معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۱۴- ۱۶:۱۴

اخبار اقتصادی عربستان سعودی - جده

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی عربستان سعودی در هفته دوم مهر ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

برگزاری نمایشگاه جهانى «اینترسک سعودی»

ششمین نمایشگاه جهانى «اینترسک سعودی» با مشارکت 300 شرکت از 28 کشور جهان از 1 تا 3 اکتبر 2024 در مرکز کنفرانس‌ها و همایش‌هاى بین المللى ریاض برگزار می‌شود. این نمایشگاه با مدیریت سازمان کل دفاع مدنى و شورای عالی امنیت صنعتى به منظور رفع نیازهاى بازار عربستان سعودى و سازمان‌هاى دولتى در زمینه آتش نشانى، امنیت، واکنش اضطرارى، ایمنى و امنیت سایبرى از طریق ارتباط با ارائه دهندگان خدمات و بررسی بهترین شیوه‌ها و آخرین فناورى‌ها برگزار می‌گردد.

برگزاری هشتمین نشست ابتکار «آینده سرمایه گذاری»

هشتمین دور ابتکار آینده سرمایه‌گذاری (FII 8th edition)، باحمایت ملک سلمان بن عبدالعزیز، طی روزهای 29-31 اکتبر سال 2024م با شعار "یک افق بی نهایت... سرمایه گذاری امروز برای شکل دادن به فردا." در مرکز همایش بین المللی ملک عبدالعزیز در ریاض برگزار می‌شود. ریچارد آتیاس، مدیرعامل و عضو هیئت مدیره بنیاد ابتکار سرمایه گذاری آینده، با تاکید بر اهمیت شعار این اجلاس گفت: «افق بی نهایت فقط یک شعار نیست، بلکه فراخوانی روشن برای گسترش چشم انداز جمعی و پذیرش افق‌های آینده نامحدود است، شعار این اجلاس متضمن تعهد ما به گفتگوهایی است که منجر به آینده‌ای می‌شود که در آن سرمایه‌گذاری حد و مرزی را نشتاخته بلکه باید برای فردایی بهتر برای همگان تلاش کرد. محور اصلی بحث در هشتمین نشست ابتکارعمل آینده سرمایه گذاری، طیف وسیعی از موضوعات را شامل می‌شود. و به صورت کلی فعالیت های این دور از نشست استراتژی‌های جدید برای مقابله و رسیدگی به چالش‌های جهانی، نقش آفریقا در اقتصاد جهانی و ارتقای نقش زنان در موقعیت‌های رهبری، ساختارهای داخلی و جنبه‌های عملی سرمایه‌گذاری متمرکز است.  انتظار می‌رود در دور هشتمین نشست این رویداد، بیش از 5000 مهمان و 500 سخنران در بیش از 200 جلسهبه بررسى موضوعاتی مانند ثبات اقتصادی، توسعه عادلانه و مبارزه با تغییرات آب و هوایی هوش مصنوعی، نوآوری، سلامت و مسائل ژئوپلیتیک بپردازند.

پیش بینی صندوق بین المللی پول از آینده اقتصاد سعودی

صندوق بین المللی پول برای دومین بار متوالی پیش‌بینی‌های مثبت خود در مورد آینده عملکرد اقتصاد عربستان سعودی را بهبود بخشیده و میانگین رشد اقتصاد سعودی در سال ۲۰۲۵ را بالاتر برد. کارشناسان صندوق در ماه جاری میلادی پیش بینی خود از میانگین رشد اقتصاد این کشور در سال ۲۰۲۵ را از ۵.۵ درصد به ۶ درصد افزایش دادند تا به این ترتیب اقتصاد سعودی پس از اقتصاد هند به دومین اقتصاد از نظر پیشرفت در جهان تبدیل شود. لازم به‌ذکر است به نوشته خبرگزاری عربستان،  کارشناسان صندوق در ماه ژانویه سال ۲۰۲۴ پیش‌بینی کردند که اقتصاد عربستان سعودی در سال ۲۰۲۴ رشد خود را از ۴.۵ درصد به ۵.۵ درصد افزایش دهد که به وضوح نشان می‌دهد نگاه آنان به عملکرد اقتصاد این کشور و قدرت آن نگاهی مثبت است.

رشد فعالیت‌های غیرنفتی در عربستان سعودی در سه ماهه دوم سال 2024

 سازمان کل آمار گاهنامه‌ی متعلق به نتایج تولید ناخالص داخلی و شاخص‌های حساب‌های ملی در سه ماهه دوم سال 2024 را منتشر کرد. طبق این نشریه داخلی، فعالیت های غیرنفتی و فعالیت‌های دولتی در سه ماهه دوم سال 2024 به ترتیب رشد 4.9 درصدی و 3.6 درصدی را ثبت کرده است. تولید ناخالص داخلی واقعی تعدیل شده‌ی فصلی در سه ماهه دوم سال 2024 در مقایسه با سه ماهه اول سال 2024 افزایش 1.4 درصدی را ثبت کرده است. در این نشریه آمده است تولید ناخالص داخلی واقعی تعدیل شده‌ی فصلی در سه ماهه دوم در مقایسه با سه ماهه دوم سال 2023 به میزان 0.3 درصد کاهش یافته را نشان می‌دهد.

صندوق بین‌المللی پول: پیشرفت چشمگیر سعودی در تحول اقتصادی

صندوق بین‌المللی پول با پیش‌بینی رشد ۴٫۴ درصدی بخش غیرنفتی در میان‌مدت از پیشرفت چشمگیر سعودی در تحول اقتصادی خبر داد. صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که اقتصاد عربستان سعودی در چارچوب تحول اقتصادی «بی‌سابقه» خود، به «پیشرفت فوق‌العاده ای» دست یافته است. صندوق بین‌المللی پول در گزارش سالانه خود پیش‌بینی کرد بخش غیرنفتی سعودی در میان مدت ۴٫۴ درصد رشد کند. صندوق در این گزارش که در پایان رایزنی‌های مربوط به ماده ۴ منتشر شد، «تجدیدسنجی هزینه‌های سرمایه‌گذاری» را تأیید کرد، «زیرا به کاهش خطرات رونق در فعالیت‌های اقتصادی کمک کرده است». محمد الجدعان، وزیر دارایی عربستان سعودی، آوریل گذشته گفت که این کشور برنامه خود را در رابطه با " «چشم‌انداز ۲۰۳۰» برای متحول کردن اقتصاد خود بر اساس نیاز بررسی خواهد کرد. صندوق پیش‌بینی کرد که لغو تدریجی کاهش تولید نفت به افزایش رشد کلی برای رسیدن به ۴٫۷ درصد در سال ۲۰۲۵ کمک کند. بر این اساس، نرخ تورم در ماه می ۲۰۲۴ به صورت سالانه به ۱٫۶ درصد کاهش خواهد یافت.

برقراری سرویس حمل و نقل دریایی در بندر جبیل

سازمان بنادر عربستان از اضافه شدن سرویس حمل و نقل دریایی "LMX" شرکت "CMA-CGM"به اسکله تجاری جبیل خبر داد. سازمان کل بنادر و کشتیرانی سعودی (موانئ) از اضافه شدن سرویس" LMX" شرکت "CMA-CGM" به اسکله تجاری جبیل برای حمایت از صادرات ملی و تقویت ارتباط عربستان با بازارهای جهانی خبر داد. این در چارچوب تلاش‌های "موانى" برای بهبود رتبه‌بندی عربستان در شاخص اتصال شبکه ناوبری دریایی، و افزایش کارایی عملکرد عملیاتی در بنادر، و در نتیجه کمک به دستیابی به اهداف استراتژی ملی برای حمل‌ونقل و خدمات لجستیکی با تجمیع موقعیت عربستان به عنوان یک مرکز لجستیک جهانی و یک مرکز اتصال سه قاره صورت گرفت. این سرویس جدید به افزایش مزیت رقابتی بندر تجاری جبیل ومشارکت بین المللی آن در بخش حمل و نقل دریایی و لجستیک کمک می‌کند و موانى دارای تجهیزات پیشرفته ای است که می‌تواند انواع و اندازه‌های مختلف کشتی را استقبال کند. خدمات حمل و نقل جدید، بندر تجاری جبیل را با بنادر اسکندرون و مرسین در ترکیه، جبل علی در امارات و بیروت در لبنان با ظرفیت حداکثر 3500 کانتینر استاندارد متصل می‌کند. بندر تجاری جبیل یکی از بنادر اصلی است که به حرکت صادرات ملی به بازارهای جهانی به ویژه محصولات صنعتی و محصولات کارخانه‌های پتروشیمی در شهر صنعتی جبیل است و به افزایش رقابت‌پذیری این کشور کمک می‌کند.

دریافت دو گواهینامه بین المللی توسط شرکت رافد

«رافد» موفق به دریافت دو گواهینامه بین المللی "ISO" در زمینه مدیریت اطلاعات و خدمات فناورى شد. شرکت توسعه خدمات حمل و نقل «رافد» گواهینامه ISO را در سیستم مدیریت امنیت اطلاعات و مدیریت خدمات فناوری اطلاعات (ISO/IEC 27001 & 20000-1) در امور مربوط به ایمن‌سازی و حفاظت از داده‌ها در سطح شرکت، با رعایت مقررات قانونی در حفاظت از امنیت اطلاعات، مقابله با حملات سایبری مطابق با کنترل های اساسی امنیت سایبری مطابق با الزامات متعلق به سازمان امنیت سایبری ملی و در چاچوب چشم‌انداز 2030 عربستان دریافت کرده است.

برگزاری چهارمین کنفرانس بین المللی معدن به میزبانی ریاض

با حمایت ملک سلمان بن عبدالعزیز، وزارت صنعت و منابع معدنی، چهارمین کنفرانس بین‌المللی معدن را از 14 تا 16 ژانویه 2025 در مرکز کنفرانس بین المللی ملک عبدالعزیز در ریاض، برگزار خواهد کرد.  آقای بندر الخریف وزیر صنعت و منابع معدنی عربستان سعودی در این خصوص گفت: حمایت ملک سلمان از برگزاری چهارمین دوره این کنفرانس بین المللی، اهتمام و توجه رهبری کشور در حمایت و حفاظت از دستاوردهای سه دوره قبلی این رویداد را منعکس می‌سازد.  وزیر صنعت و منابع معدنی خاطرنشان کرد که سه دوره قبلی کنفرانس بین المللی معدن از اهتمام و پیگیری مستقیم محمد بن سلمان بن عبدالعزیز، ولیعهد و رئیس شورای وزیران برخوردار بود و ایشان به تداوم و پیشبرد حرکت توسعه در بخش معدن و صنایع معدنی در سطح جهان اهمیت زیادی قائل هستند. وی همچنین بیان داشت که در حاشیه ای این رویداد بین المللی، نشست وزارتی با مشارکت 100 کشور جهان و بیش از 40 سارمان دولتی و غیردولتی به منظور پیگیری اجرای طرح‌های نشست‌های وزارتی قبلی، برگزار خواهد شد.

برگزاری دومین نمایشگاه بین المللی «سیتی اسکیپ» در نوامبر آینده

دومین نمایشگاه بین المللی «سیتی اسکیپ» با حمایت وزارت شهرداری‌ها و مسکن و سازمان کل املاک و برنامه مسکن، با شعار «آینده‌ی زندگی» از 11 تا 14 نوامبر آینده در ریاض برگزار می‌شود. هدف از برگزاری این نمایشگاه بین المللی، حفظ موقعیت نمایشگاه به عنوان بزرگترین رویداد دنیای املاک و مستغلات در سطح جهان و تمرکز بر تجارت، سرمایه گذاری، پروژه‌های توسعه عظیم و فعالیت املاک و مستغلات در تمام مناطق عربستان، عنوان شده است. این دور از نمایشگاه با مشارکت بیش از 400 غرفه دار، 500 سخنران و 7 سکو برگزار خواهد شد، این نمایشگاه بخش‌های جدیدی چون: استادیوم‌ها، تاسیسات، ساختمان‌های پایدار هوشمند، هتل‌های هوشمند، و شرکت‌های توسعه املاک و مستغلات شامل می‌شود. همچنین در این نمایشگاه از طریق یک پلت فرم تخصصی و یک منطقه فنی بر شهرهای هوشمند، تمرکز خواهد شد. نمایشگاه بین المللی فوق فرصتی برای همکاری‌های بین‌المللی و تبادل دانش در زمینه‌ی املاک و مستغلات به منظور ساخت شهرهای پایدار و همگام با آینده را فراهم می‌سازد.

برگزاری اجلاس زیرساخت سعودى در ریاض

با حمایت دکتر فیصل بن عیاف رئیس هیئت مدیره مرکز پروژه‌هاى زیرساختی منطقه ریاض، اجلاس زیرساخت و نمایشگاه سعودى در بازه زمانى 24 سپتامبر تا 26 سپتامبر 2024 در مرکز نمایشگاه وهمایش‌هاى ریاض با حضور تعدادى از وزرا و مقامات محلى و بین المللى برگزار مى شود. مهندس فالح فهد البداح رئیس اجرایى این مرکز هدف از برگزاری این اجلاس را شکل‌گیری چشم‌اندازى بلندپروازانه براى آینده زیرساخت‌ها، تنظیم قوانین اساسى و ارتقاى کیفیت زندگى مطابق با چشم‌ 2030 سعودی، بیان کرد.

ارزش سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در تجارت الکترونیک سعودی

«محمود مازی» مدیر‌کل خرده‌فروشی در سازمان بنگا‌ه‌های اقتصادی کوچک و متوسط سعودی (منشآت) اظهار داشت، سرمایه‌گذاری‌های ریسک‌پذیر در بخش تجارت الکترونیک در سعودی در سال 2023 به 1.6 میلیارد ریال افزایش یافت که نسبت به میانگین سالانه 150 درصد افزایش داشته است. وی توضیح داد، تعداد کاربران تجارت الکترونیک 42 درصد افزایش یافته است که عمدتاً ناشی از تغییر و تحولات زمان کرونا و اقبال مشتریان و مصرف‌کنندگان بوده است. وی اظهار داشت، تعداد فروشگاه‌ها به بیش از 42 هزار فروشگاه در سیستم تجارت الکترونیک در سعودی رسیده است. محمود مازی از فروشگاه‌های خرده‌فروشی سنتی در سعودی خواست تا تجارت الکترونیک را به عنوان ابزاری برای گسترش تجارت و افزایش مشتریان به سبد بازاریابی خود اضافه کنند.

برگزاری مجمع جهانی لجستیک در اکتبر در ریاض

تحت حمایت پادشاه عربستان، مجمع جهانی لجستیک در ماه اکتبر آینده توسط وزارت حمل و نقل و خدمات لجستیک در مرکز مالی ملک عبدالله در ریاض برگزار خواهد شد. مهندس صالح بن ناصر الجاسر وزیر حمل و نقل و خدمات لجستیک حمایت پادشاه از اولین مجمع جهانی لجستیک را بهترین گواه بر حمایت رهبری از حوزه لجستیک عربستان خواند.  قرار است در این مجمع بیش از 10000 نفر از مدیران بخش لجستیک، از مسئولین بخش‌های دولتی و خصوصی، کارشناسان، مدیران ارشد از کشورهای مختلف جهان، شرکت کنند. شایان ذکر است که این مجمع برای اولین بار در ریاض به منظور ارتقای کارایی بخش لجستیک، معرفی رشد اقتصادی و توسعه اتصال محلی، منطقه‌ای و بین‌المللی به شبکه‌های تجارت بین‌المللی و زنجیره‌های تامین جهانی، تقویت مشارکت بین بخش های دولتی و خصوصی، افزایش فرصت های شغلی در این بخش، و تحکیم موقعیت عربستان به عنوان یک مرکز تدارکات جهانی برگزار می‌شود.

سرمایه‌گذاری عربستان در بخش املاک و مستغلات و زیرساخت‌ها

اعلام شد سعودی طی 8 سال گذشته 1.3 تریلیون دلار در بخش املاک و مستغلات خود سرمایه‌گذاری کرده است. ضمنا این کشور قراردادهایی به ارزش 164 میلیارد دلار امضا کرده است. «بلومبرگ» با بررسی گزارش‌های مختلف ازجمله داده‌های گروه بین‌المللی مشاوره املاک و مستغلات «نایت فرانک» نوشت، سعودی طی 8 سال گذشته 1.3 تریلیون دلار در پروژه‌های املاک و زیرساخت خود سرمایه‌گذاری کرده است و این سرمایه‌گذاری‌ها امسال نسبت به سال گذشته 4% رشد داشته است. این گزارش تأکید دارد، ارزش قراردادهایی که از سال 2016 تاکنون در بخش املاک و مستغلات سعودی منعقد شده است، 164 میلیارد دلار است که 17.8% آن معادل 28.7 میلیارد دلار به پروژه‌های «نئوم» اختصاص دارد. پس از نئوم، شرکت ملی مسکن سعودی با 12 میلیارد دلار، پروژه توسعه «درعیه» با 9 میلیارد دلار و ساخت شهر تفریحی «قدیه» با 7 میلیارد دلار بیشترین ارزش قراردادهای امضاشده را به خود اختصاص داده‌اند.

رشد ۱۹ درصدی صادرات غیرنفتی عربستان در ماه جولای

صادرات غیرنفتی عربستان، شامل صادرات مجدد، در جولای امسال ۱۹ % نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت و به ۶.۴ میلیارد دلار( ۲۵.۴ میلیاردریال سعودی) رسید. براساس داده‌های اداره‌کل آمار عربستان، این سریع‌ترین رشد در ۲۴ ماه گذشته است و علاوه بر این واردات کشور نیز به بالاترین سطح خود رسیده است. براساس این گزارش، ارزش صادرات غیرنفتی عربستان(شامل صادرات مجدد) در جولای، ۲۷ % از کل صادرات را تشکیل می‌دهد که حدود ۱۳ % نسبت به ماه قبل افزایش یافته است. اما صادرات نفتی در ماه جولای ۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافت که کمترین میزان در ۱۸ ماه گذشته بود و به ۶۹.۱ میلیاردریال سعودی (۱۸.۴ میلیارد دلار) رسید. صادرات نفتی ۷۳.۱ % از کل صادرات را تشکیل می ‌دهد و در مقیاس ماهانه ۴ % نسبت به ماه قبل افزایش داشته است. به این ترتیب کل صادرات نفتی و غیرنفتی در جولای حدود ۲ % نسبت به مدت مشابه سال قبل و ۶ % نسبت به ماه قبل امسال افزایش یافته است که کمترین نرخ رشد در ۱۹ ماه گذشته است و ارزش آن نیز به ۹۴.۵ میلیارد ریال سعودی (۲۵.۲ میلیارد دلار) رسیده است. اما واردات کالا به عربستان در ماه جولای رکوردی را ثبت کرد و به ۷۵.۲ میلیاردریال سعودی (۲۰ میلیارد دلار) رسید که ۱۳ % رشد سالانه و ۹ درصد رشد ماهانه داشته است. کشورهای آسیایی در صدر مقاصد صادرات عربستان قرار دارند. چین با ۱۳.۲ میلیاردریال سعودی (۳.۵ میلیارد دلار) در جایگاه اول این فهرست است و پس از آن کره جنوبی با ۹.۷ میلیاردریال سعودی (۲.۵ میلیارد دلار) قرار دارد. چین همچنین در صدر فهرست واردکنندگان کالا به عربستان قراردارد. ارزش واردات از این کشور ۱۹.۱ میلیاردریال سعودی (۵ میلیارد دلار) معادل ۲۵ % از کل واردات عربستان سعودی است. لازم به ذکر است که صادرات غیرنفتی عربستان، شامل صادرات مجدد، در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ با ۳.۳ % افزایش به ۶۹.۸ میلیاردریال سعودی (۱۸.۶۳ میلیارددلار) رسیده بود. درحالی که بدون احتساب صادرات مجدد ۵.۲ % کاهش داشته است.

آخرین آمار از نرخ بیکاری در عربستان

نرخ بیکاری در میان شهروندان عربستان در سه ماهه دوم امسال به ۷.۱ درصد رسید که پایین‌ترین سطح ثبت شده در این کشور است. این نرخ به هدف چشم‌انداز ۲۰۳۰ که ۷ % تا سال ۲۰۳۰ است، زودتر از موعد نزدیک شده است. به گزارش اداره کل آمار عربستان سعودی، نرخ بیکاری در میان سعودی‌ها تا در فصل دوم امسال 0.5 درصد نسبت به فصل اول همین سال کاهش داشته و از ۷.۶ % به ۷.۱ % رسیده است. این کاهش در نتیجه افت ۱.۳ درصدی نرخ بیکاری زنان سعودی و رسیدن به ۱۲.۸ درصد بوده است که پایین‌ترین سطح تا کنون به شمار می‎رود. نرخ بیکاری مردان نیز با ۰.۲ درصد کاهش به ۴ % رسیده است. بر اساس این گزارش، نرخ مشارکت در کل نیروی کار برای سعودی‌ها با ۰.۶ درصد کاهش به ۵۰.۸ % رسیده است. نرخ مشارکت مردان سعودی با کاهش ۰.۱ % به ۶۶.۳ %، و زنان سعودی با کاهش ۰.۴ درصدی به ۳۵.۴% رسیده است. این نرخ مشارکت از هدف چشم‌انداز ۲۰۳۰ یعنی ۳۰ % بیشتر است و نزدیک به هدف جدید تعیین شده در ۴۰% است. در سطح عمومی‌بیکاری (شامل سعودی‌ها و غیر سعودی‌ها)، این نرخ به ۳.۳ % کاهش یافته که کمترین میزان از نظر تاریخی است و در بین غیر سعودی‌ها با ۱.۱ % ثابت باقی مانده است. این آمارها با رشد ۴.۹ درصدی اقتصاد غیرنفتی عربستان در سال ۲۰۲۳ همراه است که باعث ایجاد مشاغل بیشتر در بخش خصوصی شد. لازم به ذکر است که عربستان سعودی برای رساندن نرخ بیکاری به سطح هدف خود، روی 3 محور اصلی حساب می‌کند: 1- پروژه‌های صندوق سرمایه‌گذاری عمومی، 2- بومی‌سازی اشتغال و 3- بخش خصوصی. صندوق سرمایه‌گذاری عمومی تا پایان سال گذشته ۶۴۴ هزار شغل ایجاد کرد.

برگزارى دومین نشست نمایندگان کمیته بین‌المللى پول و امور مالى صندوق بین‌المللى پول

دومین نشست نمایندگان کمیته بین‌المللى پول و امورمالى صندوق بین‌المللى پول، در واشنگتن به ریاست دکتر ریاض الخریّف، معاون رئیس کمیته بین‌المللى پول و امور مالى صندوق بین‌المللى پول، برگزار شد. وی ضمن اشاره به همزمانی برگزای این نشست با 80 مین سالگرد تأسیس مؤسسات برتون و ودز، بر اهمیت نقش این کمیته در تقویت همکارى‌هاى چندجانبه و ارائه مشاوره در خصوص روندهای راهبردى صندوق تاکید نموده مهم‌ترین تحولات اقتصادى جهان را بررسی کرد. وی در حاشیه این نشست، با آقاى گیتا گوپینات، معاون اول مدیر عامل صندوق بین‌المللى پول و تعدادی از نمایندگان در این صندوق دیدار نموده و با آنان در خصوص راه‌هاى تقویت همکارى مشترک و مهم‌ترین موضوعاتى که در جلسات بعدی( 26-21 اکتبر 2024 ) در واشنگتن مورد بحث قرار خواهدگرفت، بحث و تبادل نظر نمود.

درآمد عربستان از صنعت گردشگری خارجی

وزارت گردشگری عربستان سعودی اعلام کرد درآمد حاصل از صنعت گردشگری در این کشور در نیمه اول سال 2024 در مقایسه با نیمه اول سال 2023 به رشد 8.2 درصدی (افزایش گردشگران خارجی) و میانگین درآمد 24.6 میلیارد دلار معادل 92.6 میلیارد ریال سعودی دست یافت. براساس گزارش این وزارتخانه با رشد تعداد گردشگران خارجی در صدر اعضای گروه 20 «G20» قرار گرفته است و درآمد‌ هفت ماه نخست سال 2024 با مدت مشابه سال 2019 برابری می‌کند.

گزارشی از پیش‌بینی شاخص‌های مالی سعودی برای سال 2025

 وزارت دارایی سعودی گزارش برآوردهای اولیه خود از شاخص‌های مالی این کشور برای سال 2025 را منتشر کرد. براساس داده‌های این گزارش، پیش‌بینی می‌شود کسری بوجه سعودی طی سال آینده 101 میلیاردریال معادل 2.3% از تولید ناخالص داخلی این کشور باشد. این درحالی است که میزان کسری بودجه سعودی در سال جاری حدود 118 میلیاردریال معادل 2.9% از تولید ناخالص داخلی این کشور برآورد شده است. بااین‌حال 101 میلیاردریال حد میانه کسری بودجه این کشور برای سال 2025 است و پیش‌بینی‌هایی از 44 تا 164 میلیاردریال برای کسری بودجه سال آینده شده است. براساس برآورد اولیه وزارت دارایی سعودی، مجموع درآمدهای دولت در سال آینده با کاهش 53 میلیاردریال به 1,184 میلیاردریال خواهدرسید و مجموع مخارج دولت نیز با کاهش 70 میلیارد ریالی به 1,285 میلیاردریال خواهد رسید.

برگزاری چهارمین دوره از مجمع بین‌المللی امنیت سایبری سعودی

 به گزارش رسمی عربستان سعودی، فعالیت‌های چهارمین دوره از مجمع بین‌المللی امنیت سایبری سعودی با مشارکت نمایندگانی از 120 کشور در «ریاض» آغاز شد. این دوره شاهد برگزاری دو نشست جهانی با عنوان‌های «حمایت از کودکان در فضای سایبری» و «توانمندسازی زنان در امنیت سایبری» خواهد بود. محمد بن سلمان ولیعهد سعودی به مناسبت آغاز این مجمع بیان داشت، از آنجایی که رشد اقتصادی، شکوفایی جوامع و ثبات کشورها با فضای سایبری ارتباط تنگاتنگی دارد و ماهیت آن فراتر از مرزها است، اهمیت وحدت و هماهنگی بین‌المللی در این موضوع افزایش یافته است.

مشارکت عربستان در سومین «رویداد بین‌المللی آب آسیا»

هیاتی از سوی عربستان سعودی در سومین «رویداد بین‌المللی آب آسیا» (AIWW) که از 24 تا 28 سپتامبر در «پکن» برگزار ‌شد، به عنوان بخشی از تعهد این کشور به افزایش همکاری بین‌المللی در مدیریت منابع آب شرکت کرد.

آخرین ارزیابی مؤسسه تجزیه و تحلیل اطلاعات مالی از رشد اقتصادی عربستان

بر اساس آخرین ارزیابی مؤسسه تجزیه و تحلیل اطلاعات مالی موسوم به موسسه استاندارد اند پورز «S&P Global» پیش‌بینی می‌شود که تولید ناخالص داخلی سعودی در سال 2024 میلادی به میزان 1.4 درصد رشد بنماید. این درحالی است که به نظر می رسد در سال  2025 پیش رو نیز تولید ناخالص داخلی این کشور 5.3 درصد افزایش یابد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما