معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

چالش های صادرات روغن پالم اندونزی به اتحادیه اروپا

روغن پالم کاربردهای فراوانی دارد و اندونزی، بزرگترین تولید کننده روغن پالم جهان، با نزدیک به 53 % از تولید جهانی روغن پالم است. اتحادیه اروپا کمپین منفی علیه روغن پالم راه انداخته و این تصور را القا می کند که روغن پالم یکی از محرک های اصلی جنگل زدایی در کشورهای گرمسیری است.

بررسی صنعت روغن پالم در اقتصاد اندونزی

صنعت روغن نخل اندونزی ستون اصلی انعطاف پذیری اقتصادی این کشور است و هنوز هم دارای سهم اصلی در کسب ارز خارجی است.دولت با تصویب سیاست‌ها و قوانین خاصی برای ایجاد اطمینان و تسهیل کسب‌وکار و فضای مساعد برای این صنعت تلاش می‌کند.

عملکرد خوب اقتصادی اندونزی در نیمه اول سال 2022

اندونزی نیمه اول سال جاری میلادی را علیرغم مبارزه مداوم علیه همه گیری کووید-19 و عدم اطمینان از وضعیت اقتصاد جهانی، توانست اقتصاد خود را در مسیر بهبود قرار دهد.

نهایی شدن توافقنامه تجارت آزاد بین اندونزی و سوئیس

توافقنامه تجارت آزاد اندونزی و سوئیس که در سال 2018 بین دو کشور به امضاء رسید و در سال 2019 پارلمان سوئیس آن را به تصویب رسانده بود با مخالفت افکار عمومی کشور سوییس به مرحله اجراء در نیامد دولت سوئیس در پاسخ به انتقادات و نگرانی‌ها تصمیم گرفت این موضوع را به همه پرسی عمومی ‌گذارد که در نهایت در اوایل ماه جاری میلادی مردم سوئیس با نتیجه ضعیفی با آن موافقت نمودند.

تاثیر شیوع کرونا بر کاهش صادرات روغن پالم اندونزی

بر اساس اعلام انجمن روغن پالم اندونزی، رشد تقاضا برای روغن پالم کشور در سالجاری میلادی بدلیل کاهش صادرات بخاطر شیوع ویروس کرونا به تقاضای داخلی بستگی خواهد داشت. طبق گزارش انجمن انتظار می رود اندونزی بعنوان بزرگترین تولید کننده روغن پالم در جهان میزان مصرف داخلی را با اندکی افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 15.8 میلیون تن در سال 2020 برساند. این میزان افزایش رشد تقاضای داخلی برای روغن پالم بدلیل برنامه دولت  این کشور در جهت استفاده از این روغن بعنوان سوخت بیودیزل درخودروها تحت عنوان B30 (میزان30 % از سوخت مصرفی خودروها روغن پالم می‌باشد) می‌باشد. انتظار می رود با این برنامه دولت، تقاضای کمتر داخلی برای مواد غذایی مبتنی بر روغن پالم را جبران نماید.