معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۱/۱۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۴۸۳

"استخراج معادن می‌تواند سازگار با محیط زیست باشد" ، بررسی مدل سوئد

گزارش پیش رو، برگردان مصاحبه منتشر شده در مجله دیپلماتیک کرد (CORD) با آقای یان لوندین (Jan Lundin) سفیر سوئد در صربستان با عنوان"استخراج معادن می‌تواند سازگار با محیط زیست باشد" [1] می‌باشد.

صربستان با داشتن منابع طبیعی عالی، توانایی رشد یک صنایع معدن قوی و پایدار را دارد.

 * یان لوندین، سفیر سوئد در صربستان میگوید: دانش فنی سوئدی و سیاست ثابت در مقابله با تغییرات جهانی آب و هوا می‌تواند به عنوان مثالی ارزشمند برای صربستان در توسعه پایدار صنعت معدن باشد.

 وی  اضافه می‌کند که در واقع سوئد کشور پیشتاز اروپا در صنعت معدن‌ است و ۹۱ درصد از تولید آهن سراسر قاره را تشکیل می‌دهد: "ما همچنین یکی از بزرگترین تامین کنندگان سرب، روی، مس، نقره و طلا در قاره خود هستیم. بنابراین، با توجه به جوانب مثبت، می‌توانم بگویم که صنعت معدن و مواد معدنی تقریباً در طول هزار سال برای رونق سوئد از اهمیت زیادی برخوردار بوده است ". این صنعت طی چندین سال گذشته سالانه حدود سه درصد به تولید ناخالص داخلی سوئد کمک کرده است که سالانه به میلیاردها یورو تبدیل می‌شود. این صنعت همچنین بیش از 15000 شغل در کشور فراهم می‌کند، در حالی که هدف، افزایش سه برابر تولیدات معدنی در نیمه دوم این دهه و ایجاد نزدیک به 50،000 شغل جدید در این روند است. از دیگر مزایا می‌توان به سطح بالای پیشرفت فن آوری و ابتکاری اشاره کرد که منجر به فرآیندهای استخراج کارآمد ، پایدار و سازگار با محیط زیست می‌شود. " صحبت از معایب، افزایش تقاضای جهانی برای فلزات و مواد معدنی منجر به عدم تعادل بومی (اکولوژیکی) جدی در طول زمان شده‌است. با این حال، انتشار آلاینده‌های آب و هوایی به تدریج در حال کاهش است، و صنعت معدن سوئد در سطح بین المللی، با تولید هوشمندانه اقلیمی، از موقعیت خوبی برخوردار است و می‌تواند در حل این مسائل پیش برود. " 

* طبق استراتژی معادن سوئد، صنعت معدن و مواد معدنی باید با محیط و ارزش های فرهنگی هماهنگ باشد. این از نظر عملی به چه معناست؟

- به منظور به حداقل رساندن اثرات زیست‌محیطی معادن، مهم است که تمام مراحل چرخه حیات یک معدن، از مراحل اکتشاف تا آخر و احیای یک معدن را کنترل نمائیم. بررسی مناطق احتمالی اکتشاف، مستندسازی اثرات زیست محیطی، ایجاد برنامه‌های عملیاتی، مراقبت از لرزشهای زمین و نشان دادن اثرات اقدامات قبلی، از اهمیت بالایی برای استخراج پایدار برخوردار است.

تأثیر بالقوه باید مطابق با قوانین زیست محیطی سوئد ثبت شود و این به ما بستگی دارد که این روش را به هوشمندانه‌ترین و بهینه ترین روش کارآمد انجام دهیم. برای سوئد، استخراج باید با احترام فراوان به طبیعت و زندگی بشر انجام شود، به عنوان مثال اطمینان حاصل شود که هم، چرای گوزن شمالی و هم استخراج می‌توانند هماهنگ پیش روند.

 * سوئد چه قدر به هدف خود برای توسعه یک صنعت معدن و مواد معدنی با پایه دانش قوی نزدیک است؟

- موفقیت قریب به اتفاق صنعت معدن سوئد را در درجه اول می‌توان به این واقعیت نسبت داد که ما توانسته ایم یک پایگاه علمی تخصصی را با صنعتی که توسط نوآوری هدایت می‌شود، ترکیب کنیم. با ایجاد همکاری و مشارکت نزدیک بین پایگاه دانش آکادمیک و صنعت، استخراج معادن سوئد به محلی برای توسعه محصولات و فرآیندهای نوآورانه و سازگار با محیط زیست تبدیل شده که ممکن است با کشورهای دیگر مانند صربستان سازگار باشد. به عنوان مثال، این ارتباط قوی بین صنعت نوآورانه و دانش آکادمیک منجر به این شد که سوئد در ساخت تجهزات استخراج معدن پیشرو باشد، که تقریباً 60٪ از کل تجهیزات زیرزمینی را تشکیل می دهد.

* شرکت‌های سوئدی، چگونه در توسعه صنعت معدن پایدار در کشورهای در حال توسعه سهیم هستند؟

- در طول سال‌ها، سوئد موفق به توسعه قوانین ایمنی محیط‌زیست و ایمنی کارگران شده ‌است که استفاده از روش‌های کارآمد در تحویل محصولات نهایی به مشتری را تضمین می‌کند، در حالی که تاثیر کلی زیست‌محیطی را کاهش می‌دهد. ما معتقدیم که صنعت معدن پایدار، شرایط مثبتی را برای رشد آتی ایجاد می‌کند. هدف این است که با داشتن امکانات و مهارت در سطح جهانی، برای فرایندهایی مانند بازیافت و حمل و نقل ضایعات معدنی، با تامین بازار جهانی با فلزات هوشمند و فن‌آوری هوشمند محیط‌زیست، به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان ادامه دهیم.

* این موضوع در مورد صربستان به چه معنا است؟

- صربستان همچنین کشوری با پتانسیل عالی منابع طبیعی و صنعت معدن در حال رشد است. دانش فنی سوئدی و یک سیاست قوی در مقابله با میزان انتشار آلاینده‌های آب و هوایی جهانی، می‌تواند به عنوان یک نمونه ارزشمند برای صربستان در توسعه پایدار صنعت معدن خود باشد. همه ما می دانیم که در حال حاضر حدود دو سوم انرژی مورد نیاز صربستان از معادن زغال سنگ لیگنیت روباز که نیروگاه‌های حرارتی را تأمین می‌کنند تأمین می‌شود و سوئد آماده کمک به صربستان برای تغییر جهت استفاده از منابع انرژی فسیلی در آینده است.

 *‌ شما در میان سازمان دهندگان یک کنفرانس بزرگ در صربستان بودید که به توسعه صنعت معدن در کشور اختصاص‌داده شده‌ بود. چگونه بخش معدن در دو سال گذشته رشد کرده‌ است و مهم‌ترین مسائل از نظر همکاری نزدیک‌تر میان اتحادیه اروپا و صربستان در این زمینه چیست؟

- در واقع چهار سال متوالی، از 2016 تا 2019، ما کنفرانسی را در بلگراد برگزار کردیم که در آن شرکت کنندگان از صنعت معدن در سرتاسر صربستان، سوئد و اتحادیه اروپا برای بحث در مورد موضوعات مهمی مانند ایجاد یک صنعت معدن پایدار از طریق مشارکت صنعت معدن صربستان در اتحادیه اروپا گردهم آمدند.

اگرچه بحران COVID 19 تاثیر زیادی بر صنعت معدن، به ویژه در حوزه‌هایی مانند تامین مالی فعالیت‌های اکتشاف و تاخیرها در زنجیره‌های تامین در سراسر جهان داشته‌ است، اما روش‌های جدید همچنان پدیدار می‌شوند و عملیات معدنی کارآمدتری ایجاد می‌کنند که به فرهنگ‌های انسانی، محیطی و محلی احترام می‌گذارند. سوئد و اتحادیه اروپا همچنان برای همکاری با صربستان گشوده خواهند ماند تا تضمین کنند که ما با هم می‌توانیم پیش‌نیازهای بهتری برای پروژه‌های خوب استخراج معدن فراهم آوریم.

 * لیتیوم به عنوان عنصری مهم در توسعه صنعت خودروی اروپا دیده می‌شود. آیا انتظار اینکه باتری‌های "لیتیوم - یون" برای وسایل نقلیه هیبریدی و الکتریکی در صربستان تولید شود واقع بینانه است؟

- نوآوری فلزات و مواد معدنی حیاتی مانند لیتیوم برای پیشرفت استفاده از منابع انرژی تجدید پذیر مانند باتری‌های ذخیره کننده انرژی، که در آن لیتیوم به عنوان یک جزء کلیدی و اصلی دیده می‌شود، مورد نیاز است. کمیسیون اروپا گفته ‌است که فقدان تولید این فلزات و مواد معدنی ممکن است مانع توسعه فن‌آوری‌های سبز شود، که می‌تواند یکی از دلایلی باشد که یک شرکت سوئدی به نام Northvolt، در حال ساخت یک کارخانه چهار میلیارد یورویی است که باتری‌های لیتیوم - یونی را برای خودروهای برقی و ذخیره انرژی در شمال سوئد تولید نماید. این کارخانه و سایر کارخانه‌های آتی تولید باتری، نیاز به تأمین لیتیوم از مکانهای استخراج آن دارند، بنابراین مقامات صربستان و یک شرکت صرب که به دنبال توسعه یک معدن لیتیوم هستند، پتانسیل چنین معدنی در غرب صربستان و همچنین تقاضای جهانی آینده برای باتری‌های یونی لیتیوم را ارزیابی می‌نمایند.

پی نوشت:

[1]https://cordmagazine.com/mining/jan-lundin-swedish-ambassador-to-serbia-mining-can-be-environmentally-friendly/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما