معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۴/۲۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۵۵

اخبار اقتصادی ژاپن

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی ژاپن در هفته سوم تیرماه 1400 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌ گردد:

نیسان فعالیت های ساخت خودروهای برقی در بریتانیا را سرعت می دهد

شرکت نیسان غول خودروسازی ژاپن فعالیت های خود برای ساخت خودروهای برقی در بریتانیا را افزایش می دهد. این شرکت با شرکت های شریک خود همراه شده تا بیش از ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار برای افزایش تولید و ساخت یک کارخانه بزرگ باتری سرمایه گذاری کند. این شرکت قصد دارد تا مدل تازه ای از خودروی برقی را در کارخانه اش در ساندرلند تولید کرده و صد هزار دستگاه در سال را روانه بازار اروپا کند. نیسان در شرکت Envision AESC که یک باتری ساز بزرگ است سرمایه گذاری کرده و این شرکت در حال ساخت یک کارخانه در نزدیکی کارخانه نیسان است. نیسان می‌گوید که این پروژه بیش از شش هزار شغل در کارخانه و در زنجیره تامین ایجاد خواهد کرد.

امضا توافقنامه همکاری­های ICT بین ژاپن و سنگاپور

دولت ژاپن به منظور حمایت از پیشرفت شرکت­های ژاپنی، فعالانه در حال گسترش فعالیتهای ICT خود در خارج از کشور می­ باشد. در راستای این طرح ژاپن و سنگاپور تفاهمنامه ­ای با موضوع ایجاد و گسترش همکاری­­ های ICT را به امضا رساندند. تاکدا وزیر امور داخلی و ارتباطات ژاپن طی مذاکره تصویری که با وزیر امور داخلی و ارتباطات سنگاپور داشت این تفاهم­نامه را به امضا رساند. تاکنون تفاهم­نامه ­هایی در این زمینه بین ژاپن و کشورهای هند و شیلی به امضا رسیده است.

رئیس بانک ژاپن به بهبود اقتصاد ژاپن خوشبین است

رئیس بانک ژاپن نسبت به اقتصاد این کشور در آینده نزدیک ابراز خوشبینی کرده است. این بانک باور دارد که با کمتر شدن تاثیر همه گیری ویروس کرونا، سیاست های تسهیل پولی و محرک مالی به رونق دوباره اقتصاد کمک خواهد کرد. کورودا هاروهیکو در نشست آنلاین مدیران شعبه‌های منطقه ای بانک ژاپن گفت که اقتصاد ژاپن با وجود ادامه تاثیر ویروس کرونا، رو به بهبودی است. کورودا ابراز کرد که برخی شرکت ها با مشکل تامین سرمایه مواجه اند اما گفت که محیط مالی در کل هموار است. او اشاره داشت که در صورت نیاز، بانک مرکزی بدون درنگ دست به اقدام های تسهیل پولی بیشتری خواهد زد.

درآمد مالیاتی ژاپن به رکورد جدیدی می رسد

پیش بینی می‌شود ژاپن درآمدهای مالیاتی بی سابقه ای در سال مالی گذشته که در ماه مارس خاتمه یافت را گزارش کند. این درآمد پس از آن حاصل شد که علیرغم همه گیری جهانی ویروس کرونا، پرداخت مالیات شرکتها بیشتر از حد انتظار بودند. قرار است وزارت دارایی گزارش دهد که درآمدهای مالیاتی شرکتها برای سال مالی ۲۰۲۰ به ۱۱ تریلیون و ۲۰۰ میلیارد ین یا حدود ۱۰۱ میلیارد دلار رسید. این میزان نسبت به آنچه مسئولان در ماه دسامبر تخمین زده بودند ۲۷ میلیارد دلار بیشتر بود. 

دستمزدها در ژاپن افزایش یافته اما همچنان کمتر از دوران پیش از کرونا است

نیروی کار در ژاپن به طور متوسط در ماه می دستمزد بیشتری دریافت کرده اند هرچند که این مقدار کمتر از دوران پیش از همه گیری جهانی کرونا بود. وزارت کار ژاپن گفته است که افراد شاغل به طور متوسط ۲۷۳ هزار و ۷۷۷ ین، یا کمتر از ۲۵۰۰ دلار درآمد داشتند. این رقم که برای سومین ماه متوالی افزایش یافته است، در مقیاس ینی 1.9 درصد نسبت به ماه می سال گذشته بیشتر است.

مقامات می‌گویند که اضافه کاری و سایر پرداخت های اضافی 20.7 درصد بیشتر شده و رقم کل را افزایش داده است، اما دستمزدها در کل هنوز 0.5 درصد کمتر از دو سال پیش یعنی قبل از همه گیری کرونا می‌باشد. اضافه کاری نیز 11.2 درصد کمتر بوده است. مقامات می‌گویند با ادامه تأثیر اقتصادی همه گیری کرونا، شرایط تجاری در صنایع تفاوت دارد و آنها از نزدیک تغییر این ارقام را مد نظر خواهند داشت.

شرکت Sumitomo Metal ظرفیت تولید باتری خودروهای برقی را افزایش می دهد

شرکت Sumitomo Metal Mining ژاپن قصد دارد برای افزایش تولید مواد اصلی مورد استفاده در باتری‌های خودروهای برقی، بیش از ۴۲۵ میلیون دلار سرمایه گذاری کند. این شرکت در حال ساخت کارخانه جدیدی در استان اهیمه در غرب ژاپن است تا مواد کاتدی را، که یکی از اجزای اصلی در باتری‌های لیتیوم یون است، تولید کند. این شرکت همچنین در حال افزایش ظرفیت تولید در یک کارخانه دیگر است.

این در حالی است که تقاضا برای خودروهای برقی در سراسر جهان رو به افزایش است، چرا که بسیاری از مصرف کنندگان سعی می‌کنند به سمت آینده ای سبزتر بروند. این شرکت قصد دارد کل پروژه را تا سال ۲۰۲۵ تکمیل کند و بوسیله آن، ظرفیت تولید مواد کاتدی خود را تا حدود ۴۰ درصد افزایش دهد. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما