معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۶/۱۴- ۱۷:۰۴

اخبار اقتصادی عربستان سعودی - جده

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی عربستان سعودی در هفته دوم شهریور ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

صادرات خرمای بریده سعودی به بیش از ۱۰۰ کشور

شهر بریده (بزرگ‌ترین شهر منطقه القصیم در مرکز عربستان سعودی) سالانه بیش از ۳۹۰ هزار تن خرما تولید می‌کند و این خرما به بیش از ۱۰۰ کشور در سراسر جهان صادر می‌شود. به گزارش مقامات محلی، کشاورزان این شهر امسال با کاشت بیش از دو میلیون نخل بیشتر به دنبال افزایش تولید، کمک به دستیابی به «چشم‌انداز ۲۰۳۰» به منظور افزایش درآمدهای غیرنفتی و شکستن این رکورد هستند. کارناوال خرمای بریده یکی از بزرگ‌ترین مراکز بازاریابی در منطقه است. روزانه بیش از هزار خودرو بارگیری شده با خرما توسط مصرف‌کنندگان و سرمایه‌گذاران دریافت می‌شود و بسیاری از آنها به محوطه صادراتی که ۱۵ هزار مترمربع مساحت دارد هدایت می‌شوند. سپس از آنجا به شهرهای دیگر عربستان و به بیش از ۱۰۰ کشور جهان مانند آمریکا، اروپا و آسیای شرقی، علاوه بر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، بسته‌بندی و صادر می‌شود. این کارناوال توسط امارت منطقه القصیم و نمایندگی وزارت محیط زیست، آب و کشاورزی و زیر نظر مرکز ملی نخل و خرما برگزار می‌شود. محوطه صادراتی در شهرک خرما در بریده، مرکز اصلی توزیع خرما در داخل و خارج از عربستان است. بیش از ۵۰۰ کامیون متوسط و بزرگ هر روز از آن خارج می‌شوند که بیش از ۵۰ نوع خرما دارند.

سرمایه گذاری ۵ میلیارد دلاری  عربستان برای خودکفایی در بخش طیور

عربستان سعودی قصد دارد برای تقویت تولید طیور ۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری نماید زیرا این کشور قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ به نرخ خودکفایی در بخش طیور به مقدار۸۰ درصد دست یابد. عبدالرحمن الفضلی، وزیر محیط زیست، آب و کشاورزی عربستان خاطر نشان نمود که این وزارتخانه با هدف تولید ۱.۳ میلیون تن جوجه گوشتی در سال، امنیت غذایی ملی، افزایش مواد محلی و ایجاد فرصت های شغلی را تضمین می‌کند. این اقدام به دنبال جهش خودکفایی در گوشت طیور از ۴۵ درصد در سال ۲۰۱۶ به ۶۸ درصد در سال ۲۰۲۲ در نظر گرفته شد. وی عنوان نمود که تامین مالی توسط صندوق توسعه کشاورزی برای شرکت‌هایی که به دنبال توسعه صنعت تولید طیور هستند، با استفاده از فناوری‌های درجه یک به ۷۰ درصد می رسد. ابراهیم قاسم، مدیرکل خدمات منابع حیوانی به شبکه  CNBC عربی گفت که حجم پروژه‌های دامپروری در تمام مناطق از ۹۸۰ فراتر رفته است. وی افزود: به دلیل افزایش قیمت خوراک دام در جهان، قیمت خوراک بیش از ۹۰ درصد افزایش یافته است.و  ARS  طرح های ابتکاری را مورد بررسی قرار داده است و با مبارزه با بیماریهای حیوانات ، تلفات را تا ۲۵ درصد کاهش داده است.

چهاردهمین نشست مجمع ساختمان‌هاى سبز سعودى در اکتبر آینده در ریاض برگزار می‌شود

چهاردهمین دوره مجمع ساختمان‌هاى سبز عربستان سعودى (SGBF) به مدت 3 روز از 6 تا 8 اکتبر 2024م، با حمایت استاد ماجد بن عبدالله الحقیل وزیر امور شهردارى‌ها و مسکن و با مشارکت تعدادى از رهبران داخلى و بین المللى، کارشناسان، متخصصان و سرمایه گذاران در حوزه خدمات و محصولات سازگاربا محیط زیست، برگزار می‌شود. وزارت شهردارى‌ها و مسکن ، هدف از برگزاری این مجمع را تبادل ابعاد همکارى و افزایش خلاقیت و نوآورى در بین شرکا و متخصصان جهت تحقق اقدامات و کاربردهاى مفاهیم سبز و افزایش تعداد شهرها، سکونتگاه‌هاى شهرى و پروژه‌هاى سبز و مقاومت در برابر بلایاى طبیعى، عنوان کرد. این وزارتخانه توضیح داد مهمترین پیشرفت‌ها و بهترین شیوه‌های کاهش خسارات و افزایش منافع اقتصادى و اجتماعى ناشى از بلایاى طبیعى از جمله بلایاى مربوط به آب و مصالح ساختمانى و کاهش اثرات منفى زیست محیطى در مناطق شهرى و شهرها در جریان برگزاری این مجمع مورد بررسى قرار خواهد گرفت.

تخلفات دارویی شش شرکت داروساز سعودی زیر ذره‌بین سازمان غذا و دارو

سازمان غذا و داروی سعودی 6 شرکت داروساز سعودی را به دلیل عدم ارائه محصولات ثبت‌شده خود در بازار داخلی و عدم اطلاع سازمان از کمبود یا وقفه مورد انتظار در عرضه داروهای ثبت‌شده 121 هزار ریال جریمه کرد.  بر اساس قانون شرکت‌های فرآورده‌های دارویی و گیاهی و انبارهای عرضه‌کننده موظفند در صورت کمبود یا وقفه در عرضه فرآورده‌های ثبت‌شده شرکت برای مدت حداقل شش ماه، مراتب را به سازمان اطلاع دهند و کوتاهی در این زمینه تخلف محسوب شده و منجر به لغو پروانه و جریمه‌های سنگین مالی می‌شود. سازمان «غذا و دارو» در سعودی اعلام کرد، طی ماه گذشته گشت‌های نظارتی در این کشور موفق به کشف مجتمع های داروخانه‌ای متخلف شدند. این مراکز متخلف هرکدام 45 هزار ریال (720 میلیون تومان) جریمه شدند. تخلفات این داروخانه‌ها شامل عدم تعهد به ارائه دارو در بازار، ثبت‌نکردن گزارش وضعیت داروها در سامانه‌های مربوطه، عدم ارسال گزارش کمبود داروها و نداشتن ذخیره دارویی شش‌ماهه بوده است. بر اساس آئین‌نامه «مؤسسات و مراکز آماده‌سازی دارو» سعودی این تخلفات می‌تواند به لغو مجوز یا پلمپ داروخانه‌ای به مدت 180 روز نیز بیانجامد.

«ریاض» میزبان نمایشگاه بین‌المللی «صنایع چوب» سعودی

افتتاحیه نمایشگاه صنایع چوب عربستان سعودی در مرکز همایش‌ها و نمایشگاه‌های بین‌المللی ریاض از 2 تا 4 سپتامبر با هدف ارتقاء صنایع چوب در این کشوری برگزار ‌شد. این نمایشگاه بیش از 7500 متخصص از جمله معماران، طراحان داخلی و دکوراتورها، تولیدکنندگان مبلمان، تاجران چوب، توزیع کنندگان و فروشندگان را از 30 کشور جهان گرد هم ‌آورد. بر اساس تحقیقات «بازار دیتا بریج»، انتظار می‌رود ارزش بازار چوب و صنایع چوب در سعودی تا سال 2029 به 4.1 میلیارد دلار برسد. پیش‌بینی می‌شود تکمیل و توسعه ابرپروژه‌های سعودی همچون «نئوم»، «تروجینا» و غیره به طور قابل‌توجهی تقاضا برای صنایع و محصولات چوبی را افزایش دهند.

رشد صادرات خرمای عربستان سعودی در نیمه اول 2024

صادرات خرمای عربستان سعودی در نیمه اول سال ۲۰۲۴ با حدود ۱۰ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۷۵۱ میلیون ریال سعودی (۲۰۰ میلیون دلار) رسید. به گزارش مرکز ملی نخل و خرمای عربستان، مقصد صادرات تعدادی از کشورها بودند که درصد افزایش در برخی از آن‌ها از ۱۰۰ درصد فراتر رفته است. مانند برزیل، نروژ، ایتالیا و کانادا. براساس این گزارش، صادرات خرمای عربستان سعودی به آلمان ۹۱.۵ درصد، کره ۷۲ درصد و اندونزی ۵۰.۱ درصد افزایش داشته است. سوئد شاهد افزایش ۴۳.۷ درصدی بود و صادرات به مالزی ۳۲.۶ درصد، بریتانیا ۲۹.۷ درصد، مراکش ۲۵.۳ درصد و آمریکا ۲۱.۱ درصد افزایش یافت. هفته گذشته، عربستان سعودی «فصول خرمای ما» را به عنوان یک رویداد فصلی اعلام کرد که استان‌‎های مختلف کشور طی این رویداد میزبان رویدادهای میراثی و فرهنگی همراه با بازار خرما خواهند بود. ضمنا در ۱۰ آگوست 2024م هم وزارت محیط‌زیست، آب و کشاورزی عربستان اعلام کرده بود که به نرخ خودکفایی در ۱۲۴ درصدی خرما با تولید سالانه بیش از ۱.۶ میلیون تن رسیده است و رتبه نخست صادرات خرما را در جهان دارد.

رشد ارزش حواله‌های خارجی در عربستان سعودی

حواله‌های نقل و انتقالات مالی خارجی‌ها در عربستان سعودی طی ماه جولای امسال با ارزش ۱۲.۹ میلیارد ریال سعودی (۳.۴ میلیارد دلار) ۲۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشت و به بالاترین سطح ماهانه خود در بیش از دو سال گذشته رسید. به گزارش روزنامه محلی الاقتصادیه به نقل از بانک مرکزی عربستان، حواله‌های ماه جولای با سرعت بالایی رشد کرد و رشد سالانه را برای پنجمین ماه متوالی ادامه داد. حواله‌ها نسبت به ماه قبل نیز حدود ۷ درصد افزایش یافته است. جولای سومین ماهی است که حواله‌ها از مرز ۱۲ میلیارد ریال سعودی فراتر می‎رود و این اولین بار از نیمه دوم سال ۲۰۲۱ و مصادف با تداوم رشد مشاغل در بخش خصوصی است. از ابتدای سال جاری تاکنون رقم نقل و انتقالات ثبت شده حدود ۸۰.۶ میلیارد ریال سعودی با رشد سالانه ۱۱ درصدی بوده است. حواله‌های ارسالی سعودی‌‎ها به خارج از کشور نیز از ابتدای سال جاری با رشد ۴ درصدی به ۳۷ میلیارد ریال سعودی رسیده است و در ماه آوریل امسال رشد ۲۶ درصدی را به ثبت رسانده است. (۱ دلار = ۳.۷۵ ریال سعودی)

میانگین دستمزد ماهانه شهروندان  کشورهای جهان

بر اساس گزارش صندوق پول بین‌الملل، میانگین دستمزد ماهانه شهروندان 160  کشور جهان به دلار آمریکا به شرح ذیل می‌باشد:

1  سوئیس          6153

2  لیختن اشتاین  6060

3  موناکو            5734

11   قطر           3144

21  امارات        2767

35  کویت        1879

36   عمان        1733

38  عربستان    1681

42  بحرین       1498

87  عراق          521

133یمن           265

158  سوریه        86

159  گامبیا        82 

تلاش عربستان سعودی برای تسهیل سرمایه‌گذاری خارجی در این کشور

عربستان‌سعودی قصد دارد پروسه و روش‌های سرمایه‌گذاری را تسهیل و بر موانع بوروکراتیک موجود در این کشور برای جذب حداکثری سرمایه‌گذاران خارجی غلبه کند. هدف ریاض از این اقدام تقویت موقعیت خود به عنوان‌هاب سرمایه‌گذاری در غرب آسیا عنوان شده است. در همین راستا این کشور اخیراً نیز سیستم سرمایه‌گذاری به‌روز‌شده را تأیید کرده‌است تا فرصت سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برابر شود. بر اساس گزارش «بلومبرگ»، وزارت «سرمایه‌گذاری» عربستان سعودی قصد دارد پنجره واحد را اجرا کند تا سرمایه‌گذار بتواند یک بار بدون نیاز به مجوزهای زیاد و تاییدیه‌های قبلی ثبت‌نام کند و کاغذبازی و موانع اداری را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد. این گزارش تأکید می‌کند، اصلاحات در عربستان سعودی منجر به افزایش 74 درصدی سرمایه ثابت نسبت به سال 2017 شد و به 300 میلیارد دلار در سال 2023 میلادی رسید.

ساخت سه پروژه انرژی خورشیدی در شهرهای «مکه‌مکرمه» و «القصیم»

شرکت سعودی «آکوا پاور» از امضای قراردادهای مالی به ارزش 9.7 میلیارد ریال برای مدت 27 سال برای ایجاد و بهره‌برداری از سه پروژه بزرگ برای تولید «انرژی فتوولتائیک» خورشیدی در عربستان سعودی خبر داد. این شرکت در بیانیه‌ای توضیح داد که این پروژه‌ها در (حضن، المویه و الخشیبی) در مکه و منطقه القصیم با ظرفیت تولید (به ترتیب) 2000 مگاوات، 2000 مگاوات و 1500 مگاوات اجرائی می‌شوند. قراردادهای مالی شرکت‌های انرژی‌ تجدیدپذیر «بریق»، «مویه» و «نباء» متعلق به آکوا پاور (با سهم 35.1) و شرکت بدیل متعلق به «صندوق سرمایه‌گذاری دولتی» سعودی و شرکت «انرژی آرامکو» (با سهم 34.9) منعقد شد.

سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر  1.6 میلیارد ریالی عربستان در تجارت الکترونیک

«محمود مازی» مدیر‌کل خرده‌فروشی در سازمان بنگا‌ه‌های اقتصادی کوچک و متوسط عربستان سعودی (منشآت) اظهار داشت، سرمایه‌گذاری‌های ریسک‌پذیر در بخش تجارت الکترونیک در عربستان سعودی در سال 2023 به 1.6 میلیارد ریال افزایش یافت که نسبت به میانگین سالانه 150 درصد افزایش داشته است.وی توضیح داد، تعداد کاربران تجارت الکترونیک 42 درصد افزایش یافته است که عمدتاً ناشی از تغییر و تحولات زمان کرونا و اقبال مشتریان و مصرف‌کنندگان بوده است. وی اظهار داشت، تعداد فروشگاه‌ها به بیش از 42 هزار فروشگاه در سیستم تجارت الکترونیک در عربستان سعودی رسیده است. محمود مازی از فروشگاه‌های خرده‌فروشی سنتی در عربستان سعودی خواست تا تجارت الکترونیک را به عنوان ابزاری برای گسترش تجارت و افزایش مشتریان به سبد بازاریابی خود اضافه کنند.

عربستان سعودی به دنبال شکار شرکت‌های چینی با هدف جلب همکاری در زمینه خودروسازی

روزنامه چینی «South China morning post» اخیرا با انتشار خبری گزارش داد، سعودی به دنبال همکاری با شرکت‌های چینی در بخش خودرو و اتوماسیون است. این روزنامه در گزارش خود نوشت که به همین دلیل آقای بندر الخریف، وزیر صنعت و منابع معدنی عربستان سعودی در رأس هیاتی به کشورهای آسیای شرقی سفر می‌کند.

برگزاری سومین نشست جهانی هوش مصنوعی در عربستان

به گزارش «واس» خبرگزاری دولتی سودی، سومین نشست جهانی هوش مصنوعی با حضور بیش از 300 سخنران و متخصص از 100 کشور طی 10 تا 12 سپتامبر در «ریاض» برگزار خواهد شد.

عملکرد سازمان مبارزه با فساد عربستان

سازمان «نظارت و مبارزه با فساد» سعودی (نزاهه) اخیرا طی گزارشی اعلام کرد در ماه آگوست سال جاری میلادی 139 مقام دولتی را به اتهام فساد مالی از جمله رشوه، سوء‌استفاده از قدرت و پولشویی دستگیر کرده است.

تخریب 174 فروشگاه تجاری غیرقانونی

شهرداری «جده» با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد این شهرداری 174 فروشگاه تجاری غیرقانونی را در منطقه «المنارات» شهر جده برای تنظیم بازار و جلوگیری از فعالیت‌های تجاری غیرقانونی تخریب کرد.

مجموع درآمدهای گردشگری در سال گذشته

«وزارت گردشگری» عربستان سعودی اعلام کرد که مجموع هزینه‌های گردشگرانی که در سال گذشته 2023 میلادی از خارج از کشور به عربستان سعودی سفر کرده‌اند بیش از 141 میلیارد ریال بوده است.

ایجاد پورتال دیجیتال تولید سبزیجات و میوه‌

وزارت «محیط زیست، آب و کشاورزی» سعودی پورتال دیجیتال تولید سبزیجات و میوه‌ را برای کمک به توانمندسازی و حمایت از کشاورزان، تضمین تداوم فراوانی و عرضه مواد غذایی و افزایش ذخایر کشاورزی داخلی راه‌اندازی کرد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما