معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۲۶- ۰۸:۰۰

نگرانی از تداوم بحران انرژی در آلمان

وزیر اقتصاد و امور اقلیمی آلمان در نشست مجمع اقتصادی شرق آلمان به برخی نگرانی های اقتصادی این کشور به شرح زیر اشاره کرد.

-  اگر گاز روسیه(به بعضی از کشورهای اروپایی) نرسد مجبور میشویم تولید را متوقف کنیم. باید دقت داشت که در پایان سال 2024 قرارداد گاز با روسیه به اتمام میرسد. هیچ سناریوی مطمئنی برای اینکه اوضاع در آینده چگونه پیش خواهد رفت، وجود ندارد. از تاریخ اتمام قرارداد اگر تحویل گاز روسیه از طریق اوکراین متوقف شود، آلمان نیز باید ظرفیت صنعتی خود را کاهش دهد یا حتی بخش قابل توجهی از آن را متوقف کند".

-  سیاستگذاران در برلین باید از این فرض اشتباه که کمبود انرژی بر اقتصاد تأثیر نمی‌گذارد اجتناب کنند. اگر در نهایت دسترسی کشورهای اروپایی مثل اتریش، اسلواکی، ایتالیا و مجارستان به گاز روسیه قطع شود، قوانین اشتراک گاز اتحادیه اروپا، آلمان را ملزم می‌کند که به کمک آنها بیاید و این امر مشکلاتی را برای مشتریان صنعتی گاز در آلمان ایجاد خواهد کرد.

- آلمان بعداز جنگ اوکراین توانسته تا حدودی با بحران انرژی مقابله کند،  ولی چنانچه قرار باشد براساس قوانین اشتراک گاز اتحادیه اروپا عمل نماید، با مشکلات جدی در بخش گرمایشی منازل و مراکز عمومی مواجه خواهد شد و قیمت انرژی و گاز آلمان بالاتر خواهد رفت. از سوی دیگر کشورهای اروپایی دریافت کننده گاز روسیه باید به فکر صرفه جویی منابع انرژی باشند. بعنوان مثال سیستم های تهویه مطبوع در اروپا بسیار ناکارآمد است و باید اصلاح شوند. همچنین مصرف‌کنندگان باید خود را با قیمت‌های بالاتر انرژی سازگار نمایند.

شایان ذکر است آلمان جهت مقابله با نگرانی‌های ناشی از تداوم بحران انرژی در کشور، در حال انجام چندین فعالیت کلیدی برای گذار از انرژی فسیلی به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر است که این موارد عبارتند از :

1- افزایش تولید انرژی تجدیدپذیر: آلمان به شدت در حال سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر مانند خورشیدی، بادی و بیومس(Biomass) است. هدف این کشور افزایش سهم این منابع در تأمین انرژی به 80 درصد تا سال 2030 است.

2- برنامه‌های انرژی پاک: دولت آلمان طرح‌های مختلفی را برای تشویق استفاده از انرژی پاک و کاهش گازهای گلخانه‌ای، از جمله یارانه‌ها و مشوق‌های مالی برای پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر ارائه کرده است.

3- کاهش وابستگی به زغال‌سنگ: آلمان به طور برنامه‌ریزی شده درحال کاهش استفاده از زغال‌سنگ است و قصد دارد تا سال 2038 تمامی نیروگاه‌های زغال‌سنگی خود را تعطیل کند.

4-تحول در حمل و نقل: آلمان به دنبال توسعه حمل و نقل الکتریکی و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های شارژ خودروهای الکتریکی است. همچنین، پروژه‌هایی برای بهبود سیستم حمل و نقل عمومی در حال اجراست.

5-بهره‌وری انرژی: آلمان به بهبود کارایی انرژی در صنایع و ساختمان‌ها توجه ویژه‌ای دارد. این کشور استانداردهای سخت‌گیرانه‌ای برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی تعیین کرده است.

6- نوآوری و تحقیق: آلمان در زمینه تحقیق و توسعه فناوری‌های جدید انرژی از جمله فناوری‌های هیدروژنی و ذخیره‌سازی انرژی سرمایه‌گذاری می‌کند.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما