معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۰۷- ۱۵:۳۵ - مشاهده: ۶۸

اخبار اقتصادی عربستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی عربستان سعودی در هفته اول خرداد ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

رتبه چهارم عربستان در میان کشورهای عربی در تولید هندوانه

عربستان در میان 10 کشور عربی که بیشترین هندوانه را در سال 2023 تولید کرده‌اند، رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است. بر اساس گزارش پایگاه «ورلد پاپلیشن» عربستان توانسته است با تولید مقادیری هندوانه در سال 2023 نام خود را در زمره 10 کشور عربی برتر در زمینه تولید این محصول کشاورزی ثبت کند.

براساس گزارش «ورلد پاپلیشن»، 10 کشور عربی که بیشترین هندوانه را در سال 2023 تولید کرده اند به ترتیب شامل الجزایر با 2.3 میلیون تن، مصر با تولید 1.5 میلیون تن، مراکش 0.67 ، عربستان سعودی 0.52 ، تونس 0.45 ، عراق 0.42 ، سوریه با 0.32 ، لیبی: 0.23 ، یمن: 0.14 و اردن با تولید 0.10 میلیون تن رتبه‌های یک تا ده را به خود اختصاص داده اند. بر اساس این گزارش، کشورهای عربی در میان تولیدکنندگان عمده وجود دارند، اما جزو صادرکنندگان عمده نیستند و این موضوع نشان از حجم مصرف داخلی محصول هندوانه در این کشورها است. در همین زمینه کشورهای عربی که بیشترین صادرات هندوانه را در سال 2022 با توجه به درآمدهای حاصله به خود اختصاص داده اند به شرح ذیل بوده اند: مغرب: 203 میلیون دلار، عمان: 7.68 میلیون دلار، مصر: 4.8 میلیون دلار، تونس: 2.93 میلیون دلار، موریتانی: 2.23 میلیون دلار، سودان: 1.5 میلیون دلار، سوریه: 1.31 میلیون دلار، یمن: 0.64 میلیون دلار، لبنان: 0.38 میلیون دلار، امارات: 0.153 میلیون دلار.

ریاض میزبانی عربستان برای کنفرانس جهانی سرمایه گذاری

سازمان بازاریابی سرمایه‌گذاری عربستان سعودی توافق نامه‌ای را با اتحادیه بین المللی آژانس‌های ترویج سرمایه‌گذاری برای میزبانی  28 مین کنفرانس جهانی سرمایه‌گذاری در روزهاى 25 تا 27 نوامبر 2024 در ریاض، در چارچوب تمایل عربستان به رهبری تحول دیجیتال، پایداری و همکاری جهانی در بخش سرمایه گذاری امضا کرد، که موید موقعیت عربستان به عنوان یک مرکز سرمایه گذاری جهانی برای ارتقای فضای تجاری ، علاوه بر بحث در مورد مسائل توسعه اقتصادی و فرصت های سرمایه گذاری مختلف در سراسر جهان است.

 تامین مالی بانک توسعه عمان توسط عربستان

صندوق توسعه عربستان سعودی، یک قرارداد تامین مالی با بانک توسعه عمان امضا کرد. این بانک به عنوان برجسته‌ترین سازمان‌های دولتی عمان در زمینه ارائه تسهیلات مالی به شرکت‌های متوسط، کوچک و خرد فعالیت دارد. این صندوق در حساب کاربری خود در توییتر اعلام کرد که ارزش این قرارداد بالغ بر ۶۷ میلیون دلار است که در چارچوب برنامه حمایت دولت عربستان از عمان از طریق این صندوق، با سرمایه‌‎ای بالغ بر ۱۵۰ میلیون دلار، صورت می‌‎گیرد. صندوق فوق اضافه کرد که هدف از این قرارداد حمایت از طرح‌های بانک در تامین مالی فعالیت‌‎های شرکت‎های کوچک و متوسط، ارتقای رشد اجتماعی و اقتصادی و ایجاد فرصت‌های شغلی در استان‌های مختلف عمان است. این قرارداد دومین حمایت و تامین مالی عربستان از عمان است با این توضیح که در سپتامبر گذشته هم صندوق توسعه عربستان قراردادی به ارزش ۵۳.۳۳ میلیون دلار با بانک توسعه امضا کرده بود که آن هم در چارچوب برنامه حمایتی عربستان از عمان بود.

 راه‌اندازی یک شرکت هواپیمایی جدید برای اتصال عربستان به قاره سیاه

به گزارش روزنامه الاقتصادیه، منابع آگاه از قصد عربستان برای راه‌اندازی یک شرکت هواپیمایی جدید در ریاض توسط یک سرمایه‌‎گذار، برای ارتباط عربستان به قاره سیاه با هدف حمایت از جنبه‌های گردشگری و سرمایه گذاری خبر دادند. هدف شرکت جدید انتقال ۳۸۵ میلیون مسافر بین عربستان و آفریقا تا سال ۲۰۳۰ و حمایت از فصول و رویدادهای گردشگری و همچنین مراسم مذهبی مانند حج و عمره است. این روزنامه گزارش داد که سرمایه‌‎گذار مذکور مجوزهای نظارتی از طرف‌های محلی و اتحادیه هوانوردی غیرنظامی آفریقا را اخذ کرده است. جزئیات مربوط به تاریخ راه‌‎اندازی و بهره‌برداری از شرکت و مسیرهای آن در آینده اعلام خواهد شد.

 واگذاری فروش خرمای عربستان توسط یک شرکت چینی 

۲۳ شرکت سعودی فعال در زمینه خرما محصولات خود را برای شرکت‎های چینی فعال در بخش مواد غذایی به نمایش گذاشتند تا بتوانند از پلتفرم اینترنتی «علی بابا» برای عرضه این محصولات در بازارهای جهانی بهره ببرند. به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان، این اقدام در جریان بازدید مرکز ملی نخل و خرمای عربستان از مقر گروه چینی «علی بابا» در چین صورت گرفت که ۶ روز به طول انجامید. ارزش صادرات خرمای عربستان در سال گذشته ۱.۴۶۲ میلیارد ریال سعودی (۳۸۹.۸ میلیون دلار) بود که با ۱.۲۸۰ میلیارد ریال سعودی (۳۴۱.۲ میلیون دلار) در سال ۲۰۲۲ قابل مقایسه است. خرمای عربستان به ۱۱۹ کشور جهان صادر می‌شود. عربستان سعودی با تولید سالانه 1 میلیون و ۵۶۵ هزار و ۸۳۰ تن خرما، رتبه دوم تولید خرمای جهان را به خود اختصاص داد. مصر با تولید ۱ میلیون و ۷۴۷ هزار و ۷۱۵ تن در سال، در رتبه نخست قرار دارد.

 ارزش معاملات بورس املاک عربستان در ۴ ماه

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی وزارت دادگستری عربستان، ارزش معاملات بورس املاک عربستان از ابتدای سال جاری تا پایان آوریل به ۷۷.۳۷ میلیارد ریال سعودی (۲۰.۶ میلیارد دلار) رسیده است. این گزارش می‌گوید تعداد کل معاملات بورس املاک به ۶۴ هزار و ۲۱۱ فقره رسید که شامل معاملات املاک، تفکیک و ادغام املاک، رهن و خدمات تامین مالی بوده است. استان ریاض ۵۰.۸ درصد از ارزش کل معاملات بورس املاک عربستان را به خود اختصاص داده است و تعداد معاملات در این استان ۲۶.۴ هزار مورد برآورد شده است که ۸۶ درصد آن مربوط به املاک مسکونی است.

 شرکت فرانسوی «توتال» به دنبال سرمایه‎گذاری در پروژه‎های انرژی تجدیدپذیر عربستان

رئیس شرکت «توتال انرژی» فرانسه، پاتریک پویان، در یک کنفرانس خبری گفت که این شرکت در حال مذاکره با شرکت «اکوا پاور» عربستان سعودی برای افزایش مشارکت خود در پروژه‌‎های مرتبط با انرژی‌های تجدیدپذیر در این عربستان سعودی است. این شرکت همچنین بر راه‌اندازی پروژه‌های یکپارچه پتروشیمی در عربستان سعودی تمرکز کرده است. استراتژی توتال در منطقه خاورمیانه، سرمایه‌گذاری در پروژه‌هایی است که گاز و انرژی‌های تجدیدپذیر را با هم ترکیب. اواخر سال گذشته، عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان، در جریان مجمع «ابتکار عربستان سبز» برنامه‌‎ای را برای راه‎اندازی پروژه‎‌های انرژی تجدیدپذیر با ظرفیت ۲۰ گیگاوات در سال ۲۰۲۴ اعلام کرد و «اکوا پاور» معادل ۷۰ درصد از پروژه‎‌های این طرح را به دست آورد.

 امضای ۱۰۲ توافق و یادداشت تفاهم؛ نتیجه همایش «آینده هوانوردی» در ریاض

سومین نشست «آینده هوانوردی ۲۰۲۴» که از ۲۰ تا ۲۲ می‌توسط اداره کل هوانوردی کشوری عربستان و با شعار «ارتقای سطح ارتباط جهانی» در شهر ریاض برگزار شد، امضای ۱۰۲ توافقنامه، یادداشت تفاهم و قرارداد در پی داشت که ۱۶ مورد از این تعداد قرارداد از آن عربستان سعودی است.به ادعای رسانه‌های محلی ارزش کلی 102 قرارداد امضاء شده در این همایش بیش 75 میلیارد ریال سعودی برآورد شد. ضمنا در این نشست پیشنهاد سرمایه گذاری در بخش هوانوردی عربستان به ارزش 100 میلیارد دلار مطرح شد.در این رویداد بزرگ بین المللی که از سوی سازمان «هواپیمایی کشوری» سعودی برگزار شده بود، بیش 8500 نفر از کارشناسان، مدیران حوزه هواپیمایی بین المللی شامل نمایندگانی از 130 کشور شامل 31 وزیر و 77 مقام از سازمان‌های هواپیمایی مشارکت داشتند. هم‌زمان با این نشست شهر ریاض میزبان نشست بین‌المللی «شورای جهانی فرودگاه‌ها» نیز بود. در حاشیه این اجلاس  شرکت ملی هواپیمایی کشوری عربستان سعودی ثبت سفارش 105 فروند هواپیمای مسافربری از نوع ایرباس از کشور فرانسه را به انجام رسانده و نهایی کرد. این تعداد سفارش قرار است به طور تدریجی تا سال 2032 میلادی تحویل شرکت خطوط هوایی عربستان سعودی شوند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما