معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۳/۱۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۴۷

سهم صنعت آب در اقتصاد ایتالیا

اندیشکده آمبروزتی به مناسبت روز جهانی آب جلسه ای مجازی را بمنظور بررسی منابع آبی و ارزش آن در اقتصاد ملی برگزار کرد. اهم مطالب گزارش منتشره از سوی آمبروزتی به شرح ذیل ارائه می گردد.

بر اساس اعلام آمبروزتی، اگر چه سهم آب در اقتصاد ملی ایتالیا معادل 17.5% تولید ناخالص داخلی بوده و قابل مقایسه با سطح تولید ناخالص داخلی آفریقای جنوبی است، اما وقتی صحبت از آب و توسعه پایدار می‌شود، ایتالیا یک کشور در معرض خطر محسوب شده و بر اساس گزارش های موجود، از دست دادن منابع زیرزمینی آب رو به افزایش است.

بر اساس گزارشی که اندیشکده آمبروزتی با استناد به نقشه کامل منابع آبی ایتالیا، اظهارات مسئولین و اسناد نهادهای حفاظت و مدیریت منابع زیرزمینی و اطلاعات اقتصادی  2 میلیون شرکت فعال در بخش گسترده آب ارائه نموده است ، گردش مالی بخش آب در دوره 2019-2013 به طور میانگین سالانه 4.4% رشد داشته و به ارزش 21.4 میلیارد یورو رسیده است. اشتغال زایی در این بخش نیز سالانه 1.7% رشد داشته است بنحوی که در دوره 2019-2013، دو برابر میانگین اشتغال شرکت های ایتالیایی و بالاتر از میانگین بخش تولیدی است که در رقم 0.1% ثابت مانده است.در حقیقت اگر گردش مالی بخش آب را به صورت یک بخش واحد در نظر بگیریم، در رتبه دوم بخش صنعت که بیشترین اشتغال زایی را در این دوره داشته است، قرار می‌گیرد.

با اینحال سرمایه گذاری در این بخش محدود است. ایتالیا با 40 یورو سرمایه گذاری سالانه به ازای هر شهروند (در برابر 100 یورو نرخ میانگین سرمایه گذاری اتحادیه اروپایی) در رده‌های آخر سرمایه گذاری در بخش آب قاره سبز قرار گرفته و تنها رومانی و مالت بعداز این کشور هستند. همچنین شایان ذکر است که زیرساخت های آبی ایتالیا قدیمی و ناکارآمد هستند، بنحوی که حدود 60% شبکه آبی ایتالیا بیش از 30 سال و 25% آن نیز بیش از 50 سال قدمت دارد. در همین راستا بدلیل فرسودگی شبکه آبرسانی شهری، در حدود 47.6 درصد آب آشامیدنی ایتالیا هدر می رود.

ایتالیا در زمینه آب یک کشور بسیار پر مصرف محسوب شده و اتلاف غیر قابل کنترل منابع آبی شرایط را وخیم تر می‌کند. نرخ مصرف سرانه آب قابل شرب ایتالیا 153 متر مکعب در سال است. بدین لحاظ ایتالیا دومین کشور اتحادیه اروپایی از نظر مصرف آب آشامیدنی است بنحوی که 2 برابر میانگین اتحادیه اروپایی مصرف سرانه دارد.

ایتالیا همچنین با نرخ مصرف سرانه 200 لیتری آب معدنی (بطری پلاستیکی)،  اولین کشور دنیا در این زمینه بوده و تقریبا دو برابر میانگین اتحادیه اروپایی ( 118 لیتر) آب معدنی مصرف میکند. این میزان مصرف در شرایطی است که کیفیت آب قابل شرب شبکه ای ایتالیا از جمله بهترین‌های اروپا میباشد.

از نظر امنیت ملی، آب یک واقعیت آسیب پذیر است. بنحوی که بر اساس داده‌های کارشناسی 21% خاک ایتالیا  در معرض خشک شدن و پدیده بیابان زایی است. گزارش آمبروزتی بر آسیب پذیری آب و هوای ایتالیا و ظرفیت پایین این کشور در انطباق وضعیت خود با تغییرات آب و هوایی تاکید می‌کند. با این حال فرصت برای ایجاد تغییرات اساسی و زیربنایی وجود دارند.این  گزارش حاکیست که یک سوم خانواده‌های ایتالیایی به آب قابل شرب شبکه لوله کشی اعتماد ندارند، رقمی‌که در استان‌های جنوبی این کشور به 60% نیز می رسد (به طور خاص در منطقه ساردنیا). در عین حال بخش اعظم خانواده‌های ایتالیایی از مصرف سرانه آب خود برآورد درستی ندارند، بنحوی که یک خانواده 4 نفره تصور می‌کند که روزانه 177 لیتر آب مصرف می‌کند در حالی که مصرف واقعی بیش از 500 لیتر است.

 

منبع:. خبرگزاری  IlSole24Ore  تاریخ: 23/03/2021

https://www.ilsole24ore.com/art/l-acqua-vale-175percento-pil-ma-se-ne-perde-meta-ADIUdBSB

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما