معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۰۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۶

اخبار اقتصادی چین - هنگ کنگ

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی منطقه ویژه اداری هنگ کنگ چین در هفته اول دی ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این منطقه به شرح زیر ارائه می‌گردد.

درخواست هنگ کنگ از دولت آمریکا در مورد رعایت حکم سازمان تجارت جهانی

وزیر بازرگانی هنگ کنگ از دولت آمریکا خواست به حکم صادره از سوی سازمان تجارت جهانی مبنی بر اینکه کالاهای هنگ کنگی نباید برچسب "ساخت چین" داشته باشند احترام بگذارد. وزارت امور خارجه چین نیز از حکم صادره توسط سازمان تجارت جهانی استقبال کرده و آن را نشانه تداوم حفظ جایگاه هنگ کنگ به عنوان منطقه گمرکی مجزا از چین دانسته است. سازمان تجارت جهانی اعلام کرد، دولت آمریکا با الزام هنگ کنگ به درج برچسب "تولید چین" بر روی محصولات صادراتی اش به این کشور، مقررات تجارت جهانی را نقض کرده است.

افزایش مدت زمان انتظار بیماران در بخش اورژانس بیمارستان‌های دولتی هنگ کنگ

بر اساس گزارش رسانه‌های محلی، با شروع فصل سرما در هنگ کنگ، مدت زمان انتظار بیماران در بخش اورژانس بیمارستان‌های دولتی جهت ویزیت پزشک به 8 ساعت رسیده است. مقام های بهداشتی از شهروندانی که علائم خفیفی دارند خواسته اند به پزشکان مراجعه کنند. هنگ کنگ که با کمبود پزشک و کادر درمانی مواجه است، همه ساله با آغاز فصل سرما با مشکلات اینچنینی مواجه می‌شود و شیوع کرونا نیز بر شدت این مشکلات اضافه کرده است.

پیش بینی کاهش رشد اقتصادی  و افزایش کسری بودجه هنگ کنگ

پل چان وزیر دارایی هنگ کنگ این هفته در یک تیزر تبلیغاتی تلویزیونی ضمن دعوت از شهروندان برای ارسال نظرات و پیشنهادات خود در خصوص بودجه سال آینده این منطقه گفت: رشد منفی اقتصادی هنگ کنگ سال آینده ممکن است به 3.2 درصد برسد. وی همچنین گفت کسری بودجه دولت هنگ کنگ امسال از 100 میلیارد دلار هنگ کنگ فراتر خواهد رفت.

افزایش پیش بینی هزینه‌های ساخت جزیره‌های مصنوعی

جدیدترین برآورد دولت هنگ کنگ که به پارلمان این منطقه ارائه شده نشان می دهد، هزینه ساخت ابرپروژه 3 جزیره مصنوعی به هم پیوسته در نزدیکی جزیره لانتائو از 500 میلیارد به 580 میلیارد دلار هنگ کنگ افزایش یافته و درآمد پیش بینی شده حاصل از آن نیز حدود 400 میلیارد دلار هنگ کنگ کمتر شده است. در قالب این پروژه قرار است 1000 هکتار از آب دریا خشک شود و صرف احداث زیرساخت های مسکونی، تجاری و دولتی گردد. بر اساس برآورد جدید، درآمد حاصل از فروش زمین‌های این پروژه به 750 میلیارد دلار هنگ کنگ خواهد رسید که با وجود کاهش قابل توجه نسبت به برآورد قبلی همچنان بالاتر از هزینه‌های تکمیل پروژه است. هدف اصلی این پروژه کمک به حل بحران مسکن هنگ کنگ اعلام شده است.

افزایش کسری بودجه هنگ کنگ در سال گذشته

آمارهای وزارت دارایی چین نشان می دهد مجموع کسری بودجه این کشور از ابتدای سال جاری میلادی تا ماه نوامبر به رقم بی سابقه 7.75 تریلیون یوان رسیده است. این موضوع نشان دهنده میزان اثرگذاری سیاست کووید صفر و افت بازار مسکن بر اقتصاد چین است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما