معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۷/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۴۱

موفقیت اندونزی در تولید سوخت هواپیما بر پایه روغن پالم

کنسرسیومی از چند شرکت، نهاد تنظیم کننده قوانین و مقررات و یکی از دانشگاه‌های اندونزی موفق شدند آزمایشات خود را در مورد تولید سوخت هواپیما حاوی سهم اندکی از سوخت زیست محیطی مشتق شده از روغن پالم تکمیل و استفاده از آن را بعنوان سوخت جت آغاز نمایند.

طبق اعلام وزارت انرژی و منابع معدنی اندونزی استفاده از این سوخت ترکیبی روغن پالم بعنوان سوخت جت در هواپیما، مراحل آزمایشی خود را در سه مرحله، دسامبر 2020،  13 می 2021 و 9 سپتامبر 2021 با موفقیت پشت سر نهاد. این آزمایش از طریق پرواز یک فروند هواپیمای CN235-220 ساخت شرکت هواپیماسازی اندونزی PT Dirgantara Indonesia (PTDI) در شهر باندونگ انجام شد که 2.4% از کل سوخت هواپیما سوخت تصفیه شده از روغن پالم بود. این پرواز در ارتفاع 10 هزار پایی انجام شد و خلبان هواپیما واکنش موتور نسبت به سوخت جدید را همانند سوخت معمولی حاصل از سوخت های فسیلی اعلام نمود.

تولیدسوخت Bioavtur J2.4  توسط شرکت PT Kilang Pertamina Internasionsl (KPI) وابسته به شرکت نفت اندونزی (پرتامینا) و با استفاده از کاتالیزور توسعه یافته توسط موسسه فن آوری شهر باندونگ انجام شد و وزارت انرژی و شرکت هواپیماسازی اندونزی بر آزمایش سوخت فوق نظارت داشتند.

در خصوص تولید سوخت مذکور در اندونزی نظرات متفاوتی وجود دارد. آقای آلوسیو جوکو پوروانتو اقتصاددان موسسه تحقیقات اتحادیه ASEAN و آسیای شرقی در این خصوص معتقد است که طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی او تخمین زده است که 2% سوخت جت Bioavtur J2.4  با سوخت معمولی جت Avtur  حدود 2.5 تا 4% گرانتر از سوخت های فسیلی باشد.وی همچنین می‌گوید که ظرفیت تولید سوخت Bioavtur J2.4 برای هواپیما توسط شرکت پرتامینا نسبتا کم است و مشکل اینجاست که چگونه می‌توان تفاوت قیمت مخلوط کردن این سوخت را جبران نمود.

مدیر بخش انرژی زیست محیطی وزارت انرژی و منابع معدنی اندونزی نیز اعتقاد دارد که سوخت جت Bioavtur J2.4  باید در اسرع وقت در صنعت هوانوردی بویژه برای پروازهای بین المللی که استفاده از سوخت های زیستی برای کاهش انتشار گازهای آلاینده را اجباری می‌کند، مورداستفاده قرارگیرد.

شرکت تولید کننده (KPI) درمورد ظرفیت تولید این نوع سوخت اعلام نمود که این شرکت از سال 2014 در دو پالایشگاه خود بنام های DUMAI  و CILACAP درحال توسعه و آزمایش سوخت مذکور در مقیاس آزمایشگاهی بوده است و بر اساس تحقیقات شرکت، عملکردسوخت Bioavtur J2.4 تنها 0.2% تا 0.6% کمتر از سوخت معمولی جت ( Avtur ) است. طبق اعلام شرکت، پالایشگاهها روغن پالم را به روغن تصفیه شده، سفید شده و خوشبو تبدیل می‌کنند که می‌تواند برای تولید گازوئیل سبز (D100) و Bioavtur J2.4  استفاده شود. بنا به اظهار مدیر شرکت مذکور پالایشگاه CILACAP دارای ظرفیت فنی برای تولید 8 هزار بشکه سوخت Bioavtur J2.4 در روز را دارد و در حال برنامه ریزی برای افزایش ظرفیت تولید ازسال 2023 می‌باشد. این پالایشگاه در سال 2020 توانست روزانه 1.85 میلیون بشکه سوخت جت معمولی (Avtur) تولید نماید که در حقیقت بزرگترین تولید کننده این نوع سوخت است. مقام مذکور اضافه نمود که تولید سوخت ترکیبی از روغن پالم حداکثر چیزی است که می‌توانیم با فن آوری کاتالیزور موجود بدست آوریم.

موفقیت اندونزی در استحصال سوخت از روغن پالم بویژه بعنوان سوخت جت یک دستاورد بزرگ برای این کشور محسوب می‌شود. چنین موفقیتی در حقیقت در راستای سیاست های دولت این کشور مبنی برافزایش استفاده داخلی هرچه بیشتراز روغن پالم با ترکیب سایر سوخت ها می‌باشد. چنین راهبردی نه تنها وابستگی اندونزی را به واردات سوخت های فسیلی کاهش می دهد و بلکه به اندونزی در راستای عمل به تعهدات خود در خصوص معاهده تغییرات آب و هوایی پاریس مبنی بر کاهش آلاینده‌های جوی کمک شایانی می نماید.

اندونزی طبق برنامه تنظیمی و مقررات قصد داشت حدود 2 % از سوخت های زیستی را در ترکیب سایر سوخت ها در سال 2016 و نیز 3% را در سال2020 استفاده نماید اما بدلایل فنی و اقتصادی تا حدی از برنامه عقب ماند. همچنین مقررات دولتی ترکیب سوخت های زیستی در سوخت هایی همچون بنزین و گازوئیل نیز اجباری نموده است و لذا استفاده از سوخت BioavturJ 2.4 در واقع نشان دهنده از سرگیری مجدد سیاست دولت اندونزی در استفاده از سوخت های ترکیبی زیستی بمنظور کاهش وابستگی کشور به نفت وارداتی، افزایش مصرف داخلی روغن پالم و کاهش انتشار کربن در بخش حمل و نقل می‌باشد.

استفاده از سوخت های زیست محیطی همچون Bioavtur J 2.4 درصنعت هوانوردی از دهه گذشته در جهان رو به افزایش گذاشته است زیرا سازمان بین المللی هوانوردی ( IATA) با تاکید بر آن بعنوان عنصری کلیدی در کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در این صنعت تاکید نموده است. در این خصوص کشورهایی همچون نروژ و فنلاند الزامات اجباری برای ترکیب سوخت های زیستی برای سوخت هوانوردی را وضع نموده اند در حالیکه سایر کشورهای اروپایی و آمریکا یا در حال برنامه ریزی مقررات مشابهی هستند و یا مقرراتی دارند که نیاز به تصویب دارند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما