معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۰۹/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۸۴

اخبار اقتصادی چین - هنگ کنگ

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی منطقه ویژه اداری هنگ کنگ چین در هفته سوم آذر ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این منطقه به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افت شدید صادرات و واردات چین در ماه نوامبر 

آمارهای رسمی دولت چین نشان می دهد تقاضای ضعیف داخلی و جهانی، اختلال در تولید به دلیل بحران کرونا و افت بازار املاک این کشور سبب شده تا صادرات و واردات چین در ماه نوامبر شدیدترین افت خود را طی دو و نیم سال گذشته تجربه کند. این در حالی است که مقام های دولتی هدف گذاری رشد حدوداً 5 درصدی را برای سال آینده در ذهن دارند. بر این اساس صادرات چین در ماه نوامبر نسبت به یک سال قبل شاهد کاهش 8.7 درصدی بوده و بدترین عملکرد از فوریه 2020 تاکنون را به ثبت رسانده است.

افزایش تعداد واحدهای نوساز و واحدهای در مرحله احداث مسکن در هنگ کنگ

در حالی که قیمت مسکن در هنگ کنگ طی ماه‌های گذشته رو به کاهش گذاشته، تعداد واحدهای نوساز آماده تحویل و واحدهایی که در مرحله احداث قرار دارند افزایش یافته است. بر اساس گزارش رسانه‌های محلی، تعداد واحدهای مسکونی تکمیل شده تا ماه اکتبر 65.5 درصد بالاتر از تعداد واحدهای تحویل شده در مدت مشابه سال گذشته بوده است.

افزایش کسری بودجه در  هنگ کنگ

پل چان، وزیر دارایی هنگ کنگ این هفته گفت، هنگ کنگ احتمالا در سال مالی جاری با کسری بودجه 100 میلیارد دلار هنگ کنگی مواجه خواهد شد و تولید ناخالص داخلی آن 3.2 درصد افت خواهد کرد. وی دلیل کسری بودجه بالای امسال را عدم تحقق درآمدهای مالیاتی اعم از مالیات بر دستمزد، مالیات بر سود و مالیات بر املاک و همچنین بالا رفتن هزینه‌های دولت عنوان کرد.

تحویل اولین جت مسافربری سی 919 تولیدی شرکت هواپیماهای تجاری چین (کوماک) 

روزنامه ساوث چاینا مورنینگ پست در گزارشی نوشت، شرکت هواپیماهای تجاری چین (کوماک) اولین جت مسافربری سی 919 تولیدی این شرکت را در شانگهای تحویل خطوط هوایی چاینا ایسترن داد که گام مهمی در راستای تحقق بلندپروازی‌های هوانوردی چین به شمار می رود. این هواپیمای باریک پیکر برای رقابت با هواپیماهای بوئینگ 737 و ایرباس اِی 320 طراحی شده است. این هواپیما قرار است پس از انجام 100 ساعت تست پروازی تاییدیه ایمنی فنی دریافت نماید و از بهار سال آینده برای پروازهای تجاری مورد استفاده قرار گیرد. قیمت این هواپیما 99 میلیون دلار اعلام شده است و تاکنون 7 شرکت لیزینگ 300 فروند از این هواپیما را سفارش داده اند. بخش عمده قطعات کلیدی این هواپیما از جمله موتور، سیستم های کنترل و سامانه‌های ارتباطی از شرکت های خارجی وارد شده اند.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما