معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۱/۰۸- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۳۶

اخبار اقتصادی اتریش (هفته اول فروردین ماه 1400)

برخی از مهم‌ترین اخبار و تحولات اقتصادی اتریش در هفته اول فروردین ماه 1400که در رسانه‌های این کشور منتشر شده به شرح زیر بوده است:

گزارش بانک مرکزی اتریش از شرایط اقتصادی در سال 2020: کاهش درآمد ها و کاهش رشد اقتصادی پیش بینی شده

بدنه اقتصادی اتریش بیش از یک سال است که درگیر همه گیری کرونا می‌باشد و با تبعات کوچک و بزرگ آن دست و پنجه نرم می‌کند. گزارش های موسسات مالی – بانکی، اندیشکده‌های اقتصادی و بانک مرکزی اتریش، گاه بسیار متفاوت و ضد و نقیض در مورد شرایط اقتصادی تحلیل هایی را ارائه می نمایند. بانک مرکزی اتریش در گزارش آخرین ترازنامه 2020 به کاهش 10 میلیون یورویی درآمدهای این بانک اشاره کرده است. به گزارش این بانک 8 میلیون یورو از این درآمد کاهش سود درآمدهای فدرال می‌باشد که باید در سال جاری جبران گردد. رابرت هولتزمان ریاست بانک مرکزی اتریش 23 مارس در گفتگو با روزنامه استاندارد گفت: کاهش درآمد ها و شکسته شده زنجیره اقتصادی در سال گذشته بسیار مشهود است و تبعات اقتصاد کوچک شده تا سال ها باقی خواهد ماند. هولتزمان همچنین خوش بینی به سال جاری و سال آینده را بسیار غیرمنطقی می داند و هرگونه نظر خوشبینانه را خارج از واقعیت می‌شمارد. به گفته وی،  رشد در سال جاری می‌تواند تا حداکثر 2 درصد بهبود یابد ولی کاهش ایجاد شده در تولید ناخالص داخلی در سال 2020، برای جبران شدن زمان طولانی تری را طلب می‌کند.

وزیر دارایی اتریش در پاسخ به گزارش بانک مرکزی اتریش: همچنان توان رویارویی با بحران اقتصادی را داریم

طبق گزارش موسسه پژوهش های اقتصادی اتریش WIFO میزان کاهش تولید ناخالص داخلی اتریش در سال 2020، بالغ بر 39 میلیارد یورو بوده است. همچنین بانک مرکزی اتریش 23 مارس اعلام کرد که درآمدهای دولت در سال گذشته بسیار کاهش یافته است و از این رو میزان دریافتی استان‌ها نیز با مشکلاتی روبروخواهد بود. با  این وجود وزیر دارایی اتریش، گرنوت بلومل، همچنان با تاکید بر سیاست بودجه ریزی و درآمدهای خوب سال های گذشته معتقد است که کشور توان مقابله با بحران اقتصادی کرونا را دارد. وی همچنین با توجه به واکسیناسیون و بازشدن فروشگاه‌ها و آغاز فعالیت های اقتصادی، نسبت به بهبود شاخص های اقتصادی در آینده نه چندان دور ابراز امیدواری کرد. به نظر میرسد شرایط بازار کار در اتریش در هفته گذشته نسبتا شرایط بهتری داشته است و بیکاری رشد قابل توجهی نداشته است.

تعطیلی‌های سراسری باری دیگر گریبانگیر رشد اقتصادی

کرونه: پیش بینی موسسه پژوهش های اقتصادی اتریش WIFO در خصوص دور جدید تعطیلی‌های سراسری در فصل بهار و ادامه آن  در طول سال 2021، نسبت برهم زدن روند افزایش رشد اقتصادی هشدار داده است. به گفته این موسسه، تعطیلی‌ها رشد اقتصادی سال جاری را در حد1.5 درصد نگاه خواهد داشت. پیش بینی‌های قبلی این موسسه حاکی از رشد2.3 درصدی برای سال 2021 بود. همچنین موسسه مطالعات پیشرفته وین نیز رشد اقتصادی سال جاری را2.6 درصد پیش بینی کرده بود. همچنین مساله بیکاری نیم میلیون نفری و کسری بودجه  22 میلیارد یورویی در زمره اصلی ترین چالش های دولت در سال جاری به شمار می آیند.

وخامت شرایط اقتصادی برای هواپیمایی اتریش 

کرونه: با آنکه شرکت هواپیمایی آستریان از شرکت هایی بود که در زمان بحران کرونا بیشترین بهره را چه از داخل اتریش و چه از آلمان و یا صندوق اتحادیه اروپایی برد، اما بحران برای این شرکت همچنان ادامه دارد و هرروز رو به وخامت است. آستریان اعلام کرده است که تا 2023، ناچار به تعدیل 650 نیروی دیگر می‌باشد و مسیر های پروازی نیز با تغییراتی روبرو خواهند بود. همچنین دو هواپیمای پهن پیکر ایرباس نیز برای مدت طولانی تر به آشیانه خواهند رفت. طبق آمار اعلام شده این شرکت تا پایان سال 2025، تنها 58 فروند از مجموع 80 فروند هواپیمای این شرکت به پرواز ادامه خواهند داد.

صندوق بین المللی پول  650 میلیارد دلار برای بحران کرونا فراهم می آورد.

صندوق بین المللی پول روز 4 شنبه، 24 مارس 2021، برای کمک به کشورهای جهان برای مقابله با بحران اقتصادی کرونا و خرید واکسن و مایحتاج مورد نیاز کشورها، پیشنهاد تزریق 650 میلیارد دلار به عنوان وام به کشورها را ارائه داد. این صندوق اولویت دریافت را به کشورهای در حال توسعه داده است و اظهار امیدواری کرده است تا با کمک به این کشورها و امکان خرید واکسن برای آنان به توسعه و شیوع بیشتر بیماری نیز کمک رسانی شود. پیش بینی می‌شود تا ماه ژوئن سال جاری، میزان سهم کشورها و توانایی آنان برای کمک به این صندوق نهایی شود.

اسپوتنیک  v در جستجوی همکار اروپایی برای تولید

روند عرضه و تقاضا واکسن کرونا در سراسر اروپا با چالش های جدی روبروست. از یک سو واکسن‌های جدید روند بسیار طولانی برای دریافت جواز برای فروش و فعالیت در اروپا را می‌بایست طی کنند و از سوی دیگر شرکت هایی که جواز دریافت کرده اند امکان ارسال  و تولید در سراسر اروپا را در حال حاضر دارا نمی‌باشند. همزمان برخی از کشورهای اروپایی برای جبران این کمبود به دنبال جایگزین کردن واکسن‌های روسی می‌باشند. در این خصوص اتریش با روسیه مذاکرات زیادی داشته است و در حال حاضر دو طرف در حال بررسی امکان تولید در اتریش و توزیع در اروپا می‌باشند. تا کنون تولید کننده روسی به شرکت آلمانی بورینگر اینگلهایم که در وین نیز فعال است و واحد تولیدی دارد رجوع کرده و موفق به امضا قرارداد همکاری نشده است و دلیل این عدم همکاری را نداشتن زیرساخت های مورد نیاز برای تولید واکسن اعلام کرده است. بررسی امکان تولید واکسن اسپوتنیک V در اروپا همزمان با کشورهای آلمان، ایتالیا و فرانسه نیز مطرح شده که تا کنون بی پاسخ مانده است. 

کاهش درآمدهای کنترل بانک اتریش در سال 2020

کنترل بانک اتریش در سال 2020، هرچند به لحاظ عملکرد موفق بوده است اما در سال 2020 نسبت به سال 2019، با کاهش درآمدی بالغ بر 3.7 میلیون یورو روبرو بوده است. این بانک همچنین اعلام کرده است که در سال 2020 با وجود شرایط اقتصادی بحران زده و کاهش تولید، میزان درخواست شرکت ها برای تامین مالی صادرات و صدور گارانتی بانکی نسبت به سال 2019، حدود 21 درصد افزایش داشته است.

سهم مواد غذایی ارگانیک در اتحادیه اروپایی افزایش می یابد

 پرسه: کمیسیون اتحادیه اروپایی روز 25 مارس 2021، برنامه عملیاتی خود را برای افزایش سهم مواد غذایی ارگانیک تولیدی اتحادیه اروپایی اعلام کرد. طبق این برنامه تا سال 2030، می‌بایست حجم تولیدی کنونی از8.5درصد به 25 درصد افزایش یابد. اتریش در تلاش است تا در چارچوب این برنامه تا سال 2030، مساحت زمین‌های زراعی زیرکشت محصولات ارگانیک را تا 26 درصد افزایش دهد. اتریش در اتحادیه اروپایی بیشترین میزان زمین‌های زراعی زیرکشت با محصولات اورگانیک را نسبت به مساحت کشور در اختیار دارد و پس از اتریش سوئد، ایتالیاو لتونی در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

افزایش چشمگیر حمله‌های سایبری در اتریش

کرونه: شرکت اتریشی پالفینگر، اعلام کرده است که همزمان با حملات وسیع سایبری به حساب های ایمیل الکترونیکی و اطلاعات مالی این شرکت، در چند فقره به اشتباه به هکر ها پرداخت صورت پذیرفته است. این شرکت اعلام کرد، ضعف نرم افزاری در سامانه ایمیل مایکروسافت، سبب شده است تا هکر ها بتوانند با نفوذ به سرورهای این شرکت اطلاعات مالی را دزدیده و با ایجاد فاکتورهای دروغین، این شرکت را وادار به پرداخت نمایند.

4 ماه تاخیر در واکسیناسیون برابر با 7 میلیارد یورو زیان مالی

کوریه: در روزهای اخیر افزایش مجدد چشمگیر تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در اتریش، باری دیگر پس از گذشت یک سال از آغاز بحران سلامت کرونا، خبر از احتمال آغاز دور جدیدی از محدودیت های کرونا را دارد. اتریش همچنان با مساله کمبود واکسن و تاخیر در تحویل واکسن‌های سفارش داده شده دست و پنجه نرم می‌کند و به نظر می رسد که با تاخیر ایجاد شده دور جدید ممنوعیت های سراسری کرونا، از هفته دوم ماه آوریل 2021 آغاز گردد. به گفته اندیشکده مومنتوم اتریش، اتریش به نسبت به کشورهای دیگر مانند آمریکا و اسرائیل حداقل 4 ماه در تامین واکسن‌های مورد نیاز تاخیر دارد و این زمان با دوره ممنوعیت های جدید در حدود 12.5 میلیارد یورو دیگر زیان برای بدنه اقتصادی اتریش به دنبال خواهد داشت  و در بهترین حالت بدون این تعطیلی‌ها 7 میلیارد یورو کاهش درآمد را در سه ماهه دوم سال جاری تجربه خواهد کرد. طبق آمار 41 درصد از واکسن‌های تولیدی در داخل از اروپا از زمان آغاز تولید و پخش از اکتبر 2020، به خارج از این اتحادیه ارسال می‌گردند.

کاهش چشمگیر درآمدهای اوبربانک اتریش در سال 2020

وینرتسایتونگ: درآمد اوبربانک اتریش در سال 2020 به شدت کاهش یافته است. طبق اعلام این بانک، کاهش سرمایه گذاری‌ها در بازار سهام، افزایش ریسک و عدم قطعیت در بازار سرمایه و کاهش درآمدهای شرکت های وابسته به بانک و مشتریان صنعتی و بزرگ این بانک مانند شرکت فولادسازی فوست آلپینه، از دلایل اصلی کاهش درآمدهای این بانک اعلام شده اند.  درآمد این بانک در سال گذشته پس از کسر مالیات تنها 123.5 میلیون یورو بوده است که نسبت به سال پیش از آن42.8 درصد کاهش را نشان می دهد. فرانتز گازلسبرگر، ریاست این بانک با اشاره به بهبود شرایط در سال جدید و تغییر سیاست های بانک شرایط پیش رو را همراه با بهبود شرایط اقتصادی جهانی خوب ارزیابی کرد. وی بزرگترین معضل را در سال های پیش رو در اتریش و اتحادیه اروپایی مساله افزایش بی سابقه نرخ تورم حتی تا 3 درصد می داند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما