معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۱۴- ۱۵:۱۴

اخبار اقتصادی عربستان سعودی - جده

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی عربستان سعودی در هفته دوم خرداد ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

فروش مجدد سهام شرکت آرامکوی عربستان سعودی

دولتمردان سعودی بالاخره پس از ماه‌ها تعلل و کش ‌و ‌قوس در عرضه سهام شرکت نفنی آرامکو، نهایتا روز یکشنبه 13 خرداد ماه 1403 اقدام به انتشار اوراق قرضه بدهی کردند. انتشار این اوراق به صورت دلاری و با مهلت بازپرداخت 3 ، 6 و 10 ساله انجام شد. ارزش این دور از فروش سهام غول نفتی آرامکوی سعودی 12 میلیارد دلار عنوان شد و استقبال از آن به نحوی بود که مدت کوتاهی پس از گشایش دفاتر در روز پذیره نویسی در بورس عربستان، کلیه سهام قابل عرضه این شرکت تماما به فروش رفت. استقبال از خرید این اوراق به دلیل نرخ بالای سود سررسید آن نسبت به اوراق قرضه خزانه‌داری امریکا است. این کشور در سال 2024 میلادی به 46 میلیارد دلار منابع مالی نیاز دارد. آرامکو متعاقبا با صدور بیانیه‌ای از اتمام دومین عرضه عمومی سهام شرکت آرامکو از سوی دولت به میزان 1.545 میلیارد سهم خبر داد که حدود 0.64 درصد از سهام این شرکت را شامل می‌شد. ارزش سهام آرامکو در روز یکشنبه، با ۲.۹ درصد کاهش، به ۲۸.۳۰ ریال رسید و ارزش کل شرکت آرامکو را به حدود ۱.۸ تریلیون دلار رساند. اگر چه گفته می‌شود علت اصلی عرضه سهام شرکت ملی نفت عربستان در بورس، اقدامات این کشور برای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی  است اما رهایی از بودجه نفتی با عرضه سهام آرامکو تا حدی خوشبینانه است و بعید است با این راهکار بودجه این کشور از نفت جدا شود. ضمنا سعودی‌ها به صدها میلیارد دلار برای دستیابی به اهداف برنامه گذار اقتصادی خود موسوم به چشم انداز ۲۰۳۰ نیاز دارند تا توسعه بخش خصوصی و رشد غیرنفتی را در مرکز برنامه توسعه آینده خود قرار دهند.

ارزش صندوق سرمایه‎‌گذاری عمومی عربستان

نتیجه بررسی‌های موسسه مالی بریتانیایی «برند فاینانس» نشان می‎‌دهد که صندوق سرمایه‌‎گذاری عمومی عربستان سعودی با ارزش ۱.۱ میلیارد دلار رتبه اول را به عنوان با ارزش‌‎ترین نام تجاری در بین صندوق‌‎های دارایی دولتی جهان کسب کرده است. به گزارش روزنامه الریاض عربستان، موسسه «برند فاینانس» در بررسی‎‌های خود از نظرات بیش از ۴۴۰۰ شرکت، رسانه و مخاطبان تخصصی در بازارهای بزرگ جهانی و همچنین مصاحبه‌های کیفی با مدیران این بخش، استفاده کرده است. این صندوق سعودی همچنین با کسب ۶۲.۱ امتیاز با رتبه A+ در بین صندوق‌های دولتی در شاخص «قدرت برند» در رتبه دوم قرار گرفت. نام تجاری صندوق از نظر نسبت دارایی‌‎هایی تحت مدیریت به ارزش نام تجاری‌اش، هم در رتبه ششم جهانی قرار دارد. بر اساس این گزارش، صندوق از نظر ارزش در چندین زیرشاخص دیگر از جمله «آگاهی از برند»، «هدف» و «تعهد به رشد مثبت» نیز برتری داشته است. مطالعه «برند فاینانس»، اولین مطالعه در نوع خود است که هم بر روی صندوق‌های ثروت دولتی و هم بر اندازه‌گیری ارزش نام تجاری آن‌ها تمرکز دارد. ارزیابی نام تجاری به شرکت‌ها کمک می‌کند تا درک کنند چگونه ارزش این نام به ارزش کلی شرکت کمک می‌کند. این امر به حمایت از فرآیند تصمیم‌گیری در مورد استراتژی‌های بازاریابی و برندسازی نیز کمک می‌کند و معیاری برای عملکرد آینده ارائه می‌دهد. لازم به ذکر است که بودجه صندوق سرمایه‌‎گذاری عمومی عربستان حدود ۷۰۰ میلیارد دلار است و محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور، ریاست آن را بر عهده دارد. این صندوق مجموعه‎‌ای از سرمایه‎‌گذاری‎‌های عظیم در داخل و خارج از کشور انجام داده است.

آغاز پروازهای مستقیم از شهر دمام در عربستان به نجف  اشرف در عراق

عبدالعزیز الشمری» سفیر سعودی در عراق با حضور در فرودگاه بین المللی «نجف» شاهد به ‌زمین‌ نشستن اولین هواپیما از فرودگاه بین المللی «ملک فهد» شهر «دمام» به نجف اشرف بود. این پرواز، از طریق شرکت هواپیمایی سعودی «ناس»، آغاز شد. سفیر عراق در عربستان به همراه تعدادی از مقامات شرکت هواپیمایی «ناس» ناظر اولین پرواز بودند. بر اساس بیانیه این شرکت هواپیمایی، قرار است سه پرواز مستقیم هفتگی بین دو شهر به صورت منظم برقرار شود. این امر در نتیجه تلاش‌‎های مستمر شورای هماهنگی عربستان و عراق برای تحکیم روابط دوجانبه و به منظور دستیابی به منافع مشترک و افزایش رشد و ثبات در منطقه، عنوان شده است. این رویداد هم با استقبال سفیر عربستان سعودی در عراق و فرماندار نجف اشرف روبرو شد. لازم به ذکر است که پیش از این پروازهایی از شهر دمام به دو شهر بغداد و اربیل، در کشور عراق، صورت می‎‌گرفت که اکنون شهر نجف نیز به آن اضافه شده است. بخش هوانوردی عربستان دوبرابر کردن ظرفیت خود و رسیدن به بیش از ۳۳۰ میلیون مسافر در سال و بیش از ۲۵۰ مقصد در جهان را هدف خود قرار داده است.

گزارش سازمان «نظارت و مبارزه با فساد» سعودی

به نوشته روزنامه عربی زبان عکاظ سازمان «نظارت و مبارزه با فساد» عربستان سعودی با انتشار بیانیه ای اعلام کرد، با اجرای 3806 گشت نظارتی و تحقیق از 446 متهم بازداشت شده طی ماه مه 2024 میلادی، 112 مجرم از شش وزارتخانه این کشور به اتهام فساد و اخذ رشوه شناسایی و دستگیر شدند. ضمنا مشخص شد که دستگیرشدگان کارمندان وزارت های کشور، گارد ملی، دادگستری، بهداشت ، امور شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، مسکن، منابع انسانی و توسعه اجتماعی و زکات، مالیات و گمرک هستند.

آرامکو بزرگترین شرکت نفتی دنیا

ارزش بازار آرامکوی سعودی ۱.۹ تریلیون دلار است و این شرکت با ارزش یادشده بزرگترین کمپانی نفتی دنیاست.  این غول نفتی با داشتن ۲۵۹ میلیارد بشکه ذخایر اثبات شده، بسیار بالاتر از نزدیکترین رقبای خود، اکسان موبیل و شورون قرار دارد.  دولت عربستان سعودی، ۹۸ درصد از مالکیت این شرکت را در اختیار دارد و علیرغم ارزش‌گذاری هنگفت آرامکو، گردش معاملات روزانه آن به طور چشم‌گیری کمتر از سایر شرکت‌های نفتی است. رتبه بندی بزرگترین غول های نفتی به ترتیب ذیل می‌باشند: 1- آرامکو : با 1.9 تریلیون دلار، 2- اکسون موبایل : با 509 میلیارد دلار، 3- شورون : با 228 میلیارد دلار، 4- پتروچاینا : با 243 میلیارد دلار، 5- شل : با 225 میلیارد دلار، 6- توتال فرانسه :  با 165 میلیارد دلار، 7- کونکو فیلیپس : با 137 میلیارد دلار، 8- برتیش پترولیوم : با 103 میلیارد دلار، 9- سینوپک : با 102 میلیارد دلار

برگزاری سومین «مجمع آینده نیمه‌رساناها» در سعودی

سومین «مجمع آینده نیمه‌رساناها» بزودی (هفته پیش رو) در عربستان سعودی برگزار خواهد ‌شد. به گزارش خبرگزاری دولتی سعودی، شهر علم و فناوری ملک عبدالعزیز موسوم به کاکست با همکاری دانشگاه علم و فناوری ملک عبدالله موسوم به کاوست طی چهارشنبه و پنجشنبه هفته پیش رو ، سومین نشست مجمع آینده نیمه‌رساناها را در شهر ریاض برگزار خواهد کرد. قرار است در این مجمع، از برنامه سعودی در حوزه نیمه‌رساناها رسما رونمایی شود. این برنامه که 18 دانشگاه سعودی در آن مشارکت دارند، بر تحقیق و توسعه در حوزه نیمه‌هادی‌ها و همچنین تربیت نیروی انسانی بومی در تولید تراشه‌های الکترونیکی تمرکز دارد. برخی چهره‌های فعال در زمینه نیمه‌رساناها نظیر «شوجی ناکامورا» برنده جایزه «نوبل» در فیزیک، «کانگ وانگ» مدیر مرکز «علوم کوانتومی» دانشگاه «کالیفرنیا»، «استفان دنبارز» مخترع و بنیان‌گذار مؤسسات «فوتونیک»، «امش میشرا» رئیس «دانشکده مهندسی» دانشگاه کالیفرنیا، «راس گاتو» رئیس واحد بازرگانی شرکت «آلات»، «نوید شیروانی» مدیرعامل شرکت «رابید سیلیکن» و «گوتام تچاتوپادیادی» محقق آزمایشگاه «ناسا» در این مجمع شرکت می‌کنند.

آرامکو ۴۰ درصد از سهام شرکت گاز و نفت پاکستان را می‌‎خرد

شرکت نفتی آرامکو عربستان سعودی اعلام کرد که در چارچوب تلاش‌هایش برای گسترش سرمایه‎‌گذاری در سطح جهانی در زمینه خرده‎‌فروشی سوخت، خرید ۴۰ درصد از سهام شرکت گاز و نفت پاکستان (go) را تکمیل کرده است. به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان، این خرید که برای اولین بار در دسامبر ۲۰۲۳ اعلام شد، اولین سرمایه‌گذاری «آرامکو» در زمینه خرده فروشی در پاکستان است. آرامکو پیش از این و در ماه مارس ۱۰۰ درصد سهام شرکت توزیع «Esmax» شیلی را هم به دست آورده بود. معاون اجرایی بخش بازرگانی محصولات و مشتریان آرامکو، یاسر مفتی، این خرید را گامی رو به جلو در مسیر شرکت دانست که شاهد شتاب بزرگی در گسترش جهانی در زمینه خرده‌فروشی سوخت است. وی گفت که این شرکت امیدوار است از طریق مشارکت استراتژیک با «go» محصولات و خدمات با کیفیت شرکت آرامکو را به مشتریان این شرکت در پاکستان ارائه دهد. لازم به ذکر است که شرکت« go: Gas & Oil Pakistan Ltd» در زمینه سوخت، روان‌کننده‎‌ها و فروشگاه‎‌های متنوع مرتبط با آن در پاکستان فعالیت می‎‌کند و بیش از ۱۲۰۰ جایگاه فروش سوخت را در این کشور در اختیار دارد.

مراسم کلنگ‎‌زنی پروژه منطقه لجستیکی شرکت «بنادر دبی» در جده

گروه جهانی «بنادر دبی» (DP World) و سازمان بنادر عربستان سعودی (موانی) طی انتشار بیانه ای از آغاز پروژه ساخت یک منطقه لجستیکی در بندر اسلامی جده به ارزش ۹۰۰ میلیون ریال سعودی ( معادل ۲۵۰ میلیون دلار) خبر دادند. این پروژه علاوه بر کمک به تقویت جریان روان تجارت در عربستان سعودی و منطقه، تجهیزات ذخیره‌سازی و توزیع پیشرفته‌ای را هم فعالان اقتصادی و بازرگانی فراهم می‌کند. تاسیسات جدید یکی از بزرگترین مناطق لجستیکی یکپارچه در عربستان خواهد بود که مساحتی بالغ بر ۴۱۵ هزار متر مربع دارد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما