معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۳/۰۷/۱۲- ۰۸:۰۰

افزایش تعداد بیکاران در آلمان

آژانس کار فدرال آلمان(arbeitsagentur.de)در گزارش اخیر خود اعلام نمود که تعداد بیکاران در این کشور به میزان قابل توجهی افزایش یافته و وضعیت بازار کار در آلمان در حال بدتر شدن است. گزارش مربوطه به شرح زیر ارائه می‌شود :

 - براساس اطلاعات و داده‌های آژانس(BA) در آگوست 2024، تعداد63هزار نفر بیشتر از ماه قبل در آلمان بیکار شدند و به این ترتیب نرخ بیکاری 6.1درصد شده که نسبت به سال2023، 176هزار بیکار به جمع افراد فاقد شغل افزوده شده است که نشانه آشکاری از ضعف اقتصادی آلمان می‌باشد. خانم NahlesرئیسBA در این رابطه میگوید:"بازار کار از رکود اقتصادی آلمان رنج می‌برد و تعداد دریافت کنندگان کمک هزینه شهروندی،حدود72هزار نفر افزایش یافته و مجموعا بیش از 4میلیون نفر در آلمان از کمک هزینه‌های معیشتی برخوردار می‌باشند!"

- آقای Wohlrabeعضو انجمن اقتصادیIfo می‌گوید:عملکرد ضعیف اقتصادی، بازار کار را کُند کرده است. چشم انداز ضعیف اقتصادی در آلمان، تأثیر زیادی بر بازار کار دارد که خود را در افزایش تعداد بیکاران نشان می دهد. رکود اقتصادی باعث شده شرکت ها تمایلی به استخدام های جدید نداشته باشند و فقدان سفارش کالا نیز باعث کاهش سرعت ایجاد شغل جدید می‌گردد. بسیاری از شرکتها بدنبال تعدیل و کوچک سازی هستند و به ویژه صنعت و تجارت تحت تأثیر این شرایط قرار گرفته اند. البته در بخش خدمات، به ویژه در بخش IT و در گردشگری،هنوز متاثر از شرایط مذکور نشده اند .

- رئیسBA  در ادامه افزود، تعداد بیکاران در آلمان همچنان در حال افزایش است. داده‌های فعلی افزایش 63هزار بیکار را در آگوست2024 نشان می دهد.تعداد پایین استخدام و افزایش ارقام بیکاری،در کاهش آگهی‌های استخدام منعکس شده و براساس داده‌های پلتفرم کاریابی (de.indeed.com)،میزان استخدام در ماه آگوست2024نسبت به سال قبل17.1درصد،به خصوص در حوزه نرم افزار و منابع انسانی،کاهش شدید نشان میدهد. البته تقاضا برای کارگران ماهر در مشاغل سنتی همچنان بالاست.این نشان می دهد که علیرغم مشکلات عمومی‌بازار کار در آلمان،تقاضای برای کارگران متخصص و ماهر بیشتر از دانشگاهیان می‌باشد.

- از سوی دیگر شرکتها در حال برنامه ریزی و کاهش بیشتر مشاغل هستند.بعنوان نمونه مدیر شرکت نرم افزاریPersonioمستقر در مونیخ می‌گوید: قصد دارد در 12ماه آینده، 60درصد از نیروهای خود را اخراج نماید. این کاهش نیرو بر کارگران ساده نیز تاثیر می‌گذارد چراکه نسبت به آینده، عدم اطمینان وجود دارد ولی به محض بهبود شرایط، ممکن است دوره‌ای از بهبود حاصل گردد. بخش قابل توجهی از کارگران(42درصد)در نظر دارند به محض تثبیت وضعیت اقتصادی، شغل فعلی خود را ترک کنند. این روند نشان می دهد که پیدا کردن شغل ثابت برای بسیاری اولویت اصلی است. و بسیاری از افراد بدنبال شغل ثابت و حتی با حقوق کمتر هستند .

آقای Weberکارشناس موسسه تحقیقات اشتغال(IAB) آلمان نیز در همین زمینه گفت: گردش مالی شرکتها با نوسانات زیادی مواجه شده وبیش از نیمی از این شرکتها در سال2025 باید برای استخدام جدید، تمدید قراردادهای کاری و افزایش حقوق، متحمل هزینه‌های بیشتری شوند و این نوسانات بر قیمت محصولات و خدمات اثر می‌گذارد.البته با وجود چالش های اقتصادی،انتظار می رود تعداد افراد شاغل در سال2025 اندکی افزایش یابد ولی در مجموع چشم انداز بلندمدت بازار کار با توجه به کاهش رشد جمعیت و کمبود کارگران ماهر،تاریک است.احتمالا در سال2026 به دلیل پیری جمعیت آلمان و علیرغم مهاجرت پذیری، وضعیت بازار کار را بدتر خواهد شد.

- موسسه اقتصاد هامبورگ(iwkoeln.de)نیز در گزارشی اعلام نمود،بازار کار آلمان متاثر از رکود اقتصادی است و در حال تضعیف می‌باشد.بیکاری در پایان سال2024 به بالاترین سطح خود (2.8میلیون نفر)افزایش می‌بابد که بالاترین سطح بیکاری نسبت به سال2015 می‌باشد.قابل ذکر است در سال2023 علیرغم وجود رکود، بازار کار کاملاً باثبات بود.اما امسال،پیامدهای بحران اقتصادی شدیدتر شده است. با اینکه اقتصاد آلمان در سال گذشته 0.3درصد کوچک شد، اما تعداد افراد شاغل340هزار نفر یا 0.7درصد افزایش یافته بود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما