معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۴/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۴۴

اخبار اقتصادی اتریش (هفته چهارم خرداد)

برخی از مهم‌ترین اخبار و تحولات اقتصادی اتریش در هفته چهارم خرداد 1400 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده است به شرح زیر ارائه می‌گردد:
  • بهبود شرایط اقتصادی در اتریش تا سال 2022

 وینرتسایتونگ: موسسه پژوهش های اقتصادی اتریش، سال جاری و سال 2022 را برای بازگشت اتریش به شرایط اقتصادی پیش از بحران کرونا کافی می داند. طبق گزارش این موسسه، تولید ناخالص داخلی در سال جاری و در سال 2022 به ترتیب 4 و 5 درصد بهبود خواهد یافت. در سال گذشته، رشد اقتصادی این کشور 3 . 6 درصد کاهش یافت و با آغاز دوره واکسیناسیون و ادامه چرخه تولید و عرضه و تقاضای جهانی، شرایط در اتریش نیز در حال بهبود می‌باشد. همچنین گردشگری در حال حاضر هرچند از شیب رشد کمتری برخوردار است اما، در مسیر بهبود قرار دارد. به دنبال آن نرخ بیکاری اما طبق گمانه زنی‌ها تا پایان سال 2022، بیشتر از دوران پیش از کرونا خواهد بود که در شرایط پسا بحران امری عادی خواهد بود. 

  • جایگزین اروپایی کارت های اعتباری مستر کارت

پرسه: بانک های بزرگ اروپایی به دنبال ایجاد یک سیستم بانکی بومی اروپایی می‌باشند تا بتوانند از آن طریق کارت های اعتباری مشابه سامانه‌های آمریکایی مستر و ویزا به مشتریان ارائه نمایند. این طرح در مراحل نخستین است و اتریش هنوز علاقه ای نسبت به شرکت در آن نشان نداده است.  در این طرح 33 موسسه بانکی و اعتباری اروپایی شرکت دارند که در حال حاضر 65 درصد از کل تراکنش های کارت های اعتباری را در اروپا پردازش می نمایند. بانک مرکزی اتریش علت عدم همکاری با این سامانه را در حال حاضر سرمایه گذاری‌های کلان انجام شده در سامانه کارت های بانکی اتریش برای استفاده دوگانه از آنان به عنوان کارت بانکی و کارت اعتباری اعلام کرد.

وینرتسایتونگ: در حال حاضر 18 موسسه و پژوهشکده در اتریش با مجموع تعداد 310 پژوهشگر ارشد در اتریش در حوزه سوخت های هیدروژنی فعال می‌باشند. در این میان طبق نقشه موسسات پژوهشی موسوم به نقشه H2، استان اشتایرمارک و وین پیشروترین موسسات در میان این 18 موسسه هستند. از آغاز ماه ژوئن 60 درصد مجموع پژوهش های دانشگاه و موسسات خصوصی فعال در استان اشتایرمارک در این حوزه متمرکز شده اند. همراه با کلاستر پژوهشی اشتایرمارک، دانشگاه لئوبن، موسسه فناوری اتریش، دانشگاه صنعتی وین و دانشگاه صنعتی گراتز نیز گروه‌های پژوهشی ویژه ای را برای این حوزه در نظر گرفته اند.  

  • طرح سرمایه گذاری یک میلیاد یورویی فوست آلپین برای حفاظت از آب و هوا و کاهش آلاینده‌ها

 شرکت فولادسازی فوست آلپینه اتریش با 30 مقر در این کشور ، 27 هزار و 700 نفر کارمند در سراسر اتریش دارد و در سال جاری درآمدی بالغ بر بیش از 12 میلیارد یورو کسب کرده است. این شرکت تصمیم دارد تا برای نزدیکی و همگام شدن با سیاست های زیست محیطی 2030 اتریش و اتحادیه اروپایی میزان تولید گاز دی اکسید کربن خود را تا 30 درصد کاهش دهد. این شرکت اعلام کرده است که برای رسیدن به این هدف کوره‌های قدیمی را تعویض کرده و کوره‌های الکتریکی را در مراکز لینز و دوناویتز جایگزین خواهد کرد.

  • کمبود تراشه‌های الکترونیکی و مواد خام اولیه معضلات اصلی صنعت خودرو

وینرتسایتوگ: براساس گزارش موسسه مشاوران Alixpartners دوبرابر شدن قیمت های پایه مواد اولیه و کمبود تراشه‌های الکترونیکی، سرعت رو به رشد تولیدات و نوآوری حوزه خودرو را برای سال ها عقب خواهند انداخت. براساس این گزارش در سال 2018 تعداد 94 میلیون خودرو به فروش رسیده است که این میزان تا سال 2025 محقق نخواهد شد. گفته می‌شود مواد خام مورد نیاز برای هر خودرو به طور میانگین با رشدی 92 درصدی به  3000 یورو رسیده است.

  • روند افزایشی نرخ تورم در حوزه یورو

بولتن خبری اتاق فدرال اقتصادی : نرخ تورم در حوزه یورو در سال گذشته و در سه ماهه نخست سال جاری روند افزایشی داشته است تا جایی که در ماه می تنها حوزه کالایی موادغذایی تا 2 درصد افزایش را تجربه کرده است. به گزارش یوروستات، این روند افزایش محدود به حوزه یورو نبوده و در کشورهای شرق اروپا نیز قابل مشاهده می‌باشد. در ماه می و ژوئن گذشته بیشترین سهم در تورم مربوط به موادغذایی و انرژی بوده است که هر کدام به ترتیب نسبت به قیمت های سال پیش 6 و 13 درصد افزایش داشته اند.

  • تلاش وزارت دارایی و اتاق فدرال اقتصادی برای افزایش آورده سرمایه شرکت ها

پرسه: وزیر دارایی گرنوت بلومل  و رئیس اتاق بازرگانی‌هارالد ماهرر بار دیگر خواستار تدابیری جدید برای  افزایش آورده سرمایه شرکت ها شدند. آقای بلومل با اشاره به این مهم، تاکید کرد که این مساله شرکت ها را در مقابل بحران‌های اقتصادی آینده ایمن خواهد کرد.  علاوه بر اقدامات حمایتی دیگر ، بلومل به عنوان یک شکل قانونی جدید برای سرمایه گذاری خطرپذیر و همچنین امکان دریافت سود از سرمایه اولیه شرکت ها خبر داد. پیش نویس این قانون یک سال پیش در سخنرانی شورای وزیران تدارک دیده شد  و بسته به زمان توافق در مورد جزئیات ، پیش نویس به زودی تحویل مجلس خواهد شد. همچنین به موجب این بسته قانونی، مالیات های شرکتی نیز از 25 درصد به 21 درصد کاهش خواهند یافت. ماهرر خاطرنشان کرد که فقط 13 درصد سرمایه گذاری در اتریش توسط بخش دولتی انجام می‌شود و مابقی توسط افراد خصوصی ، به ویژه شرکت ها انجام می‌شود. برای تأمین مالی تحول دیجیتالی آینده اقتصاد و تبدیل آن به پایداری بیشتر ، مشوق های بیشتری برای افراد خصوصی مورد نیاز است. در چند ماه گذشته ، خصوصاً با وزارت دارایی و بورس اوراق بهادار ، در این باره بحث های زیادی انجام شده است و طرح نهایی به زودی اعلام خواهد شد.

  • ماهرر ریاست اتاق اقتصادی فدرال: کمبود نیروی کار حرفه ای تبعات جدی برای اقتصاد خواهد داشت

کرونه: ماهرر با تاکید بر آمار هفتگی کاهش میزان بیکاری، بهبود شرایط بازار کار را مثبت ارزیابی کرد و افزود : اداره نظارت و خدمات دهی بازار کار هرچند تلاش خوبی تا کنون داشته است اما، کمبود نیروی کار حرفه ای در سراسر اتریش به شدت حس می‌شود و این امر تاثیر مستقیم بر تولیدات و تولید ناخالص خواهد داشت. این اداره نمی‌تواند افراد مناسب را برای مشاغل جذب نماید. نظر سنجی‌های اداره بازار کار اتریش حاکی از آمادگی افراد برای تغییر مکان زندگی برای ورود به مشاغل می‌باشد. طبق نظر سنجی‌ها 65 درصد افراد شرکت کننده آماده تغییر محل زندگی می‌باشند که 77 درصد آنان  را افراد زیر 29 سال تشکیل می هند.

  • کاهش صادرات در مقابل واردات در حوزه یورو

وینرتسایتونگ: تجارت خارجی در منطقه یورو در ماه آوریل سال جاری نسبتا ضعیف عمل کرده است. در ماه آوریل 2021 صادرات به میزان قابل توجهی کاهش و در مقابل واردات افزایش یافته است. طبق آمار یوروستات صادرات 2.3 درصد نسبت به ماه مارس 2021 کاهش یافته است و در مقابل ، واردات 2.4 درصد افزایش داشته است که در نتیجه مازاد تجاری 19 کشور حوزه یورو به طور قابل توجهی کاهش  و از 18.3 میلیارد یورو در مارس به 9.4 میلیارد یورو کاهش یافته است. 

  • افزایش شماره گذاری خودرو های الکتریکی

وینرتسایتونگ: تقاضا برای وسایل نقلیه الکتریکی در اتریش افزایش چشمگیری پیدا کرده است و وزارت حمل و نقل اعلام کرده است که کمک هزینه تشویقی خرید و یا تعویض خودرو های با سوخت فسیلی به خودروهای الکتریکی را تا دو برابر افزایش می دهد. وزیر حمل و نقل لئونور گوسلر (سبزها) اعلام کرد که 55 میلیون یورو دیگر علاوه بر 46 میلیون یورو برنامه ریزی شده قبلی برای این امر در اختیار وزارت خانه وی قرار گرفته است. طبق آمار تا ماه مه 10.8 درصد از ثبت نام های جدید خودرو با پیشران  الکتریکی بوده است. فقط در ماه مه 12 درصد بوده است. در حال حاضردولت به خودروهای  تا سقف قیمتی 60 هزار یورو مبلغ 5 هزار یورو یارانه خرید اهدا می نماید.

  • برنامه معرفی شرکت های برتر اتریش در مارکس هاله وین برگزار شد

پرسه: برنامه مشترک سرویس اقتصادی روزنامه دی پرسه و اتاق فدرال اقتصادی با عنوان شرکت های پیشرو اتریشی در دو بخش شرکت های داخل و خارج بورس در سالن مارکس هاله وین با حضور فعالان اقتصادی، روسای ارشد شرکت ها و ریاست اتاق اقتصادی فدرال برگزار شد. این برنامه برای سال 2020  برنامه ریزی شده بود که به سبب بروز بحران کرونا، با یک سال تاخیر برگزار شد. در رتبه بندی شرکت ها نسبت به میزان نوآوری، استفاده از فن آوری، حضور در بازارهای جهانی و توجه به مسائل زیست محیطی توجه ویژه ای شده است.

  • رئیس اتاق فدرال اقتصادی اتریش: موج ورشکستگی‌ها وسیع نخواهد بود

وینرتسایتونگ : هارالد ماهرر علیرغم تاخیر پرداخت در کمک های کرونایی دولت، برای سال جاری انتظار افزایش ویژه ای در تعداد شرکت های ورشکسته ندارد. وی خاطر نشان کرد که جای خشنودی دارد که دو معضل اصلی دولت در خصوص شرکت هایی که برای دریافت کمک اعلام ورشکستگی می‌کردند و همچنین موج اصلی ورشکستگی حل شده اند و جای نگرانی ویژه ای برای دوران پیش رو نمی‌باشد. آقای ماهرر همچنین در ادامه از دولت خواست که راهکار نهایی برای بهبود نظام مالیاتی کشور ارائه نماید که یکی از اولویت های برنامه دولت کورتز بوده است.

  • صدمات کرونا بر تجارت خارجی اتریش

وینرتسایتونگ: تجارت خارجی اتریش در سال 2020 به شدت تحت تاثیر بحران کرونا قرار گرفته است. واردات با 5 . 8 درصد کاهش به 42 . 144 میلیارد یورو رسید و صادرات نیز با  1 . 7 درصد کاهش به 57 .142 میلیارد یورو رسید. طبق گزارش مرکز آمار اتریش، همزمان با نخستین تعطیلی‌ها، آمار تجارت خارجی اتریش تا یک چهارم نسبت به آمار سال پیش از آن کاهش داشت. مهمترین گروه کالایی برای صنعت صادرات داخلی ، ماشین آلات و وسایل نقلیه ، شدیدترین رکود مطلق را با منفی 37.7 میلیارد یورو  به ثبت رساندند.  

  • آماده سازی مراحل مقدماتی تولید واکسن CureVac در اتریش

وینرتسایتونگ: شرکت نوارتیس قرار بود که از تابستان سال جاری،  واکسن کرونا شرکت کیورواک را در مقر خود در اینسبروک اتریش تولید نماید. پژوهش های به عمل آمده در خصوص ضعف تاثیر گذاری این واکسن،  سبب شده است تا این شرکت روند تولید را در شرایط فعلی به تعویق اندازد. تولید در Kundl باید از اواسط سال آغاز شود ؛ امسال تا پایان سال ، تولید حداکثر 50 میلیون دوز برای Curevac توافق شده بود و تا 200 میلیون دوز در سال آینده . در مجموع 20 میلیون یورو سرمایه گذاری شده و 100 فرصت شغلی ایجاد شده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما