معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۱۰/۰۷- ۱۴:۰۱

اخبار اقتصادی ایتالیا

گزیدۀ اخبار و تحولات اقتصادی ایتالیا در هفتۀ اول دیماه 1403 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

افزایش ۴۳ درصدی واردات سیمان ایتالیا از کشورهای خارج از اتحادیه اروپا در ۹ ماه نخست ۲۰۲۴

در ۹ ماه اول سال ۲۰۲۴، واردات سیمان ایتالیا از کشورهای خارج از اتحادیه اروپا نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۳، با افزایش ۴۳ درصدی روبرو شده است. سال گذشته میزان واردات سیمان به ۲.۲۸۴.۰۰۰ تن رسید که این رقم، رکورد تاریخی واردات را به ثبت رساند و نشان‌دهنده افزایش ۲۲.۶ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۲ بود. از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳ نیز ایتالیا شاهد افزایش ۵۷۲ درصدی در واردات سیمان از کشورهای غیر اتحادیه اروپا بوده است.

این روند به دلیل هزینه‌های تولید پایین‌تر در کشورهای تولیدکننده، که عمدتاً به دلیل کمبود سرمایه‌گذاری در زمینه مسائل زیست‌محیطی است، شتاب گرفته است. استفانو گالینی رئیس فدربتُن (انجمن صنایع تولید سیمان و بتن ایتالیا) نسبت به این وضعیت ابراز نگرانی کرده و تاکید می‌کند که ایتالیا در کنار کشورهای تولیدکننده سیمان قرار دارد که اگرچه صنعت سیمان بزرگی دارند، اما استانداردهای زیست‌محیطی و ایمنی سخت‌گیرانه کشورهای اتحادیه اروپا را رعایت نمی‌کنند. وی هشدار می‌دهد که این افزایش واردات می‌تواند تاثیرات منفی نه تنها بر صنعت سیمان و بتن، بلکه بر کل اقتصاد و جامعه ایتالیا داشته باشد، زیرا کیفیت مصالح مورد استفاده در ساخت پل‌ها، بیمارستان‌ها، خانه‌ها و مدارس بر ایمنی و پایداری این سازه‌ها تاثیر مستقیم دارد.

همچنین، فدربتُن اشاره می‌کند که این صنعت در مسیر کاهش کربن قرار دارد و برای این منظور، سرمایه‌گذاری‌هایی به ارزش ۴.۲ میلیارد یورو و هزینه‌های عملیاتی اضافی معادل ۱.۴ میلیارد یورو در سال را انجام داده است. رئیس فدربتُن افزوده است: «اگر از صنعت ایتالیا خواسته می‌شود که چنین تلاش‌هایی را انجام دهد، اما همچنان از حمایت آن غافل شویم و واردات را ادامه دهیم، به معنای انتقال انتشار گازهای گلخانه‌ای به کشورهای دیگر و افزایش آلودگی ناشی از حمل و نقل بیشتر است، که خطرات جدی برای آینده کره زمین به همراه خواهد داشت.»

https://www.ilsole24ore.com/art/cemento-importazioni-extra-ue-aumentate-43percento-primi-nove-mesi-2024-AGyHK2kB

 

تولید مشترک خودروهای الکتریکی کوچک در ایتالیا در قالب پروژه موسوم به  «Keicar»

شرکت  «Mu-Fabriano Srl» و شرکت  «Mole Urbana» آماده‌اند تا پروژه تولید خودروهای الکتریکی کوچک به نام «Keicar» را آغاز کنند. این خودروها که بر اساس مدل‌های ژاپنی طراحی شده‌اند، با بهره‌گیری از افزایش سرمایه ۳.۵ میلیون یورویی، که توسط Cdp Venture Capital، صندوق Piemonte Next و گروهی از سرمایه‌گذاران ایتالیایی تأمین شده، تولید خواهند شد. اولین خودروها در پایان تابستان ۲۰۲۵ به بازار عرضه خواهند شد. طراحی این خودروها که چهار سال به طول انجامیده است، شامل یازده مدل با فناوری الکتریکی است که برای جابجایی شهری و حمل و نقل کالا در مناطق شهری طراحی شده‌اند.

امبرتو پالرمو، رئیس شرکت «Mole Urbana» در این باره گفت: «این پروژه در مناطق با سنت صنعتی قوی مانند پیمونته و مارکه که دو ستون اصلی فرهنگ صنعتی ایتالیا را تشکیل می‌دهند، ریشه دوانده است. این دو منطقه به‌دلیل توانایی آنها در ترکیب سنت و چشم‌انداز برای آینده، به عنوان سرزمین‌های برتر در حوزه نوآوری شناخته می‌شوند.»

فرایند تولید خودروهای «Keicar» در دو مرکز مختلف انجام خواهد شد. در پیمنتو، یک «کارخانه نانو» که از طریق وزارت امور شرکت‌ها و Made in Italy خریداری شده، راه‌اندازی خواهد شد. این کارخانه در یک زمین ۸ هزار متر مربعی که سقف آن با پانل‌های فتوولتائیک بازسازی شده، مستقر خواهد بود. مرکز تولید دیگر در مارکه، در شهر فابریانو خواهد بود، جایی که توجه ویژه‌ای به تولید خودکار انرژی الکتریکی شده است.

طبق اعلام شرکت «Mole Urbana»، خودروهای تولید شده در ایتالیا طراحی، مهندسی و ساخته خواهند شد و ۹۹ درصد اجزای آن از قطعات ایتالیایی تأمین خواهد شد، با تنها استثنا در سلول‌های باتری که از چین خریداری می‌شوند.

این پروژه همچنین بر پایداری و استفاده از مواد بازیافتی تأکید دارد. از جمله مواد استفاده شده می‌توان به آلومینیوم بازیافتی از قوطی‌های نوشابه، فولاد ضد زنگ بازیافتی و چوب بازیافتی برای جزئیات داخلی اشاره کرد. تمامی اجزا بدون استفاده از فوم‌ها یا چسب‌ها مونتاژ شده‌اند تا فرآیند بازیافت تسهیل شود. برای تولید این خودروها از تکنیک‌هایی مانند کشش و ترموفرمینگ استفاده می‌شود، بدون نیاز به پرس‌های قالب‌گیری یا قالب‌های تزریق برای پلیمرها. علاوه بر این، در فرآیند تولید، روش‌های نوآورانه‌ای برای استفاده بهینه از آب به‌کار گرفته شده که باعث کاهش اتلاف آن می‌شود، به‌گونه‌ای که از شیوه‌های سنتی صنعت خودروسازی متمایز می‌شود.

https://www.lastampa.it/motori/2024/12/18/news/mole_urbana_presto_realizzeremo_le_nostre_keicar-14892244/

 

سرمایه‌گذاری 1.3 میلیارد یورویی ایتالیا برای ایجاد بزرگ‌ترین پروژه فتوولتائیک

یک سرمایه‌گذاری به ارزش 1.3 میلیارد یورو برای راه‌اندازی «بزرگ‌ترین پروژه فتوولتائیک ایتالیا» در دست اقدام است که به شرکت راه‌آهن دولتی ایتالیا (Ferrovie dello Stato) این امکان را می‌دهد تا تا سال 2029 حدود 19 درصد از نیاز انرژی سالانه خود را تأمین کند و تا سال 2034 این سهم را به 35-40 درصد افزایش دهد. این پروژه، که شامل نصب بیش از 1 گیگاوات ظرفیت فتوولتائیک تا سال 2029 خواهد بود، به عنوان بخشی از استراتژی گسترده‌تر برای کاهش کربن در سیستم حمل‌ونقل ریلی ایتالیا مطرح شده است.

استفانو دوناراما مدیرعامل FS، در مصاحبه‌ای با روزنامه «Sole 24 Ore» اعلام کرد که هدف این پروژه کاهش انتشار کربن در سیستم ریلی است و تأکید کرد که این برنامه بخشی از یک استراتژی جامع است که علاوه بر پایداری، به امنیت و ارتقای ارزش برای 100 هزار نفر از کارکنان FS نیز توجه دارد.

دوناراما در این خصوص توضیح داد که برنامه نصب فتوولتائیک برای FS تنها آغاز کار است و این شرکت قصد دارد تا ظرفیت نصب‌شده را تا سال 2034 به 2.2 گیگاوات افزایش دهد. این پروژه‌ها تنها محدود به زمین‌های متعلق به FS نخواهند بود، بلکه طبق دستورالعمل‌های دولت، برخی از زمین‌ها نیز به عنوان زمین‌های مناسب برای نصب پانل‌های خورشیدی شناسایی شده‌اند و فرآیند مجوزدهی برای این پروژه‌ها تسهیل خواهد شد. هدف نهایی، ساخت تأسیسات انرژی خورشیدی برای تأمین نیازهای انرژی FS است که این پروژه‌ها می‌توانند مستقل از گروه FS باشند، اما باید برای هدف نهایی ما، یعنی تأمین انرژی پایدار و کربن صفر، کارایی داشته باشند.

https://www.ilsole24ore.com/art/piano-fs-13-miliardi-il-piu-grande-progetto-fotovoltaico-italia-AGNdo9tB

 

پیش‌بینی هزینه ۲۵ میلیارد یورویی خانوارهای ایتالیایی در تعطیلات کریسمس

بر اساس گزارش «کوداکونس»، امسال خانوارها بیش از ۲۵ میلیارد یورو صرف خرید هدایای کریسمس، مواد غذایی، وعده‌های غذایی در رستوران‌ها و سفرهای مربوط به تعطیلات کریسمس در ایتالیا خواهند کرد. این گزارش پیش‌بینی می‌کند که هزینه متوسط هر خانواده برای تعطیلات پیش‌رو به ۹۹۲ یورو خواهد رسید.

در این گزارش آمده است که هزینه خرید هدایای کریسمس برای دوستان و بستگان به حدود ۹.۵ میلیارد یورو خواهد رسید. علاوه بر این، هزینه صرف غذا برای شب کریسمس و ناهار روز کریسمس به بیش از ۳ میلیارد یورو خواهد رسید.

با این حال، افزایش قیمت‌ها در بخش مواد غذایی تأثیر زیادی بر خانواده‌ها خواهد داشت. گزارش نشان می‌دهد که قیمت برخی از مواد غذایی در ماه‌های اخیر به شدت افزایش یافته است، از جمله افزایش قیمت کره به میزان ۲۰٪، قهوه ۱۳.۳٪، روغن زیتون ۹.۷٪، گوجه فرنگی ۲۳.۷٪، سالاد ۱۱.۲٪ و شکلات ۸.۵٪.

در بخش شیرینی‌های شکلاتی، افزایش قیمت‌ها بیشتر است و به‌طور متوسط، قیمت‌های پناتونی و پاندوری شکلاتی ۱۲.۵٪ افزایش یافته‌اند، اما بیشترین افزایش قیمت مربوط به «تورونی» (شیرینی‌های سنتی کریسمس) شکلاتی است که قیمت آنها تا ۳۰٪ بیشتر از سال گذشته شده است.

همچنین، پیش‌بینی می‌شود که میلیون‌ها ایتالیایی در تعطیلات کریسمس سفر کنند، که باعث تولید گردش مالی معادل ۱۲.۷ میلیارد یورو خواهد شد.

https://www.ansa.it/sito/notizie/economia/2024/12/21/le-famiglie-spenderanno-25-miliardi-per-natale-e-feste_6b77c90e-a391-48b6-9e8d-c901ae9f7b8d.html

 

گزارش ایستات از وضعیت اقتصادی ایتالیا در سه‌ماهه سوم 2024: کاهش تولید صنعتی و مشکلات بخش ساخت‌وساز

بر اساس گزارش اخیر اداره آمار ایتالیا (ISTAT) اقتصاد این کشور در سه‌ماهه سوم سال 2024 با رکود مواجه شده و تولید ناخالص داخلی نسبت به سه‌ماهه قبل ثابت مانده است. این عملکرد ضعیف‌تر از عمده شرکای اقتصادی اروپایی و میانگین منطقه یورو بوده است. تولید صنعتی در سپتامبر 2024 نسبت به ماه قبل 0.4٪ کاهش یافته، در حالی که در منطقه یورو شاهد افزایش 0.5٪ در این بخش بوده ایم. بخش ساخت‌وساز نیز با کاهش تولید 1.8٪ در ماه اوت 2024 مواجه شده، در حالی که در منطقه یورو رشد 1.4٪ ثبت گردیده است. همچنین، فروش خرده‌فروشی در سپتامبر 2024 نسبت به ماه قبل 0.4٪ کاهش نشان داده که بیانگر تضعیف تقاضای مصرف‌کننده در اقتصاد ایتالیا است.

با وجود این چالش‌ها، برخی شاخص‌های مثبت نیز به چشم می‌خورند. اشتغال در سه‌ماهه سوم سال 2024 افزایش داشته و این رشد در میان گروه‌های سنی و جنسیتی مختلف گسترش یافته است. نرخ این افزایش 0.4٪ برای این دوره گزارش شده است. علاوه بر این، تورم در مقایسه با ماه‌های تابستان کاهش یافته است، به طوری که شاخص قیمت مصرف‌کننده (IPCA) در اکتبر 2024 نسبت به سال گذشته تنها 1.0٪ افزایش نشان داد که کمتر از افزایش 2.0٪ در دوره قبلی است.

در سطح جهانی، ایتالیا در یک محیط پیچیده اقتصادی فعالیت می‌کند که شامل رشد تجارت جهانی و نوسانات قیمت‌های انرژی است. قیمت‌های کالاهای انرژی مانند نفت خام برنت و گاز طبیعی در اکتبر 2024 نسبت به سپتامبر 2024 افزایش یافتند. همچنین وابستگی تجاری ایتالیا به آلمان که در سال 2020 به میزان 2.5 برابر بیشتر از وابستگی آلمان به ایتالیا بود، ایتالیا را در معرض ریسک‌های اقتصادی ناشی از نوسانات در اقتصاد آلمان قرار می‌دهد.

https://www.istat.it/infografiche/nota-sullandamento-delleconomia-italiana-settembre-ottobre-2024/

 

کاهش 24 درصدی درآمد بخش صنایع ماشین‌آلات تولید کاشی و سرامیک ایتالیا

به گزارش پائولو لامبرتی رئیس انجمن تولیدکنندگان ماشین‌آلات و تجهیزات تولید کاشی و سرامیک ایتالیا (Acimec)، درآمد این بخش در سال جاری با کاهش 24 درصدی نسبت به سال گذشته روبرو خواهد شد. این در حالی است که سال 2023 با رکورد 2.4 میلیارد یورو گردش مالی، سالی پررونق برای این صنعت بود. لامبرتی علت این کاهش را به هجوم تکنولوژی‌های چینی در بازار نسبت می‌دهد و نه به پر بودن انبارهای کشورهای مشتری سنتی ایتالیا. به گفته او، این وضعیت باعث کاهش چشمگیر تقاضا برای ماشین‌آلات تولید کاشی و سرامیک ایتالیایی از سوی کشورهایی چون ترکیه، آفریقای شمالی و مکزیک شده است. رئیس انجمن تولیدکنندگان تأکید کرد که Keda، یک غول چینی در زمینه تولید ماشین‌آلات سرامیک، با قیمت‌هایی معادل نصف قیمت‌های اروپایی، به این صنعت آسیب رسانده است. این شرکت به تنهایی سالانه 150 میلیون متر مربع کاشی تولید می‌کند، در حالی که کل تولید سالانه ایتالیا در این بخش تنها کمی‌بیش از دو برابر این میزان است.

لامبرتی همچنین اظهار داشت که ایتالیا به عنوان یکی از تأمین‌کنندگان اصلی برای مشتریان طبقه متوسط به بالا در اتحادیه اروپا، ایالات متحده آمریکا و کشورهای همسایه، در حال از دست دادن سهم خود در بازارهای عربی و آفریقایی است. او بر ضرورت جلوگیری از ورود رقبای آسیایی به بازارهای اروپایی تأکید کرد، چرا که هزینه‌های تولید آنها به مراتب کمتر است و از استانداردهای زیست‌محیطی و اجتماعی نیز پیروی نمی‌کنند.

براساس آمار دفتر مطالعات انجمن صنایع ساخت ماشین‌آلات صنعتی ایتالیا (Mecs-Centro Studi Acimac)، درآمد کل این بخش در سال جاری به 1.8 میلیارد یورو خواهد رسید که نسبت به سال 2019 (سال قبل از بحران‌های بین‌المللی) 24 درصد کمتر است. این کاهش درآمد در بخش صادرات، که 1.32 میلیارد یورو برآورد شده و 23.4 درصد کمتر از سال 2023 است، و همچنین در بازار فروش داخلی که به 480 میلیون یورو و با کاهش 26 درصدی نسبت به سال گذشته رسیده، مشهود است.

لامبرتی پیش‌بینی می‌کند که سال 2025 نیز سالی دشوار خواهد بود و تنها در سال 2026 ممکن است وضعیت بهبود یابد. با این حال، او به نیاز فزاینده جهانی به کاشی و افزایش سرمایه‌گذاری برای بهبود ساخت و ساز و بازسازی در آسیا و خاورمیانه، با پیش‌بینی یک تریلیون دلار سرمایه‌گذاری تا سال 2028، به عنوان نشانه‌ای از امیدواری در آینده اشاره کرد.

https://www.quotidiano.ilsole24ore.com/sfoglio/aviator.php?newspaper=S24&issue=20241220&edition=SOLE&startpage=1&displaypages=2

پیشنهاد مشترک حزب برادران و حزب دموکرات ایتالیا برای تعطیلی فعالیت‌های تجاری در تعطیلات ملی ایتالیا

سیلویو جووینه (Silvio Giovine)، عضو کمیسیون کار و فعالیت‌های تولیدی مجلس ایتالیا، پیشنهادی را به مجلس ارائه کرده است که طی آن تمامی‌ بنگاههای تجاری در تعطیلات ملی ایتالیا باید به طور اجباری تعطیل شوند. این اولین بار است که چنین پیشنهادی از سوی یکی از اعضای حزب برادران ایتالیا (Fratelli d'Italia) مطرح می‌شود. طبق این پیشنهاد، در شش تعطیلی اصلی ملی شامل روز اول ژانویه، روز عید پاک، روز اول ماه می، پانزدهم آگوست، روز کریسمس و روز بعد از کریسمس (Santo Stefano)، تمامی فعالیت‌های تجاری باید تعطیل اعلام شوند.

والتر ریزتتو (Walter Rizzetto)، یکی دیگر از امضا کنندگان این پیشنهاد از حزب دموکرات‌ها، تصریح کرده است که این تعطیلات به منظور ایجاد تعادل بیشتر بین زمان زندگی و کار، به ویژه برای کارکنان بخش تجاری، پیشنهاد می‌شود. رئیس فدراسیون اتحادیه‌های توزیع‌کننده کالا نیز برای همکاری در تدوین این قانون اعلام آمادگی کرده است.

https://tg24.sky.it/politica/2024/12/18/negozi-chiusi-natale-feste-proposta-fdi#:~:text=Chiudere%20le%20strutture%20commerciali%20durante,%2C%20Natale%20e%20Santo%20Stefano%22.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما