معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۵/۲۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۸۹

اخبار اقتصادی عربستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی عربستان در نیمه دوم تیرماه و نیمه اول مرداد ماه 1400 مندرج در رسانه های این کشور به شرح زیر ارائه می گردد.

تولید نفت اوپک به بالاترین رقم طی ۱۵ ماه گذشته رسید

به دنبال افزایش تولید ائتلاف اوپک پلاس و توقف کاهش تولید داوطلبانه عربستان، تولید نفت اوپک در ماه جولای به بالاترین رقم از آوریل 2020 رسید. سازمان کشورهای صادر کننده نفت 26.72 میلیون بشکه در روز نفت در این ماه تولید کردند که 610 هزار بشکه در روز بالاتر از ماه گذشته میلادی است. تولید نفت اوپک از ماه ژوئن 2020 بجز فوریه سال جاری میلادی رو به افزایش بوده است.

افزایش 4.5 درصدی صادرات نفت عربستان سعودی در ماه می

صادرات نفتی عربستان سعودی در ماه مه با افزایش 241 بشکه ای در روز نسبت به ماه آوریل، شاهد افزایش 4.5 درصدی بوده است. آمار و ارقام سازمان اطلاعات نفتی «جودی» حاکی از آن است که صادرات نفتی عربستان در ماه مه، 4.5 درصد افزایش داشته است. عربستان سعودی بزرگترین صادرات کننده نفت خام در جهان است اگر چه از لحاظ حجم تولید پس از روسیه و امریکا در رتبه سوم قرار دارد.گزارش های پیشین حاکی از آن بود که ارزش صادرات نفت عربستان سعودی در ماه آوریل با 109 درصد افزایش به 51.7 میلیارد ریال (13.79 میلیارد دلار) رسید، و صادرات غیرنفتی 46.3 درصد افزایش داشت.

حمله سایبری با یک “باج افزار” به شرکت نفت آرامکو عربستان سعودی

یک ترابایت از اطلاعات شرکت نفت عربستان سعودی "آرامکو" به سرقت رفته است. هکرها خواستار دریافت ۵۰ میلیون دلار شده‌اند. عربستان گفته است که اطلاعات از طریق یک شرکت پیمانکار زیرمجموعه آرامکو به سرقت رفته است. یکی از مسئولان شرکت آرامکو به خبرنگار آسوشیتدپرس گفته است که آن‌ها ضمن تایید به سرقت رفتن بخشی از اطلاعات خود تاکید دارند که این اطلاعات مسروقه هیچ تاثیری بر عملکرد این شرکت نداشته و این شرکت همچنان از امنیت سایبری بسیار بالایی برخوردار است.

تابستان و قرنطینه، تقاضای گردشگری داخلی عربستان سعودی را افزایش داد

پس از یک سال محدودیت‌ها و تعطیلی‌ها، سعودی تصمیم گرفت تا به بخش‌های گردشگری داخلی فرصتی برای بازیابی و برجسته سازی ویژگی‌های خود به عنوان مقاصدی با زیرساخت‌ها، خدمات و ابزارهای یکپارچه بدهد. تابستان امسال، سازمان گردشگری سعودی برنامه «تابستان سعودی ۲۰۲۱» را با بسته گسترده‌ای از مقاصد، رویدادها و مشارکت‌ها آغاز کرد، به طوری که ۱۱ مقصد گردشگری و مشارکت ۲۵۰ شریک از بخش خصوصی و بیش از ۵۰۰ سفر را مشخص کرد.

عربستان سعودی قرارداد راه‌اندازی مقر اتحادیه‌ی بین المللی حمل و نقل هوایی «ایاتا» را امضا کرد

عبدالعزیز الدعیلج رئیس سازمان هواپیمایی عربستان سعودی و آقای کامل العوضی نایب رئیس اتحادیه‌ی بین المللی حمل ونقل هوایی در شمال آفریقا و خاورمیانه روز گذشته در مقر این سازمان در ریاض توافق‌نامه‌ای برای راه‌اندازی دفتر منطقه‌ای این اتحادیه‌ در عربستان سعودی امضا کردند. این توافق‌نامه در چارچوب توجه عربستان سعودی به سازمان‌های هواپیمایی در منطقه و جهان و کمک به آن‌ها برای بهبود فعالیت‌های حمل و نقل هوایی انجام می‌شود، و وجود مقر این اتحادیه در عربستان سعودی کمک شایانی به شرکت‌های حمل و نقل هوایی عربستان و کشورهای منطقه خواهد کرد، و شرکت‌های هواپیمایی در عربستان سعودی می‌توانند اطلاعات مربوط به حمل و نقل هوایی را به آسانی دریافت کنند.

اولین بورسیه تحصیلی سازمان فضایی عربستان سعودی اعلام شد

سازمان فضایی عربستان سعودی از آغاز اولین برنامه سعودی برای ارائه بورسیه‌های تحصیلی در خارج از این کشور و در پی آن استخدام در این سازمان خبر داد. از طریق این بورسیه و با تحصیل در رشته‌های مرتبط با علوم فضایی در ۳۰ دانشگاه برتر در سراسر جهان، فرصت‌های کیفی آموزشی را برای دانشجویان دختر و پسر سعودی فراهم می‌شود. این اقدام در چارچوب توسعه جامعی است که بخش فضایی در پادشاهی عربستان سعودی آن را تجربه می‌کند. 

کاشت 14 میلیون اصله درخت سینائی (حرا) در سواحل عربستان سعودی

مرکز ملی توسعه پوشش گیاهی و مبارزه با بیابان زایی عربستان سعودی، روز جهانی حفاظت از جنگلهای حرا را با اعلام کاشت 14 میلیون اصله درخت سینائی (مانگروف) در امتداد سواحل دریای سرخ و خلیج فارس بزرگ داشت.این مرکز تاکید کرده است که جنگلهای حرا محل توجه و اهتمام ویژه مرکز و وزرات محیط زیست، آب و کشاورزی هستند، چرا که در تقویت تنوع زیستی مناطق ساحلی عربستان سعودی تاثیر بسزایی دارند. 

بندر ملک عبدالله عنوان «سریع‌ترین رشد در خاورمیانه» را به خود اختصاص داد

بندر ملک عبدالله در فصل اول سال ۲۰۲۱ بیشترین رشد را در بین بنادر خاورمیانه داشته و بر اساس رتبه‌بندی آلفاینر با صعود چهارپله‌ای رتبه‌ی ۸۳ مین بندر تجاری جهان را به خود اختصاص داده است، این بندر در سال قبل از آن رتبه‌ی ۸۷ را دارا بود.

این بندر شاهد افزایش چشم‌گیر میزان تولیدات بوده و توانسته است در فصل اول سال ۲۰۲۱ رتبه‌ی اول منطقه را کسب کند و جابجایی ۶۹۳.۷۰۰ کانتیر را به معدل افزایش ۴۴.۲%شاهد بوده است. این میزان در فصل مشابه سال گذشته ۲۰۲۰ میلادی ۴۸۱.۱۰۰ بوده است.

لازم به ذکر است بندر ملک عبدالله اولین بندر عربستان سعودی است که بطور کامل توسط بخش خصوصی مدیریت می‌شود و اخیراً بعنوان دومین بندر برتر جهان از لحاظ کیفیت و یکی از صدمین بندر بزرگ جهان از لحاظ حجم از سوی بانک جهانی معرفی شده است.

بزرگترین تولیدکنندگان خرمای جهان

مصر 1.5 میلیون تن در سال

عربستان 1.3 میلیون تن در سال

ایران 1.2 میلیون تن در سال

الجزایر 1.1 میلیون تن در سال

عراق 616 هزار تن در سال

پاکستان 455 هزار تن در سال

عمان 377 هزار تن در سال

امارات 332 هزار تن در سال

تونس 255 هزار تن در سال

لیبی 178 هزار تن در سال

صادرات غیرنفتی عربستان سعودی به ۱۷۸ کشور

برنامه‌های عربستان سعودی مطابق با اهداف «چشم‌انداز ۲۰۳۰» از یک بازار مصرف به محلی برای صادرات به کشورهای مختلف جهان تبدیل شده‌است. بندر الخریف وزیر صنعت و معدن سعودی تأکید کرد که برنامه‌های سعودی، مطابق با اهداف «چشم‌انداز ۲۰۳۰»، فراتر از بازار مصرف است، بلکه صادرات را به کشورهای مختلف جهان گسترش می‌دهد. وزیر صنعت و معدن در نشست با تعدادی از سرمایه گذاران و بازرگانان در اتاق بازرگانی حائل اظهار کرد: بازارهایی که محصولات غیرنفتی سعودی به آنها می‌رسد از ۱۷۸ کشور در سراسر جهان فراتر رفته‌است.

شرکت اپل شهر ریاض را بعنوان میزبان مقر نخستین آکادمی Apple Developer Academy در خاورمیانه و شمال آفریقا انتخاب کرد

  در راستای اهداف چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی و تأکید بر جایگاه مدیریتی عربستان در منطقه؛ شرکت اپل شهر ریاض را بعنوان میزبان مقر نخستین آکادمی Apple Developer Academy در خاورمیانه و شمال آفریقا انتخاب کرد. این آکادمی در مرحله‌ی نخست خود به برنامه‌نویسی و حمایت از تمکین بانوان و اصلاحات اجتماعی مد نظر چشم انداز۲۰۳۰ خواهد پرداخت.شرکت اپل در راه‌اندازی این آکادمی‌با اتحادیه‌ی امنیت سایبری عربستان سعودی، مرکز برنامه‌نویسی آکادمی طویق، و دانشگاه شاهدخت نوره همکاری می‌کند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما