معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۳۱- ۰۹:۴۸ - مشاهده: ۱۷۰

اخبار اقتصادی اتریش

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اتریش در هفته چهارم شهریور 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

 افزایش قیمت گاز برای مصرف کننده اتریش در آستانه فصل سرما

استاندارد: قیمت گاز در سال گذشته و همزمان با بحران کرونا کاهش چشمگیری پیدا کرد و حال با گذشت 15 ماه از آغاز روند کاهشی، در مسیر افزایش قرار گرفته است. در اتریش بالغ بر 900 هزار خانوار برای گرمایش از گاز استفاده می‌کنند و درصد قلیلی نیز برای پخت و پز از گاز استفاده می‌کنند. قیمت هر مگاوات ساعت انرژی تولیدی از جایگاه گاز تا سه برابر افزایش یافته و به 60 یورو در هر واحد رسیده است. گفته می‌شود میزان گاز ذخیره شده در مخازن اروپایی بسیار نسبت به گذشته کمتر است. ذخیره مخازن گازی اتریش بالغ بر 5 / 8 میلیارد متر مکعب می‌باشد و از این رو نسبت به دیگر کشورهای اروپایی، سرآمد ذخیره مخازن گازی اتریش در شرایط خوبی به سر می‌برد. پیش بینی می‌شود با توجه به پایان یافتن پروژه نورداستریم، پیش بینی می‌شود گازپروم به دنبال ایجاد مخازن بیشتر در اروپا می‌باشد تا بتواند در قیمت تمام شده برای مصرف کننده در بازار گاز اروپا نفود پیدا کند. شایان ذکر است که مخازن گازپروم روسیه در اروپا هم اکنون در پایین ترین میزان ذخیره در ده سال اخیر قرار دارند. 

 شرکت بورئالیس تولید کودهای شیمیایی خود را به دلیل افزایش قیمت گاز کاهش می دهد

پرسه: شرکت اتریشی بورئالیس، که بخشی از زیرمجموعه شرکت نفت و گاز اتریش او ام فا می‌باشد، به دلیل افزایش قیمت گاز، تولیدات کود شیمیایی را کاهش می دهد. به دنبال این موضوع، کود شیمیایی مورد نیاز در اروپا که تا در 8 ماه نخست سال جاری با کمبود روبرو بود، با کاهش میزان تولیدات شرکت بورئالیس، مجددا کاهش و حوزه کشاورزی را با چالش روبرو خواهد ساخت. بورئالیس اعلام کرده است که تولیدات آمونیاک خود را در فرانسه، اتریش و هلند کاهش خواهد داد و این شرایط تا اطلاع ثانوی باقی خواهد ماند.

 چالش مالی برای مرکز آمار اتریش

استاندارد: به استناد یک گزارش تحلیلی منتشره توسط دفتر صدراعظمی اتریش، مرکز آمار اتریش Statistik Austria در آینده ای نه چندان دور، به دلیل مشکلات مالی امکان انجام وظایف محوله را نخواهد داشت. مرکز آمار اتریش مهمترین مرکز و اندیشکده اقتصادی، علوم اجتماعی و اطلاع رسان کشور و منبع آمار مورد استفاده برای سیاست گذاری‌های خرد و کلان کشور به شمار می آید. در سال های اخیر مرکز آمار اتریش هرساله در پایان سال مالی با بدهی روبرو بوده است و در سال گذشته این بدهی به 600 هزار یورو رسیده است.  مرکز آمار اتریش از سال 2000 میلادی از زیرمجموعه دولت جدا شد و قرار شد تا بودجه ای بالغ بر 50 میلیون یورو دریافت نماید. از زمان صدراعظمی سباستیان کورتز، بودجه مرکز آمار اتریش یک میلیون یورو کاهش یافت.

 کمبود چیپ های نیمه‌هادی سبب رونق بازار خودروهای دست دوم

پرسه: کمبود مواد اولیه مورد استفاده در تولید چیپ هالی الکترونیکی مورد استفاده در صنعت خودرو سبب شده است تا بازار خودروهای فرسوده در اتریش رونق یابد. بازار خودروهای فرسوده بین 5 تا 6 هزار یورو بسیار داغ است و پیدا کردن خودرو در این محدوده قیمت آسان نیست. از این رو خودروهای فرسوده دوره طولانی تری مورد استفاده قرار خواهند گرفت و هزینه‌ها تعمیرات آنان نیز افزایش خواهد یافت. گفته می‌شود در شرایط فعلی، مدت زمان مورد نیاز برای تحویل خودرو حتی تا  5 / 1 سال به طور خواهد انجامید. همزمان تقاضای بازار برای خودروهای هیبریدی و الکتریکی نیز افزایش چشمگیری داشته است با این وجود گران قیمت بودن خودروهای الکتریکی همچنان امکان رقابت در بازار خودروهای احتراق داخلی را از آنان گرفته است.

هواپیمایی آستریان از نوامبر پرواز های خود به ایالات متحده را از سرخواهد گرفت

پرسه: از اول نوامبر 2021، افرادی که از اتحادیه اروپایی به مقصد آمریکا عزیمت می نمایند با در دست داشتن کارت واکسیناسیون میتوانند به ایالات متحده سفر نمایند. هواپیمایی آستریان که از 14 مارس 2020، پرواز های خود به ایالات متحده را محدود کرده بود، از ماه نوامبر با 16 پرواز در هفته به مقصد های نیویورک و واشینگتن و شیکاگو، مسیرپروازهای بین المللی خود را تکمیل خواهد نمود.

 افزایش تعداد شرکت های ورشکسته در اتریش پس از کاهشی کوتاه مدت

وینرتسایتونگ: در حالی که تعداد شرکت های ورشکسته تا پایان سه ماهه سوم سال 2021،  4 / 29 درصد کاهش یافته بود، اکنون باری دیگر روند معکوس در روند ورشکستگی‌ها به ثبت رسیده است. تنها در سه ماهه سوم میزان تعداد شرکت های ورشکسته تا 30 درصد افزایش یافته است. گفته می‌شود، دلیل افزایش این ورشکستگی‌ها، به پایان رسیدن ظرفیت موجود در صندوق احیاء کرونا اتریش و به پایان رسیدن مهلت پرداخت هزینه‌های جاری شرکت ها می‌باشد. طبق آمار اعلام شده از سوی بانک مرکزی اتریش، بیشترین تعداد شرکت های ورشکسته از وین و کمترین در فورالبرگ می‌باشند. همچنین حوزه‌های ساخت و ساز و حمل و نقل بار و نامه بیشترین تعداد شرکت های ورشکسته را به خود اختصاص می دهند. در مقابل اعلام ورشکستگی‌های افراد حقیقی، در کمترین میزان خود در 15 سال اخیر بوده است.

 

 

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما