معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۱/۲۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۲۲

فرصت های طلایی منطقه آزاد تجاری ‌هاینان چین

روزنامه چاینا دیلی چاپ هنگ کنگ طی یادداشت هایی که در شمارگان روزهای 12 و 13 آوریل 2021 ( 23 و 24 فروردین 1400 ) خود منتشر کرده است نوشت، تاکنون 16 دانشگاه معتبر چینی و خارجی از جمعه دانشگاه Coventry انگلیس و دانشگاه آلبرتای کانادا تصمیم به میزبانی برنامه‌های آموزشی در یک پردیس آموزشی واقع در شهر لینگشویی استان‌ هاینان گرفته اند که بخشی از یک پروژه دولت چین برای ایجاد یک مدل جدید آموزش بین المللی است.

این پروژه بخشی از مجموعه اقدامات اعلام شده از سوی شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین در سال 2018 به منظور تقویت بندر آزاد تجاری‌ هاینان است. رئیس جمهوری چین بر اهمیت تمرکز استان ‌هاینان بر نوآوری و فن آوری، اعطای آزادی عمل بیشتر به بندر آزاد تجاری‌ هاینان و توسعه بخش های بهداشت و درمان، آموزش، مخابرات، اینترنت؛ فرهنگی و هوانوردی این استان تاکید ویژه داشته است. در این راستا مسئولان استان ‌هاینان قصد دارند سرمایه گذاری ویژه ای روی جذب منابع آموزشی از کشورهای دیگر و میزبانی برنامه‌های همکاری سطح بالا با موسسات آموزشی خارجی انجام دهند. به گفته کویی فان، استاد اقتصاد بین الملل و رئیس انستیتوی تحقیقات هاینان دانشگاه تجارت و اقتصاد بین المللی پکن، بندر آزاد هاینان نقشی پیشرو را در ایجاد گشودن درهای اقتصاد چین و انجام اصلاحات عمیق تر در ساختار اقتصادی این کشور بر عهده گرفته است. بندر آزاد هاینان همچنین به تازگی مجوزهایی را از دولت مرکزی برای فراهم نمودن دسترسی بیشتر به بازارهای خارجی و گشایش بیشتر بخش مالی خود از دولت مرکزی اخذ نموده است.

بندر آزاد هاینان همچنین چراغ سبز پکن جهت فروش آنلاین دارو، توسعه بیشتر صنعت بازی‌های آنلاین، توسعه فن آوری‌های خودروهای خودران و تجهیزات پزشکی را دریافت کرده است. هاینان به علاوه به صورت ویژه در زمینه ارائه خدمات تعمیر و نگهداری هواپیماهای مسافربری وارد شده و امکان واردات قطعات هواپیما به این استان با تعرفه صفر فراهم گشته است. دومین مرکز بزرگ تعمیرات هواپیمای چین در شهر هایکوی این استان در حال ساخت است و انتظار می رود پس از تکمیل آن، رقم داد و ستد مالی این مرکز به 3.5 میلیون دلار در سال برسد. به گفته مسئولان استانی، مشوق های در نظر گرفته شده برای این استان سبب خواهد شد تا خدمات تعمیرات هواپیما در این استان با قیمتی رقابتی به مشتریان ارائه شود.

گفتنی است، چین در حال آماده سازی یک بسته سیاست های ترجیحی برای تسهیل هر چه بیشتر تجارت آزاد و سرمایه گذاری و دسترسی آسانتر سرمایه گذاران خارجی به بازار بندر آزاد تجاری ‌هاینان در جنوب این کشور است که فرصت های عظیمی را در اختیار شرکت ها و سرمایه گذاران خارجی قرار خواهد داد.

این سیاست ها نشان دهنده تلاش های گسترده چین برای باز کردن هر چه بیشتر درهای اقتصاد خود به روی اقتصاد جهانی است که می‌تواند سبب افزایش تعداد سرمایه گذاران بین المللی در بخش هایی همچون داروسازی، بهداشت و درمان، آموزش، فن آوری‌های High-Tech و امور فرهنگی در این جزیره جنوبی چین گردد.

به گفته مسئولان کمیسیون ملی توسعه و اصلاحات چین، پکن در حال تشویق احداث پروژه‌های عظیم در بندر آزاد تجاری ‌هاینان است. بر این اساس، وزارت بازرگانی و 19 سازمان دولتی چین قرار است در آینده نزدیک با هداف آزادسازی بیشتر اقتصادی و توسعه تجارت، 28 اقدام ویژه مشترک را برای این بندر اعلام نمایند. از جمله این اقدامات می‌توان به کاهش محدودیت ها در زمینه واردات و صادرات نفت، فرآورده‌های نفتی، شکر و سایر کالاها، لغو مقررات دست و پا گیر در زمینه مجوزهای واردات فناوریهای اتوماسیون برای ماشین آلات و محصولات برقی و معافیت واردکنندگان و صادرکنندگان فن آوری از طی فرآیندهای ثبت و اظهار گمرکی اشاره کرد. همچنین قرار است یک مرکز تجارت بین المللی فراساحلی و یک قطب نمایشگاهی منطقه-بین المللی در این جزیره ایجاد شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما