معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۲/۰۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۴۳

اخبار اقتصادی هنگ کنگ چین (هفته اول اردیبهشت ماه 1400)

مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی منطقه ویژه اداری هنگ کنگ چین که در هفته اول اردیبهشت ماه 1400 در رسانه‌های این منطقه منتشر شده به شرح زیر بوده است:

تعویق اعلام کوریدور ویژه سفر بین هنگ کنگ و سنگاپور

به گفته منابع آگاه، ابتکار کوریدور ویژه سفرtravel bubble بین هنگ کنگ و سنگاپور که جهت احیای صنعت گردشگری بین این منطقه در وضعیت کرونایی طراحی شده است برای دومین بار به تعویق افتاد. این پروژه که قرار بود روز دوم اردیبهشت ماه اعلام شود، احتمالا تا یک ماه به تعویق افتاده است.

پیش بینی کاهش مساحت آپارتمان‌های هنگ کنگ تا سال 2024

بر اساس گزارش روزنامه استاندارد، موسسه Our Hong Kong Foundation پیش بینی کرد که مساحت آپارتمان‌های مسکونی موجود در بازار هنگ کنگ تا سال 2024 میلادی کوچکتر خواهد شد و مجموع مساحت مفید آنها به طور متوسط به 44.5 متر خواهد رسید. این متراژ یک سوم کمتر از متراژ متوسط آپارتمان‌های عرضه شده در بازار هنگ کنگ در سال 2012 خواهد بود. این موسسه از دولت خواسته برای حل مشکل مسکن زمین‌های بیشتری را در اختیار شرکت های انبوه ساز قرار دهد.

تامل در به کار گیری یوان دیجیتال

ژوشیائوچوان رئیس سابق بانک مرکزی چین گفت، با توجه به موانع رگولاتوری و نگرانی‌های خارجی در مورد تأثیرات جهانی به کار گیری یوان دیجیتال، این کشور نباید برای استفاده از این ارز مجازی در پرداخت های بین المللی عجله کند. وی افزود، یوان دیجیتال عمدتا برای پرداخت های خرد داخلی طراحی شده است و هرچند احتمالا در پرداخت های بین المللی نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت، اما در ابتدای امر با مسائل پیچیده ای از جهت پولشویی و تأمین مالی تروریسم و قماربازی مواجه است و از این رو برای به کارگیری بین المللی آن نباید عجله کرد.

قرارداد یک شرکت چینی برای توسعه میدان گازی منصوریه عراق 

روزنامه استاندارد در شماره روز 22 آوریل خود گزارش داد، شرکت ساینوپک چین قراردادی را برای توسعه میدان گازی منصوریه عراق در نزدیکی مرز ایران منعقد نموده است. سال گذشته عراق قراردادی را که با کنسرسیومی‌به رهبری شرکت تُرکیش پترولیوم برای توسعه این میدان منعقد نموده بود لغو و از شرکت های بین المللی برای رقابت در مناقصه توسعه آن دعوت کرد. بر اساس این قرارداد 25 ساله، ساینوپک 49 درصد و شرکت دولتی نفت عراق 51 درصد سهام این پروژه را در اختیار خواهند داشت.

تمرکز هنگ کنگ بر روی جذب استعدادهای علمی چینی

کری لم، رئیس دولت هنگ کنگ در جریان در نشست سالانه مجمع آسیایی بوآئو گفت، هنگ کنگ در حال تمرکز بر روی جذب استعدادهای علمی چینی از کشورهای دیگر است تا آنها بتوانند در منطقه Greater Bay مستقر شوند. وی افزود: «هنگ کنگ و شنژن در حال همکاری در زمینه یک بسته سیاست گذاری هستند که هدف آن جذب استعدادهای چینی از کشورهای دیگر است، به خصوص از این جهت که برخی از کشورهای غربی طی دو سال گذشته رفتار چندان دوستانه ای با شهروندان چینی نداشته اند.»

تاکید رئیس جمهوری چین نقش مهم پروژه کمربند و راه در هم افزایی هر چه بیشتر کشورهای منطقه و جهان

شی جینپینگ رئیس جمهوری چین در سخنانی در نشست سالانه مجمع آسیایی بوآئو بر نقش مهم پروژه کمربند و راه در هم افزایی هر چه بیشتر کشورهای منطقه و جهان تاکید کرد و گفت، چین تلاش خواهد کرد جهت همکاری در زمینه‌های سلامت، توسعه راه‌های مواصلاتی، توسعه سبز و گشایش اقتصادی همکاری‌های نزدیک تری با کشورهای دیگر داشته باشد. وی از تمام کشورهای علاقمند دعوت کرد که در این پروژه مشارکت کنند و از مزیت های آن منتفع شوند. وی همچنین تاکید کرد که مردم جهان امروز نیازمند عدالت هستند و نه هژمونی.

ممنوعیت ورود مسافران از مبدأ هند، پاکستان و فیلیپین به هنگ کنگ

دولت هنگ کنگ از روز 20 آوریل 2021 برابر با 31 فروردین 1400، ممنوعیت ورود مسافران از مبدأ هند، پاکستان و فیلیپین را وضع و کشورهای مذکور را جزو مناطق شدیداً پر خطر قرار داد. این ممنوعیت حداقل برای مدت 14 روز ادامه خواهد داشت.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما