معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۴/۱۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۱۳

رشد قابل ملاحظه تعداد ثروتمندان جهان علیرغم شرایط برآمده از پاندمی‌کرونا

بر اساس آمار و ارقام ارائه شده از سوی شرکت مشاوره جهانی مدیریت و فناوری Capgemini، علیرغم وجود پاندمی‌کرونا و پیامدهای منفی برآمده از آن بر اقتصاد جهانی، تعداد میلیونرهای جهان و مقادیر سرمایه‌های مالی ایشان به نحو قابل ملاحظه ای افزایش یافته است.

تعداد ثروتمندان میلیون دلاری در جهان حدود 6.3 درصد نسبت به سال گذشته میلادی رشد داشته و برای نخستین بار  به 20.8 میلیون نفر رسیده است. میزان دارایی‌های این گروه نیز با افزایش 7.6 درصدی؛ به حدود 80 تریلیون دلار بالغ گردیده است. ضمنا بر اساس مطالعه صورت پذیرفته، تعداد افراد فوق العاده ثروتمند که بیش از 30 میلیون دلار نقدینگی دارند نیز با رشد 9.6 درصدی؛ به 200 هزار و 900 نفر رسیده است.

طبق بررسی‌های Capgemini - که تنها بر سرمایه‌های نقدی دلاری استوار بوده و برخلاف بانک اعتباری سوئیس، بر متغیر فرد و نه خانوارها و نیز بدون نظرداشت اموال و دارایی‌های منقول و غیر منقول متمرکز است - شمار میلیونرهای آلمانی هم متناسب با همین روند، رو به فزونی بوده و از 1.466 میلیون نفر در سال گذشته، به بیش از 1.535 میلیون نفر رسیده است.     

در میان مناطق مختلف، آمریکای شمالی بیش ترین رشد از این حیث را شاهد بوده و برای اولین بار پس از سال ها، عنوان رهبریت میلیونرها و دارندگان دارایی‌های نقدی جهان را از منطقه آسیا و اقیانوسیه تصاحب کرده است. یکی از مهم ترین عوامل این امر از منظر کلاوس گئورگ مایر، معاون کپگمینی؛ عملکرد مثبت دارایی‌های آمریکایی‌ها در بازارهای سهام می‌باشد. تعداد میلیونرهای انگلیسی اما – به دلیل کاهش مقادیر تولیدات داخلی - از 591000 به 573000 نفر تقلیل یافته است.

اطلاعات شرکت Capgemini همچنین نشان می دهد که 63 درصد از ثروتمندترین افراد جهان در چهار کشور ایالات متحده ، ژاپن ، آلمان و چین مستقر هستند و این سهم طی چند سال گذشته همواره رو به رشد بوده، به نحوی که از 58.4 درصد در سال 2012، به 61.6 درصد در سال 2019 تغییر یافته است.  سوگیری اصلی کنونی ثروتمندان جهان؛ فعالیت در زمینه ارزهای دیجیتال و سرمایه گذاری در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر عنوان گردیده است. 

بیش ترین محل های سرمایه گذاری ثروتمندان آلمانی؛ بازار بورس، املاک و مستغلات و نیز حوزه سرمایه گذاری‌های جایگزین بوده است که نسبت به سال گذشته میلادی، به ترتیب +0.7 درصد، + 2.4 درصد و + 2.5 درصد رشد داشته است. گزارش مذکور حاکی از این است میلیونرهای آلمانی بیش از این که در بازار سهام سرمایه گذاری کنند، تمایل به فعالیت در زمینه املاک و مستغلات داشته و در این رابطه از میانگین جهانی بالاتر می‌باشند.

نکته جالب توجه گزارش سالیانه کمپگمینی، ازدیاد تعداد میلیونرها در منطقه خاورمیانه است و این که تنها در کشورمان ایران، تعداد میلیونرها طی یک سال؛ از 205000 به بیش از 250000 رسیده و از جمله علل آن؛ افزایش قیمت های سهام ناشی از ورود دولت به بازار بورس اوراق بهادار تهران، اعلام شده است.

منابع:

https://www.faz.net/aktuell/finanzen/die-zahl-der-millionaere-in-deutschland-steigt-auf-1-5-millionen-17411789.html

https://www.wiwo.de/finanzen/boerse/global-wealth-report-zahl-der-millionaere-in-deutschland-waechst-besonders-stark/27312872.html

https://www.archyde.com/the-number-of-millionaires-in-germany-rises-to-1-5-million

 

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما