معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۸/۲۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۰۳

وضعیت صنعت خودرو سازی آلمان

سایت نشریه ZEIT ONLINE طی گزارشی ضمن اشاره به وضعیت بحرانی و کاهش سود دهی شرکت های خودروسازی آلمانی و در رأس آن‌ها فولکس واگن، تلاش های رابرت هابک وزیر اقتصاد دولت فدرال برای کاستن از مشکلات شرکت فولکس واگن را مورد ارزیابی قرار داد.

دولت فدرال در حال بررسی حمایت از فولکس واگن

رابرت هابک، وزیر اقتصاد فدرال اظهار داشت دولت فدرال و ایالت نیدرزاکسن در حال بررسی کمک به شرکت خودروسازی فولکس واگن هستند. شرکت فولکس واگن در حال بررسی تعطیلی تعدادی از کارخانه‌ها و تعدیل بخشی از نیروهای خود می‌باشد. هابک، مدیران فولکس واگن را به نشستی با حضور تعداد دیگری از خودروسازان در روز دوشنبه برای بررسی ابعاد بحران فولکس واگن دعوت کرده است. وزارت امور اقتصادی اعلام کرد که در این نشست علاوه بر انجمن خودرویی VDA و  IG Metall، بزرگترین تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان خودرو نیز حضور می یابند. هابک قبلاً در جریان بازدید از پاپنبورگ گفته بود: «ایالت (نیدرزاکسن) و دولت فدرال به این فکر می‌کنند که چگونه می‌توانیم از این شرکت حمایت کنیم. واضح است که شرکت و مشاغل در آنجا برای آلمان از اهمیت فوق العاده ای برخوردارند.

در محافل دولتی گفته می‌شود که وزارت اقتصاد در حال بررسی چگونگی رسیدگی به وضعیت ضعیف فروش در بازار خودروهای برقی است. فولکس واگن به ویژه در برنامه‌های خود برای تولید خودروهای برقی دچار مشکل است. هابک گفت که تجهیز بازارها به ابزارهایی که «تحرک الکتریکی را تقویت می‌کنند» «مطمئناً یک وظیفه سیاسی» است.

بازگشت مشکلات به چین و قطعات الکترونیکی

قرار است وزیر از کارخانه این شرکت در Emden بازدید نماید. بر اساس برنامه‌های فعلی این خودروساز، قرار است در آینده فقط خودروهای برقی در این کارخانه تولید شود. با این حال، فروش خودروهای الکترونیکی در آلمان در حال حاضر ـ به ویژه از زمانی که دولت فدرال حق بیمه خرید را در پایان سال گذشته لغو کرد ـ در رکود به سر می‌برد.

فولکس واگن در زمینه‌های دیگر نیز با مشکلاتی مواجه است. یکی از مشکلات آن بازار فروش مهم این شرکت در چین است. بر این مبنا این شرکت در حال بررسی تعطیلی کارخانه و فسخ قراردادهای خود با نمایندگان کارمندان است. گزارش حذف 30 هزار فرصت شغلی به شکل قطعی تایید نشده است.

بر اساس گزارش مجله مدیر، امکان حذف 30000 فرصت شغلی وجود دارد، گرچه مقامات این شرکت رقم مزبور را تایید نکرده اند و شورای عمومی‌کار در بیانیه ای اعلام داشته که این عدد هیچ مبنایی ندارد و صرفاً یک برآورد «مزخرف» است.(Bottom of Form)

یکی از سخنگویان فولکس واگن گفت: انچه واضح است اینکه فولکس واگن باید هزینه‌های خود را خصوصا در آلمان کاهش دهد. این تنها راهی است که این شرکت خودروساز می‌تواند پول کافی برای سرمایه گذاری‌های آینده به دست آورد. او همچنین گفت: "چگونگی دستیابی به این هدف بخشی از بحث های آینده شرکت با نمایندگان کارمندان است."

مذاکرات بین فولکس واگن و انجمن‌های خودرویی در خصوص راه‌های کاهش هزینه‌ها برای حفظ شرکت در 25 سپتامبر آغاز می‌شود. تورستن گروگر، مذاکره کننده IG Metall (از جمله طرف های مذاکره در فولکس واگن)، گفت: "اگر فولکس واگن بخواهد حذف نیروی کار را نشانه بگیرد، کارکنان پاسخ مناسب را خواهند داد. "

مرسدس بنز پیش بینی را کاهش داد

سایر خودروسازان نیز با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند. مرسدس بنز برای دومین بار در دو ماه گذشته پیش بینی خود را برای میزان سود کل سال کاهش داد و اکنون انتظار دارد سودی بسیار کمتر از سال گذشته عایدش شود. دلیل این وضعیت وخامت بیشتر در فضای اقتصاد کلان، به ویژه در چین بوده است. رقیب مونیخی بنز یعنی  BMW نیز اثرات کاهش مقدار کم  تقاضا در چین را احساس می‌کند و اخیراً پیش‌بینی خود در مورد دستاورد و سود را به همین دلیل تقلیل داده است.

  •  بر اساس برخی از آمار منتشره، تعداد 60 هزار نفر در دفاتر مرکزی شرکت فولکس واگن مشغول به کار هستند. علاوه اینکه درآمد 100 هزار نفر مستقیما ناشی از فعالیت این کارخانه است. در صورت تداوم بحران، ممکن است تا 30 هزار نفر شغل خود از دست بدهند. همچنین 30 درصد دستمزدهای سایر کارکنان کاهش یابد. این شرکت با توجه به مشکلات اخیر خود، در مقایسه با سال گذشته، فروش 500 هزار خودرو را از دست داده است.
  •  اعلام ممنوعیت تولید خودروهای دیزلی به خاطر گازهای گلخانه ای، اجرای طرح تولید خودروهای با محرک شارژ برق و هزینه‌های سنگین ناشی از آن برای کارخانه‌ها، عدم استقبال مشتریان از خودروی برقی و علاقمندی آنها به خودروهای بنزینی، از جمله عوامل ایجاد بحران در صنایع خودرو آلمان محسوب می‌شود.  
  •  با توجه به مواردی مانند: کاهش درآمد صنایع و در نتیجه تقلیل میزان مالیات پرداختی آنها، عدم امکان تداوم کاری بخشی از کارکنان صنایع ماشین سازی و کاهش تعداد کارکنان، نگرانی از اعتراضات اجتماعی، قابل تسری بودن بحران مالی صنایع خوروسازی به دیگر بخش های اقتصادی آلمان، نقدپذیری موضوع از سوی احزاب مخالف و...، دولت این کشور مجدانه در صدد مداخله و اجرای سیاست های حمایتی از این صنایع برآمده است.

منبع:


https://www.zeit.de/wirtschaft/unternehmen/2024-09/vw-krise-habeck-wirtschaftsminister-autogipfel

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما