معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۸

اخبار اقتصادی چین - هنگ کنگ

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی منطقه ویژه اداری هنگ کنگ چین در هفته دوم دی ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این منطقه به شرح زیر ارائه می‌گردد.

ورود اولین گروه گردشگران هنگ کنگی پس از حدود 3 سال وقفه به ماکائو

به دنبال لغو مقررات قرنطینه کرونایی، اولین گروه گردشگران هنگ کنگی پس از حدود 3 سال وقفه عازم ماکائو شدند. مقام های صنعت گردشگری ماکائو در بدو ورود از این گردشگران استقبال کردند. دولت ماکائو از جمعه گذشته تمام محدودیت های مسافرتی را لغو کرده و گردشگران دیگر نیازی به انجام تست پی سی آر و قرنطینه یا ایزولاسیون ندارند.

احتمال لغو محدودیت های مسافرتی به چین

رسانه‌های محلی نوشتند، در حالی که قرار است از روز 8 ژانویه محدودیت های مسافرتی به چین برداشته شود، دولت هنگ کنگ سهمیه روزانه مجاز سفر از هنگ کنگ به سرزمین اصلی چین را به 30 هزار نفر افزایش خواهد داد. در حال حاضر رقم این سهمیه 3500 نفر در روز است.

کاهش قیمت مسکن در هنگ کنگ

آمارهای رسمی نشان می دهد قیمت مسکن در هنگ کنگ در 11 ماهه نخست سال 2022 میلادی شاهد کاهش 13.84 درصدی بوده و این رقم احتمالا در پایان سال به 15 درصد خواهد رسید که اولین کاهش سالانه قیمت مسکن در هنگ کنگ از سال 2008 تاکنون است. قیمت مسکن نسبت به سپتامبر 2021 شاهد افت 14.75 درصدی بوده است.

راه اندازی یک سامانه آنلاین برای دریافت درخواست های متقاضیان ویزای نخبگان در هنگ کنگ

وزیر کار و رفاه هنگ کنگ اعلام کرد، یک سامانه آنلاین برای دریافت درخواست های متقاضیان ویزای نخبگان راه اندازی شده است و دولت قصد دارد طی سه سال آینده سالانه حداقل 35 هزار نخبه را جذب نماید که هر کدام از آنها حداقل یک سال در هنگ کنگ اقامت داشته باشند. دولت هنگ کنگ از طریق شبکه‌های اجتماعی به معرفی این طرح در میان نخبگان کشورهای مختلف خواهد پرداخت. 

افزایش تقاضا برای خرید بلیط هوایی بین هنگ کنگ و سرزمین اصلی چین

بر اساس اعلام شرکت تریپ دات کام، اعلام خبر بازگشایی قریب الوقوع مرز چین و هنگ کنگ سبب شده تا میزان جستجو برای خرید بلیط هوایی بین هنگ کنگ و سرزمین اصلی چین 5 برابر شود. همچنین دولت هنگ کنگ اعلام کرده که شهروندان چینی می‌توانند با سفر به این منطقه اقدام به دریافت واکسن‌های غربی نظیر بایونتک-فایزر کنند.

پیش بینی افزایش مصرف انرژی در چین در بازه زمانی 35-2030

روزنامه چاینا دیلی این هفته نوشت، بر اساس گزارشی که انستیتوی تحقیقات اقتصاد و توسعه سینوپک منتشر کرده، انتظار می رود مصرف انرژی در چین در بازه زمانی 35-2030 به اوج خود یعنی 6.03  میلیارد تن زغال سنگ برسد و این رقم در حدود سال 2060 میلادی به 5.6 میلیارد تن زغال سنگ کاهش یابد.

اعلام لغو تمامی محدودیت های کرونایی توسط دولت هنگ کنگ

دولت هنگ کنگ این هفته اعلام کرد، تمامی محدودیت های کرونایی به جز الزام استفاده از ماسک در اماکن عمومی را لغو کرده است و مسافران برای ورود به این شهر دیگر نیازی به انجام تست پی سی آر ندارند. این برای اولین بار در طی حدود 3 سال گذشته است که افرادی که واکسن کرونا دریافت نکرده اند نیز قادر به تردد آزادانه به اماکن عمومی از جمله رستوران‌های هنگ کنگ هستند. به گفته رئیس دولت هنگ کنگ ایمنی جمعی در این منطقه از طریق واکسیناسیون عمومی و ابتلای بیش از 2.5 میلیون شهروند به کرونا حاصل شده است. تاکنون 93 درصد از ساکنین هنگ کنگ دو دوز واکسن کرونا دریافت کرده اند.

محدودیت های کرونایی ژاپن برای گردشگران چینی

دولت ژاپن این هفته اعلام کرد به همه پروازها از مبدا هنگ کنگ و ماکائو اجازه می دهد که در تمام 7 فرودگاه بین المللی این کشور فرود بیایند، به شرطی که هیچ مسافری که طی 7 روز گذشته به سرزمین اصلی چین سفر کرده، در این پروازها حضور نداشته باشد. این مقررات جدید که در واکنش به موج جدید شیوع کرونا در چین اتخاذ شده، موجب سردرگمی و آشفتگی گردشگران، تورهای مسافرتی و ایرلاین‌ها شده است. در حالی که کمتر از یک ماه تاآغاز تعطیلات سال نوی چینی زمان باقی مانده است، با بازگشایی مرزهای این کشور انتظار می رود شهروندان چینی در روز 8 ژانویه به سمت مقاصد محبوب گردشگری نظیر هنگ کنگ، ماکائو و ژاپن سرازیر شوند، اما دولت ژاپن شرط ورود گردشگران ژاپنی را ارائه تست پی سی آر منفی اعلام کرده است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما