معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۳۰- ۱۴:۴۸

اخبار اقتصادی عربستان سعودی - جده

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی عربستان سعودی در هفته چهارم شهریور ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

برگزاری دومین نمایشگاه بین المللی «سیتی اسکیپ» در نوامبر آینده

دومین نمایشگاه بین المللی «سیتی اسکیپ» با حمایت وزارت شهرداری‌ها و مسکن و سازمان کل املاک و برنامه مسکن، با شعار «آینده‌ی زندگی» از 11 تا 14 نوامبر آینده در ریاض برگزار می‌شود.

هدف از برگزاری این نمایشگاه بین المللی، حفظ موقعیت نمایشگاه به عنوان بزرگترین رویداد دنیای املاک و مستغلات در سطح جهان و تمرکز بر تجارت، سرمایه گذاری، پروژه‌های توسعه عظیم و فعالیت املاک و مستغلات در تمام مناطق عربستان، عنوان شده است.

 دومین نمایشگاه بین المللی «سیتی اسکیپ» با مشارکت بیش از 400 غرفه دار، 500 سخنران و 7 سکو برگزار خواهد شد، این نمایشگاه بخش‌های جدیدی چون: استادیوم‌ها، تاسیسات، ساختمان‌های پایدار هوشمند، هتل‌های هوشمند، و شرکت‌های توسعه املاک و مستغلات شامل می‌شود. همچنین در این دور از نمایشگاه بین المللی از طریق یک پلت فرم تخصصی و یک منطقه فنی بر شهرهای هوشمند، تمرکز خواهد شد.

دومین نمایشگاه بین المللی «سیتی اسکیپ»، فرصتی برای همکاری‌های بین المللی و تبادل دانش در زمینه‌ی املاک و مستغلات به منظور ساخت شهرهای پایدار و همگام با آینده را فراهم می‌سازد.

 

برگزاری مجمع جهانی لجستیک در اکتبر آینده در ریاض

تحت حمایت پادشاه عربستان، مجمع جهانی لجستیک در اکتبر آینده توسط وزارت حمل و نقل و خدمات لجستیک در مرکز مالی ملک عبدالله در ریاض برگزار خواهد شد.

 قرار است در این مجمع بیش از 10000 نفر از مدیران بخش لجستیک، از مسئولین بخش‌های دولتی و خصوصی، کارشناسان، مدیران ارشد از کشورهای مختلف جهان، شرکت کنند.

شایان ذکر است که این مجمع برای اولین بار در ریاض به منظور ارتقای کارایی بخش لجستیک، معرفی رشد اقتصادی و توسعه اتصال محلی، منطقه‌ای و بین‌المللی به شبکه‌های تجارت بین‌المللی و زنجیره‌های تامین جهانی، تقویت مشارکت بین بخش های دولتی و خصوصی، افزایش فرصت های شغلی در این بخش، و تحکیم موقعیت عربستان به عنوان یک مرکز تدارکات جهانی برگزار می‌شود.

 

برگزاری اجلاس زیرساخت سعودى در ریاض

با حمایت دکتر فیصل بن عیاف رئیس هیئت مدیره مرکز پروژه‌هاى زیرساختی منطقه ریاض، اجلاس زیرساخت و نمایشگاه سعودى در بازه زمانى 24 سپتامبر تا 26 سپتامبر 2024 در مرکز نمایشگاه و همایش‌هاى شهر ریاض با حضور تعدادى از وزرا و مقامات محلى و بین المللى برگزار مى شود.

مهندس فالح فهد البداح رئیس اجرایى این مرکز هدف از برگزاری این اجلاس را شکل‌گیری چشم‌اندازى براى آینده زیرساخت‌ها، تنظیم قوانین اساسى و ارتقاى کیفیت زندگى مطابق با چشم‌ 2030 سعودی، بیان کرد.

 

قرارگرفتن نام چهار بیمارستان سعودی در فهرست برترین بیمارستان‌های هوشمند جهان

مجله «نیوز ویک» اخیرا فهرستی شامل 350 بیمارستان از 28 کشور از جمله چهار بیمارستان عربستان سعودی که به دلیل برتری در نوآوری فنی و ابتکارات پیشگامانه در صدر بیمارستان‌های هوشمند جهان بودند را منتشر کرد.

بیمارستان‌ تخصصی و مرکز تحقیقات «ملک فیصل» و بیمارستان «ملک عبدالعزیز» شهر «ریاض» در کنار بیمارستان‌های «ملک عبدالعزیز» و «الموسی» در شهرستان «الإحساء» به‌صورت مشترک در جایگاه صدویکم این فهرست قرار گرفتند.

این فهرست بر اساس نتایج یک پرسشنامه جهانی که شامل مدیران و پزشکان بیمارستان‌ها بوده است برای سنجش بلوغ این بیمارستان‌ها در فناوری و مسائل هوشمند به دست آمده است.

 

گزارشی از عملکرد بخش حمل‌ونقل دریایی عربستان سعودی

«سازمان آمار» عربستان سعودی با انتشار گزارشی از حمل‌ونقل دریایی این کشور در سال 2023، تعداد مسافران دریایی واردشده به این کشور را 544 هزار، مسافران دریایی خارج‌شده از این کشور را 590 هزار و گردشگران دریایی (مسافران کشتی‌های تفریحی کروز سعودی) را 207 هزار نفر اعلام کرد.

 

آغاز پذیره‌نویسی فروش سهام شرکت سعودی «عربین میلس» (المطاحن العربیة)

در راستای روند خصوصی‌سازی شرکت‌های دولتی، رسانه‌های محلی از پذیره‌نویسی در عرضه عمومی‌برای فروش 1.5 میلیون سهم از سهام شرکت سعودی «عربین میلز» موسوم(المطاحن العربیة) خبر دادند. به نوشته روزنامه‌های محلی عربستان پیش‌بینی می‌شود فروش سهام با استقبال گرمی مواجه شود.

 

ورود صندوق سرمایه‌گذاری عربستان به بخش‌های توسعه تاریخی و میراث فرهنگی این کشور

به نوشته روزنامه‌های سعودی صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی با حدود 700 میلیارد دلار دارایی، با هدف توسعه بخش تاریخ و میراث فرهنگی این کشور و رونق بخشیدن به صنعت گردشگری این کشور از تأسیس شرکتی با نام «قصص» خبر داد.

 

تصویب پرداخت مالیات 5 درصدی از معاملات املاک در سعودی

شورای وزیران سعودی در جلسه اخیر خود که به ریاست «محمد بن سلمان» ولیعهد این کشور در «ریاض» برگزار شد، آئین‌نامه مالیات بر معاملات املاک و مستغلات این کشور را تصویب کرد. خریدار و فروشنده ملک ضمن ثبت جزئیات معامله خود در درگاه سازمان «زکات، مالیات و گمرک» سعودی موظف هستند طبق آئین‌نامه جدید مبلغی معادل 5% از ارزش ملک معامله‌شده را به‌عنوان مالیات به دولت عربستان سعودی بپردازند.

 

افزایش 35 درصدی سهم کشاورزی در «تولید ناخالص داخلی» سعودی

«عبدالرحمن الفضلی» وزیر «محیط زیست، آب و کشاورزی» سعودی در نشست وزیران کشاورزی «G20» در برزیل اظهار داشت، سعودی به کمک سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی در بخش کشاورزی، به افزایش 35 درصدی تولید ناخالص داخلی دست‌ یافته است. وی در ادامه بر نقش حیاتی کشاورزان و مالکان بومی در تضمین سیستم غذایی پایدار تأکید کرد و افزود، ما در حال حاضر به تولید بیش از 190 هزار تن آبزی‌ (شیلات) دست یافته‌ایم که حدود 60 درصد نیازهای داخلی ما را تأمین می‌کند.

وزیر سعودی از شرکت‌کنندگان در این نشست برای شرکت در «کنفرانس COP16» ، کنفرانسی که جهت بررسی چالش‌های زیست‌محیطی، با تمرکز بر مسائل تخریب زمین و خشکسالی برگزار خواهد شد و قرار است در دسامبر 2024 در شهر ریاض برپا شود، دعوت بعمل آورد.

 

اعلام رتبه اعتباری عربستان از سوی آژانس اعتبارسنجی استاندارد اَند پورز

به گزارش وبسایت اینترنتی خبرگزاری رسمی عربستان سعودی(واس)، آژانس اعتبارسنجی امریکایی موسوم به «استاندارد اَند پورز (S&P) » ضمن اعلام رتبه اعتباری کشورهای مختلف جهان، رتبه عربستان سعودی را A/A-1 عنوان کرد. به نوشته این منبع خبری این آژانس در پیش‌بینی‌های خود از آینده این کشور ، اقتصاد سعودی را مثبت و باثبات ارزیابی کرد.

در گزارش اخیر این آژانس توضیح داده شده که رده‌بندی اعتباری سعودی در راستای تلاش‌های این کشور برای اصلاحات مشهود در سال‌های اخیر و بهبود ساختار اقتصادی این کشور و تاثیر آن در پشتیبانی از توسعه پایدار در بخش غیرنفتی و تلاش‌های مدیریت مالی به شکل عمومی و حفظ سطح متوازن بدهی عمومی تعیین شده است.

آژانس استاندارد اند پورز پیش‌بینی کرده است که تولید ناخالص داخلی سعودی با توجه به کاهش تولید نفت رشد 0.2 درصدی در سال جاری داشته باشد.

در این گزارش همچنین به تلاش‌های حکومت عربستان سعودی برای تحقق اهداف چشم انداز 2030 سعودی و رشد بخش غیرنفتی با پشتیبانی از سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مختلف اقتصادی اشاره شده است.

 

مشارکت شهرک انرژی اتمی و تجدیدپذیر ملک عبدالله در کنفرانس بین المللی انرژی اتمى

شهرک انرژی اتمی و تجدیدپذیر ملک عبدالله در شصت و هشتمین نشست کنفرانس بین المللی انرژی اتمى در وین مشارکت کرد.

عربستان سعودی به ریاست شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان بن عبدالعزیز، وزیر انرژی، در شصت و هشتمین نشست کنفرانس عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی ‌شرکت کرد.

این کنفرانس با مشارکت هیات سعودی شامل بسیاری از نهادها از جمله وزارت انرژی، شهرک انرژی اتمی و تجدیدپذیر ملک عبدالله، و سازمان تنظیم مقررات هسته ای و رادیولوژیکی برگزار می‌شود.

وزیر انرژی در جریان سخنرانی خود در جلسه افتتاحیه کنفرانس، ضمن بررسی چشم انداز عربستان برای توسعه انرژی هسته ای صلح آمیز، بر اهمیت همکاری‌های بین المللی در این زمینه تاکید کرد و از تلاش های آژانس بین المللی انرژی اتمی در تقویت و تقویت و حمایت از توانایی‌های کشورهای عضو، با اشاره به تعهد عربستان به عنوان یک الگوی پیشگام در سطح جهان در تولید انرژی از همه نوع. قدردانی کرد.

به نوشته مطبوعات سعودی مشارکت شهرک انرژی اتمی و تجدیدپذیر ملک عبدالله در شصت و هشتمین نشست کنفرانس بین المللی انرژی اتمى در وین به عنوان بخشی از تعهد این کشور به توسعه این بخش حیاتی به شمار می رود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما