معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۶/۰۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۳۰

اخبار اقتصادی مولداوی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی مولداوی در هفته چهارم مرداد 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

کمک صندوق  بین المللی پول 

ناتالیا گاوریلتسا نخست وزیر مولداوی در برنامه تلویزیونی گفت: خبری خوب از صندوق بین‌المللی پول داریم. مولداوی 26 میلیون دلار دریافت می‌کند که می‌تواند آن درآمدهای مالی وصول نشده در بودجه را پوشش دهد. در ماه سپتامبر برنامه جدید را با صندوق بین‌المللی پول مورد بحث قرار می‌دهیم. 50 میلیون یورو کمک از اتحادیه اروپا برای پوشش هزینه‌های بودجه داریم. باور داریم که مبارزه با فساد مالی، درآمدهایی مکمل برای بودجه همراه خواهد داشت.

 بعد از برداشت محصول آفتابگردان، روغن ارزانتر خواهد شد

 در برنامه تلویزیونی کارشناسان حوزه تجاری مولداوی اظهار کردند: قیمت روغن آفتابگردان در ماه مارس افزایش چشم‌گیری داشته و  روغن تصفیه شده 10 لی افزایش داشت در حالی که در بهار روغن تصفیه نشده لیتری 5 لی افزایش داشت.  یک لیتر روغن آفتابگردان در حال حاضر حدود 32 تا 33 لی ( 18 لی معادل یک دلار) قیمت دارد و به تولید کننده بستگی دارد. در فروشگاه‌ها قیمت آن به 40 لی می‌رسد. علت افزایش قیمت، خشکسالی سال گذشته اعلام شده که موجب کیفیت پایین دانه‌ها و کاهش روغن دانه‌ها گردید. رئیس انجمن صادرکنندگان و وارد کنندگان غلات معتقد است، قیمت‌ها وابسته به قیمت بین‌المللی محصول است. بعد از برداشت محصولات سال جاری، قیمت روغن کاهش خواهد یافت.

برداشت محصول انگور در مولداوی کمتر از متوسط در پنج سال گذشته 

بر اساس بررسی‌های کارشناسی، برداشت محصول انگور در سال جاری 15 درصد بیشتر از سال گذشته و در حدود 6 تا 9 تن در هکتار خواهد بود. با این وجود بر اثر خشکسالی‌ سال 2020 و نیز یخبندان در بهار 2021 و بارندگی‌های شدید، بیش از 20 درصد پایین‌تر از حد میانگین پنج سال گذشته است. ابعاد تولید جهانی انگور امسال در نشست شورای « انگور و محصولات مبتنی بر آن» مورد بحث قرار گرفت.

بر اساس اطلاعات دفتر ملی انگور، برداشت محصول انگور در سال گذشته پایین‌ترین حد در 10 سال اخیر بوده است و برداشت محصولات در دو سه سال اخیر با زیان همراه می‌باشد. تولیدکنندگان اعلام داشتند، در سال 2021، هزینه نگهداری باغات انگور به دلیل اقداماتی از جمله دفع آفات، پاکسازی محیطی، افزایش سوخت، سموم و کودها افزایش داشته است. مشکل دیگر اعضای شورا، غیرمتناسب بودن قیمت مواد و تجهیزات لازم حوزه کشاورزی از جمله تراکتور، سوخت، کود و... بود که قیمت‌ها را افزایش داده و منجر به افزایش قیمت انگور مولداوی و غیر رقابتی شدن آن گردیده است. انگور مولداوی به 63 کشور جهان صادر می‌شود که ده کشور اول رومانی، روسیه، لهستان، بلاروس، چین، گرجستان، چک، اوکراین، آلمان و قزاقستان می‌باشند.

آخرین آمار شیوع ویروس کرونا در جمهوری مولداوی (25 مرداد ماه 1400)

مجموع مبتلایان: 262044

تعداد جان باختگان: 6308

مجموع بهبودیافتگان: 254026

وضعیت بحرانی: 1710

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما