی درماه آگوست برای نهمین ماه متوالی بزرگترین صادرکننده نفت به چین ماند. آمار اداره کل گمرک چین نشان داد، واردات نفت سعودی در اوت ۵۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد کرده و به ۸.۰۶ میلیون تن معادل ۱.۹۶ میلیون بشکه در روز رسید. واردات نفت چین از روسیه در اوت به ۶.۵۳ میلیون تن معادل ۱.۵۹ میلیون بشکه در روز رسید که در مقایسه با ۱.۵۶ میلیون بشکه در روز در ژوییه تغییر چندانی نداشت. اختلاف حجم واردات چین از این دو کشور ناشی از تصمیم پکن برای کاهش سهمیه واردات پالایشگاه‌های خصوصی بود که عموما مشتری گرید نفتی ESPO روسیه هستند. پس از عربستان سعودی و روسیه، عراق با ۵.۸۳ میلیون تن صادرات در اوت، سومین صادرکننده بزرگ نفت به چین بود.

تولید روزانه نفت اوپک ۱۵۱ هزار بشکه در ماه اوت نسبت به ماه قبل افزایش یافت

گزارش ماه سپتامبر اوپک نشان می‌دهد ۱۳ عضو این سازمان بر اساس گزارش منابع ثانویه در ماه اوت، ۲۶ میلیون و ۷۶۲ هزار بشکه نفت خام تولید کردند که ۱۵۱ هزار بشکه بیشتر از ۲۶ میلیون و ۶۱۱ هزار بشکه ماه ژوئن است. بر اساس گزارش ماه سپتامبر اوپک، عربستان با تولید روزانه ۹ میلیون و ۴۸۸ هزار بشکه، عراق با تولید روزانه ۴ میلیون و ۵۶ هزار بشکه و امارات با تولید روزانه ۲ میلیون و ۷۷۷ هزار بشکه، تولیدکنندگان بزرگ اوپک هستند. ایران در ماه اوت ۲ میلیون و ۴۸۵ هزار بشکه نفت تولید کرده که ۸ هزار بشکه کمتر از ماه ژوئیه بوده است.

عربستان سعودی بزرگترین صندوق انتشار اوراق قرضه سبز در جهان را راه اندازی می‌کند

یاسر الرمیان رئیس کل صندوق سرمایه‌گذاری عمومی سعودی و رئیس هیئت مدیره شرکت آرامکو اظهار کرد که نیاز است استانداردهایی برای اتخاذ چارچوب مناسب با شرکا، از طریق ارتقای اقتصاد سبز وضع شود که به زودی اعلام می‌شود. الرمیان تأکید کرد که کشورش بزرگترین صندوق دولتی برای انتشار اوراق قرضه سبز در سطح منطقه ای و بین‌المللی را دایر خواهد کرد. اوراق سبز ابزاری است که به تأمین مالی و اجرای پروژه‌ها و برنامه‌های سبز کمک می‌کند.

قرارداد اداره اولین بندر خشک در شرق سعودی امضا شد

شهرک انرژی ملک سلمان (SPARK) واقع در شرق سعودی و هلدینگ «هاچیسون پورت» موافقتنامه برای همکاری در زمینه اداره و عملیاتی کردن یک بندر خشک و منطقه لجستیکی در «SPARK» امضا کردند. این بندر ۳ کیلومتر مربعی با توجه به استانداردهای بالای بین المللی ساخته می‌شود و موجب تسهیل دسترسی سرمایه گذاران به بازارهای جهانی می‌شود. بندر تازه تاسیس فضای مناسب برای افزایش تقاضا برای کالاها و خدمات انرژی در خاورمیانه و دیگر مناطق را فراهم و خدمات لجستیکی شهرها و مجموعه‌های صنعتی اطراف را تامین می‌کند. شهرک انرژی ملک سلمان (SPARK) یک مرکز پایدار بین المللی در حوزه انرژی است. این منطقه شهر صنعتی کامل ۵۰ کیلومتر مربعی در منطقه الشرقیه سعودی در سه مرحله توسعه پیدا می‌کند. هدف اصلی تبدیل شدن SPARK به دروازه مدرن و پیشرو در زمینه خدمات لجستیکی انرژی منطقه است و این منطقه پکیج کامل خدمات به منظور حمایت از توسعه کسب و کارها و جذب و افزایش سرمایه گذاری خارجی را ارایه و برای کل کشور اشتغال زایی می‌کند. زیرساختارهای SPARK با استانداردهای بین المللی سرمایه گذاران صنعت نفت و گاز و تصفیه و پتروشیمی و انرژی برق آبی و تولید و تصفیه آب طراحی شده اند.

اعلام استراتژی توسعه منطقه عسیر توسط ولیعهد سعودی با سرمایه گذاری 13 میلیارد دلار

محمد بن سلمان، ولی‌عهد سعودی «استراتژی توسعه منطقه عسیر» را با سرمایه‌گذاری 13 میلیارد دلاری اعلام کرد. هدف این طرح تبدیل کردن منطقه عسیر به یک قطب گردشگری جهانی از طریق جذب سالانه 10 میلیون گردشگر از داخل و خارج پادشاهی سعودی تا سال 2030 عنوان شده است.

صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی ۲۵ درصد از سهام شرکت بازسازی شهرک اقتصادی را از آن خود کرد

صندوق سرمایه‌گذاری‌های عمومی عربستان سعودی از پایان قراردادی خبر داد که بر مبنای آن این صندوق سهامدار اصلی شرکت بازسازی شهرک اقتصادی «EEC» با ۲۵ درصد سهم خواهد بود. این قرارداد پس از حواله‌ باقیمانده‌ وام دریافتی شرکت «اعمار»‌ از سوی وزارت دارایی به قیمت «۲.۸ میلیارد ریال سعودی» به صندوق در برابر صدور سهم‌های جدید شرکت امضا شد. انتظار می‌رود این قرارداد سرمایه‌گذاری موجب پیشرفت و توسعه‌ شرکت بازسازی شهرک اقتصادی «EEC» از طریق تقویت نقش شهرک اقتصادی ملک عبدالله «KAEC» بعنوان بازیگر اصلی در بخش توسعه‌ی اجتماعی، اقتصادی، و گردشگری عربستان سعودی خواهد داشت. این قرارداد سرمایه‌گذاری متمرکز بر افزایش توانمندی‌های بخش‌های غیرنفتی خواهد داشت و تنوع منابع درآمد و افزایش ارزش راهبردی و تقویت زیرساخت‌های اساسی کشور داشته باشد.

وضعیت بودجه عربستان در سال 2022؛ 13.8 میلیارد دلار کسری بودجه

دولت سعودی ۳۰ سپتامبر لوایح بودجه سه سال آینده را اعلام کرد که در آن سیاست های هزینه ای در راستای اجرای اهداف  دولت در بخش توسعه ادامه پیدا می‌کند. کسری بودجه در سال ۲۰۲۲ حدود ۵۲ میلیارد ریال (۱۳.۸ میلیارد دلار) بطوری که هزینه‌ها ۹۵۵ میلیارد ریال (۲۵۴.۶ میلیارد دلار) و درآمدها ۹۰۳ میلیارد ریال (240 میلیارد دلار) پیش بینی شده است.

عربستان اولین تولید کننده پتروشیمی در بین کشورهای حوزه خلیج فارس

اتحادیه پتروشیمی و شیمیایی خلیج فارس اعلام کرد،  ظرفیت تولید پتروشیمی‌ کشورهای حوزه خلیج فارس، بالغ بر 175.4 میلیون تن در سال 2020 بوده است. سهم عربستان سعودی از این میزان تولید 69.1 درصد و سهم قطر 10.7  درصد  و سهم امارات متحده عربی 7.6 درصد و سهم عمان 7.5 درصد و سهم بحرین 0.8 درصد می‌باشد.

27 میلیارد دلار میزان مبادلات عربستان با کشورهای حاشیه خلیج فارس در نیمه نخست سال 2021

براساس داده‌های رسمی میزان مبادلات عربستان به کشورهای حاشیه خلیج فارس، در نیمه نخست سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۲۱ میلیارد دلار بوده است. در میان کشورهای همسایه، بیشترین مبادلات عربستان با امارات متحده عربی با ۱۳ میلیارد دلار بود که نزدیک به ۶۷ درصد کل مبادلات را شامل می‌شود. پس از امارات به ترتیب بحرین، عمان، کویت و قطر در جایگاه بعدی قرار دارند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما