معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۴/۰۷- ۱۶:۲۳

اخبار اقتصادی عربستان سعودی - جده

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی عربستان سعودی در هفته اول تیر ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

شرکت برنامه «ندلپ» در نمایشگاه بین المللی (transport logistics) در چین

برنامه ملی توسعه صنعتی و خدمات لجستیک (NDLP) در چارچوب غرفه سعودی با مشارکت 13 نهاد مرتبط با حمل و نقل و خدمات لجستیک در نمایشگاه بین المللی (transport logistics) که از 25 تا 27 ژوئن 2024 در شهر شانگهای چین برگزار شد، شرکت نمود. غرفه‌ی عربستان در این نمایشگاه زیر چتر ( در عربستان سعودی سرمایه گذاری کن) با نظارت و سازماندهی برنامه «ندلپ» و مشارکت سیستم حمل و نقل و لجستیک فعالیت کرده و مهمترین دستاوردها و نقش‌ اصلی نهادهای شرکت کننده و خدمات آنان، را معرفی می‌کند. اهمیت مشارکت ندلب در این نمایشگاه ناشی از اهمیت تلاش‌های این برنامه و ابتکارات مستمر آن است که با همکاری مقامات اجرایی ذیربط جهت توسعه زیرساخت‌ها، بهبود و افزایش کارایی خدمات لجستیکی، افزایش سرمایه‌گذاری برای تنوع بخشیدن به اقتصاد ملی، اجرا می‌شود. برنامه «ندلپ» در نمایشگاه بین المللی (transport logistics) در چین، توسعه‌های در حال اجرا در حوزه‌ی زیرساخت‌های خدمات لجستیک در عربستان سعودی در زمینه‌های (دریایی - هوایی - زمینی - راه آهن) را معرفی کرده و به ایجاد تصور ذهنی در باره‌ی رشدی که چشم انداز 2030 سعودی در بخش لجستیک ایجاد کرده است می‌پردازد.

احداث یک مجتمع بازیافت زباله در عربستان سعودی

سازمان بنادر عربستان سعودی (موانی) از تاسیس یک مجتمع بازیافت زباله‌‎های دریایی و صنعتی در بندر اسلامی جده به ارزش ۳۰ میلیون ریال سعودی (۷.۹ میلیون دلار) خبر داد. این سازمان در بیانیه‌ای اعلام کرد که قراردادی را با شرکت بین‌المللی مدیریت خدمات زیست‌محیطی (Reviva)، وابسته به گروه «سرک» که متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان است، امضا کرده است تا این مجتمع را ایجاد کند.

این مجموعه با مساحت کل ۱۰ هزار متر مربع در بندر اسلامی جده ایجاد می‎شود و با ارائه راهکارهای جامع مدیریت زباله و بازیافت و همچنین خدمات نگهداری صنعتی، بازیافت محصولات جانبی و خدمات حمل و نقل به افزایش استفاده از زباله، تبدیل آن به منابع ارزشمند و ایجاد یک اقتصاد دایره‎ای شکوفا در کشور کمک می‎‌کند. این امر منجر به کاهش حجم زباله‎‌های تولیدی به پایین‎‌ترین سطح، بهبود فرآیندهای مدیریت پسماند و حفظ محیط زیست می‌‎شود. لازم به ذکر است که احداث این مجتمع در چارچوب ابتکار «بنادر سبز» صورت می‎گیرد که در سال ۲۰۲۳ با هدف کاهش ۱۵ درصدی مصرف انرژی و وابستگی به گازوئیل به منظور کاهش انتشار کربن راه‎‌اندازی شد. این قراردادى باحضور عمر بن طلال حریری، رئیس اداره کل بنادر و مهندس زیاد بن محمد الشیحه، مدیر عامل شرکت بازیافت عربستان سعودی (SRIC) و تعدادی از مقامات امضا گردید.

شرکت عربستان در چهارمین گفت وگوی مالی سعودى و سوئیسی در زوریخ

محمد بن عبدالله الجدان وزیر دارایی، در راس هیات شرکت‌کننده از سوی عربستان سعودی در چهارمین نشست گفت وگوهای مالی عربستان سعودى و سوئیس در شهر زوریخ سوئیس که با حضور مقامات وزارت دارایی، بانک مرکزی عربستان سعودى، سازمان بیمه، برنامه توسعه بخش مالی و وین تک عربستان سعودى و با حضور خانم کارین کلر ساتر وزیر دارایی سوئیس و معاون رئیس کنفدراسیون سوئیس برگزار شد، شرکت نمود.وى در سخنان خود بر اهمیت این گفت‌وگو و کمک آن به تحکیم روابط دوجانبه بین دو کشور و دستیابی به منافع مشترک آنها در بخش‌های مختلف مالی و اقتصادی تاکید کرد و خاطرنشان کرد: سوئیس با بیش از 100 کشور، شریک تجاری مهمی‌برای عربستان سعودی و شرکت های سوئیسی در قلمرو خود است و نشان‌دهنده این است که عربستان مشتاقانه منتظر کاوش در زمینه‌های جدید و تعمیق همکاری‌های دو کشور از جمله در زمینه بیمه، علاوه بر کاوش در بازارهای جدید و بهترین شیوه‌ها در آن، توجه به اهمیت افزایش همکاری‌های مستمر در حوزه فناوری مالی با توجه به عمق تجربه و سرمایه گذاری‌های کلان در هر دو کشور است. در همین حال، خانم کارین کلر ساتر وزیر دارایی و معاون رئیس کنفدراسیون سوئیس، مشاور فدرال، به نوبه خود بر اهمیت همکاری‌های بین المللی در بخش مالی تاکید کرد و اظهار داشت که همکاری در چارچوب موسسات مالی بین المللی نقش مهمی در جلوگیری از بحران‌های مالی ایفا می‌کند. وى افزود که سوئیس با تخصص خود به طور فعال به این امر کمک می‌کند و از همکاری خود با عربستان سعودى در ارگان‌های چندجانبه بهره مند می‌شود.

تعهد عربستان سعودی به رهبری تحول به سمت انرژی سبز در بخش صنعت

مهندس خلیل بن ابراهیم بن سلمه، معاون امور صنعتی وزیر صنعت و منابع معدنی، تأکید کرد که عربستان سعودی به رهبری تحول به سمت انرژی سبز در بخش صنعتی خود متعهد بوده و این موضوع بخشی از اهداف چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان است که آن را از طریق بهره‌برداری از جدیدترین فناوری‌های نوآورانه و راه‌حل‌های زیست‌محیطی که انتقال به انرژی پاک در صنایع شیمیایی را تسریع می‌کند، پیگری می‌کند. وی در جلسه‌ای تحت عنوان "غلبه بر چالش جهانی تحول به انرژی سبز در صنعت شیمیایی" که در حاشیه نمایشگاه ACHEMA در آلمان برگزار شد، اظهار داشت: عربستان سعودی با توجه به رعایت اصول سبز در صنعت خود و توجه به انرژی‌های تجدیدپذیر، به تنوع اقتصادی کمک نموده و فرصت‌های شغلی بیشتری را فراهم می‌آورد. تمامی این اقدامات، برای پشتیبانی از هدف به صفر رسانی کربن تا سال ۲۰۶۰ انجام می‌شود. وی همچنین بر تأثیر پروژه‌های بزرگ عربستان سعودی مانند پروژه "نیوم" که بر انرژی تجدیدپذیر، فناوری زیستی و تولید پیشرفته متمرکز است، تأکید نموده و با اشاره به ابتکار عربستان سبز اعلام کرد که هدف از این ابتکار کاشت ۱۰ میلیارد درخت در سراسر عربستان سعودی برای کاهش انتشار کربن و افزایش سهم منابع انرژی تجدیدپذیر در ترکیب انرژی ملی به بیش از ۵۰ درصد تا سال ۲۰۳۰ است.

مشارکت عربستان در نشست کمیته مذاکره‌کننده نظام ترجیحات‌تجاری در سازمان همکاری اسلامی

دکتر فرید بن سعید العسلی معاونت امور قراردادها و سازمان‌های بین‌المللی سازمان تجارت خارجی عربستان به نمایندگی از دکتر ماجد القصبی وزیر بازرگانی در سومین نشست وزیران کمیته مذاکرات تجاری نظام ترجیحات تجاری که در چارچوب سازمان همکاری اسلامی در شهر استانبول ترکیه برگزار شد، شرکت کرد. عربستان سعودی در جریان این نشست، در راستای تحقق اهداف تجارت درون سازمانی به میزان 25 درصد چنان که در برنامه اقدام 2025 سازمان همکاری اسلامی‌به آن تصریح شده است، بر تعهد خود به گفت‌وگوی مشترک مؤثر با کشورهای عضو برای تقویت همکاری تجاری، تأکید کرد. همچنین عربستان سعودی در جریان این مشارکت از تلاش جدی دفتر هماهنگی COMCEC و مرکز توسعه تجارت اسلامی، تمجید کرد.اعلامیه‌ی عربستان سعودی و اتیوپی در خصوص ایجاد شورای مشترک تجاری  نمایندگان اتحادیه اتاق‌های بازرگانی سعودی و اتاق بازرگانی اتیوپی اعلام کردند که توافقنامه‌ای برای ایجاد شورای مشترک تجاری سعودی-اتیوپی امضا شده است، که گامی مهم در جهت تقویت همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور به شمار می‌آید. مراسم امضای این توافقنامه در حاشیه همایش تجاری سعودی-اتیوپی که در پایتخت اتیوپی، ادیس آبابا برگزار شد، با حضور حسن بن معجب الحویزی، رئیس اتحادیه اتاق‌های بازرگانی سعودی و با مشارکت بیش از ۲۵۰ سرمایه‌گذار و تعدادی از وزرا و مسئولان اتیوپی و نمایندگان نهادهای دولتی و خصوصی دو کشور صورت گرفت.  الحویزی گفت: "تاسیس شورای تجاری بین عربستان سعودی و اتیوپی نتیجه تلاش‌های مستمر و با تمایل مشترک است و بستری موثر برای معرفی و ترویج فعالیت‌های تجاری و ایجاد شراکت‌های تجاری بین بازرگانان سعودی و اتیوپی فراهم می‌کند."  این همایش تجاری مشترک به بررسی فرصت‌ها، مزایا و مشوق‌های سرمایه‌گذاری در اتیوپی، به ویژه در مناطق صنعتی، کشاورزی، انرژی و سایر بخش‌های اقتصادی که مورد علاقه مشترک دو طرف است، پرداخت. هیئت تجاری سعودی نیز از چندین مکان اصلی در اتیوپی، از جمله منطقه صنعتی شرقی، پروژه شهر چاکا، و مجتمع‌های تولید خوراک دام و صنعت قهوه بازدید کردند و در طول آن با فرصت‌های سرمایه‌گذاری موجود در بخش‌های مختلف آشنا شدند.

رشد ۱۲.۴ درصدی صادرات غیرنفتی عربستان در ماه آوریل

به گزارش اداره کل آمار عربستان، صادرات غیرنفتی این کشور در آوریل امسال ۱۲.۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت، در حالی که صادرات نفتی آن ۴.۲ درصد کاهش داشته است. بر اساس این گزارش، صادرات نفت عربستان در آوریل ۲۰۲۴ حدود ۷۹.۳ میلیارد ریال سعودی (۲۱.۱ میلیارد دلار) بود. این کاهش در مقایسه با حدود ۸۲.۸ میلیارد ریال سعودی (۲۲.۰۹ میلیارد دلار) در ماه مشابه سال گذشته، به دلیل توافق برای کاهش تولید در ائتلاف اوپک پلاس است. در این گزارش آمده است که صادرات کالا به طور کلی [نفتی و غیرنفتی] با یک درصد کاهش به حدود ۱۰۲ میلیارد ریال سعودی (۲۷.۲۲ میلیارد دلار) و واردات نیز با ۱.۳ درصد کاهش به حدود ۶۰ میلیارد ریال سعودی (۱۶ میلیارد دلار) رسیده است. مازاد تراز تجاری عربستان در ماه آوریل نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۰.۵ درصد کاهش داشته و حدود ۴۲ میلیارد ریال سعودی(۱۱.۲۱ میلیارد دلار) به ثبت رسیده است، اما نسبت به ماه مارس ۳۶ درصد افزایش داشته است. ارزش صادرات غیرنفتی (شامل صادرات کالاهای داخلی و صادرات مجدد)، در سه ماهه اول امسال با ۳.۳ درصد افزایش به ۶۹.۸ میلیارد ریال سعودی (۱۸.۶۳ میلیارد دلار) رسید. صادرات غیرنفتی ملی بدون احتساب صادرات مجدد ۵.۲ درصد کاهش و ارزش کالاهای صادراتی مجدد ۳۱.۵ درصد افزایش یافت.

عربستان از نظر شاخص رقابت‎‌پذیری جهانی در رتبه شانزدهم جهان قرار دارد

بر اساس گزارش رقابت‌پذیری جهانی از موسسه بین‌المللی توسعه مدیریت (IMD) برای سال ۲۰۲۴، عربستان سعودی در بین ۶۷ کشوری که رقابتی‎‌ترین کشورهای جهان هستند، در رتبه شانزدهم قرار گرفت. عربستان سعودی در گزارش امسال یک رتبه نسبت به سال گذشته پیشرفت کرده است که این موفقیت حاصل بهبود قوانین تجاری و زیرساخت‌‎های کشور است. عربستان همچنین از این نظر در جایگاه چهارم در میان کشورهای G20 قرار داد. در زیرشاخص‌ها؛ عربستان در محور کارایی تجاری از رتبه ۱۳ به ۱۲ ارتقا یافته است. در شاخص زیرساخت رتبه ۳۴ را حفظ کرده و  از نظر عملکرد اقتصادی و کارآمدی دولت در بین 20 کشور برتر باقی مانده است. اصلاحات اقتصادی انجام شده در عربستان سبب شد در ۲۴ شاخص جزو ۳ رتبه برتر باشد. از جمله رتبه اول را در رشد اشتغال بلندمدت، انسجام اجتماعی، رشد بلندمدت بازار کار، درک نیاز به اصلاحات اقتصادی و اجتماعی، امنیت سایبری و تعداد کاربران اینترنت به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت به دست آورد. در حالی که رتبه دوم جهانی را در شاخص‌هایی از جمله: تحول دیجیتال در شرکت‌ها، ارزش بازار بورس، در دسترس بودن سرمایه‌های خطرپذیر، توسعه و استفاده از فناوری و در دسترس بودن منابع مالی برای توسعه فنی کسب کرد. علاوه بر این موفق به کسب مقام سوم جهانی در مبادلات تجاری، توانایی مقاومت اقتصادی، توانایی دولت برای انطباق با تغییرات اقتصادی، قوانین بیکاری و فعالیت کارآفرینی در مراحل اولیه شد. لازم به ذکر است که گزارش سالانه مرکز «IMD» که در شهر لوزان سوئیس قرار دارد، یکی از گزارش‎‌های مهم و مرجع برای سازمان‎‌ها و موسسات بین‌‎المللی است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما