معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۰/۰۱/۰۷- ۰۷:۳۰ - مشاهده: ۲۴۹

نهایی شدن توافقنامه تجارت آزاد بین اندونزی و سوئیس

توافقنامه تجارت آزاد اندونزی و سوئیس که در سال 2018 بین دو کشور به امضاء رسید و در سال 2019 پارلمان سوئیس آن را به تصویب رسانده بود با مخالفت افکار عمومی کشور سوییس به مرحله اجراء در نیامد دولت سوئیس در پاسخ به انتقادات و نگرانی‌ها تصمیم گرفت این موضوع را به همه پرسی عمومی ‌گذارد که در نهایت در اوایل ماه جاری میلادی مردم سوئیس با نتیجه ضعیفی با آن موافقت نمودند.

توافقنامه تجارت آزاد اندونزی و سوئیس که در سال 2018 بین دو کشور بامضاء رسید و در سال 2019 پارلمان سوئیس آن را به تصویب رسانده بود با مخالفت افکار عمومی آن کشور بمرحله اجراء در نیامده بود. مخالفان به ویژه نسبت به اقدام برن در کاهش عوارض واردات روغن پالم (روغن نخل) انتقاد داشتند و نگرانی‌هایی را در جامعه سوئیس برانگیخت بود. این انتقادات بویژه در راستای حمایت و محافظت از تولید روغن آفتابگردان و کلزا در داخل سوئیس بود. در پاسخ به انتقادات و نگرانی‌ها دولت سوئیس تصمیم گرفت موضوع  به همه پرسی عمومی‌گذاشته شود که در نهایت در اوایل ماه جاری میلادی مردم سوئیس با نتیجه ضعیف  51.7 % رای موافق در مقابل 42% رای مخالف با آن موافقت نمودند.

بر اساس توافقنامه مذکور در مورد صادرات روغن پالم اندونزی به سوئیس توافق بر آن شده است که عوارض گمرکی بین 20% تا 40%  برای ورود آن به سوئیس در نظر گرفته شود و حداکثر صادرات آن نیز 12.500 تن سالیانه خواهد بود. ضمن اینکه وارد کنندگان آن باید ثابت کنند که روغن پالم به روشی پایدار و از برخی استانداردهای زیست محیطی و اجتماعی برخوردار است.

توافقنامه تقویت روابط دو کشور را بهمراه خواهد داشت و خصوصا بازار گسترده ای را برای محصولات صادراتی اندونزی خواهد گشود و در کنار آن تعرفه‌های گمرکی میان دو کشور حذف خواهند شد.

رئیس جمهور سوئیس آقای گای پارملین در خصوص رای گیری فوق اظهار داشت:" هر توافقنامه ای با مجموعه ای ازچالشهای خاص منحصربفرد خود روبرو است و این اولین بار است که از مردم خواسته می‌شود تا در مورد یک توافقنامه تجاری رای دهند و سوئیس تاکنون 30 توافقنامه تجاری با کشورها امضاء کرده است که بطور معمول مشکلی ایجاد نمی‌کنند ." با این حال وی این رای گیری را فرصتی نه تنها برای پاسخگویی به " نگرانی‌های قانونی " بلکه همچنین " زدودن قانون از تجارت آزاد " عنوان کرد.

رئیس انجمن تولید و صادرکنندگان اندونزی نیز در این خصوص اظهار داشت که صادرات روغن پالم اندونزی به اروپا با مشکلاتی روبرو می‌باشد ولی اندونزی از رای مردم سوئیس استقبال کرده و از آن سپاسگزاری می نماید. این توافقنامه تجاری برای صنعت روغن پالم اندونزی، سوئیس و همه کشورهای مصرف کننده آن یک برد محسوب می‌شود و منافع مثبتی را برای مصرف کنندگان و صادرکنندگان سوئیسی و کشاورزان کوچک اندونزی به همراه خواهد داشت. رئیس انجمن مذکور اضافه کرد که رای سوئیس تائید کرد که روغن پالم اندونزی پایدار و از استانداردهای لازم برخوردار است .   

شایان ذکر است، روابط رسمی دیپلماتیک اندونزی و سوئیس در سال 1952 با افتتاح سفارت سوئیس در جاکارتا ایجاد شد. روابط دو کشور طی سال های اخیر از صرف سیاسی، اقتصادی، تجاری و سرمایه گذاری به سمت گردشگری، آموزش و پرورش و فرهنگی نیز گسترش یافته است.  امروز اندونزی یک مقصد بسیار مهم برای سرمایه گذاری مستقیم سوئیس در آسیا بعد از ژاپن، سنگاپور و چین تبدیل شده است و این کشور بعنوان یکی از بزرگترین کشورهای سرمایه گذار اروپایی در اندونزی می‌باشد که بر اساس آخرین آمارها میزان این سرمایه گذاری به رقم 6.9 میلیارد دلار رسیده است. اندونزی چهل و چهارمین شریک تجاری سوئیس در جهان و شانزدهمین بازار صادراتی آن در آسیا می‌باشد. براساس آمارها در سال 2020 صادرات سوئیس به اندونزی فقط 540 میلیون دلار ( 450 میلیون یورو ) بوده است.

نکته مورد توجه دیگر اینکه، سوئیس به اندونزی بعنوان یک بازار بزرگ در آینده نگاه می‌کند و در حال حاضر بیش از 150 شرکت سوئیسی در اندونزی در حوزه‌های مختلف فعال می‌باشند و با سرمایه گذاری‌های آن کشور در اندونزی تعداد 20 هزار شغل ایجاد شده است. از راهبردهای اقتصادی برای اندونزی در روابط با سوئیس برگزاری کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی و تجاری با آن کشور می‌باشد که در نوامبر 2009 ایجاد شده است. همچنین در سال 2017 اتاق تجارت سوئیس و اندونزی برای توسعه تجارت و سرمایه گذاری بین دو کشور تاسیس شد .

دبیرخانه امور اقتصادی سوئیس در ماه فوریه سال جاری کمک مالی چهارساله به میزان 71.8 میلیون دلاری جهت کمک به توسعه اقتصادی اندونزی تصویب نمود. مشارکت فعلی این دبیرخانه در اندونزی بیش از 30 پروژه را شامل می‌شود که با همکاری 15 شرکت اجرایی و ده وزارتخانه در دست اقدام می‌باشند. سوئیس در سال 2004 بهنگام وقوع تسونامی در جزیره آچه اندونزی کمک های انسان دوستانه زیادی به این کشور ارسال نمود. همچنین در زلزله مهیب  شهر جوکجاکارتا در مه 2006 و زلزله منطقه سوماترا در سپتامبر 2009 نیز کمک های شایانی به این کشور نمود. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما