معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۰۷- ۰۸:۰۰

روابط تجاری شرکت‌های آلمانی با منطقه آسیا و اقیانوسیه

براساس بررسی‌های به عمل آمده توسط اتاق بازرگانی و صنعت آلمان از حدود 660 شرکت، دیدگاه شرکت‌های آلمانی به منطقه آسیا و اقیانوسیه به طرز چشمگیری بهبود یافته و به توسعه اقتصادی و چشم‌انداز تجاری خود در این منطقه خوش‌بین هستند.

اتاق بازرگانی و صنعت آلمان (dihk.de) در گزارشی به روابط تجاری شرکت‌های آلمانی با منطقه آسیا و اقیانوسیه در سه ماهۀ دوم (بهار) 2024 پرداخته و بر وجود ارزیابی مثبت از تعاملات تجاری طرف‌های آلمانی با منطقه مذکور تاکید می‌کند. براساس بررسی‌های به عمل آمده توسط اتاق بازرگانی و صنعت آلمان از حدود 660 شرکت، دیدگاه شرکت‌های آلمانی به منطقه آسیا و اقیانوسیه به طرز چشمگیری بهبود یافته و به توسعه اقتصادی و چشم‌انداز تجاری خود در این منطقه خوش‌بین هستند ولی نسبت به چین کماکان با احتیاط برخورد می‌کنند. Volker Treier، رئیس تجارت خارجی اتاق بازرگانی و صنعت آلمان در این رابطه می‌گوید: بررسی‌های انجام شده توسط انجمن حرفه‌ای و کارفرمایان آلمان (WBO) نیز نشان می‌دهد که رشد تا 5 درصدی در منطقه آسیا و اقیانوسیه، یک پیشرفت واقعی محسوب می‌شود. این پیشرفت مثبت، شرکت‌های محلی وابسته به اقتصاد آلمان را تقویت می‌کند. این منطقه یکی از مهم‌ترین مقاصد برای تنوع کسب‌وکار می‌باشد.

 

قصد و تصمیم شرکت‌های آلمانی برای سرمایه‌گذاری در بسیاری از نقاط آسیا و اقیانوسیه افزایش یافته یا در حد ثابتی باقی مانده است. فقط در هنگ‌کنگ، سنگاپور و نیوزلند بی‌میلی خاصی برای سرمایه‌گذاری قابل مشاهده است و این موضوع با تجدیدساختار و اعتماد به نفس در شرکت‌های آلمانی ارتباط دارد. از سوی دیگر، جابجایی سرمایه‌گذاری‌ها در منطقه آسیا و اقیانوسیه نشان می‌دهد که شرکت‌ها درحال تغییر جهت یا گسترش بازارهای خود هستند. این سازماندهی مجدد با اعتماد به نفس فزاینده همراه است. البته یک تحول مثبت به ویژه در ژاپن قابل توجه است. Treier افزود: شرکت‌های آلمانی واحدهای بیشتر و مهمی را در ژاپن راه‌اندازی کرده یا توسعه می‌دهند، زیرا ژاپن نقش اصلی را در استراتژی چین+1 آنها ایفا می‌کند.

 

شرکت‌های هند، فیلیپین و ویتنام به‌خصوص به توسعه اقتصادی خوش‌بین هستند. در حالی که برنامه‌های اشتغال در هنگ‌کنگ و جمهوری خلق چین منفی است. بنابراین شرکت‌های آلمانی می‌توانند در دیگر مناطق آسیا و اقیانوسیه فعالیت نمایند، چرا که رشد قابل توجه اشتغال به ویژه در فیلیپین، ژاپن و مالزی قابل انتظار است. شرکت‌های بیشتری در سریلانکا نیز در انتظار مشاغل اضافی هستند که تراز مثبت 30 در مقایسه با 12 امتیاز در پاییز سال 2023 را معنا می‌بخشد.

 

اتاق بازرگانی و صنعت آلمان در ادامه می‌افزاید: در منطقه آسیا و اقیانوسیه علیرغم وجود موانع، تنوع بیشتری نیز برای تجارت وجود دارد. البته تنوع همچنان یک چالش است. شرکت‌های آلمانی در آسیا- اقیانوسیه قبلاً شروع به تطبیق یا گسترش فعالیت‌های تجاری خود کرده‌اند. بهره‌برداری از بازارهای جدید و گسترش شبکه تامین کنندگان، از استراتژی‌های کلیدی هستند. در هنگ‌کنگ و مالزی، تمرکز بر گسترش شبکه تامین‌کنندگان است، در حالی که شرکت‌هایی در سنگاپور، ویتنام و تایوان در حال بهره‌برداری از بازارهای فروش جدید هستند. Treier در ادامه گفت: 4 شرکت از هر پنج شرکت آلمانی (84 درصد) در تلاش‌های متنوع‌سازی خود، به‌ویژه در جستجوی تامین‌کنندگان جدید یا شرکای تجاری مناسب، با موانع و مکانیسم‌های نظارتی جدید و هزینه‌های بالا مواجه می‌شوند. تنوع‌‎بخشی، سریع و آسان انجام نمی‌شود. این نتایج نشان دهنده تحولات و چالش‌های پویایی است که شرکت‌های آلمانی در منطقه آسیا و اقیانوسیه با آن مواجه هستند. با این وجود، این منطقه همچنان یک بازار مهم و امیدوار کننده برای سرمایه‌گذاری و توسعه تجارت آلمان محسوب می‌شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما