معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

افزایش سهم یوان در ذخایر ارزی جهانی در سه ماه اول سال جاری میلادی

بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول در مورد سهم هر یک از ارزهای معتبر در میزان ذخایر ارزی جهانی در سه ماه اول سال 2021، یوان چین پس از دلار، یورو و ین در جایگاه چهارم قرار دارد.

طرح ایجاد بزرگترین بندر تجارت آزاد چین در استان‌ هاینان تا سال 2035

در آغاز ماه ژوئن 2020، کمیته مرکزی حزب کمونیست و شورای دولتی چین به طور مشترک طرح «ایجاد بندر تجارت آزاد هاینان» را تصویب کردند که این استان (جزیره) را به بزرگترین منطقه ویژه اقتصادی در چین تبدیل خواهد کرد. این طرح مجموعه ای از سیاست های ویژه از جمله حذف حقوق و عوارض ورودی، کاهش نرخ مالیات بر درآمد برای نخبگان، کاهش میزان مالیات شرکت ها تا 15 درصد و تسهیل صدور روادید برای مقاصد تجاری را در برمی‌گیرد. سیاست های کلیدی این طرح شامل آزادسازی تجارت کالا و خدمات، تسهیل سرمایه گذاری و گشودن بخش های کلیدی، تبادل آزادانه سرمایه و داده‌ها و اجرای سیاست ورود بدون روادید می‌باشد. معافیت از تعرفه واردات کالاهای تولیدشده در هاینان که حاوی مواد وارداتی نیستند و یا بیشتر از 30 درصد ارزش افزوده آن در فرآیند تولید در هاینان ایجاد شده باشد، هنگام ورود به سایر مناطق چین فرصت مناسبی برای توسعه صادرات محصولات ایرانی بویژه محصولات کشاورزی به چین ایجاد می نماید.

اخبار اقتصادی هنگ کنگ چین (هفته اول اردیبهشت ماه 1400)

مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی منطقه ویژه اداری هنگ کنگ چین که در هفته اول اردیبهشت ماه 1400 در رسانه‌های این منطقه منتشر شده به شرح زیر بوده است:

اخبار اقتصادی روسیه (هفته سوم فروردین ماه 1400)

برخی از مهمترین اخبار و عناوین اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های روسیه در هفته سوم فروردین ماه 1400 به شرح زیر بوده است.

آینده آسیایی، بایسته‌های تجارت با چین در سال های آتی

چین طی سال های اخیر همواره یکی از بزرگترین شرکای تجاری کشورمان محسوب می‌شده و به جهت عدم تبعیت از تحریم های غیرقانونی آمریکا علیه ایران، سهم قابل توجهی از تجارت خارجی کشورمان را به خود اختصاص داده است. بعلاوه ظهور چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان که بهترین عملکرد را در بین اقتصادهای بزرگ جهان در دوران شیوع کرونا از خود نشان داده ایجاب می‌کند که تمامی‌کشورها با مطالعه و شناخت دقیق سیاست گذاری‌های کلان اقتصادی این کشور در جهت تأمین حداکثری منافع ملی خود حرکت نمایند.

پروژه یوان دیجیتال؛ ویژگی‌ها و مزیت ها

بانک مرکزی چین با هدف جایگزینی پول دیجیتال با بخشی از پول نقد در گردش از اولین ارز دیجیتالی خود یعنی یوان دیجیتال رونمایی کرده است. یوان دیجیتال، پروژه ای که از سال 2014 کار بر روی آن شروع شده، اولین ارز دیجیتالی است که از حمایت و تامین مالی کامل دولت چین برخوردار گشته است. البته این پروژه در حال حاضر در مراحل آزمایشی قرار دارد و هنوز امکان استفاده گسترده از آن بجز در چند شهر سرزمین اصلی چین فراهم نیست، اما طرح ایده یوان دیجیتال و پیش بینی گسترش استفاده از آن در سال های آتی سوالات متعدد و بعضا تصورات نادرستی را در ذهن سیاست گذاران و فعالان تجاری ایجاد کرده که نیازمند ارائه پاسخ و توضیح مناسب است.

اخبار و تحولات اقتصادی چین (آذر ماه 1399)

برخی از مهمترین اخبار و تحولات اقتصادی چین که در آذر ماه 1399 در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح زیر بوده است:

تأثیر انقلاب صنعتی چهارم بر اقتصاد جهانی

سال 2020 سالی است که برخی از فن آوری‌های پرتحرک انقلاب صنعتی چهارم به بلوغ کامل رسیده و شروع به تحقق وعده خود می‌کنند. در حالی که این اقدام باعث افزایش سود برای شرکت هایی می‌شود که می توانند به طور مؤثر از این فن آوری‌ها برای مدل های جدید در تجارت استفاده کنند. تا سال 2022، بیش از 60٪ تولید ناخالص داخلی جهان دیجیتالی می‌شود و حدود 70٪ ارزش جدید ایجاد شده در اقتصاد طی یک دهه آینده بر اساس سیستم عامل های دیجیتالی فعال خواهند شد. با توجه به توسعه فن آوری، کشورها برای مقابله با تحریم های اقتصادی، به فکر استفاده از ارزهای دیجیتالی در اقتصاد و تجارت افتاده اند. چین «یوان دیجیتال» را در مرحله آزمایش قرار داده است.