معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۳/۲۱- ۱۶:۲۵

اخبار اقتصادی عربستان سعودی - جده

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی عربستان سعودی در هفته سوم خرداد ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

احداث بزرگترین منطقه لجستیکی جیبوتی توسط یک کنسرسیوم سعودی 

کنسرسیومی متشکل از جمعی سرمایه‎‌گذاران سعودی، در جریان سفر به کشور جیبوتی، قراردادی را برای ایجاد یک شهر لجستیک در منطقه آزاد بندر جیبوتی امضا کردند. حسن الحویزی، رئیس اتحادیه اتاق‌‎های عربستان سعودی در مصاحبه با العربیه گفت: یک قرارداد برای اجاره بلندمدت زمینی به مساحت ۱۲۰ هزار مترمربع در منطقه آزاد در بندر جیبوتی، با مقامات این کشور به امضا رسید که هدف از آن برپایی نمایشگاه دائمی صنایع سعودی با هدف صادرات به قاره آفریقا است. وی افزود از طریق این بندر و با همکاری خوبی که با جیبوتی پیدا کردیم، همه چالش‌های پیش روی بخش خصوصی عربستان را در این زمینه از بین بردیم.  قرارداد اجاره زمین ۹۲ ساله است و علاوه بر نمایشگاه دائمی صنایع عربستان در منطقه مبادله تجاری، تعدادی تأسیسات و انبار را نیز شامل می‌شود.

نخستین سرمایه‎‌گذاری عربستان در یک شرکت چینی فعال در زمینه هوش مصنوعی

یک صندوق سعودی موسوم به  «Prosperity 7» با ۴۰۰ میلیون دلار در تامین مالی شرکت «Shibo AI» که برجسته‌ترین استارتاپ هوش مصنوعی در چین است، مشارکت کرد. به گزارش روزنامه «فایننشال تایمز»، صندوق سعودی که بازوی سرمایه‌گذاری شرکت «آرامکو» به شمار می‎رود و در سال ۲۰۲۲ با سرمایه 1 میلیارد دلاری راه‌اندازی شده است، تنها سرمایه‌گذار خارجی در این شرکت چینی خواهد بود. این اقدام ارزش شرکت چینی را به ۳ میلیارد دلار می‎رساند. این سرمایه‎‌گذاری بخشی از همکاری گسترده‎تر بین سرمایه‌‎گذاران دولتی عربستان و شرکت‌‎های فناوری چینی است که به دنبال جذب مشتریان و گروه‌‎های جدید سرمایه‌‎گذار هستند.  محدودیت‎‌های اعمال شده توسط آمریکا بر بخش نوظهور هوش مصنوعی مولد در چین، این بخش را بر آن داشت تا بر جذب منابع مالی محلی تکیه کند و به این ترتیب سرمایه‎‌گذاری صندوق سعودی، اولین سرمایه‌‎گذاری خارجی برای یکی از استارتاپ‎‌های چینی در زمینه هوش مصنوعی مولد است.

تفاهم‎نامه همکاری راهبردی شرکت هواپیمایی ریاض و هواپیمایی مصر

هواپیمایی ریاض، شرکت هواپیمایی ملی جدید عربستان سعودی، از امضای یک تفاهم‎نامه همکاری راهبردی با شرکت هواپیمایی مصر، که مرکز اصلی عملیاتش در قاهره است، خبر داد. در این تفاهم‎نامه همکاری تصریح شده است که طرفین در زمینه ارتباط هوایی و فراهم کردن طیف گسترده‎ای از مزایای انحصاری برای مسافران بین دو کشور با هم همکاری می‎کنند. این توافق در حاشیه مجمع عمومی سالانه انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی (IATA) که اخیراً در دبی برگزار شد، صورت گرفت. این دو شرکت هواپیمایی با هماهنگی یکدیگر کار خواهند کرد تا گزینه‎‌های مختلفی را برای مسافران هنگام سفر بین قاهره و ریاض فراهم کنند و همچنین در متصل کردن تعدادی از مقاصد محلی و منطقه‎‌ای به خاورمیانه و آفریقا همکاری خواهند کرد. تونی داگلاس، مدیرعامل هواپیمایی ریاض، گفت که این همکاری نشان دهنده یک نقطه عطف مهم در مسیر راه‎اندازی اولین پروازهای تجاری در اواسط سال ۲۰۲۵ است. یحیی زکریا، رئیس هیئت مدیره هواپیمایی مصر، نیز تأیید کرد که ورود به این همکاری که آن را استراتژیک توصیف کرد، ادامه آرزوهای شرکت برای هدف قرار دادن بازارهای جدید و برآورده کردن نیازهای مشتریانش است. هواپیمایی «ریاض»، که متعلق به صندوق سرمایه‌‎گذاری عمومی عربستان است، جدیدترین فناوری‌‎های دیجیتال در زمینه هوانوردی را به کار می‌‎گیرد و قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ پروازهایی را به بیش از ۱۰۰ مقصد در سراسر جهان انجام دهد.

تاسیس یک صندوق سعودی برای سرمایه‌‎گذاری در نیمه‌‎هادی‌‎ها

عربستان سعودی صندوق سرمایه‌گذاری‌ای را به ارزش 1 میلیارد ریال سعودی (۲۶۶.۶ میلیون دلار) برای سرمایه‌‎گذاری در شرکت‌های فعال در صنعت نیمه‎‌هادی‌ها راه‎اندازی کرد. این اقدام که در جریان افتتاحیه سومین دوره «همایش نیمه‎‌هادی‌‎ها ۲۰۲۴» در ریاض انجام پذیرفت با هدف ترغیب استارتاپ‎‌های کوچک و متوسط برای فعالیت در این صنعت صورت ‎‌گرفت. همایش دو روزه فوق را شهر علم و فناوری ملک عبدالعزیز، با همکاری دانشگاه علم و فناوری ملک عبدالله برگزار کرد و به بحث در مورد بومی‌‎سازی طراحی و ساخت تراشه‎‌های الکترونیکی و تقویت بخش اقتصاد دیجیتال در کشور پرداخت. هدف مرکز ملی جدید، انتقال و تأسیس ۵۰ شرکت طراحی نیمه‌‎هادی تا سال ۲۰۳۰ و دستیابی به بیش از ۱۵۰ میلیون ریال سعودی (۴۰ میلیون دلار) انواع محصولات پشتیبانی از برنامه توسعه ملی فناوری اطلاعات است. همچنین هدف دیگر آن آموزش و استخدام ۵۰۰۰ مهندس در زمینه طراحی نیمه‎‌هادی‎‌ها تا سال ۲۰۳۰ و جذب ۲۵ متخصص در سطح جهانی از طریق یک برنامه اقامتی متمایز است. منیر الدسوقی، رئیس شهر علم ملک عبدالعزیز، درباره این موضوع گفت: مرکز نیمه‎‌هادی در دانشگاه علم و فناوری ملک عبدالله ۵۰ متخصص سعودی خلاق دارد و ما ۵۰۰ شهروند سعودی را از طریق این برنامه آموزش دادیم و همه آنان به کار گرفته شدند. مرکز ملی نیمه‎‌هادی عربستان بر این صندوق نظارت خواهد کرد. ۳ شرکت قبلاً در این طرح ثبت نام کرده‌‎اند و ۱۰ شرکت دیگر درخواست پیوستن به آن را ارائه داده‌‎اند. عربستان سعودی ۱۰ مشوق برای شرکت‌ها ارائه می‌کند، از جمله دسترسی به صندوق و مهندسانی که این کشور قصد دارد آموزش دهد و به عربستان منتقل کند. این ابتکار یک طرح استثنایی است که به عربستان کمک می‎‌کند تا دانش یکپارچه‎‌ای درباره این صنعت و مشاغل با کیفیت بالا را ایجاد کند که برای جذب شرکت‌‎های بین‎‌المللی هم مفید خواهد بود‌.

عضویت عربستان سعودی در «شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد»

وزارت خارجه سعودی با انتشار اطلاعیه ای از موفقیت عربستان برای عضویت در شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد ECOSOC طی دوره 2025 تا 2027 خبر داد.

پیوستن عربستان سعودی به پروژه ارز دیجیتال چینی  

رویترز گزارش داد، عربستان سعودی به پروژه فرامرزی ارز دیجیتال MBridge با رهبری چین و «بانک تسویه بین‌المللی» (BIS) ملحق شده است که می‌تواند گام دیگری به سوی کاهش تجارت جهانی نفت با «دلار» امریکا باشد. پروژه MBridge با هدف جایگزینی «یوان» به جای دلار و فراهم‌کردن امکان معامله شرکت‌ها با یوان دیجیتال و تسهیل تسویه حساب معاملات شرکت‌های بزرگ پایه‌گذاری شده است.

امضای یادداشت همکاری «آکوا پاور» با تونس برای تولید هیدروژن سبز

شرکت «آکوا پاور» عربستان یک یادداشت همکاری با تونس برای توسعه پروژه تولید هیدروژن سبز امضا کرد. مشرکت «آکوا پاور» عربستان یک یادداشت همکاری با تونس برای توسعه پروژه تولید هیدروژن سبز امضا کرد. به گزارش اسکای نیوز، در نخستین مرحله از این پروژه، حدود 200 هزار تن هیدروژن سبز در سال تولید خواهد شد. گفتنی است هزینه سرمایه‌گذاری‌های کلی ویژه این مرحله به 6.2 میلیارد دلار می رسد. این یادداشت همکاری از سوی فاطمه ثابت، وزیر صنعت، انرژی و معادن تونس و مارکو ارشلی، مدیرعامل شرکت «آکوا پاور» امضا شد. این پروژه شامل توسعه مراحل دیگر در راستای افزایش ظرفیت منابع انرژی تجدیدپذیر برای رسیدن به مرز 12 گیگاوات به همراه افزایش نرخ تولید هیدروژن سبز برای رسیدن به 600 هزار تن در سال است.

ارزش صادرات خدمات ارتباطی ۱.۶۷ میلیارد دلاری عربستان

ارزش صادرات خدمات ارتباطی عربستان سعودی در سال ۲۰۲۳ به ۶.۳ میلیارد ریال سعودی (۱.۶۷ میلیارد دلار) رسید. به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان، بخش صادرات خدمات یکی از بخش‌های امیدوارکننده این کشور برای افزایش صادرات غیر نفتی است و سازمان توسعه صادرات عربستان با ارائه راه‌های آسان برای افزایش دسترسی این بخش به بازارهای جدید و گسترش آن‌ها تلاش می‎کند. بازار ارتباطات و فناوری اطلاعات عربستان هم بازار بزرگی است که به رشد قابل توجهی دست یافته است و اندازه آن در سال ۲۰۲۲ از ۹۱ میلیارد ریال سعودی (۲۴.۲ میلیارد دلار) فراتر رفته است. افزایش تعداد شرکت‌های پیشگام دیجیتال در عربستان ۱۳ درصد و سهم محتوای محلی در بخش فناوری این کشور ۲۸ درصد است. در سال ۲۰۲۳، برند «تقنیه سعودیه» (فناوری سعودی) به عنوان یک برند فرعی برآمده از «صنعت سعودی»  با هدف حمایت از محصولات و شرکت‎‌های فناوری ملی ایجاد شد تا به گسترش دامنه و ترویج آن‌ها در سطح محلی و جهانی کمک کند. تعداد شرکت‌‎های فناوری ملی ثبت شده در عربستان هم ۵۴ شرکت است.

توافق یک شرکت نفتی چین برای گسترش خط لوله گاز در عربستان

یک واحد خدمات وابسته به شرکت نفتی «سینوپک» چین از امضای توافقنامه‌ای به ارزش ۷.۹۵۶ میلیارد یوان (۱.۱ میلیارد دلار) برای توسعه خط لوله گاز طبیعی به نفع شرکت «آرامکو» عربستان خبر داد. این شرکت چینی اعلام کرد که در این توافقنامه تصریح شده است که واحد خدمات میدان نفتی شرکت «سینوپک» فرآیند خرید منابع و ساخت و ساز در چارچوب فاز سوم شبکه اصلی گاز در عربستان را بر عهده خواهد گرفت. «سینوپک» قرار است بخش‌هایی از شبکه خط لوله شامل خطوط اصلی به طول ۲۶۳۰ کیلومتر و همچنین خطوط انشعاب به طول ۱۳۴۰ کیلومتر را ایجاد کند. این شبکه یکی از اهداف طرح «آرامکو» برای افزایش قابلیت‎‌های توزیع گاز در سراسر عربستان است. بر اساس این توافق، کار ساخت خط لوله تا پایان می ۲۰۲۷ به پایان خواهد رسید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما