معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۲۱- ۱۲:۴۰

اخبار اقتصادی عربستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی عربستان سعودی در هفته سوم اردیبهشت ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

برگزاری نمایشگاه بین المللى ساخت و ساز و طراحی داخلی در جده

 نمایشگاه بین المللى ساخت و ساز ، دکوراسیون و طراحى داخلى ساختمان جده 2024 با عنوان معرض جده الدولی للبناء که توسط اتاق بارزگانی جده ترتیب داده شده بود ، فعالیت‌های خود را با مشارکت بیش از 300 غرفه‌دار از شرکت های داخل و خارج کشور عربستان سعودی به پایان رساند.  دراین نمایشگاه سه روزه که از روز سه شنبه مورخ 18 لغایت پنجشنبه 20 اردیبهشت ماه 1403 ادامه داشت، ارائه دهندگان راه‌حل‌ها و طراحان، متخصصان صنعت، واردکنندگان انواع مصالح ساختمانی ، مواد ساخت و ساز و دکوراسیون، آخرین ابتکارات و نوآورى‌های خود رادر آن عرضه کردند. رسانه‌های سعودی در راستای پوشش خبری این رویداد نوشتند این نمایشگاه، به عنوان بستری منطقه‌اى براى شرکت هاى داخلى و بین المللى جهت استفاده از فرصت‌هاى فراوان موجود در زمینه ساخت‌وساز و طراحى داخلى و همچنین در بخش‌هاى مصالح ساختمانى، فناورى و خدمات ساختمانى، صنایع برق و روشنایی و لوستر، تجهیزات و ماشین آلات مرتبط با ساخت و ساز، سیمان و گچ، سنگ های ساختمانی، کاشی و سرامیک، فولاد و میلگرد و محصولات بتنی و تاسیسات پیش ساخته ساختمانی، به شمار می رفت. همچنین در این نمایشگاه، آخرین نوآوری‌ها و حجم کار واگذار شده به پیمانکاران در بخش ساختمان و ساخت و ساز در جده و سایر شهرهای عربستان معرفی و راه‌های بهره‌مندی از فرصت‌های عظیمی‌که این نمایشگاه در بخش ساخت و ساز عربستان فراهم می‌کند، مورد بحث و تبادل نظر قرار ‌گرفت. در این دور از رویداد تجاری علاوه بر حضور شرکتهایی از عربستان سعودی به عنوان کشور میزبان ، شرکتهایی از 8 کشور شامل چین ، مصر ، قطر ، لبنان ، ترکیه ، عراق ، استرالیا و لهستان در این رویداد مشارکت نموده بودند. سهم کشورها از غرفه‌های نمایشگاهی به نحوی بود که شرکت های چینی تقریبا 60 الی 70 درصد غرفه‌های این دور از نمایشگاه را از آن خود کرده بودند. برغم تبلیغات رسانه‌های سعودی مشارکت تنها 8 کشور در این نمایشگاه، خبر از بی رونقی این دور از نمایشگاه مذکور داشت. در بازدید صورت گرفته توسط کارشناس اقتصادی این نمایندگی در ساعات اولیه روز سوم نمایشگاه، بجز غرفه داران ، حداکثر بازدیدکنندگان از بیش از 60 نفر تجاوز نمی‌کرد.

ارائه فرصت‌های سرمایه‌گذاری۱۰۰ میلیارد دلاری عربستان در همایش «آینده هوانوردی ۲۰۲۴»

سومین دوره همایش آینده هوانوردی با شعار «ارتقاء سطح ارتباط جهانی» در روزهای ۲۰ تا ۲۲ می در ریاض برگزار می‌شود. این همایش را اداره کل هوانوردی غیرنظامی عربستان با حمایت پادشاه این کشور برگزار می‌کند. به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان، این همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری به ارزش بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار را با هدف دستیابی به اهداف چشم‌انداز ۲۰۳۰ کشور برای تبدیل عربستان به یک مرکز لجستیکی پیشرو در خاورمیانه ارائه می‌کند که ۵۰ میلیارد دلار از آن مربوط به بخش فرودگاه‌‎ها است. پیش بینی می‎شود بیش از ۱۰۰ کشور و ۵۰۰۰ متخصص صنعت هوانوردی جهان، رهبران شرکت‌های هواپیمایی جهانی، مقامات هوانوردی در کشورهای مختلف و سازندگان و مدیران فرودگاه‎‌ها در این همایش شرکت کنند. موضوعات مختلفی در این رویداد مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت که مهمترین آن‌ها عبارتند از: تحرک هوایی پیشرفته، ایمنی و امنیت هوانوردی غیرنظامی، سوخت هوانوردی کم‎کربن، دیجیتالی کردن صنعت هوانوردی و هوش مصنوعی، خدمات حمل و نقل و لجستیک، مشارکت جهانی و نوآوری. نشست‎هایی هم در مورد پروژه‌های بزرگی که در حال حاضر در این کشور در حال انجام است، برگزار خواهد شد. از جمله فرودگاه بین‌المللی ملک سلمان، و همچنین بحث در مورد مشارکت بین بخش‌های دولتی و خصوصی در فرودگاه‌‎های ابها، طائف، حائل و القصیم.

کاهش 8.7 درصدی تولیدات صنعتی عربستان در ماه مارس 2024

به گزارش خبرگزاری الاقتصادیه، تولیدات صنعتی عربستان در ماه مارس امسال 8.7 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافت که در نتیجه کاهش بزرگترین مؤلفه این شاخص، یعنی فعالیت‎های معدنی، بود. به گزارش خبرگزاری الاقتصادیه، تولیدات صنعتی عربستان در ماه مارس امسال ۸.۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافت که در نتیجه کاهش بزرگترین مؤلفه این شاخص، یعنی فعالیت‌های معدنی، بود. بر اساس این گزارش فعالیت‌های معدنی ۱۴.۲ درصد کاهش یافته که به دلیل کاهش تولید نفت به ۸.۹ میلیون بشکه در روز است. دومین مولفه این شاخص، یعنی فعالیت صنایع تولیدی در عربستان، ۰.۴ درصد کاهش یافت. در حالی که فعالیت‌های تامین برق و گاز ۷.۴ درصد و بخش آب و فاضلاب ۵.۵ درصد افزایش داشته است.

ارزش بازار بورس کشورهای عرب خلیج فارس در پایان آوریل ۲۰۲۴

به گزارش صندوق پول عربی، ارزش بازار بورس‌‎های عربی در پایان آوریل امسال به ۴.۳۶۱ تریلیون دلار رسید. گزارش ماهانه صندوق نشان می‌‎دهد که ارزش بازار اوراق بهادار ابوظبی به ۷۵۴.۷ میلیارد دلار و ارزش بازار مالی دبی به حدود ۱۹۳.۴ میلیارد دلار رسید. همچنین ارزش بورس اوراق بهادار عربستان سعودی، «تداول» هم به حدود ۲.۸۷ تریلیون دلار رسید. امارات رتبه اول و عربستان رتبه هفتم جهان را در مالکیت ارزهای دیجیتال دارند. به گزارش وب سایت Visual Capitalist به نقل از صاحبان ارزهای دیجیتال، امارات با نرخ ۳۰ درصد از کل جمعیتش، رتبه اول جهان را از نظر میزان مالکیت ارزهای دیجیتال دارد. عربستان سعودی نیز با نرخ ۱۱ درصد از جمعیتش، در جهان هفتم است. این سایت، ۱۰ کشور برتر در نرخ مالکیت ارزهای دیجیتال را معرفی کرده که بر اساس درصدی از جمعیت این کشورها است که در سال ۲۰۲۳ صاحب ارزهای دیجیتال بوده‌اند. امارات در این فهرست اول است. ویتنام، ایالات متحده آمریکا، ایران، فیلیپین و برزیل مقام دوم تا ششم را دارند. عربستان سعودی هفتم است و سنگاپور، اوکراین و ونزوئلا هشتم تا دهم‌اند.

کاهش ۸.۷ درصدی تولیدات صنعتی عربستان در ماه مارس 2024

به گزارش خبرگزاری الاقتصادیه (مباشر السعودیه)، شاخص تولیدات صنعتی عربستان سعودی در ماه مارس 2024 در حدود ۸.۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال 2023 کاهش یافته است. طبق گزارش فوق این کاهش در نتیجه کاهش بزرگترین مؤلفه این شاخص، یعنی فعالیت‌های معدنی در این کشور بود. بر اساس این گزارش فعالیت‌های معدنی ۱۴.۲ درصد کاهش یافته که آن هم به نوبه خود به دلیل کاهش تولید نفت به ۸.۹ میلیون بشکه در روز است. دومین مولفه شاخص تولیدات صنعتی، یعنی فعالیت صنایع تولیدی در عربستان، ۰.۴ درصد کاهش یافت. در حالی که فعالیت‌های تامین برق و گاز ۷.۴ درصد و بخش آب و فاضلاب ۵.۵ درصد افزایش داشته است. ضمنا «شاخص تولید صنعتی» سعودی در فوریه 2024 هم با کاهش 7,7 درصدی همراه بود بر اساس گزارش «سازمان آمار» سعودی، شاخص تولیدات صنعتی پادشاهی سعودی(IPI) در فوریه 2024 نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 7,7% کاهش یافت، که به طور مستقیم متأثر از شاخص فعالیت‌های معدنی(با سهم 61,4% از شاخص کل)، فعالیت‌های تولیدی(با سهم 35%)، فعالیت‌های تأمین برق، گاز، بخار و تهویه صنعتی(با سهم 2,8%) و فعالیت‌های تأمین آب، مدیریت و تصفیه پسماند آب(با سهم 0,69%) است از جمله مؤلفه‌های شاخص فعالیت‌های معدنی که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 13,8% کاهش یافته است، کاهش تولید نفت به 9 میلیون بشکه در روز است. طبق این گزارش، شاخص فعالیت‌های تولیدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته 2,1% افزایش و شاخص فعالیت‌های تأمین برق، گاز و تهویه صنعتی افزایش 7,7 % و فعالیت‌های تأمین آب، مدیریت و تصفیه پسماند آب افزایش 8,59 درصدی داشته است، اما تأثیر قابل‌توجهی بر شاخص کل ندارد.

۴.۳۶ تریلیون دلار؛ ارزش بازار بورس‌‎های عربی در پایان آوریل ۲۰۲۴

به گزارش صندوق پول عربی، ارزش بازار بورس‌‎های عربی در پایان آوریل امسال به ۴.۳۶۱ تریلیون دلار رسید. گزارش ماهانه صندوق نشان می‌‎دهد که ارزش بازار اوراق بهادار ابوظبی به ۷۵۴.۷ میلیارد دلار و ارزش بازار مالی دبی به حدود ۱۹۳.۴ میلیارد دلار رسید. همچنین ارزش بورس اوراق بهادار عربستان سعودی، «تداول» هم به حدود ۲.۸۷ تریلیون دلار رسید. بر اساس این گزارش، ارزش بازار بورس قطر در آوریل ۱۵۵.۴ میلیارد دلار، بورس کویت حدود ۱۳۵.۶ میلیارد دلار، بورس کازابلانکا ۶۸.۹ میلیارد دلار، بورس اوراق بهادار مسقط ۶۳.۲ میلیارد دلار و بورس مصر ۳۴.۹ میلیارد دلار بود. ارزش بازار بورس امان ۲۳.۴ میلیارد دلار، بورس بحرین ۲۱.۲ میلیارد دلار، بورس بیروت ۱۷.۲ میلیارد دلار، بورس تونس ۸.۱ میلیارد دلار، بورس دمشق ۵.۹ میلیارد دلار و بورس فلسطین هم ۴.۳ میلیارد دلار اعلام شده است.

برنامه کارخانه‌های آینده در چارچوب هفته بین‌المللی صنعت ریاض 2024

وزارت صنعت و منابع معدنی عربستان در چارچوب هفته بین‌المللی صنعت ریاض ۲۰۲۴ که در مرکز بین المللی همایش‌ها و نمایشگاه‌های ریاض برگزار می‌شود برنامه کارخانه‌های آینده را برگزار کرد. مهندس بدر فوده، معاون توسعه صنعتی وزارت صنعت در سخنرانی افتتاحیه این برنامه توضیح داد که هدف از برگزاری آن اطلاع رسانی در مورد قدم‌های ثابت و پرسرعت بخش صنعت کشور با همکاری وزارت صنعت و منابع معدنی برای تبدیل کردن بخش صنعتی به کارخانه‌های پیشرفته و استفاده از جدیدترین فناوری‌ها و برنامه‌ها با هدف تحقق اهداف سرمایه‌گذاری کارخانه‌ها و اهداف ملی است. وی اضافه کرد که برنامه کارخانه‌های آینده تلاش می‌کند ۴۰۰۰ کارخانه را به کارخانه‌های پیشرفته و خودکار تبدیل کند که به سطح بالایی از راه‌اندازی و تولید رسیده‌اند.

پایان فعالیت‌های هفته بین المللی صنعت 2024

فعالیت‌های هفته بین المللی صنعت در ریاض 2024، که با حمایت آقای بندر بن ابراهیم وزیر صنعت و منابع معدنی و مشارکت بیش از 522 شرکت از 23 خارجی، از جمله 385 شرکت بین المللی و 115 شرکت داخلی از 6 تا 9 مه، برگزار شده بود، پایان یافت. در جریان این رویداد 4 نمایشگاه تخصصی (نمایشگاه صنایع پلاستیک و پتروشیمی سعودی، نمایشگاه چاپ و بسته بندی سعودی، نمایشگاه خدمات لجستیک هوشمند سعودی و نمایشگاه تولید هوشمند سعودی) برگزار شد. همچنین در جریان این رویداد، طی 10 جلسه موضوعات مختلف از جمله: یکپارچه‌سازی زنجیره‌های تامین پتروشیمی و نقش آن در افزایش رقابت‌پذیری صنعتی، محتوای محلی و بومی‌سازی و نقش آن در افزایش ظرفیت تولید و زیرساخت‌های داخلی، مورد بحث قرار گرفته و وزارت صنعت و منابع معدنی با برنامه ملی توسعه فناوری اطلاعات موافقت‌نامه همکاری امضا کردند.

مشارکت هیأت سعودی در نشست مقدماتی شورای اقتصادی و اجتماعی اجلاس سران عربی

 محمد بن عبدالله الجدعان وزیر دارایی در راس هیأت کشور در نشست مقدماتی شورای اقتصادی و اجتماعی سی‌وسومین اجلاس سران کشورهای عربی که در سطح وزیران با مشارکت وزیران دارایی و نمایندگان کشورهای عضو و تعدادی از متخصصان دبیرخانه‌ اتحادیه عرب در پاتخت بحرین برگزار شد، شرکت کرد. الجدعان در سخنرانی خود با اشاره به سی‌ودومین اجلاس سران کشورهای عربی به میزبانی عربستان سعودی، توضیح داد که در پایان اجلاس قبلی تصمیمات مهمی‌به نفع اقدام مشترک کشورهای عربی صادر شد که مهمترین این تصمیمات آنها تکمیل الزامات منطقه آزاد تجاری بزرگ عرب، تصویب استراتژی گردشگری عربی بود که امید است به افزایش سهم این حوزه‌ی مهم در توسعه اقتصادی کشورهای عربی کمک کند. در جریان نشست مقدماتی شورای اقتصادی و اجتماعی سی‌وسومین اجلاس سران کشورهای عربی، تعدادی از موضوعات اقتصادی و اجتماعی جهت ارائه آن به 33 مین اجلاس عادی سران، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

افزایش ارزش صادرات خرماى عربستان سعودى در سه ماهه اول سال جارى

مرکز ملى نخل و خرماى عربستان سعودى از افزایش ارزش صادرات خرماى کشور در سه ماهه اول سال جارى 2024 خبر داد . بر اساس گزارش این مرکز ارزش صادرات خرمای عربستان با 13.7 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه در سال 2023 از رقم 566 میلیون ریال به 644 میلیون ریال رسید. صادرات کشور در این یخش شامل کشورهایى بود که صادرات خرماى عربستان سعودى از 100 درصد در آنها در سه ماهه اول سال 2024م فراتر رفت، از جمله (اتریش، نروژ، آرژانتین، برزیل، پرتغال، آلمان، کانادا)، در حالى که ارزش صادرات خرماى کشور به مراکش با 69 درصد، جمهورى اندونزى با 61 درصد، جمهورى کره جنوبى با 41 درصد و بریتانیا با 33 درصد، علاوه بر ایالات متحده آمریکا با 29 درصد، مالزی نیز با 16 درصد افزایش یافته است.

عربستان و نیجریه و غنا مهم‌ترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری

 عربستان سعودی و نیجریه بر حمایت و توسعه‌ی روابط مشترک دوجانبه در همه‌ی زمینه‌ها و افزایش فرصت سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی کشاوری، امنیت غذایی، شیلات و دام توافق کردند. آقای مهندس عبدالرحمن الفضلی وزیر محیط زیست، آب و کشاورزی کشور و هیئت همراهشان در چارچوب سفر خود به تعدادی از کشورهای آفریقایی با وزیر کشاورزی جمهوری نیجریه دیدار نموده و با ایشان پیرامون جنبه‌های همکاری مشترک میان دو کشور، و سرمایه‌گذاری در زمینه‌های کشاورزی، دام‌پروری، تولید مواد غذایی، و تسهیل کار سرمایه‌گذاران دو کشور گفتگو کردند. سفر الفضلی شامل کشورهای «سنگال، ساحل عاج، نیجریه و غنا» می‌شد که در چارچوب فعال‌سازی نتایج اجلاس سعودی آفریقایی و به‌هدف توسعه‌ی روابط مشترک میان عربستان سعودی و کشورهای آفریقایی انجام می‌شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما