معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۲/۲۷- ۰۷:۴۵ - مشاهده: ۵۴۹

اخبار اقتصادی فرانسه( هفته چهارم اردیبهشت1400)

برخی از مهمترین اخبار اقتصادی فرانسه در هفته چهارم اردیبهشت ماه 1400 که در رسانه‌های این کشور منتشر گردیده به شرح زیر ارائه می گردد:

حمایت فرانسه از آرژانتین در برابر صندوق بین المللی پول

امانوئل ماکرون روز چهارشنبه دوازده می همزمان با میزبانی از رئیس جمهور آرژانتین حمایتش از این کشور در خصوص توافق با صندوق بین المللی پول برای مذاکره مجدد درباره بازپرداخت بدهی آرژانتین را اعلام کرد. ماکرون در اظهاراتی در حضور آلبرتو فرناندز رئیس جمهور آرژانتین گفت: "ما می خواهیم که آرژانتین به محض امکان به یک توافق برسد . ما همچنین آرژانتین را به مذاکره به شیوه ای سازنده با طلبکاران باشگاه پاریس ترغیب می‌کنیم."رئیس جمهور آرژانتین نیز از حمایت فرانسه در مذاکرات با بخش مالی خصوصی و مذاکرات با باشگاه پاریس و صندوق بین المللی پول قدردانی کرد.

رئیس جمهور آرژانتین در حال حاضر در تور اروپایی به سر می‌برد که هدف از آن کسب حمایت برای بدست آوردن مهلتی برای بازپرداخت بدهی آرژانتین به صندوق بین المللی پول و باشگاه پاریس است. وی تاکنون حمایت لیسبون و مادرید را به دست آورده و قرار است به رم نیز سفر کند. وی قرار است روز پنج شنبه با پاپ فرانسیس در واتیکان ملاقات کند. آرژانتین باید طی سه سال آینده تقریباً کل 45 میلیارد دلار وام دریافتی دولت قبلی این کشور از صندوق بین المللی پول را بازپرداخت کند.

منبع: لوفیگارو

اقتصاد فرانسه به آرامی از رخوت خارج می‌شود.

حدود 14 ماه پس از شیوع ویروس در فرانسه، بسیاری از بخش های اقتصادی همچنان عمیقاً تحت تاثیر امواج مختلف همه گیری و خانه نشینی‌های مکرر قرار دارند. لغو تدریجی تدابیر محدودیت آور در چهار مرحله و از سرگیری فعالیت های اقتصادی باعث خوش بینی در بین مدیران شده است اما قدرت عمل آنها محدود است.

جدیدترین نتایج اعلام شده در روز دوشنبه دهم می از سوی بانک مرکزی فرانسه حاکی از این است که اقتصاد این کشور از شانزده ماه پیش تاکنون همچنان تحت فشار قرار دارد. کاهش تولید ناخالص داخلی به علت خانه نشینی ماه آوریل شش درصد ارزیابی می‌شود. در این گزارش آمده است: "کاهش فعالیت ها در ماه آوریل محدودتر از ماه‌های نوامبر و آوریل 2020 بود. در ماه می نیز، شرکت ها در انتظار افزایش فعالیت هایشان هستند."

کاهش ارزش افزوده در ماه می حدود 4 درصد ارزیابی می‌شود. بانک مرکزی فرانسه همچنین برای سال 2021 رشد اقتصادی 5 درصدی پیش بینی کرده است.برای ماه می نیز رشد اقتصادی 4.5 درصد پیش بینی شده است. این امر نشان دهنده این است که رقم 5 درصد رشد اقتصادی دور از دسترس نیست. اقتصاد فرانسه در سال 2020، 8.3 درصد کوچک شد و بازگشت قوی آن در سال 2021 امری منطقی است. در مقابل، در خصوص استحکام رشد اقتصادی و پایداری آن پس از پایان سال جاری ابهام وجود دارد. مطالعات اقتصاددان‌ها نشان می دهد که رکود به طور پایدار نظام های رشد را در کشورهای توسعه یافته متاثر کرده است.

همه گیری احتمال دارد در برخی از بخش های کلیدی اقتصاد فرانسه آثاری برجای بگذارد. در ماه آوریل، بخش خدمات، هوافضا و خودروسازی مشکلات شدیدی از خود نشان دادند. در صنعت، هر چند نرخ استفاده از ظرفیت های تولید از متوسط بلندمدت فراتر رفته اما در هوا فضا این رقم در حد 71 درصد و در خودروسازی در حد 77 درصد است. این امر پیامدهایی در فرانسه داشته است که از قبل نیز با پیامدهای منفی غیر صنعتی شدن مواجه شده بود. هر چند حمایت های دولتی در مجموع با استقبال مواجه شد اما مانع از این نشد که شرکت های بزرگ اقدام به اخراج کارکنان خود کنند.

در ماه‌های اخیر، تنش ها در شبکه‌های تامین و به ویژه تامین نیمه‌هادی‌ها ظهور یافت. تحقیقات مختلف در خصوص شرایط که بانک مرکزی فرانسه از ابتدای سال 2020 انجام داده است نشان می دهند که سهم روسای شرکت ها که از افزایش بحران خبر می دهند بی وقفه در حال افزایش است. در ماه آوریل، 27 درصد روسای شرکت ها چنین عقیده داشتند. این رقم در حالت معمول فقط سه درصد است. از سرگیری اقتصادی چین و آمریکا باعث کمبود در زمینه برخی قطعات ضروری در صنایع خودروسازی شده است. منطق ذخیره سازی از آغاز این همه گیری به این تنش ها دامن زده است.

به عقیده کارشناسان، پدیده جهانی بازگشایی اقتصادها وجود دارد که با تنش هایی در خصوص تامین و ذخیره سازی در طول مدت بحران به منصه ظهور رسیده است. در این زمینه مشکل نه ساختاری بلکه مربوط به از سرگیری فعالیت های اقتصادی است. افزایش قیمت های مواد اولیه به ویژه نفت به این موارد افزوده می‌شود. با این حال، این افزایش ها نباید تاثیری بلند مدت بر افزایش قیمت ها داشته باشد. اقتصاددان‌های بانک مرکزی فرانسه در خصوص این موضوع نگرانی از خود بروز نداده اند.

منبع:لاتریبون

ژان کاستکس: فرانسه در حال خروج پایدار از بحران بهداشتی ناشی از کووید نوزده است.

ژان کاستکس روز دوشنبه در گفتگویی با لوپاریزین تاکید کرد که فرانسه در حال خروج پایدار از بحران بهداشتی ناشی از کووید نوزده است. اما این خروج به شیوه ای تدریجی، محتاطانه و با همراهی صورت خواهد گرفت. وی تاکید کرد برای این خروج، ساز و کار ما متوازن است و تدابیر کاهش دهنده سرعت شیوع در صورت بروز مجدد همه گیری به صورت محلی در آن پیش بینی شده است. وی در خصوص احتمال ظهور موج چهارم شیوع کرونا تاکید کرد نباید این امر را منتفی دانست و باید به شدت هوشیار باقی ماند. وی ابراز اطمینان کرد که فرانسه از این لحاظ از سختگیرترین کشورهای اروپایی است. کاستکس گفت: "ما همچنین اقدام به سفارش واکسن‌هایی کرده ایم تا در صورت ضرورت، در فصل پاییز امکان تزریق مجدد وجود داشته باشد."

کاستکس در خصوص زمان قطعی پایان همه گیری اعلام کرد برخی از دانشمندان معتقدند که این اتفاق تا یک سال آینده رخ خواهد داد اما ما به حدی پیش رفته ایم که امکان در امان ماندن از تاثیرات سنگین تر آن را می دهد. کاستکس در خصوص لغو مقررات منع آمد و رفت از روز سی ام ژوئن تاکید کرد که سابقه این همه گیری به ما یاد داده است که محتاط باشیم اما تصمیم ما همین است. وی تاکید کرد از روز نوزدهم می امکان بازگشایی تراس های رستوران‌ها و کافه‌ها، بازگشت به سالن‌های تئاتر و سینما و موزه‌ها با برخی مقررات فراهم خواهد شد.

کاستکس در خصوص تجمعات خصوصی تاکید کرد که توصیه برای حداکثر شش نفر برای دوره اواسط ژوئن حفظ می‌شود و تا تابستان در این باره ارزیابی مجدد صورت خواهد گرفت. وی در خصوص تحقق هدف تزریق واکسن به 20 میلیون نفر تا آخر این هفته اظهار خوشبینی کرد اما تاکید کرد که تردیدها در خصوص واکسن آسترازنکا باعث کند شدن این آهنگ شده است. وی تاکید کرد گذرنامه بهداشتی که در پارلمان در دست بررسی است باید برای رویدادهای بزرگ بالای هزار نفر باشد و قرار نیست در مکان‌های کار، آموزش، خدمات عمومی، موزه‌ها، کتابخانه‌ها، فروشگاه‌های بزرگ، بازارها، امکان تعطیلات یا اماکن عبادی چنین گذرنامه ای درخواست شود.

وی در خصوص مسابقات دوچرخه سواری تور دو فرانس نیز تاکید کرد که گذرنامه بهداشتی به تماشاگران کنار جاده‌ها تحمیل نخواهد شد و امکان این کار نیز وجود ندارد. کاستکس درباره لغو تدابیر حمایتی اقتصادی وعده داد که این روند تدریجی و مطابق با شرایط کسب و کارها خواهد بود و حمایت ها به یک باره قطع نخواهد شد.

منبع:لوفیگارو

 

 

 

 

 

 

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما