معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۱/۱۰/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۳

اخبار اقتصادی چین - هنگ کنگ

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی منطقه ویژه اداری هنگ کنگ چین در هفته چهارم دی ماه 1401 مندرج در رسانه‌های این منطقه به شرح زیر ارائه می‌گردد.

بازگشت اولین کشتی کروز بین المللی به هنگ کنگ برای اولین بار از زمان گسترش کرونا

این هفته برای اولین بار از زمان گسترش کرونا یک کشتی کروز بین المللی به هنگ کنگ بازگشت. انتظار می رود 16 کشتی کروز امسال وارد آبهای هنگ کنگ شوند. استقبال از کشتی‌های کروز بخشی از برنامه دولت هنگ کنگ برای جذب گردشگران خارجی در دوره پسا کرونا به شمار می رود.

پیش بینی شتاب رشد اقتصادی چین از سه ماهه دوم سال با برداشته شدن محدودیت های کرونایی

روزنامه چاینا دیلی این هفته به نقل از اقتصاددانان نوشت، رشد اقتصادی چین از سه ماهه دوم سال و با برداشته شدن محدودیت های کرونایی شتاب بیشتری خواهد گرفت. بر این اساس بانک اچ اس بی سی پیش بینی کرده که رشد اقتصادی چین امسال به 5 و سال آینده به 5.8 درصد افزایش یابد. این روزنامه همچنین در گزارش دیگری نوشت، انتظار می رود ورود سرمایه خارجی به اقتصاد چین امسال با ثبات تر از سال گذشته شود و با به جا گذاشتن رکوردی جدید به بالاترین رقم در جهان برسد. وزارت بازرگانی چین گفته سرمایه گذاری مستقیم خارجی واقعی این کشور در سال گذشته به 1.23 تریلیون یوان رسید که 6.3 درصد نسبت به سال پیش از آن رشد داشت. بانک جهانی نیز پیش بینی کرده که رشد اقتصادی چین در سال جاری به 4.3 درصد و در سال 2024 به 5 درصد برسد.

استقبال از ورود کارشناسان خارجی به چین

روزنامه چاینا دیلی این هفته به نقل از لی ککیانگ، نخست وزیر چین نوشت، دولت این کشور از ورود کارشناسان خارجی بیشتر به این کشور استقبال می‌کند. وی وعده داد تلاش های بیشتری برای ایجاد فضای مساعد برای حضور خارجیان در چین انجام گیرد. در همین چهارچوب، روزنامه چاینا دیلی در شماره روز 14-15 ژانویه خود به مصاحبه ی مفصّلی با آقای احسان دوست محمدی، محقق مرکز مطالعات ایران در دانشکده تاریخ و فرهنگ دانشگاه جنوب غربی در چونگ کینگ پرداخته که در زمینه داروهای سنتی ایرانی و چینی و نیز فلسفه ی کنفوسیوس به تحقیق و مطالعه می‌پردازد. وی تا کنون چند اثر از کنفوسیوس را ترجمه نموده است.

کاهش میزان تولد کودکان در چین در سال گذشته

بر اساس آمارهای جدید منتشر شده، تعداد کودکان تازه متولد شده در چین در سال گذشته میلادی به 9.56 میلیون نفر رسید که نسبت به 10.62 میلیون نفر سال 2021 کاهش نشان می داد. تعداد نوزادان متولد شده در سال گذشته پایین ترین رقم ثبت شده در تاریخ چین به شمار می رود.

کاهش محدودیت های کرونایی در هنگ کنگ

در ادامه لغو محدودیت های کرونایی، دولت هنگ کنگ اعلام کرد از روز 30 ژانویه الزام به استراحت خانگی 5 روزه مبتلایان به کرونا برداشته خواهد شد. این الزام که از ژانویه 2020 به اجرا گذاشته شده بود،  در حالی برداشته می‌شود که 95 درصد از شهروندان هنگ کنگ حداقل 3 دوز واکسن کرونا دریافت کرده و میلیون‌ها نفر قبلاً به ویروس کرونا مبتلا شده اند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما