معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۲/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۱۵

مهمترین اخبار اقتصادی ژاپن (نیمه دوم فروردین‌ و نیمه اول اردیبهشت 1400)

برخی از مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی ژاپن که در نیمه دوم فروردین و نیمه اول اردیبهشت ماه 1400 در رسانه‌های این کشور منعکس شده به شرح زیر ارائه می‌ گردد:

افت شدید فروش خودروهای نو در ژاپن طی سال مالی گذشته

فروش خوردروهای نو در ژاپن در سال مالی گذشته که ماه مارس به پایان رسید به شدت افت داشت. در طول این سال دو بار به علت همه گیری جهانی ویروس کرونا در ژاپن وضعیت اضطراری اعلام شد که باعث کاهش شدید مراجعه خریداران به فروشندگان شد.

بنا به اعلام انجمن فروشندگان خودروی ژاپن، در سال میلادی گذشته حدود چهار میلیون و ۶۵۰ هزار دستگاه خودروی نو به فروش رفته است. این تعداد 7.6 درصد نسبت به سال پیش از آن کمتر است. این دومین سال متوالی بود که میزان فروش کاهش داشت.

در دسته خودروهای با اندازه معمولی، کامیون‌ها و اتوبوس ها، میزان فروش با افت 8.9 درصدی به ۲ میلیون و ۸۹۰ هزار دستگاه رسید.فروش خودروهای کوچک 5.3 درصد کاهش داشت و به یک میلیون و ۷۵۰ هزار دستگاه رسید.فروش اتوبوس به تنهایی 40.4 درصد افت داشت چرا که تقاضا برای جایگزینی این نوع خودرو در صنعت گردشگری به شدت کاهش داشت. انجمن فروشندگان خودروی ژاپن می‌گوید با توجه به امکان تاثیرگذاری کمبود عرضه نیمه‌هادی‌ها بر تولید خودرو، چشم انداز بازار فروش خودروهای نو در سال مالی جاری همچنان مبهم است.

 ژاپن از روش جدید کاری استقبال می‌کند

شرکتهای ژاپنی بطور فزاینده ای در پی سرمایه گذاری در تغییر رویه کاری ناشی از همه گیری جهانی کرونا به دور کاری هستند. برخی آن را «Workations» می نامند که ترکیبی از کار و تفریح است.

چهار شرکت با هم همکاری می‌کنند تا در یک مکان تفریحی به مشتریان شرکتی خود برنامه‌های کار- تعطیلی ارائه دهند. میتسوبیشی استیت این محل را اداره می‌کند. آژانس مسافرتی JTB محل اقامت و فروش را به عهده دارد. این شرکتها در ماه آوریل شروع به فروش این بسته‌ها کردند. این مکان فرصت های مناسب برای استراحت و تفریح در فضای باز را ارائه می دهد اما همچنین مجهز به تسهیلاتی برای کار است.

مسئولان دولتی نیز برای ایجاد تنوع بیشتر در روش کار فشار وارد می‌کنند. آنها در حال بررسی سیستمی هستند که به افراد اجازه کار برای یک کارفرما فقط به مدت چهار روز در هفته را می دهد.آنها پیش بینی می‌کنند مردم وسوسه خواهند شد از وقت اضافه خود برای گرفتن کارهای دوم در مناطق خارج از شهرهای بزرگ استفاده کنند،‌ تغییری که ممکن است به احیای اقتصادهای منطقه ای کمک کند. دولت ارائه یارانه برای هزینه‌های رفت و آمد و محل اقامت را بررسی خواهد کرد.

بزرگترین محموله واکسن کرونا وارد ژاپن شد

بزرگترین محموله واکسن تاکنون پیش از آغاز واکسیناسیون افراد مسن در هفته آتی وارد ژاپن شده است.این محموله از واکسن‌های فایزر–بیوان تک روز دوشنبه از بلژیک به فرودگاه ناریتا در نزدیکی توکیو رسید. این یازدهمین محموله ای است که شرکت فایزر که در بلژیک یک خط تولید دارد به ژاپن می فرستد.

فایزر گفته است که این محموله برای حدود ۲ میلیون دوز واکسن کافی است. این شمار با این فرض صورت گرفته که از هر شیشه واکسن ۶ دوز گرفته شود.واکسیناسیون کادر پزشکی از ماه فوریه در جریان بوده است. از ۱۲ آوریل نیز واکسیناسیون حدود ۳۶ میلیون نفر از افراد بالای ۶۵ سال آغاز می‌شود

ژاپن ارسال واکسن برای سالمندان را آغاز کرد

وزارت بهداشت ژاپن روز دوشنبه، یک هفته پیش از شروع واکسیناسیون افراد مسن، تحویل واکسن به استان‌ها را آغاز کرده است. واکسیناسیون حدود ۳۶ میلیون جمعیت ۶۵ سال به بالا در مرحله بعد از واکسیناسیون کارکنان کادر پزشکی با واکسن فایزر- بیو اِن تک قرار دارد که در ماه فوریه آغاز شد.در هفته جاری توکیو، کاناگاوا و اوساکا هر یک ۳۹۰۰ دوز و استان‌های دیگر هرکدام ۱۹۵۰ دوز دریافت خواهند کرد.

کاهش تراشه منجر به توقف کارخانه سوبارو می‌شود

شرکت سوبارو خودروساز ژاپنی اخیرا تحت تاثیر کمبود جهانی نیمه‌هادی‌ها قرار گرفته است. مقامات این شرکت می‌گویند از ۱۰ تا ۲۰ آوریل هر دو خط تولیدشان در کارخانه یاجیما در شمال توکیو را متوقف خواهند کرد. ۲۱ آوریل که تولید دوباره شروع شود، فقط یک خط فعال خواهد بود. انتظار می رود این اقدامات تولید سوبارو را در حدود ۱۰ هزار دستگاه کاهش دهد.

پیام سوگا به مجمع جهانی اقتصاد

سوگا نخست وزیر ژاپن در پیامی‌که به نشست آنلاین مجمع جهانی اقتصاد ارسال کرده بود اعلام کرد تا برگزاری کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد (نوابر 2021)، اهداف و برنامه­ ریزی­های این کشور جهت کاهش گازهای گلخانه ای تا سال 2030 را به این سازمان ارائه خواهد داد. وی همچنین افزود این کشور در جهت پیشبرد طرح "اقتصاد دیجیتالی" تمام تلاش خود را به کار خواهد گرفت.

توشیبا از شرکت سرمایه گذاری سی وی سی پیشنهاد خرید دریافت کرده است

توشیبا مجموعه صنعتی ژاپنی از CVC Capital Partners، که یک شرکت سهامی خاص بین المللی است، پیشنهاد خرید یکجای این شرکت را دریافت کرده است. قیمت پیشنهاد شده هنوز افشا نشده است. مقام های توشیبا می‌گویند در حالی که به دنبال کسب اطلاعات بیشتری هستند این پیشنهاد را به دقت بررسی خواهند کرد. ارزش سهام شرکت توشیبا حدو 15.8 میلیارد دلار است. منابع می‌گویند سی وی سی پیشنهاد کرده است که سهام شرکت توشیبا در بازار معامله نشود. این پیشنهاد خرید در حالی مطرح شده است که توشیبا درگیر مناقشه ای با Effissimo Capital Management، یک صندوق سرمایه گذاری، دیگر است که یک سهامدار عمده است. این مناقشه مربوط به نحوه برخورد توشیبا با سهامدارانش در نشست ماه ژوئیه سال گذشته است. ممکن است قصد سی وی سی از این پیشنهاد مبنی بر اینکه از شرکت در برابر نفوذ سهامداران فعال محافظت خواهد کرد، جلب نظر مساعد هیئت مدیره توشیبا باشد.

توشیبا دست اندرکار کسب وکار مرتبط با نیروگاه‌های هسته ای است به این معنی که این معامله باید قبل از نهایی شدن به اطلاع دولت ژاپن برسد. طبق قانون ژاپن برای سرمایه گذاری‌های خارجی در شرکت هایی که از نظر امنیت ملی نقش کلیدی دارند ضوابط محکم تری لازم است.

شرکت ژاپنی رونِساس بخشی از تولید نیمه‌هادی را به یک کارخانه دیگر منتقل می‌کند

شرکت ژاپنی رونِساس الکترونیکس، سازنده نیمه‌هادی، در تلاش است تا در یکی از کارخانه‌های اصلی اش که ماه گذشته دچار آتش سوزی شد تولید را از سر بگیرد. ان اچ کی دریافته است که این شرکت برای جبران کاهش تولید خود از یک کارخانه دیگر در داخل کشور استفاده می‌کند. منابع می‌گویند که شرکت رونِساس قصد دارد از کارخانه ای در استان اهیمه در غرب ژاپن به عنوان مرکز تولید جایگزین استفاده کند. در روز ۱۹ مارس کارخانه رونِساس در شمال توکیو دچار آتش سوزی شد و برخی از تجهیزات آن آسیب دید و این شرکت مجبور شد بخشی از تولید خود را متوقف کند. این کارخانه نیمه‌هادی‌های مورد استفاده در خودروها و تولیدات دیگر را می سازد.

این شرکت می‌گوید که قصد دارد طی یک ماه پس از آتش سوزی عملیات این کارخانه را از سر بگیرد. اما پیش بینی می‌کند حداقل سه ماه طول بکشد تا میزان فروش به سطح پیش از این حادثه بازگردد. در نتیجه احتمالا از اواخر آوریل تراشه‌های نیمه‌هادی تولید این شرکت برای تقاضاها کافی نخواهد بود. این شرکت همچنین در تلاش است تا تولید را به یک سازنده بزرگ تایوانی محول کند.

افزایش بی سابقه تحویل کالا شرکت یاماتو در دوران کرونا

به دلیل اوج گرفتن خریدهای آنلاین در بحبوحه همه گیری جهانی ویروس کرونا، یاماتو ترانسپورت، شرکت ژاپنی توزیع بسته‌های کالا، رقم بی سابقه تحویل بسته در سال مالی گذشته را گزارش کرد. این شرکت می‌گوید حدود 2.1 میلیارد بسته در سال مالی گذشته که در ماه مارس پایان یافت را توزیع کرده بود که نسبت به سال مالی قبل از آن 16.5 درصد افزایش داشت و نیز بالاترین رقم از زمانی است که این شرکت در سال ۱۹۷۶ خدمات تحویل کالا را شروع کرد. مقام های این شرکت می‌گویند در دوران شیوع کرونا، به دلیل اینکه مردم به جای رفتن به فروشگاه‌ها به خرید آنلاین رو آورده اند، تقاضا برای خدمات ارسال کالا افزایش داشته است.

از دست رفتن ۱۰۰ هزار شغل در ژاپن در اثر کرونا

یک بررسی دولت ژاپن نشان می دهد که به دلیل همه گیری جهانی ویروس کرونا بیش از ۱۰۰ هزار نفر در کشور از کار بیکار شده اند.این بررسی از پایان ماه ژانویه سال گذشته تا روز چهارشنبه را پوشش می دهد.این بررسی نشان می دهد که ۱۰۰ هزار و ۴۲۵ نفر از کار اخراج شدند و یا در حال اخراج شدن هستند که شامل کارکنانی می‌شود که قرار داد آنان تجدید نشده است. باور بر این است که ارقام واقعی بیشتر باشد، چرا که این داده‌ها تنها موارد اعلام شده به مقامات وزارت کار و مراکز عمومی‌کاریابی را در بر می‌گیرد. از ماه نوامبر تا فوریه به طور ماهانه از ۵ هزار تا ۶ هزار نفر کار خود را از دست دادند. این روند در ماه مارس افزایش یافته و به بیش از ۹۲۰۰ شغل جهش یافت.

ژاپنی‌های بیشتری به دنبال مشاغل کشاورزی هستند

یک شرکت اطلاعات کاریابی مستقر در توکیو می‌گوید که همه گیری جهانی ویروس کرونا باعث شده است که افراد بیشتری در ژاپن به دنبال کارهای کشاورزی باشند. شرکت مایناوی در سال ۲۰۱۹ یک اپلیکیشن جستجوی کار را برای کسانی که به دنبال کار در عرصه کشاورزی هستند راه اندازی کرد. از آنجایی که جمعیت مناطق روستایی کاهش یافته، هدف آن بود که کشاورزان و شرکت های کشاورزی که با کمبود نیروی کار روبرو هستند را با متقاضیان به یکدیگر مرتبط کند.

این شرکت می‌گوید که تا پایان ماه ژانویه حدود ۱۳ هزار نفر از طریق این اپلیکیشن ثبت نام کرده اند که این رقم نسبت به سال گذشته حدودا ۱۰ برابر افزایش داشته است. شرکت مایناوی می‌گوید که افراد ۲۰ تا ۴۰ ساله نیمی از کسانی محسوب می‌شوند که به دنبال کار هستند.

این شرکت به تاثیرات همه گیری جهانی کرونا به عنوان دلیلی برای این افزایش ناگهانی اشاره می‌کند. تاثیرات کرونا شامل کاهش دستمزدها و همچنین تشویق تعداد بیشتری از شرکت ها به دورکاری بوده که فرصت بیشتری برای انتخاب محل کار فراهم کرد.

ایکه موتو هیرونوری، رئیس دایره احیای کشاورزی در مایناوی می‌گوید اینطور بنظر می رسد که اکنون برای کسانی که دارای شغل هستند و می خواهند کشاورزی کنند راحتتر است، زیرا آنها می‌توانند به عنوان کار جانبی کشاورزی کنند.

صادرات ژاپن در ماه مارس یک بازگشت قدرتمند را ثبت کرد

داده‌های اخیر وزارت دارایی ژاپن نشان می دهند که صادرات این کشور در ماه مارس به لطف بهبودی اقتصاد جهانی به شدت افزایش داشت.بنا بر داده‌های اولیه، صادرات بهبود داشت و نسبت به مارس سال گذشته و بر حسب ین 16.1 درصد افزایش نشان داد. صادرات قوی خودرو بیشتر این افزایش را تشکیل داد.

در حالیکه ژاپن پلاستیک بیشتر و سایر مواد را به چین فرستاد، صادرات به این کشور 37.2 درصد افزایش داشت که یک رقم بی سابقه بود.واردات 5.7 درصد افزایش داشت که برای دومین ماه پیاپی بیشتر شد. تراز تجاری ماه مارس مازاد ۶۶۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ین یا حدود ۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار را نشان داد.

توسعه فناوری تشخیص همزمان چند نسخه ویروس کرونا در ژاپن

گروهی از دانشمندان در ژاپن می‌گویند یک فناوری که می‌تواند بیش از ۱۰۰ نسخه جهش یافته ویروس کرونا را تنها در یک آزمایش شناسایی کند توسعه داده است. اعضای این گروه شامل تاتدا کازوهیرو، استاد دانشگاه توهو و متخصص بیماری‌های عفونی و یک تولید کننده ژاپنی هستند.

این فناوری که «روش کد pi» نامیده می‌شود از دیسک هایی به عرض فقط 0.04 میلی متر استفاده می‌کند که روی سطح آنها الگویی شبیه به بارکد وجود دارد. یک شناساگر که هنگام واکنش به ژن‌های منحصر به ویروس های جهش یافته نور منتشر می‌کند، بر روی این دیسک ها قرار داده می‌شود و آن گاه با نمونه ویروس ها مخلوط می‌شوند.

این گروه می‌گوید از لحاظ تئوری، می‌توان با استفاده از چندین دیسک که برای واکنش به اهداف مختلف طراحی شده، یک نمونه را برای بیش از ۱۰۰ نوع ویروس جهش یافته بررسی کرد. اعضا می‌گویند یک دستگاه مخصوص الگوهای بارکد را خواهد خواند تا دیسک هایی که نور منتشر کرده اند را به طور خودکار شناسایی کند که به دانشمندان اجازه می دهد ویروس های جهش یافته در آن نمونه را تعیین کنند.

آنها توانستند تشخیص دهند که یک نمونه را می‌توان به طور همزمان برای نسخه جهش یافته بریتانیایی، نوع آفریقای جنوبی و دیگر موارد آزمایش کرد. تاتدا می‌گوید که نسخه‌های جهش یافته ویروس کرونا ممکن است پیچیده تر شوند و از این رو شناسایی سریع تعداد بیشتری از آنها ضروری است. او می‌گوید توسعه این نوع فناوری برای آمادگی با چنین شرایطی مهم است.

نظرسنجی: ۳۵ درصد شرکتهای کوچک ژاپنی زیر بار بدهی بسیار زیادی هستند

یک نظرسنجی جدید نشان داده است که تعداد روز افزونی از کسب و کارهای کوچکتر ژاپن به خاطر طولانی شدن تأثیر ویروس کرونا زیر بار بدهی زیادی هستند.شرکت تحقیقاتی توکیو شوکو، یک شرکت تحقیقاتی اعتباری، پیشتر در ماه جاری میلادی نظر سنجی انجام داد. حدود ۸۴۰۰ شرکت به آن پاسخ دادند.

۳۵ درصد از کسب و کارهای کوچک و میان اندازه گفتند زیر بار بدهی بسیار زیادی هستند. دو سوم آنها گفتند پس از اینکه همه گیری جهانی کرونا آغاز شد، زیر بار بدهی رفتند. رستورانها و خرده فروشی‌های غذا و نوشیدنی بخش هایی بودند که دارای بیشترین میزان بدهی بودند.این شرکت تحقیقاتی گفت بیشتر شرکتها برای کمک به کسب و کارهای ضربه خورده خود از همه گیری کرونا به برنامه وام دهی بدون بهره وابسته هستند اما فروش کم بازپرداخت این بدهی‌ها را مشکل کرده است. 

افزایش بدهی شرکت­های کوچک و متوسط به دلیل شیوع کرونا

با توجه به شیوع کرونا، دریافت وام توسط شرکت­های کوچک و متوسط رو به افزایش است. یک شرکت پژوهشی خصوصی از بیش از 8400 شرکت کوچک و متوسط یک فرم نظرسنجی تهیه کرد. طبق داده ­های به دست آمده، 21.8% از این شرکت­ها عنوان داشتند که پس از شیوع کرونا «بدهی بیش از حد» پیدا کرده­اند و 13.2% نیز پاسخ دادند که از قبل از دوران شیوع کرونا «بدهی بیش از حد» داشته و کماکان دارند. تجزیه و تحلیل داده ­های به دست آمده توسط این شرکت نشان می­دهد علی­رغم اعطای وام­های واقعی، بدون بهره و بدون وثیقه توسط دولت و مؤسسات مالی، با توجه به عدم بهبود اوضاع کرونایی و فروش شرکتها­، احتمال افزایش تعداد شرکت­هایی که ممکن است قادر به بازپرداخت بدهی خود نباشند، زیاد است.

کاهش شاخص نیکی به دنبال احتمال اعلام سومین وضعیت اضطراری در ژاپن

شاخص سهام بورس توکیو روز چهارشنبه برای دومین روز پیاپی به شدت کاهش یافت. این کاهش در پی آن صورت می‌گیرد که مقامات ژاپنی اعلام یک وضعیت اضطراری دیگر برای مراکز پرجمعیت را به منظور مقابله با شیوع گسترده ویروس کرونا مد نظر قرار داده اند.میانگین نیکی روز را در سطح ۲۸۵۰۸ واحد به پایان برد که نسبت به پایان معاملات روز سه شنبه ۲ درصد پایین تر است. سرمایه گذاران با شروع روز در طیف وسیعی از سهام سفارشات فروش دادند.

شاخص نیکی روز گذشته نیز حدود ۲ درصد کاهش داشت. این کاهش به دنبال قوت گرفتن احتمال اعلام سومین وضعیت اضطراری برای استان‌های توکیو، اوساکا و هیوگو می‌باشد. سرمایه گذاران نگرانند که محدودیت هایی که این بار وضع می‌شود احتمال دارد نسبت به محدودیت های وضع شده در ماه ژانویه سختگیرانه تر شود و بیش از پیش به کسب و کارها خسارت وارد کند.

توشیبا پیشنهاد خرید شرکت بریتانیایی را رد کرد

شرکت توشیبا، غول صنایع ژاپنی پیشنهاد خرید کلی از سوی یک شرکت سرمایه گذاری مستقر در بریتانیا را رد کرده است. این شرکت می‌گوید امکان انجام این طرح به دلیل نداشتن جزئیات کافی غیر ممکن است.

مقامات توشیبا می‌گویند که روز دوشنبه بیانیه ای کتبی از سوی شرکت سی وی سی کپیتال پارتنرز دریافت کرده اند. آنها می‌گویند که این شرکت فعلا از برداشتن گام های بعدی در راستای این طرح خودداری خواهد کرد. این شرکت می خواهد ببیند آیا مدیریت توشیبا و اعضای هیئت مدیره با طرح خصوصی سازی شرکت موافقت خواهند کرد یا خیر. پیشنهاد خرید یکجای شرکت توشیبا ماه‌ها پس از آن مطرح شد که این شرکت در ماه ژانویه در بازار سهام توکیو به بخش اول بازگشت.

توشیبا می‌گوید افتخار می‌کند که توانسته جایگاه خود در بازار سهام توکیو را بار دیگر به دست آورد. این شرکت می‌گوید معتقد است که ساختار کنونی سهامداران این شرکت مناسب است.در طی مذاکرات خرید کلی توشیبا در اوایل ماه جاری میلادی ارزش این شرکت در بازار سهام توکیو برای مدت کوتاهی به بیش از ۲۰ میلیارد دلار رسید. توشیبا می‌گوید هر پیشنهادی در صورتیکه با ارائه جزئیات مطرح شود را با حسن ظن مد نظر قرار خواهد داد. با این وجود چشم انداز اینکه پیشنهاد شرکت سی وی سی به نتیجه می رسد یا خیر، در هاله ای از ابهام است

فروش لوازم برقی منزل در ژاپن طی ۲۴ سال گذشته بیسابقه بود

فروش لوازم برقی منزل در ژاپن در سال مالی گذشته به خاطر تقاضای قوی از سوی مصرف کنندگانی که طی همه گیری ویروس کرونا بیشتر اوقات خود را در منزل می‌گذراندند، به بالاترین سطح ظرف ۲۴ سال گذشته رسید.

اتحادیه تولید کنندگان لوازم برقی ژاپن می‌گوید فروش این لوازم در داخل کشور طی سال گذشته تا پایان ماه مارس در حدود ۲ تریلیون و ۶۰۰ میلیارد ین یا ۲۴ میلیارد دلار بود. این میزان بر حسب ین نسبت به سال پیش از آن 6.5 درصد بیشتر و از سال مالی ۱۹۹۶ بالاترین میزان بود.

این اتحادیه می‌گوید پرداخت مالی محرک دولت به میزان ۹۰۰ دلار به ازای هر نفر نیز به این وضعیت کمک کرد. فروش ماشین لباسشویی 8.4 درصد افزایش داشت. فروش دستگاه‌های تهویه مطبوع 3.5 درصد و یخچال 3.1 درصد افزایش داشتند.

فروش تصفیه کننده هوا بیش از دو برابر افزایش نشان داد چرا که مردم بیش از پیش نگران بهداشت و تمیزی بودند. فروش لوازم پخت و پز نیز افزایش داشت. این اتحادیه می‌گوید در سال جاری نیز در حالی که تقاضا برای ماندن در خانه ادامه دارد، فروش این لوازم در سطح بالایی باقی خواهد ماند.

تویوتا ۱۵ مدل خودروی برقی جدید می سازد

تویوتا موتور می‌گوید تا سال ۲۰۲۵، پانزده مدل خودروی برقی را در سطح جهانی عرضه خواهد کرد. طبق برنامه جدیدی که توسط تویوتا اعلام شده، این خودروساز تا سال ۲۰۲۵ تعداد مدل های برقی خود را از ۶ مدل فعلی به ۱۵ مدل می رساند. تویوتا همچنین از سری جدید خودرو برقی به نام «تویوتا bZ» خبر داد که قصد دارد آن را در ژاپن، اروپا، آمریکا و چین بفروشد.

تویوتا با سه خودروساز ژاپنی، دایهاتسو، سوبارو و سوزوکی و سازنده خودروی برقی چینی BYD برای ساخت بدنه و باتری‌های خودرو همکاری خواهد کرد. این خودروساز می‌گوید طیف گسترده ای از مدل ها از SUV گرفته تا خودروهای کوچک را عرضه خواهد کرد. تویوتا با اضافه کردن خودروهای برقی بیشتر به خط تولید خود، شامل خودروهای هیبریدی و پیل سوختی، به دنبال پشت سر گذاشتن رقبای اروپایی و چینی است.

خودروسازی سوبارو کارخانه اش در آمریکا را به دلیل کمبود نیمه‌هادی‌ها موقتا تعطیل کرد

سوبارو شرکت خودروسازی ژاپن فعالیت یک کارخانه مونتاژ مهم خود در آمریکا را به دلیل کمبود قطعات نیمه‌هادی‌ها به حالت تعلیق درآورده است. این شرکت می‌گوید فعالیت کارخانه اش در اییندیانا را موقتا تعطیل کرد و این تعطیلی تا پایان ماه آوریل ادامه خواهد داشت. این تنها مرکز تولید این شرکت در خارج از کشور است و تقریبا ۴۰ درصد کل تولیدات شرکت را انجام می دهد.سوبارو پیشتر عملیات تولید در یکی از کارخانه‌های ژاپنی خود را هم متوقف کرده بود.سایر خودروسازان ژاپنی هم با کمبود جهانی نیمه‌هادی‌ها روبرو هستند.شرکت یو دی تراکس فعالیت تولید در کارخانه اش در شمال توکیو را برای حدود ۱۰ روز در ماه آوریل و ماه مه به حالت تعلیق درمی آورد. میتسوبیشی موتورز و نیسان موتور هم در حال کاهش میزان تولید خود هستند

سرمایه­ گذاری شرکت هواپیمایی ژاپن در شرکت هواپیمایی LCC ژاپن  

شرکت هواپیمایی ژاپن تصمیم گرفته است که LCC که یک شرکت هواپیمایی چینی ارزان قیمت است را به عنوان یکی از شرکت­های تابعه خود بپذیرد. شرکت هواپیمایی ژاپن قرار است تا پایان ماه ژوئن چندین میلیارد ین در این شرکت سرمایه­ گذاری کرده و سهام خود در این شرکت را به 51 درصد یا بیشتر برساند. شرکت هواپیمایی ژاپن در حال حاضر 5 درصد از سهام این شرکت را در اختیار داشته و ضروری است که جهت افزایش و جذب گردشگران چینی با شرکت­های هواپیمایی چینی همکاری نماید.

کمک مالی ژاپن برای ارتقا واکسیناسیون در کشورهای در حال توسعه

دولت ژاپن تصمیم گرفته است که به ۳۱ کشور در آمریکای لاتین و آفریقا برای کمک به ارتقا و ترویج واکسیناسیون ویروس کرونا حدود ۳۸ میلیون دلار به صورت کمک اضطراری ارائه دهد.این کمک ها بخشی از تعهد ژاپن برای تامین اعتبار برای کشورهای در حال توسعه به منظور ایجاد سامانه‌های لجستیکی موسوم به «زنجیره سرد» است تا بتوانند واکسن‌های کرونا را در دمای پایین حمل و ذخیره کنند.دولت ژاپن ماه گذشته میلادی تصمیم گرفت حدود ۴۱ میلیون دلار به صورت کمک اضطراری به ۲۵ کشور در آسیای جنوب شرقی و جنوب غربی و منطقه جزیره اقیانوس آرام ارائه دهد.این پول از طریق صندوق کودکان سازمان ملل توزیع خواهد شد.وزیر خارجه ژاپن موتگی توشیمیتسو روز سه شنبه در یک کنفرانس خبری متعهد شد که هر چه زودتر این کمک ها را فراهم کند

همکاری خودروسازان ژاپنی با یکدیگر برای خودروهای مرتبط با هم

پنج خودروساز ژاپنی از جمله تویوتا موتور می‌گویند برای استاندارد کردن چگونگی ارتباط خودروهای شان با رانندگان و خدمات بیرونی با یکدیگر همکاری خواهند کرد.چهار خودروساز دیگر دایهاتسو موتور، که زیر مجموعه تویوتا موتور است، بعلاوه سوزوکی موتور، سوبارو و مزدا موتور هستند.آنها قصد دارند خودروها را هر چه بیشتر به شیوه زندگی ازجمله پلتفرم هائی مانند اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و رایانش ابری مرتبط کنند.این شرکت ها مشترکا توسعه تجهیزات ارتباطاتی و مرتبط ساختن رانندگان با گردانندگان در موارد اضطراری را آغاز خواهند کرد.آنها همچنین بخاطر فرصت های تجاری در پی گسترش این ارتباط هستند.

این پروژه کیس (CASE) نامیده می‌شود که مخفف مرتبط، خودکاری، اشتراک و برقی کردن است.این شرکا می‌گویند با استاندارد کردن سامانه‌های خود می‌توانند هزینه‌ها را کاهش دهند و توسعه و تولید خودروهای نسل آینده را سرعت بخشند. تا کنون این شرکت ها از سامانه‌های خاص خود استفاده می‌کردند.از آنجاییکه شرکت های فناروی اطلاعات در حال وارد شدن به این مسابقه برای افزایش ارتباطات در جاده‌ها هستند رقابت در این زمینه در حال شدت گرفتن است.

تعلیق عملیات کارخانه‌های شرکت سوزوکی موتور در هند در اثر کمبود اکسیژن

ان اچ کی دریافته است از آنجایی که شرکت ژاپنی سوزوکی موتور به دلیل مواجهه با کمبود اکسیژن صنعتی در هند در بحبوحه همه کرونا در تامین قطعات با مشکل مواجه شده است، عملیات کارخانه‌های خود در این کشور را به حال تعلیق در خواهد آورد.در هند به دلیل کمبود شدید اکسیژن در شبکه پزشکی کشور، منابع اکسیژن صنعتی به سمت مصارف پزشکی سرازیر شده است.

این خودروساز ژاپنی تصمیم گرفته است که تولید سه کارخانه خود در هند را از یکم تا نهم ماه مه متوقف کند. این شرکت می‌گوید به دلیل کمبود اکسیژن صنعتی تامین کنندگان محلی این قطعات مجبور به توقف جوشکاری شدند و به این ترتیب این شرکت برای تامین قطعات با مشکل روبرو شده است.این شرکت می‌گوید این تعلیق عملیات منجر به کاهش تولید آنها نخواهد شد زیرا این مدت را صرف کار تعمیرات و مراقبت از تجهیزات خواهد کرد که قرار بود در ماه ژوئن انجام شود.ماروتی سوزوکی، زیرمجموعه هندی این خودروساز ژاپنی در بیانیه ای گفت، «ما معتقدیم که تمام اکسیژن موجود باید برای نجات جان مردم بکار رود» و اینکه در حمایت از تلاش های دولت برای تحقق این امر متعهدیم

برداشت بودجه 500 میلیاردی دولت ژاپن از صندوق ذخیره اقدامات ضد کرونایی  

دولت ژاپن در جلسه 30 آوریل 2021 هیات دولت تصمیم گرفت که 500 میلیارد ین از صندوق ذخیره مالی اقدامات ضد کرونای برداشت و به کسب و کارهایی که در سومین وضعیت اضطراری این کشور دچار ضرر و زیان شده­اند؛ کمک نماید. در بودجه سال 2021 ژاپن، دولت این کشور 5 تریلیون ین را به صندوق ذخیره مالی اقدامات ضد کرونایی اختصاص داد و اعلام کرد که دولت می­تواند بدون اخذ اجازه از مجلس نمایندگان از این بودجه  استفاده و بهره­برداری نماید.

آسو وزیردارایی ژاپن نیز در این خصوص گفت که اعلام وضعیت اضطراری در کشور باعث کاهش تردد مردم شده است و این موضوع بر فعالیت­های اقتصادی سراسر کشور تأثیراتی منفی بر جای خواهد گذاشت.

سود خالص ۲۰ میلیارد دلاری تویوتا در سال مالی ۲۰۲۰

شرکت تویوتا موتور ژاپن می‌گوید این گروه در سال مالی منتهی به پایان ماه مارس حدود ۲۰ میلیارد دلار سود خالص داشته است. تویوتا این رقم را در گزارش مالی خود که در روز چهارشنبه منتشر شد فاش کرد. خطوط تولید این خودروسازی و میزان فروش آن به علت همه گیری جهانی کرونا برای مدتی موقت به شدت زیان دید، اما این شرکت توانست خودروهای جدید را آن طور که برنامه ریزی کرده بود عرضه کند و این امر به افزایش میزان فروش آن در آمریکا، که میزان تقاضا در آن جا بهبود یافت، و نیز در چین کمک کرد.

شرکت تویوتا می‌گوید همچنین توانسته است تاثیر کمبود جهانی نیمه‌هادی‌ها بر فعالیت خود را به حداقل برساند.گروه سافت بانک ژاپن هم روز چهارشنبه سود خالص بی سابقه ای به میزان ۴۶ میلیارد دلار را برای سال مالی که در ماه مارس پایان یافت، گزارش کرد. این بالاترین رقم سود خالص سالانه ای است که یک شرکت ژاپنی تا کنون داشته است.علت عمده این سود بی سابقه سافت بانک ناشی از افزایش ارزش گذاری برخی از سرمایه‌های این شرکت به دلیل بالارفتن ارزش سهام در سطح جهان است

بانک MUFG و شرکت Docomo پلتفرم مشترک دیجیتال ارائه می‌کنند

بانک MUFG ژاپن و اپراتور تلفن همراه NTT Docomo در حال همکاری با هم هستند تا طیفی از خدمات مالی دیجیتالی را به مشتریان ارائه دهند. این دو شرکت در مجموع بیش از ۱۰۰ میلیون مشترک دارند.قرار است این شرکت جدید در سال مالی جاری تاسیس شود.طراحی یک نوع جدید حساب بانکی به طور ویژه برای مشترکین NTT Docomo در حال انجام است. مشترکین زمانی که صورت حساب ماهانه تلفن خود را پرداخت می‌کنند می‌توانند امتیازهای نقد شدنی کسب کنند.مقامات این شرکت می‌گویند ایده شان این است که دفتر خدمات رسانی ایجاد کنند که خدمات بانکداری، اوراق بهادار و بیمه در یک جا ارائه شود.

کمک اضافه ۷۰۰ میلیون دلاری ژاپن به کواکس

دولت ژاپن قصد دارد حدود ۷۰۰ میلیون دلار دیگر به مرکز کواکس که یک چارچوب بین المللی برای تضمین توزیع عادلانه واکسن کرونا است، کمک کند.هدف کواکس ارائه یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دوز واکسن به کشورها و مناطق در سراسر جهان تا پایان سال میلادی جاری است.

این میزان برای واکسیناسیون حدود ۳۰ درصد جمیت کشورها و مناطق در حال توسعه کافی است.این مرکز می‌گوید برای این پروژه به ۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار نیاز دارد اما با کمبود یک میلیارد و۷۰۰ میلیون دلار روبرو است.ژاپن تا کنون ۲۰۰ میلیون دلار به این مرکز کمک کرده است. دولت ژاپن از آنجائی که فکر می‌کند جهت مهار دنیاگیر شدن کرونا، واکسیناسیون در سراسر جهان بطرز گسترده ای مورد نیاز است تصمیم به ارائه این کمک اضافه گرفت.

قرار است سوگا یوشیهیده، نخست وزیر ژاپن در یک اجلاس آنلاین واکسن که قرار است روز دوم ژوئن برگزار شود این کمک اضافه را اعلام کند.این اجلاس سران توسط ژاپن و گاوی ترتیب داده شده است. گاوی یک اتحاد بین المللی واکسن است که سعی دارد واکسن بیشتری در اختیار کشورهای در حال توسعه قرار گیرد.دولت ژاپن قصد دارد کشورهای دیگر را نیز تشویق به شرکت در این اجلاس سران بکند تا به مرکز کواکس کمک کنند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما