معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۲/۱۴- ۱۲:۲۸

اخبار اقتصادی عربستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی عربستان سعودی در هفته دوم اردیبهشت ماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کسری بودجه 3.3 میلیارد دلاری عربستان  در 3 ماه اول امسال

میزان کسری بودجه عربستان در 3 ماهه نخست امسال بیش از سه میلیارد دلار برآورد شد. به گزارش الجزیره، وزارت دارایی عربستان اعلام کرد این کشور در سه ماهه اول سال 2024 کسری بودجه‌ای بالغ بر 12.387 میلیارد ریال سعودی یعنی رقمی معادل 3.30 میلیارد دلار را ثبت کرده است. این منبع افزود، درآمدهای نفتی عربستان در همین سه ماهه حدود 182 میلیارد ریال معادل 48.5 میلیارد دلار بوده است. در همین حال، کل درآمدهای عربستان در سه ماهه اول امسال به 78.23 میلیارد دلار رسید. همچنین هزینه‌های عمومی این کشور بالغ بر 81.5 میلیارد دلار تخمین زده شده است. پیش‌بینی‌ها و برآوردهای اولیه اداره کل آمار عربستان  در ابتدای این ماه حکایت از آن دارد که تولید ناخالص داخلی واقعی این کشور، در سه ماهه اول امسال با توجه به ادامه تأثیر منفی کاهش فعالیت‌های نفتی بر رشد کلی اقتصاد این کشور، در مقیاس میانگین سالانه با 1.8 درصد کاهش همراه باشد. این در حالی است که با توجه به توافق عربستان با اوپک مبنی بر کاهش قابل توجه تولید نفت، تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه چهارم سال 2023 به میزان 3.7 درصد کاهش یافت.

 کاهش 14.4 درصدی سود آرامکو

سود شرکت نفت عربستانی «آرامکو» در سه ماه اول سال جاری در مقایسه با سه ماه اول سال گذشته با 14.4 درصد کاهش به 27.3 میلیارد دلار رسید. این مقدار، کمتر از پیش بینی‌های سود سه ماهه به میزان 28.3 میلیارد دلار است. به گزارش «النهار» شرکت آرامکو سه شنبه (7 مه) در توضیحی برای بازار اوراق بهادار عربستان «تداول» اعلام کرد که علت اصلی کاهش سود خالص در درجه اول، کاهش حجم فروش نفت خام، افت حاشیه سود در مشاغل پالایشی و شیمیایی، کاهش تامین مالی و دیگر درآمدها است. سود شرکت آرامکو در سه ماه آخر سال گذشته، نیز با کاهش درآمدها در نتیجه تاثیر کاهش قیمت نفت خام و حجم نفت فروخته شده و افت حاشیه سود مشاغل پالایشی و شیمیایی، 18 درصد کاهش یافت.

عربستان به بالاترین سطح ارزیابی در گزارش مقررات قانون رقابت برای سال 2023 دست یافت

عربستان به بالاترین سطح ارزیابی در گزارش مقررات قانون رقابت برای سال 2023، توسط کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای غرب آسیا، بالاترین سطح (بسیار پیشرفته) را دریافت کرد. عربستان در سال 2020 م سطح (پیشرفته) را به دست آورده بود. شاخص قوانین رقابت بر اساس (8) معیار اصلی طبقه بندی شده است و کشور به رتبه کامل (7 از 7) در شاخص چارچوب های نظارت بر عملیات تمرکز اقتصادی دست یافته است. سعد المسعود سخنگوی رسمی سازمان کل رقابت، تأکید کرد که این پیشرفت نشان دهنده حمایتی است که این سازمان از رهبری کشور برخوردار است، و برای دستیابی به اهداف برنامه‌های چشم‌انداز 2030 کشور و ارتقای محیط تجاری پایدار، حمایت از رشد اقتصادی و افزایش رفاه مصرف‌کننده تلاش مى کند. وی بیان کرد: این نتیجه حاصل تحولات اساسی در چندین حوزه از جمله قوانین مبارزه با انحصارات و قراردادهای ضدرقابتی و تلاش‌های انجام شده در بازنگری تمرکزهای اقتصادی و تعدادی دیگر از مؤلفه‌هایی است که به حفظ فضای رقابتی در بخش تجاری و در چارچوب عدالت و اعمال قوانین رقابت منصفانه کمک کرده است.

فعالیت‌های نمایشگاه بین المللى ساخت و طراحی داخلی جده آغاز شد

نمایشگاه بین المللى ساخت و طراحى داخلى جده 2024 که توسط اتاق بارزگانی جده برگزار شده است، فعالیت‌های خود را با مشارکت بیش از 300 غرفه‌دار از داخل و خارج کشور آغاز کرد. دراین نمایشگاه سه روزه، ارائه دهندگان راه‌حل‌ها و طراحان، متخصصان صنعت، وارد کنندگان مواد ساخت و ساز و دکوراسیون، ابتکارات و نوآورى‌های خود را عرضه می‌کنند. این رویداد، به عنوان بستری منطقه اى براى شرکت هاى داخلى و بین المللى در حوزه استفاده از فرصت‌هاى فراوان در زمینه ساخت‌وساز و طراحى داخلى در بخش‌هاى مصالح ساختمانى، فناورى و خدمات ساختمانى، کارخانه‌ها ، ماشین آلات سنگین، تجهیزات، سیمان و گچ، محصولات بتنی و تاسیسات پیش ساخته، شمرده می‌شود. همچنین در این نمایشگاه، آخرین نوآوری‌ها و حجم کار در بخش ساختمان و ساخت و ساز معرفی شده و راه‌های بهره‌مندی از فرصت‌های عظیمی‌که این نمایشگاه در بخش ساخت و ساز عربستان فراهم می‌کند، مورد بحث قرار می‌گیرد.

افتتاح هفته صنعت بین المللی ریاض 2024 توسط وزیر صنعت و منابع معدنی

آقای بندر بن ابراهیم الخریف وزیر صنعت و منابع معدنی، هفته صنعت بین المللی ریاض 2024 را که از 6 تا 9 مه 2024 در مرکز همایش‌ها و نمایشگاه‌های بین المللی ریاض برگزار می‌شود، افتتاح کرد. در هفته صنعت بین‌المللی ریاض 2024 چهار نمایشگاه (نمایشگاه صنایع پلاستیک و پتروشیمی سعودی، نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی سعودی، نمایشگاه خدمات لجستیک هوشمند سعودی، و نمایشگاه تولید هوشمند سعودی) برگزار می‌شود. در جریان این رویداد، قابلیت‌های مختلف از رقابت منصفانه، فضای رقابتی و قابلیت‌های پایداری و صادراتی، مورد بررسی قرار گرفته و در این نمایشگاه فعالیت‌ها و رویدادهای برای حمایت و تقویت صنعت عربستان  برگزار می‌شود، همچنین تحولات صنعت راه‌های بهبود و توسعه آن مورد بحث قرار می‌گیرد.  شایان ذکر است که هفته صنعت بین‌المللی ریاض 2024 با مشارکت بیش از 500 شرکت از 24 کشور ( 385 شرکت بین المللی و 115 شرکت داخلی) برگزار می‌شود.

شرکت آرامکو سعودى بر اهمیت نوآورى و سرمایه گذارى در منابع انسانى تاکید کرد

وائل الجعفرى، معاون اجرایى خدمات فنى در شرکت آرامکو سعودى، طى سخنرانى خود در کنفرانس و نمایشگاه مهندسى فرآیند خاورمیانه (میبک 2024) در ششمین دوره خود، بر اهمیت نوآورى در زمینه مهندسى فرآیند و ضرورت سرمایه‌گذارى در منابع انسانى تاکید کرد که به نوآورى فناورى‌هاى پیشرفته کمک مى کند تا با تغییرات سریع همگام شود. الجعفرى گفت: ما در شرکت آرامکو سعودى معتقدیم که مبتکران برجسته اى در پشت نوآورى هاى بزرگ هستند، بنابراین همچنان به ارائه برنامه‌هاى آموزشى، ادامه مى دهیم و براى همگام شدن با چالش هاى تغییرات سریع در زمینه مهندسى فرآیند تلاش مى کنیم. شایان ذکر است که شرکت آرامکو سعودى به عنوان حامى رسمى و میزبان خصوصى کنفرانس امسال 2024 در این کنفرانس شرکت مى کند که براى اولین بار کشور میزبان آن است.

شرکتهای  سعودی محصولات خود را در نمایشگاه محصولات عربستان در قطر به نمایش مى گذارند.

 بیش از 80 شرکت سعودی در زمینه‌های صنعتی، غذایی، بهداشتی و تجاری در اولین دوره نمایشگاه محصولات ملی عربستان در قطر، تحت حمایت منصور بن خالد بن فرحان، سفیر عربستان در قطر، در روزهاى 13 تا 16 مى 2024 میلادی به نمایش مى گذارند. این نمایشگاه توسط شرکت لمسه براق هند العونى، با هدف ارتقای تصویر برند صادرات کشور و برجسته کردن جایگاه آن در بازارهای جهانی و پیوند صادرکنندگان با خریداران و شرکای بالقوه برای کمک به دستیابی به اهداف چشم‌انداز 2030 کشور در ارتباط با افزایش صادرات غیرنفتی، مطابق با استراتژی ملی برای صنعت، استراتژی صادرات، و استراتژی ملی کردن، و تبدیل کشور به یک کشور صنعتی پیشرو در زمینه لجستیک برگزار مى شود. در حاشیه این نمایشگاه رویدادها و فعالیت‌های زیادی برای جذب بازدیدکنندگان و آشنایی با کیفیت صنایع ملی و توسعه ایده‌های متمایز و مهم در زمینه صنایع مختلف و توسعه صنایع نوظهور و اعتمادسازى، برای رسیدن به رتبه برندهای بزرگ سعودی برگزار می‌شود.

مشارکت مرکز "موان" در همایش سرمایه‌گذاری زیست محیطی ۲۰۲۴

مرکز ملی مدیریت پسماند (موان) در همایش سرمایه‌گذاری زیست محیطی ۲۰۲۴ که با مدیریت اتاق تجاری منطقه شرقیه با شعار بازیابی و پایداری و با هدف توانمندسازی سرمایه‌گذاران در مسیر استفاده از فرصت‌های سرمایه‌گذاری متنوع در زمینه‌های زیست محیطی و معرفی پروژه‌های حمایت مالی و پشتیبانی ارائه شده توسط دولت در زمینه محیط زیست برگزار می‌شود شرکت کرده است. دکتر عبدالله السباعی، رئیس اجرایی مرکز در جلسه گفتگویی در این همایش تحت عنوان "توانمندسازی سرمایه‌گذاران در مسیر رسیدن به فرصت‌های سرمایه‌گذاری زیست محیطی" به معرفی تلاش‌های مرکز موان در زمینه تصویب قوانین و لوایحی پرداخت که به توسعه و بهبود بخش مدیریت پسماند از طریق استفاده از اقتصاد دورانی کمک می‌کند و بر تلاش مرکز برای استفاده از تمامی امکانات خود در مسیر کمک به سرمایه‌گذاران تاکید نمود. لازم به ذکر است در این همایش مهم‌ترین مسیرها و روش‌های ممکن برای سرمایه‌گذاران برای استفاده از فرصت‌های سرمایه‌گذاری متنوع در زمینه محیط زیست بررسی گردید.

وزیر صنعت و منابع معدنی: تا ۷۵ درصد از پروژه‌های صنعتی را تأمین مالی می‌کنیم

آقای بندر بن ابراهیم الخریف وزیر صنعت و منابع معدنی کشور در دیدار با تعدادی از سرمایه‌گذاران قطری تأکید کرد که عربستان  تا ۷۵ درصد از پروژه‌های صنعتی خاص را تأمین مالی می‌کند. آقای الخریف در این دیدار که با حضور منصور بن خالد سفیر عربستان در قطر، و به همت انجمن بازرگانان قطر در شهر دوحه برگزار می‌شد به بیان قابلیت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری کیفی در عربستان، و امکانات و تسهیلاتی که دولت عربستان به سرمایه‌گذاران و بویژه در بخش صنعت و معدن پرداختند و تأکید کردند عربستان دارای منابع معدنی بزرگ و دست خورده‌ای است. ایشان همچنین به مشوق‌های ارائه شده توسط منظومه‌ی صنعت و معدن عربستان به ویژه در منابع مالی متعدد، و زیرساخت‌های آماده در بیش از ۳۶ شهر صنعتی سراسر عربستان اشاره نموده و تأکید کردند که بخش خصوصی موتور واقعی توسعه‌ی صنعتی است، و استراتژی ملی صنعت از آغاز، همکاری با بخش خصوصی بوده است.

ارزش دارایی‌های بانک مرکزی سعودی 

بانک مرکزی سعودی آخرین داده‌های مالی این  را برای ماه مارس منتشر کرد. بر اساس این داده‌ها مجموع دارایی‌های بانک مرکزی این کشور در ماه مارس با افزایش 4.6 درصدی نسبت به ماه فوریه به 1859 میلیارد ریال رسید.  از مجموع دارایی‌های بانک مرکزی سعودی تنها 14.5% دارایی نقدی محسوب می‌شود که شامل 1.6 میلیارد ریال طلا و 269 میلیارد ریال ذخایر ارزی است. بیشترین دارایی بانک مرکزی این کشور اوراق قرضه خارجی است که 54.5% از دارایی‌ها را به خود اختصاص داده است. سپرده‌گذاری در بانک‌های خارجی و صندوق‌ها نیز به ترتیب 21.7% و 1% از دارایی‌های بانک مرکزی سعودی است. داده‌های این گزارش روندی افزایشی در دارایی‌های بانک مرکزی این کشور را از ابتدای سال 2024 نشان می‌دهد. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما