معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۵/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۶۴

کاهش تولید ناخالص داخلی و اشتغال ملی ایتالیا در سال 2020

بر اساس گزارش موسسه ملی آمار ایتالیا همه گیری کرونا در سال 2020 مناطق شمال غربی و شمال شرقی ایتالیا را بیشتر از سایر مناطق تحت تأثیر قرار داد و باعث کاهش 9.1 درصدی تولید ناخالص داخلی در این مناطق شد.

همه گیری کرونا در سال 2020 مناطق شمال غربی و شمال شرقی ایتالیا را بیشتر تحت تأثیر قرار داد و باعث کاهش 9.1 درصدی تولید ناخالص داخلی در این مناطق شد. این رقم در مرکز ایتالیا 8.8٪- و در جنوب 8.4٪- بود.

بخشهایی که بیش از حد از پاندمی خسارت دید، بخش بازرگانی، خدمات عمومی، حمل و نقل و مخابرات بود که در شمال ایتالیا 14.5٪ ارزش افزوده خود را از دست داد.اشتغال در سطح ملی تقریبا بطور یکسان کاهش یافت: 2.1٪- در شمال غربی و جنوب، 2٪- در شمال شرقی و1.9٪ - در مرکز ایتالیا.

داده‌های مندرج در این گزارش برآورد اولیه تولید ناخالص داخلی و اشتغال را براساس تقسیمات ارضی با اشاره به سال 2020 ارائه می دهد. نتایج حاصل از یک رویکرد تخمینی است.

بیشترین کاهش اشتغال در مرکز ایتالیا

در سال 2020، تولید ناخالص داخلی ایتالیا، 8.9٪- در سطح ملی کاهش یافت. برآوردهای اولیه نشان می دهد که اثرات بحران بهداشتی کووید 19 مناطق مرکز و شمال ایتالیا را نسبت به مناطق جنوبی نسبتاً بیشتر تحت تأثیر قرار داده است.

مناطق شمال شرقی و شمال غربی ایتالیا کمی‌کاهش بیشتری نسبت به میانگین کشوری متحمل شده اند (با کاهش 9.1 ٪- در هر دو منطقه)، در حالی که در مناطق مرکزی ایتالیا این کاهش 8.8 ٪- بوده است. در جنوب ایتالیا کاهش تولید ناخالص داخلی 8.4٪- است.

اشتغال (از نظر تعداد شاغلین) 2.1٪- در سطح ملی کاهش یافته است. در شمال غربی و جنوب ایتالیا کاهش اشتغال برابر با میانگین کشوری است. در شمال شرق ایتالیا (2.0٪-) و در مرکز ایتالیا (1.9٪-) کمی‌شرایط بهتر است.

تجارت، خدمات عمومی و حمل و نقل بخشهایی با بیشترین خسارت

در شمال غربی ایتالیا، بخش صنعت با کاهش 11.9 درصد و تجارت، خدمات عمومی، حمل و نقل و ارتباطات نیز با کاهش 12.2 درصد روبرو بوده اند.

خدمات مالی، املاک، خدمات حرفه ای و سایر خدمات 5.8٪- اندکی بالاتر از میانگین ملی قرار گرفتند، در حالی که در بخش ساخت و ساز این کاهش 6.1٪- کمی‌کمتر از سطح ملی یعنی 6.3٪- بود. در بخش کشاورزی ، کاهش ارزش افزوده 3.6٪- بود که بهترین نتیجه در بین کل مناطق است.

در شمال شرقی ایتالیا، بحران پاندمی‌به شدت تجارت، خدمات عمومی، حمل و نقل و ارتباطات را تحت تأثیر قرار داد که بیشترین کاهش را در سطح ملی14.5٪-  ثبت کرد. کاهش ارزش افزوده در کشاورزی 6.0٪-  و در ساخت و ساز6.4٪- تقریبا مطابق با میانگین کشور است، در حالی که در صنعت 10.5٪- ، در خدمات مالی، املاک و خدمات حرفه ای 5.1٪- و در سایر خدمات 5.0٪-که این روند نسبتاً بهتر از بقیه مناطق کشور است.

همچنین در مرکز ایتالیا، بخشی که شامل تجارت، خدمات عمومی، حمل و نقل و ارتباطات است دچار افت شدید 12.9٪- ، و پس از آن صنعت با کاهش 11.5٪- روبرو بوده و در مقایسه با سایر تقسیمات در این زمینه، بیشترین کاهش چشمگیر در بخش های کشاورزی 9.3٪- ، ساخت و ساز 6.9٪- ، خدمات مالی، املاک و خدمات حرفه ای 5.9٪- و سایر خدمات 5.5٪- بوده است. 

جنوب ایتالیا به همراه شمال شرق ایتالیا بدترین عملکرد تجارت، خدمات عمومی، حمل و نقل و بخش ارتباطات به میزان 14.5٪-  را داشته اند در حالی که صنعت کمترین کاهش را در این زمینه ثبت کرده است 9.9٪- ، بخشهای ساخت و ساز 6.0٪- ، خدمات مالی، املاک و خدمات حرفه ای 5.1٪- و سایر خدمات 5.2٪-  روند منفی کمتری نسبت به میانگین کشور داشته اند.

در مورد اشتغال، بخش ساخت و ساز تنها واحدی است که در سطح ملی با افزایش مواجه بوده و بالاترین رشد را در جنوب ایتالیا 2.4٪+ داشته است. بدترین عملکرد در این بخش را در مرکز ایتالیا به میزان 0.1٪- ثبت کرده است.

اشتغال در کشاورزی، بر خلاف ثبات کلی، بهترین نتیجه را در شمال غربی ایتالیا 1.0٪+ و بدترین را در جنوب ایتالیا به میزان 0.5٪- نشان می دهد. کاهش قابل توجه اشتغال در تجارت، خدمات عمومی، حمل و نقل و ارتباطات در همه مناطق تا حدودی نزدیک به میانگین کشوری 4.3٪- است ، با یک اوج منفی در شمال شرقی ایتالیا 4.8٪-. خدمات مالی، املاک و خدمات حرفه ای به ویژه در شمال غربی ایتالیا 2.5٪- و سایر خدمات در جنوب ایتالیا 2.3٪-  تحت تأثیر قرار گرفتند.

منبع : موسسه آمار ملی ایتالیا ISTAT    

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما