معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۳۱- ۱۲:۴۴

اخبار اقتصادی عربستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی عربستان سعودی در هفته چهارم اردیبهشت ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

شرکت صندوق توسعه عربستان سعودی در افتتاح یک ایستگاه توزیع آب در بحرین

با حضور شیخ خالد بن عبدالله آل خلیفه، معاون نخست وزیر بحرین، سلطان بن عبدالرحمن المرشد، مدیر عامل صندوق توسعه عربستان سعودی، در افتتاحیه ایستگاه توزیع آب شهر خلیفه که بخشی از پروژه ایجاد سه ایستگاه توزیع آب با بودجه تامین شده از طریق صندوق توسعه عربستان سعودى با ارزش کلى حدود 71 میلیون دلار، شرکت کرد. هدف این ایستگاه تامین آب مورد نیاز پروژه مسکن و خدمات عمومی از طریق ساخت دو مخزن زمینی ساخته شده از بتن مسلح با ظرفیت ذخیره سازی تا (6.65) میلیون گالن برای هر مخزن است.

تاکید براهمیت تقویت مبادلات تجاری و استفاده از فرصت بخش های مختلف در عربستان و تایلند

 دکتر ماجد بن عبدالله القصبی وزیر بازرگانی و رئیس هیئت مدیره‌ی اداره کل تجارت خارجی عربستان به سفر خود به تایلند که طی بازه‌ی زمانی ۸-۱۰ با مشارکت ۹ سازمان دولتی و ۸۵ سازمان بخش خصوصی اجرا می‌شد، خاتمه داد. وی در پایان سفر خود به تایلند بر اهمیت تقویت مبادلات تجاری میان دو کشور، با توجه به تحولات چشمگیر روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف و تلاش عربستان و تایلند برای انجام بازدید‌ها و اجرای کنفرانس‌ها و همایش‌ها و نمایشگاه‌های مختلف طی دوره‌ی گذشته تأکید کرد. او اظهار داشت که تایلند در زمینه‌های مختلف از جمله انرژی، صنایع تولیدی، فنآوری، کشاورزی، گردشگری، خدمات مالی، و بهداشتی پتانسیل‌های خوبی دارد و عربستان سعودی به دنبال افزایش صادرات و واردات بین شرکت‌های دو کشور و رفع موانع و تسهیل همه‌ی کارهای مرتبط به ان است. از سوی دیگر، اداره کل تجارت خارجی عربستان سعودی تفاهم‌نامه‌ای با وزارت بزرگانی تایلند در خصوص توسعه‌ی روابط تجاری دو کشور امضا کرد.

افتتاح پروژه بیمارستان سرطان در موریس توسط صندوق توسعه عربستان سعودی

 سلطان بن عبدالرحمن المرشد، مدیر عامل صندوق توسعه عربستان ، پروژه بیمارستان سرطان در موریس را که صندوق از طریق وام توسعه نرم به ارزش 25 میلیون دلار در تامین مالی آن مشارکت کرده است، با حضور نخست وزیر این کشور، دکتر کایلاش کومار سینگ، وزیر بهداشت موریس، فایز بن مشل التمیاط، سفیر عربستان در موریس و آقای شوکت سودان سفیر موریس در کشور، افتتاح کرد. این بیمارستان که دارای ظرفیت (220) تخت پزشکی است، در نظر دارد مساحتی حدود (21) هزار متر مربع را پوشش دهد، و این به منظور ارتقای کارایی نظام سلامت در موریس، ارائه بالاترین استانداردهای مراقبت های بهداشتی و پیشگیری از بیماری‌های مزمن و نیز صلاحیت خدمات بهداشتی ارائه شده و ارتقای توانمندی‌های آنها و مراقبت از بیماران سرطانی به گونه ای است که بیمارستان از عملکردی منسجم، رویکرد در تسهیل دسترسی به درمان و دستیابی به تأثیر مثبت را فراهم مى کند. به نوشته روزنامه‌های محلی این پروژه ناشی از اعتقاد صندوق به اهمیت بخش سلامت و نقش آن در توسعه کشورها و شکوفایی آینده آنها در چارچوب تلاش های صندوق در جهت تقویت ارکان توسعه پایدار در ابعاد مختلف و در اشکال مختلف در کشورهای در حال توسعه در سراسر جهان است.

رسیدن نقدینگی اقتصاد سعودی به بالاترین سطح خود در تاریخ تا پایان ماه مارس سال ۲۰۲۴

سطح نقدینگی در اقتصاد سعودی به رشد چشمگیر خود ادامه داده و تا پایان ماه مارس سال ۲۰۲۴ به بالاترین سطح در تاریخ خود به میزان ۲۸۲۳۷۴۵ میلیون ریال رسید تا به این ترتیب رشد سالانه ۸.۳ درصدی و افزایش ۲۱۵ میلیارد ریالی آن را شاهد باشیم. به طوری با 8.3 درصد رشد از رقم 2 تریلیون و 608 میلیارد ریال سعودی به رقم 2 تریلیون و 823 میلیارد و 745 میلیون ریال سعودی رسید به نحوی که رقمی‌بالغ بر 215 میلیارد ریال افزایش داشته است. بر اساس داده‌های گزارش آماری ماهانه بانک مرکزی عربستان سطح نقدینگی در ماه مارس سال ۲۰۲۴ به ۶۷۵۵۳ میلیارد ریال رسیده است که نسبت به ماه فوریه امسال رشدی ٢.۵ درصدی نشان می‌دهد. این سطح بالای نقدینگی تاثیر بسیاری در شکوفایی و رشد مثبت اقتصاد کشور خواهد داشت و می‌تواند چرخ توسعه اقتصادی را به حرکت درآورده و به رشد تولید ناخالص داخلی کمک کند و در تحقق اهداف چشم انداز ۲۰۳۰ موثر باشد. 

 حمایت عربستان از صنعت هواپیمایی این کشور

 وزیر ترابری و خدمات لجستیک عربستان تاکید کرد که سومین همایش بین‌المللی آینده هواپیمایی که در روزهای ۲۰ تا ۲۲ مه در ریاض در امتداد حمایت نامحدود عربستان از صنعت هواپیمایی برگزار می‌شود. مهندس صالح بن ناصر الجاسر اظهار داشت: برگزاری سومین دوره این همایش در ریاض نشان دهنده عنایت و اهتمام ویژه عربستان به توانمندسازی صنعت ترابری هوایی و نقش فعال آن در تقویت هواپیمایی در سطح جهان در راستای اهداف استراتژی هواپیمایی تابع استراتژی ملی ترابری و خدمات لجستیک و چشم انداز سعودی ۲۰۳۰ است. وی توضیح داد که صنعت هواپیمایی عربستان فرصت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری بی‌نظیری در سطح جهان در اختیار همگان می‌گذارد و بر اساس استراتژی هواپیمایی عربستان تعداد مسافران افزایش یافته و عربستان به بیش از ۲۵۰ مقصد در جهان مرتبط شده و میزان جابجایی کالا در سال به 4 میلیون و 500 هزار تن خواهد رسید.

 

آغاز به‌کار نمایشگاه توسعه و مالکیت املاک و مستغلات سعودی در جده

فعالیت‌های نمایشگاه توسعه و مالکیت املاک و مستغلات عربستان "Cerido 2024"، توسط آقای طلال بن محمد الخنینی معاون وزیر شهرداری، روستایی و مسکن، در شهر جده افتتاح شد. هدف از برگزاری این نمایشگاه چهار روزه، شناسایی فرصت‌های امیدوارکننده در بخش توسعه املاک، تبادل تخصص و انتقال بهترین تجربیات در بین فعالان این حوزه و تقویت مشارکت‌های داخلی و بین‌المللی عنوان شده است. این نمایشگاه بستری برای توسعه دهندگان عمده املاک و مستغلات و فرصتی برای شرکت‌ها است تا محصولات املاک و مستغلات خود را به متخصصان و علاقه‌مندان این حوزه عرضه نموده و مشارکت‌های بیشتری ایجاد کنند.

افتتاح بزرگ‌ترین نمایشگاه طیور خاورمیانه با مشارکت گسترده‌ی ۷۵ درصدی بین المللی

مهندس عبدالرحمن الفضلی وزیر محیط زیست، آب و کشاورزی عربستان، سومین دوره‌ی «نمایشگاه طیور خاورمیانه» را با شعار «به حداکثر رساندن ارزش و کاهش هزینه‌ها: مهندسی ارزش در صنعت طیور» در مرکز همایش‌ها و نمایشگاه‌های بین المللی ریاض افتتاح کرد. این نمایشگاه که بزرگ‌ترین نمایشگاه صنعت طیور در منطقه به شمار می‌رود، با مشارکت گروهی از متخصصان بخش طیور، خوارک دام و بهداشت تغذیه دام، و حضور گسترده‌ی ۷۵ درصدی بین المللی و نمایندگان بیش از ۳۰۰ شرکت از ۴۰ کشور جهان برگزار می‌شود، و در آن نهادها و کمپانی‌های شرکت کننده ۸۰۰ محصولی که در زنجیره‌ی تأمین صنعت طیور گنجانده می‌شوند را عرضه می‌کنند، که بزرگ‌ترین شبکه‌ی تجاری بازار طیور در خاورمیانه محسوب می‌شود. نمایشگاه فوق شاهد امضای چند سند سرمایه‌گذاری در بخش طیور و تقویت امنیت غذایی به ارزش بالغ بر ۴ میلیارد ریال سعودی بود. عنوان شد که این توافق‌نامه‌ها نشان‌ دهنده‌ی جهت‌گیری کیفی عربستان برای تقویت توسعه‌ی کشاورزی و تشویق سرمایه‌گذاری در بخش طیور در عربستان و فرصتی برای دستیابی به خودکفایی، و ارتقای امنیت غذایی، و متنوع سازی منابع درآمد است که بر اساس چشم‌انداز ۲۰۳۰ امضا می‌شود.

مشارکت مرکز تجارت عربستان سعودی در یک کنفرانس ابتکار

 مرکز تجارت عربستان سعودی در کنفرانس ابتکار (great futures) که طی 15-14 می ۲۰۲۴م به میزبانی ریاض و با حضور آقایان اولیور دودون معاون نخست وزیر انگلیس و دکتر ماجد بن عبدالله القصبی وزیر بازرگانی و رئیس هیئت مدیره‌ی این مرکز و با حضور 1500 شرکت کننده‌ی بخش‌های دولتی و خصوصی دو کشور برگزار ‌شد، شرکت ‌کرد. این کنفرانس، یکی از ابتکارات شورای همکاری‌های راهبردی دو کشور است که ریاست آن را محمد بن سلمان و نخست وزیر بریتانیا آقای ریشی سوناک بر عهده دارند. مشارکت مرکز در این کنفرانس با ‌هدف کمک به تقویت شراکت‌های اقتصادی میان بخش‌های تجاری دو کشور، افزایش‌ آگاهی از توسعه‌ی به دست آمده و مدل ارائه‌ی خدمات دولتی معطوف به بخش تجاری برای دستیابی به اهداف چشم‌انداز ۲۰۳۰ در رابطه با تسهیل تجارت در عربستان، تقویت روابط اقتصادی بین دو کشور و توسعه تجارت و سرمایه گذاری متقابل در چندین بخش صورت گرفته است. در بیانیه این نشست آمده است: دو طرف در این دیدار پیشرفت قابل توجه روابط دو کشور را مورد بررسی قرار داده و نسبت به برنامه‌‌ای با ‌هدف ارتقای رونق دو کشور و استفاده از فرصت‌های نوید بخش بر اساس چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان به توافق رسیدند.

 انتشاردهندگان ۸۰ درصد گازهای گلخانه‌ای جهان معرفی شدند

طبق نتایج یک بررسی جدید، از زمان اجرای موافقت‌نامه اقلیمی‌پاریس در سال ۲۰۱۶، در حدود ۵۷ شرکت تولیدکننده نفت، گاز، زغال‌سنگ و سیمان به‌طور مستقیم در ایجاد ۸۰% انتشار جهانی دی‌اکسید کربن بخش انرژی فسیلی نقش داشته‌اند. این گروه قدرتمند شامل شرکت‌های دولتی و شرکت‌های سهامی چندملیتی است. براساس مطالعه مؤسسه (Carbon Majors Database) از میان این شرکت‌ها، بزرگ‌ترین انتشاردهنده گازهای گلخانه‌ای شرکت اکسون موبیل ایالات‌متحده است که در طول هفت سال گذشته با انتشار ۳.۶ گیگاتن دی‌اکسید کربن، ۱.۴درصد کل انتشار جهانی را به خود اختصاص داده است. شرکت‌های شل، بی‌پی، شورون و توتال‌انرژی هرکدام با سهم حدود یک‌درصد انتشار جهانی در رتبه‌های بعدی قرار داشتند. بااین‌حال، بارزترین روند افزایش انتشار طی هفت سال اخیر، مربوط به رشد فزاینده انتشار شرکت‌های دولتی و غیردولتی، به‌ویژه در بخش زغال‌سنگ آسیاست. از منظر رتبه جهانی انتشار تاریخی، تولید زغال‌سنگ بخش دولتی چین با سهم ۱۴درصد در انتشار تاریخی دی‌اکسید کربن، با فاصله زیاد بیشترین سهم را دارد. به‌طوری‌ که انتشار این بخش بیش از سه برابر بیشتر از انتشار شرکت نفت سعودی آرامکوست که در رتبه سوم قرار دارد. در این رتبه‌بندی، شرکت‌های بزرگ نفت آمریکایی شورون (۳درصد) و اکسون موبیل (۲.۸درصد) در رتبه‌های چهارم و پنجم قرار دارند و پس از آن‌ها گازپروم روسیه و سپس دو شرکت اروپایی بی‌پی و شل هرکدام با سهم بیش از ۲درصد قرار دارند. رتبه بعدی فهرست متعلق به شرکت زغال‌سنگ هند است.

صندوق بین‌المللی پول: ریاض برای متعادل کردن بودجه به فروش نفت بالای ۹۶ دلار نیاز دارد

صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که عربستان سعودی برای به تعادل رساندن بودجه خود به قیمت نفت بیش از ۹۶ دلار برای هر بشکه نیاز دارد. به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، صندوق بین‌المللی پول در چشم‌انداز اقتصادی منطقه‌ای خود اعلام کرد ریاض برای متعادل کردن بودجه خود به میانگین قیمت نفت ۹۶ دلار و ۲۰ سنت برای هر بشکه و نگه داشتن رقم تولید نفت خام در سطح روزانه ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در سال ۲۰۲۴ میلادی نیاز دارد. بر اساس این گزارش، عربستان امسال به قیمت نفت بالاتر از آنچه پیش‌تر تصور می‌شد نیاز خواهد داشت، زیرا خود از پیشگامان برنامه کاهش عرضه نفت ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیراوپک (اوپک‌پلاس) است. برآورد صندوق بین‌المللی پول نسبت به برآورد پیشین در ماه اکتبر ۲۱ درصد افزایش نشان می‌دهد. این مؤسسه جهانی پیش‌تر پیش‌بینی کرده بود که عربستان در سال ۲۰۲۴ روزانه ۱۰ میلیون بشکه نفت تولید می‌کند. رقم برآوردی این صندوق برای قیمت نفت با هدف به تعادل رساندن بودجه عربستان بالاتر از قیمت کنونی برنت است که نزدیک به ۸۹ دلار معامله می‌شود. سعودی‌ها ائتلاف اوپک‌پلاس را در زمینه کاهش عرضه برای جلوگیری از مازاد عرضه و تقویت قیمت‌ها رهبری کرده‌اند و از ژوئیه گذشته کاهش تولید داوطلبانه روزانه یک میلیون بشکه‌ای را در دستورکار داشته‌اند. اقدام‌های اوپک‌پلاس به بهبود بازارهای جهانی نفت خام کمک کرده است، اما از آنجا که ریاض کاهش عرضه داوطلبانه را در دستور کار دارد، برای جبران کمبودها در بودجه به قیمت‌های بالاتر نفت نیاز دارد. ریاض برای تحقق اهداف بن‌سلمان، ولیعهد عربستان که شامل صرف صدها میلیارد دلار برای پروژه‌های مختلف از جمله طرح کلانشهر «نئوم» تا به خدمت گرفتن ستاره‌های فوتبالی جهان است، به درآمدهای نفتی بالای نیاز دارد. دولت عربستان به‌عنوان راهی برای پر کردن شکاف‌ها به بدهی متوسل شده و در ژانویه امسال ۱۲ میلیارد دلار اوراق قرضه است که معادل بیش از نیمی از کسری مالی پیش‌بینی‌شده برای سال جاری میلادی می‌شود.

قرارداد تامین مالی ۶۷ میلیون دلاری عربستان با بانک توسعه عمان

صندوق توسعه عربستان، یک قرارداد تامین مالی با بانک توسعه عمان امضا کرد. این بانک از برجسته‌ترین سازمان‌های دولتی عمان است و در زمینه ارائه تسهیلات مالی به شرکت‌های متوسط، کوچک و خرد فعالیت دارد. صندوق سعودی در حساب کاربری خود در توییتر (ایکس) اعلام کرد که ارزش این قرارداد بالغ بر ۶۷ میلیون دلار است که در چارچوب برنامه حمایت دولت عربستان از عمان از طریق این صندوق، با سرمایه‌‎ای بالغ بر ۱۵۰ میلیون دلار، صورت می‌‎گیرد. صندوق توسعه سعودی اضافه کرد که هدف از این قرارداد حمایت از طرح‌های بانک در تامین مالی فعالیت‌‎های شرکت‎های کوچک و متوسط، ارتقای رشد اجتماعی و اقتصادی و ایجاد فرصت‌های شغلی در استان‌های مختلف عمان است. قرارداد بین مدیرکل عملیات مالی و رئیس هیات سعودی در کمیته مشترک، سعید القحطانی، و مدیر کل خزانه‌‎داری وزارت دارایی و رئیس هیات عمانی در کمیته مشترک، زاهر العبری، با حضور حسین اللواتی مدیرعامل بانک، امضا شد. لازم به ذکر است که این قرارداد دومین حمایت و تامین مالی عربستان از عمان است با این توضیح که در سپتامبر گذشته هم صندوق توسعه عربستان قراردادی به ارزش ۵۳.۳۳ میلیون دلار با بانک توسعه امضا کرده بود که آن هم در چارچوب برنامه حمایتی عربستان از عمان بود.

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما