معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۲/۲۲- ۰۸:۴۷ - مشاهده: ۲۵۹

اخبار اقتصادی اتریش (هفته سوم اردیبهشت)

برخی از مهم‌ترین اخبار و تحولات اقتصادی اتریش در هفته سوم اردیبهشت 1400 که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح زیر بوده است:
  • اتریش تا سال ۲۰۴۰ در میان ده منطقه مهم تجاری جهان

پرسه : دولت اتریش در تلاش است تا سال ۲۰۴۰ این کشور را به یکی از ۱۰ منطقه مهم اقتصادی در جهان تبدیل نماید. صدراعظم و معاون وی به همراه وزیر اقتصاد و دیجیتال سازی اتریش خبر از تکمیل و توسعه برنامه راهبردی توسعه اتریش دادند. طبق برنامه دولت، هسته اصلی این برنامه را دیجیتال سازی تولیدات صنعتی، توسعه مدهای تجاری دیجیتالی در بخش خدمات، استفاده از فناوری‌های جدید انرژی و حمل و نقل ، فناوری و محصولات سبز، علوم و فناوری زیستی، کیفیت زندگی، خلاقیت و هنر تشکیل شده است. بر اساس طرح دولت، اتریش از این پس بر افزایش تولید و استفاده از محصولات اتریشی در داخل کشور متمرکز خواهد شد.   

 

  • تحویل دقیقه نودی برنامه بازسازی اقتصادی اتریش به صندوق احیاء اروپایی

کرونه: اتریش دقیقا در شب پایان مهلت تحویل ارائه برنامه بازسازی اقتصادی، یعنی 30 آوریل،  برنامه خود را برای بازسازی اقتصاد پس از بحران کرونا به کمیته بررسی و نظارت صندوق احیاء اروپایی ارسال کرد. در این برنامه اتریش درخواستی بالغ بر 5 .4 میلیارد یورو ارسال کرده است که طبق سهم تصویب شده برای اتریش تنها امکان 5 .3 میلیارد یورو از آن وجود دارد.  گفته می‌شود برنامه اتریش از سوی کمیسیون اتحادیه اروپایی کاملا پذیرفته شده است و مفاد آن نیز مورد تشویق قرار گرفته اند. در این سند 700 صفحه ای ،  46 درصد از منابع  برای حوزه حفاظت از محیط زیست و کاهش آلاینده‌های آب و هوا، 41 درصد برای حوزه دیجیتال سازی  و مابقی نیز برای حوزه‌های آموزش، پژوهش و فرهنگ و هنر در نظر گرفته شده است.

 

  • افزایش هزینه بیمه سلامت در اتریش

کرونه : هزینه ماهانه بیمه‌های سلامت از ماه ژوئیه پنج درصد برای مشتریان جدید افزایش خواهد یافت. طبق آمار بیش از 30 درصد اتریشی‌ها از بیمه‌های سلامت خصوصی استفاده می‌کنند و افزایش 5 درصدی هزینه‌های ماهانه می‌تواند فشار زیادی به خانوارهای اتریشی وارد نماید. طبق آمار، بیمه سلامت به طور میانگین برای یک خانوار 4 نفره در هر سال 4000 یورو هزینه در بر دارد. دلیل این افزایش، تغییرات در آیین نامه بیمه‌های سلامت منتشره از سوی سازمان نظارت بر بازارهای مالی اتریش مورخ 6 می 2021 می‌باشد.

 

  • ریاست هیات نظارتی موسسه فناوری اتریش AIT: اتریش می‌بایست کمبود سرمایه گذاری حوزه پژوهش را به سرعت جبران نماید

کرونه: هانس آندروش ریاست هیات نظارتی موسسه فناوری اتریش در گفتگو با خبرگزاری اتریش آپا گفت: همه گیری کرونا به ما نشان داد که اقتصاد چقدر با مساله پژوهش و دستاوردهای حوزه فناوری و علوم ارتباط تنگاتنگ دارد و اتریش در این زمینه فعالیت ضعیفی داشته است و ما پس از کرونا می‌بایست به سرعت  کمبود های موجود در این بخش را جبران نماییم.

آقای آندروش همچنین افزود : با توجه به نیاز کنونی کشور به صنایع و فناوری‌های نوین، 2.7 میلیون بودجه پژوهشی تخصیص داده شده به موسسه فناوری اتریش، نشان از سیاست گذاری نادرست حوزه اقتصاد و فناوری در اتریش دارد و تا این نگاه منفعل تغییر نیابد، اتریش امکان جبران صدمات اقتصادی وارده و بازگشت به رشد اقتصادی را نخواهد داشت.

 

  • تازه ترین نظرسنجی در خصوص استفاده از پول نقد در اتریش

کرونه: نظر سنجی اخیر نشان می دهد که در اتریش تنها افراد مسن علاقمند به استفاده از پول نقد نیستند و جوانان نیز استفاده از پول نقد را به کارت و دیگر امکان‌های پرداخت دیجیتالی ترجیح می دهند. نتایج نظرسنجی انجام شده از نه هزار نفر در اتحادیه اروپایی نشان از علاقمندی نسل پیر و جوان اتریش به استفاده از پول نقد برای داد و ستد های روزمره دارد. آلمان پس از اتریش با ۴۷ درصد بیشترین میزان علاقمندی در میان جوانان به استفاده از پول نقد را دارد، در حالی که میانگین بین المللی در حدود ۳۰ درصد می‌باشد. در مقابل کشورهای سوئد، و هلند درمیان کشورهای اروپایی قرار گرفته اند که علاقمندی برای استفاده از سامانه‌های پرداخت آنلاین و دیجیتال در آنان بالاتر از ۷۰ درصد می‌باشد. گفته می‌شود نگرانی اصلی اتریش ها در استفاده از سامانه‌های دیجیتال، در خصوص حفاظت از اطلاعات شخصی می‌باشد. 

 

  • برنامه توسعه تولید انرژی خورشیدی شرکت وین انرژی

استاندارد: شرکت WienEnergie در شرق وین و در نزدیکی فرودگاه وین، بزرگترین مزرعه خورشیدی اتریش را بنا کرده است. بر اساس برنامه توسعه زیرساخت های دولت ائتلافی اتریش، تا سال 2030، می‌بایست انرژی خورشیدی به یکی از منابع اصلی تولید انرژی در کشور تبدیل گردد. در این میان شرکت وینی، در تلاش است تا 2030، با توسعه شبکه تولید انرژی خورشیدی خود، به قدرت 600 مگاوات ساعت برسد. همچنین دولت منطقه ای وین و شهردار وین نیز از مشارکت وسیع در این طرح خبر داده اند و قرار است در فاز نخست، سقف مراکز تجاری و صنعتی تا سال 2025 با کمک های دولتی پوشیده از سلول های خورشیدی شوند. 

 

 

  • نبرد قدرت در طبقه مدیریتی شرکت نفت و گاز اتریش

پرسه: تنها چهار روز پس از آنکه راینر زیله مدیر عامل او ام فا، اعلام کرد که قرارداد خود را از سال 2022 دیگر تمدید نخواهد کرد، معاون وی آقای پایلینگر با ایراد سخنرانی، خود را به عنوان نامزد ریاست این شرکت معرفی کرد. شرکت او ام فا بزرگترین شرکت اتریش به شمار می آید. در حال حاضر مساله رویکرد این شرکت به ادامه فعالیت و سرمایه گذاری در زمینه انرژی‌های فسیلی و داشتن رویکرد زیست محیطی و همراه بودن با برنامه زیست محیطی اتحادیه اروپایی و برنامه 2030 اتریش، از اولویت های این شرکت به شمار می آید. آقای پایلینگر در سخنرانی خود اعلام کرد که او ام فا نیازمند یک به روزرسانی عمیق در طبقه مدیریتی و در نوع نگاه به توانایی‌های این شرکت در حوزه فعالیت ها و چینش برنامه راهبردی نوین برای 10 تا 20 سال آینده است. 

 

  • شرکت استارتاپ اتریشی حوزه امنیت سایبری 5 .1 میلیون یورو سرمایه جذب کرد

ویرتشافتسزایت: استارتاپ اتریشی Whalebone فعال در حوزه امنیت سایبری در همکاری با شرکت خدمات دهنده تلفن همراه A1 موفق به جذب سرمایه  1.5 میلیون یورویی شد و قرار است در  تقویت زیرساخت های امنیت سایبری در بلغارستان و جمهوری چک فعالیت نماید. این شرکت در حوزه نرم افزار و سخت افزار برای امنیت سایبری به ویژه برای افزایش امنیت دانلود ها فعالیت می نماید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما